Hond zichtbaar maken in het donker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:18

stef schreef:
Shanna schreef:
Nadeel van tuigjes en jasjes is dat de hond nu nog een mini-pup is van 10 weekjes oud, en waarschijnlijk dus als volwassen hond (over een paar maandjes) 1 of 2 maten groter nodig zal hebben..?

Tja, dan koop je over een paar maanden een nieuwe...

:D

Simpele problemen, simpele oplossingen *\o/*

liedje89

Re: Hond zichtbaar maken in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:24

Onze hond heeft ook een tuig met refectie dat zie je veel beter als een halsband met reflectie en een tuig is ook aardig verstelbaar hoor. Vooral die simpele die je op de rug sluit met 1 gesp, onze hond heeft die met 4 maanden een gekregen en toen stond hij op zijn strakst ze past er nu als hij op zijn aller ruimst zit nog in! Je gaat sowieso ook een paar keer een nieuw halsbandje moeten kopen want daar groeit een pup net zo goed uit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:39

ik ga langs de action als ik lampjes wil hebben. Van die banden om rond je bovenarmen te doen als je bijv. wil hardlopen in het donker. 1 of 2 van deze banden (10 weken pup 1 band dus haha) en je hond is voor een euro helemaal in het licht. Gezien ik gek werd van die lampjes aan mijn bewegende hond heb ik mijn ma lief aangekeken en heeft ze zelf een vest gemaakt.
Je kan ze ook voor weinig kopen. Zou liever 8 euro uit geven voor 1 á 2 maanden veiligheid dan het niet uitgeven en een aangereden dier. Daarnaast zag ik zelf mijn eigen zwarte hond niet meer aan een 8 meter lijn als hij aan het einde liep. Dat is nu voorbij gelukkig! Ook voor verkeer (woon aan rijksweg) vind ik het wel zo fijn dat ze duidleijk kunnen zien dat er een hond loopt naast dat ik er loop (heb ook veiligheidsvest aan).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:46

Ik vraag me trouwens af waarom voor een pup een zichtbaarheiddekje o.i.d. nodig is.
Die laat je toch niet uit je directe controle voorlopig. Hoop ik.
Doe een belletje aan de halsband opdat je in donker continue in de gaten kan houden dat hij/zij niet aan de controle ontglipt en verder is een knijpkat onontbeerlijk met een pup.

Tegen de tijd dat het vertrouwd buiten je directe controlebereik los kan (waar dat mag) kom je met een verstelbaar en op de groei gekocht dekje wel tot volwassen maat.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-10-11 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:54

liedje89 schreef:
Je gaat sowieso ook een paar keer een nieuw halsbandje moeten kopen want daar groeit een pup net zo goed uit.

..en dat kan je ook als *\o/* zien :D

Vervolgens is het toch al hebben van de hele outfit een sterk argument voor nog een hond, wat weer *\o/* *\o/* voor de honden.

Zoals Simon Carmiggelt schreef:

Ik zit hier voor het vensterglas,
mij stierlijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:59

Ik heb voor in de winter als het vroeg donker is langs de dijk, zelf een lichtgevend vest aan en mijn honden hebben alle 3 een lampje van de action die knippert aan hun halsband vastzitten, mijn herder heeft ook nog een hesje aan omdat door zijn dikke vacht het lichtje bijna niet te zien is en hij vaak los loopt en dan niet opvalt met zn donkere vacht

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:03

Het nadeel van een lampje vind ik dat je dat als bestuurder niet ziet als je van achter aan komt rijden!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:04

Ik heb bij de action een lijn met halsband gekocht voor 1.59
Met reflectie :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:05

bij de action hadden reflecterende lijn + halsband. En dan valt op :')
edit: dubbel post met Winsel, Sorry :o
Laatst bijgewerkt door Sjors op 13-10-11 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:07

Ik heb ook zo'n relfectie halsband gehad in het verleden, maar bij een hond die langer haar heeft als volkomen glad zie je dit niet, dus dan heeft het weinig nut.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:11

Kentaro schreef:
Als je een poedel hebt, past misschien wel zo'n soort van plastic bandje (die je zelf normaal om je arm doet) met van die kleine lampjes erin wel om z'n nek! Als het dan niet meer past, kun je hem zelf gebruiken! (is met klitteband, dus redelijk verstelbaar)

zie nu dat nalanta dat ook al genoemd had... :o

Ik heb er gewoon.2 aan elkaar genaaid omdat de nek simpelweg te groot voor 1 bandje is! Hij is behoorlijk zichtbaar hiermee!
Heb trouwens weer nieuwe nodig, goedkoop te verkrijgen bij de Hema dus! Goedte weten!

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 00:20

joyce2 schreef:
Het nadeel van een lampje vind ik dat je dat als bestuurder niet ziet als je van achter aan komt rijden!

wel met de lampjes van zooplus ;) of je moet een enorme newfie hebben :d

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 00:28

Ik heb een gele reflecterende halsband met lampjes erin. Kan je bij de Jumper en Tuinland/Intratuin sowieso krijgen. Prijs valt ook erg mee, dus kan je meteen een maatje groter erbij kopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:27

Ok, ik lees dat een poster ermee aan de lijn langs een weg wandelt maar ook verschillende reacties mbt los lopen en bestuurders.
Laten jullie de hond zo vaak los waar (gemotoriseerd) verkeer is?
Is het zichtbaarheidsding om overrijden te voorkomen of om bv fietsers door het loslaat-gebied niet te laten vallen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:35

Nee, ik laat die van mij zeker niet los in het verkeer. Bij ons heb je een afgezet uitlaatgebied. Maar dat is slecht verlicht. Hier kan hij los en dan zie ik hem nog.
Als ik hem aan de lijn heb is het ook prettig dat ie zichtbaar is. Mijn paard loopt ook niet los en toch hang je er lampjes aan in het donker ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:53

IMJ schreef:
Mijn paard loopt ook niet los en toch hang je er lampjes aan in het donker ;-)

Hopelijk maar één.
Dat is verplicht omdat een paard op de rijbaan moet (waar geen ruiterpad is).
De hond mag niet op de rijbaan.
Licht (bb) iets anders ;)

Ik begrijp het punt van zien in donker bij loslaten helemaal. We willen er deze winter nog een pup bij en die krijgt een belletje om.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:56

Huertecilla schreef:
IMJ schreef:
Mijn paard loopt ook niet los en toch hang je er lampjes aan in het donker ;-)

Hopelijk maar één.
Dat is verplicht omdat een paard op de rijbaan moet (waar geen ruiterpad is).
De hond mag niet op de rijbaan.
Licht (bb) iets anders ;)

Ik begrijp het punt van zien in donker bij loslaten helemaal. We willen er deze winter nog een pup bij en die krijgt een belletje om.

Ik rij niet op een rijbaan maar in een polder in de berm.
Vind het zelf erg fijn als er verkeer aan komt dat men mij (en mijn paard) ziet!

En met de hond moet ik toch echt wel oversteken, dus kom ik toch weer op die rijbaan.. :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:11

Citaat:
Nadeel van tuigjes en jasjes is dat de hond nu nog een mini-pup is van 10 weekjes oud, en waarschijnlijk dus als volwassen hond (over een paar maandjes) 1 of 2 maten groter nodig zal hebben..?

Zo'n jasje is 7 tot 10 euro :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:44

IMJ schreef:
Vind het zelf erg fijn als er verkeer aan komt dat men mij (en mijn paard) ziet!

Ik begrijp de opmerking doch ben wat overgevoelig op dit onderwerp :o
Het is een punt waar ik in de loop der jaren verschillende vrienden door verloren heb.
Er is nl. een goot verschil tussen goed zichtbaar zijn en waargenomen worden.
Er is heel veel onderzoek naar gedaan mbt wegwerkers en motorrijders die veelvuldig het slachtoffer zijn van ´niet gezien´ terwijl ze hoogst zichtbaar waren.

Één punt wat naar voren kwam is dat zichtbaarheidsdingen tot verláágde waarneming kunnen leiden door het scheppen van verwarring.
Wanneer het object niet direct als zodanig herkenbaar is, volgens het verwachtingspatroon, wordt het veelal láter als zodanig door de hersenen geregistreerd dan wanneer het onversierd in de koplamp verschijnt.
Dit is ook waarom in het wgenverkeersreglement naar eenheid wordt gestreefd.

Ook is het een valkuil conform het Peltzman effect; http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect.
Meer zichtbaarheidsspul geeft een vals gevoel van veiligheid.

Hang dus niet zomaat van alles op je hond met het idee dat het dier dan gezien wordt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:48

Bij goedhard endurance kun je een glow in the dark halsband bestellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:02

Dít

Afbeelding

is een voorbeeld van top voor de eigenaar doch averechts voor waarneming door een weggebruiker.

Verwarring gegarandeerd:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:31

Ik heb inmiddels de hema-lampjes gekocht, en ben benieuwd of ze goed werken.
Langs de weg loopt onze pup aan de riem, op het losloopgebied mag ze echter los. Maar omdat ze zwart is zien we haar aan de riem al amper in het donker.
Ik ben bang dat zo'n halsbandje verdwijnt in haar vacht, haar huidige (een knal rode) verdwijnt er namelijk ook al in.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:33

Speedster schreef:
Bij de hema hebben ze setjes van een witte en een rode (lampjes), met een elastiekje. Die blijven heel fijn zitten om de halsband (ik doe ze aan de bovenkant) en zijn goed zichtbaar. Ook niet duur, iets van 2,99 geloof ik.

bij de action heb je reflecterende handbandjes/riemen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:39

HC, ik begrijp dat er verwarring kan ontstaan over wat het is. Ik als automobilist ben toch niet geneigd om tegen iets aan te rijden als het licht geeft, ook al weet ik niet wat het voor voorwerp is! Hoogstwrs ga ik wel langzamer rijden totdat ik het verlichte 'iets' gepasseerd heb.
Wanneer ik iets niet zie (of simpelweg te laat) doordat het onverlicht is ben ik eerder geneigd mijn stuur om te gooien en dat lijkt me gevaarlijker. (Zowel voor mij als onverlichte dier).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:47

IMJ schreef:
HC, ik begrijp dat er verwarring kan ontstaan over wat het is. Ik als automobilist ben toch niet geneigd om tegen iets aan te rijden als het licht geeft, ook al weet ik niet wat het voor voorwerp is! Hoogstwrs ga ik wel langzamer rijden totdat ik het verlichte 'iets' gepasseerd heb.
Wanneer ik iets niet zie (of simpelweg te laat) doordat het onverlicht is ben ik eerder geneigd mijn stuur om te gooien en dat lijkt me gevaarlijker. (Zowel voor mij als onverlichte dier).

Het probleem is de reactietijd.
Zowel 1. de snelheid van de reactie als 2. de tijd die beschikbaar is om te reageren.

Ad. 1. Wanneer niet duidelijk is wat het is, is de reactietijd vertraagd.
Een als hond (fietser, ruiter of wandelaar) herkenbare reflectie geeft direct een reactie.

Ad. 2 Hoe eerder die reflectie kan worden gezien hoe langer de tijd om te reageren.

1. + 2.
Een hond (etc.) welke onversierd in de bundel opduikt geeft weinig tijd doch een reflex, snelle reactie.
Een onbegrepen reflectie blijkt meer vertraging door :? te geven dan het extra tijd om te reageren geeft.
Het streven is dus naar een vroeg zichtbare reflectie die gelijk begrepen wordt.