Probleem met geit - weet iemand een oplossing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:26

Precies wij zijn er niet bij en iedereen roept inslapen. Als je de geit ziet heb je misschien ineens een enorm gevoel van doorgaan. Zij kent de situatie zij kan hier het best over oordelen en wij niet vanaf ons lichtgevend schermpje

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 09:33

Dit is de geit vorige week

Afbeelding

Dank allen voor jullie reacties.

Omdat ze al zo oud is vind ik het geen probleem om haar zoveel pijnstillers te geven als nodig. De DA zei overigens dat we de dosering mogen verlagen als ze eenmaal weer loopt.

Batlow

Re: Probleem met geit - weet iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:36

Wat een scheetje zeg <3

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:50

Ik ben beheerder op een kinderboerderij, en wij hebben ook een aantal oudjes rondlopen van 12+. In mijn ervaring blijven geiten heel lang heel fris ogen. Toch zou ik in dit geval, als het mijn geit was, haar in laten slapen. Het is altijd moeilijk om die beslissing te maken, maar toch.... bij mij ligt de grens op het moment dat het dier zelf niet meer in de benen kan komen, en dus zelf niet meer fatsoenlijk bij zijn eten en drinken kan.

Onlangs hebben wij onze oudste witte melkgeit om dezelfde reden laten inslapen. Ze was 14, en kon zich al langere tijd niet meer staande houden in de groep. Ze was al hel lang de ranglaagste, daar is natuurlijk niks mis mee, maar ze kon zich niet meer verdedigen en viel om als andere geiten haar wegduwden :(:) . We hebben haar een tijdje samen met een ander oud geitje in een apparte weide gedaan, en extra vitaminen gegeven en extra bijgevoerd. Toch ging ze steeds verder achteruit, werd echt oud en stram, totdat ze op een warme dag deze zomer niet meer in de benen kwam om water te drinken en oververhit raakte. Ze is die nacht wel goed doorgekomen, maar ik heb haar de volgende dag in laten slapen. Ze was stram, kwam moeilijk (tot niet) in de benen, en dan wil ik voorkomen dat het lange ellendige lijdensweg wordt.

Nogmaals het is een moeilijke beslissing, maar ik zou deze geit toch echt in laten slapen. Het dier heeft een prachtig mooi leven gehad, en de tijd is daar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:54

Nog niet! Ze is vanmiddag zelf haar stal uitgelopen en 10 meter verderop gaan liggen. Later is ze naar wat wilgentakken gelopen en heeft staand ervan gegeten. Uiteindelijk is ze, na weer wat gelegen te hebben, de stal weer ingegaan. Lopen gaat nog moeilijk, maar na bijna 3 weken liggen zal ze ook aardig zwakke poten hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:29

Al verbetering? :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:08

Ja! Ik had al willen posten, maar er kwam niet van. Ze loopt nog licht kreupel, maar verder loopt ze prima en veel :) We willen haar nog een weekje laten aansterken, spieren opbouwen en zo, voor we haar weer bij de andere geiten in de wei zetten, want de machtsstrijd barst dan geheid weer los.
Zij was namelijk al heel lang de leidster van het stel. Als we de andere geiten bij haar laten (zoals we af en toe doen) is het meteen een vechtpartij van 3 tegen 1 (deze geit). Dat gaat best hard, dus dat moet een beetje met beleid worden aangepakt.

Het is erg fijn om te zien dat ze weer zo goed loopt dat ze weer ondeugende dingen kan doen, zoals proberen het kippenvoer van de kippen af te pakken, of de omheining van de vruchtenstruiken te slopen om ze op te kunnen eten :)

We hebben nu (naast de metacam, die we aan het afbouwen zijn) een voedingssupplement dat ook voor honden met heupdysplasie wordt gebruikt. De DA heeft gecontroleerd of het geschikt is voor geiten. Ze vindt het niet lekker, maar we krijgen het er wel in... op een boterham :)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:45

ik word er misselijk van hoe snel jullie een dier zouden willen laten inslapen.
ik zou niet voor het minste pijntje willen geëuthanaseerd worden. En mensen in een rolstoel, of met een handicap? Mogen die dan nog leven? (ik stel het veel te cru, maar ik denk wel duidelijk)

tof dat het nu beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:27

Ik bewonder je doorzettingsvermogen! :)
Ik hoop dat ze er snel weer helemaal bovenop komt :(:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:04

Wat geweldig dat het zo goed gaat! Mijn begin van de dag kan niet meer stuk!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:47

:)
Soms nemen dieren hun lot in eigen hand en hebben ze kennelijk geen zin om te wachten tot mensen hun zin doen. Vannacht hebben de geiten kennelijk de tussendeur tussen de boxen open weten te maken en is de rangorde opnieuw bepaald. Zoetelief (de geit met problemen) is nu nummer twee, onder Wiske, die de oudste is. Ze lopen nu met zijn vieren in de wei. Ik wilde even een foto maken, maar mijn batterijen zijn leeg. Volgende keer beter.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 22:26

Nu gaat het zo goed met deze oude dame, is er een probleem met de oudste dame.
Wiske, onze oudste geit begon de laatste twee weken er minder goed uit te zien. Ze werd magerder en minder actief. Ze had altijd voedernijd gehad, maar dat leek minder geworden. Ik zag toevallig dat ze moeite had met het 'opboeren' van haar eten om te herkauwen en haar mond zat vol eten. Dus vanochtend maar weer de DA gebeld. Ik verwachtte eigenlijk dat ze zou zeggen dat Wiske aan haar eind was gekomen. Maar na een uitgebreid onderzoek bleek dat ze erge haken op haar tanden had en daardoor niet goed kon kauwen en dus ook niet goed verteren.

Vanmiddag kwamen drie DA's om haar tanden bij te werken. De geit verdoofd en op een naar buiten gebrachte sterke tafel getild. Na anderhalf uur waren haar tanden klaar en twee slechte loszittende kiezen getrokken.

Uiteraard heeft ze de nodige medicijnen gekregen, vitamines, en antibiotica. De DA denkt dat ze met wat geluk weer opknapt en nog een poosje meekan, omdat ook zij verder wel in orde was. Ze voelt zich nu duidelijk niet lekker. Is bang om zich te laten pakken en wil niet eten. Ik kan me er alles bij voorstellen. Ik hoop alleen dat ze morgen wel weer iets gaat eten, want geiten kunnen niet lang zonder voer. We hebben geprobeerd om haar een soort geitenastronautenvoer te geven maar ze wil nu niets.

Op hoop van zegen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:42

Nou meis, je zit wel in de prijzen he? Gelukkig zal dit hopelijk vandaag al weer wat beter gaan.
Ouderdom komt met gebreken zeggen ze en dat is een waar spreekwoord.
Sterkte maar weer!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:49

Wat een doorzettings vermogen van zowel geit als baas!!!
Hopelijk knapt de oudste ook weer helemaal op.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:00

Super wat betreft de ene geit en beterschap voor Wiske!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 09:38

Nu, tien dagen later kan ik alleen maar zeggen dat het prima gaat met alle geiten.

Nadat Wiske aan haar tanden was behandeld ging het in eerste instantie niet beter. Ze at niet, dronk te weinig en had een ontstoken oog. Uiteraard was er de eerste dag niets van te zeggen, omdat het toen allemaal net was gebeurd, maar in de loop van het weekend kwam er geen enkele verbetering. Maandag de DA wer gebeld. Die kwam met oogzalf, nog meer vitamineshots en een infuus. We hebben haar ruim een halve liter water met zouten via het infuus toegediend.
Toen ik na een paar uur weer ging kijken wist ik niet wat ik zag. Echt een heel andere geit stond daar! Ze keek levendig, wilde wel eten, maar dat ging nog niet zo makkelijk, dronk en was weer helemaal haar eigen lastige zelf. Nu afwachten of het zo zou blijven.
De eerste week kon ze geen brokjes eten dus kreeg ze van mij 3x daags 2 volkorenboterhammen. Ze at wel hooi en gras. Nu begint ze langzamerhand ook weer brokjes te eten, is vrolijk en stoeit. Haar oude voedernijd is ook weer teruggekomen.

De eerste probleemgeit lijkt ook nog steeds herboren. Ze speelt, rent zelfs en je zou ons groepje van nog maar vier geiten niet voor bejaard houden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:34

Helemaal top!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:30

IK ben blij met jou samen! Fijn dat het zo goed gaat met beide geitjes!
Ik ga duimen voor nog heel veel gelukkige jaren samen met zo'n beste baas!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:07

Helaas heb ik zojuist de DA moeten bellen om Wiske in te laten slapen. Wiske (de oudste, die met de tandproblemen) wil sinds gisteren niet meer eten en drinken. Staan lukt ineens ook niet meer. De DA had al gezegd dat haar pens vermoedelijk het probleem was. Daar heeft Wiske iets voor gehad, maar het heeft niet voldoende geholpen.
Het gaat wel plotseling. Tot gister was ze best opgewekt en levendig, at ook weer beter. Ineens is het voorbij.

Ik vind het moeilijk en jammer, het was de eerste geit die bij ons is geboren, maar het moet. Als we haar nu zouden laten, zou leven lijden worden. Nu ligt ze nog rustig bij de andere, vooral met haar dochter Ziezo is ze close.

Ik zie er tegenop, maar weet dat het zo beter is.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:30

Jammer dat het niet gaat lukken met deze geit. Ik heb ook bewondering voor je doorzettingsvermogen. menigeen sleutelt niet zo lang aan een dier en al helemaal niet aan een geit.
Wij hebben ook oude schapen en geiten in opvang. De geiten halen de 20 jaar wel. De schapen zijn meestal op zo rond hun 15e levensjaar. Even een tip, ik weet niet wat je voert? Net als bij paarden slijt het gebit tot er niks meer te slijten is. Dan gaat het met herkauwers heel snel fout ivm pensverzuring. Ze krijgen het ruwvoer niet meer weg en soms zie je groen slijm rond de bekjes. Ik kan je aanraden om Subli seniores priores te voeren. Dat is paardenvoer , een complete ruwvoer vervanger. Mijn oude schapen en geiten doen het er geweldig op. Ik voer ook wel geweekte bietenpulp bij. Maar de echte oudjes gaan over op de slobber,de seniores priores. Ze blijven dan prima op gewicht en je ziet geen pensproblemen.

Sterkte!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:58

Dank je! Ik heb meteen een zak Subli seniores priores besteld, eens kijken of ze het lusten. Geitenbrok lusten ze niet en geitenmuesli ook niet. Ik voer normaal runderbrok (A-rendement) en verder 's winters wortels en hooi. Daarnaast krijgen ze geregeld verse groenteresten en soms oud brood. Ze kunnen altijd naar buiten en er is nog wel gras in de wei, maar dat zal niet erg voedzaam meer zijn.

De pens is inderdaad het probleem bij deze oude dame. Maar de drie andere oudjes kunnen toch baat hebben bij jouw advies.

Worden landgeiten (groot dus) ook zo oud? Bij mijn kennissen sterven de meeste geiten zo rond de tien, als ze niet eerder zijn afgemaakt. Onze eigen landgeiten zijn op zijn hoogst 13,5 geworden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:40

He wat jammer, maar je kan niet zeggen dat je niet alles uit de kast hebt getrokken. Sterkte in ieder geval, als ze al zo lang bij je zijn is het een waar gemis.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:57

RosiePosie schreef:
Dank je! Ik heb meteen een zak Subli seniores priores besteld, eens kijken of ze het lusten. Geitenbrok lusten ze niet en geitenmuesli ook niet. Ik voer normaal runderbrok (A-rendement) en verder 's winters wortels en hooi. Daarnaast krijgen ze geregeld verse groenteresten en soms oud brood. Ze kunnen altijd naar buiten en er is nog wel gras in de wei, maar dat zal niet erg voedzaam meer zijn.

De pens is inderdaad het probleem bij deze oude dame. Maar de drie andere oudjes kunnen toch baat hebben bij jouw advies.

Worden landgeiten (groot dus) ook zo oud? Bij mijn kennissen sterven de meeste geiten zo rond de tien, als ze niet eerder zijn afgemaakt. Onze eigen landgeiten zijn op zijn hoogst 13,5 geworden.

Wij hebben dwerggeiten, Saanen en Toggenburgers gehad. Geen ervaring met landgeiten, helaas. Kan best zijn dat die niet zo oud worden.
De Subli hoeft niet 6 uur te weken hoor. Ik doe het met warm water en dan is het zo geweld. Bij de oudjes begin ik eerst met gras- of luzernebrok te voeren. dat maak ik ook nat. En als ik zie dat ze toch meer moeten, dan begin ik met de slobber. Succes.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:19

Dank. Wiske is inmiddels vredig ingeslapen.

Nu Rendac bellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:33

Respect voor jou TS, heel veel respect! Inslapen is altijd zo makkelijk gezegd,maar een dier zonder/weinig pijn moet je alle kans geven om beter te worden.Lijden ze erge pijn,ja dan niet blijven doorgaan.
Maar deze geit had geen pijn [anders at ze echt niet meer],dus waarom niet alles uit de kast trekken om het dier te redden.En de eigenaar kent het dier het beste,niet wij die het dier niet eens zien/kennen.
Ik hoop dat je geit nog een aantal jaren bij je blijft.