wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:00

nou wij hebben dat ook heel vaak gehad stront van katten in de tuin :P
en savonds vechten ze ook in de tuin ........

Weet wat de ts meemaakt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:01

Ik heb ooit een potje gekocht met een smeersel
Dat heette skunk, dat is de geur van een stinkdier
En dat vinden katten niet prettig ruiken :n

Wat ik ook wel is gehoord heb is saté prikkers in de grond steken
Dat schijnt vervelend te zijn voor ze omdat ze er omheen moeten lopen of zoiets

Of gewoon een hond kopen
En de tuin laten verdedigen

Zonder gein
Ik had ook altijd last van mijn buurtkatten, en door dat skunk smeersel bleven ze wel weg :))

Thirty

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:02

Vraag me nog altijd af waarom het normaal wordt gevonden dat jij kosten maakt en moeite moet doen omdat iemand anders te beroerd is om zijn dieren bij zich te houden.
Echt de omgekeerde wereld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:06

Thirty schreef:
Het is alleen geen jatten. Bovendien is er ook een of andere regel dat mensen hun dieren niet zonder toezicht zomaar los mogen laten lopen. Of dat andermans dieren jou geen overlast mogen veroorzaken, zoiets.

Uiteraard mag je dier geen overlast veroorzaken maar net als altijd moet je het dan via de politie spelen je kan als je buurman de radio te hard heeft staan die ook niet zomaar komen weghalen. Als hij je illigaal heeft ingeparkeerd of constant zijn fiets voor jou deur zet mag je die ook niet zomaar zelf meenemen :Y) . Een kat is voor de wet gewoon een ding/goed als je de kat van de buren mishandeld kunnen ze ook aangifte doen van vandalisme/vernieling als je hem meeneemt is het diefstal.

Thirty schreef:
Vraag me nog altijd af waarom het normaal wordt gevonden dat jij kosten maakt en moeite moet doen omdat iemand anders te beroerd is om zijn dieren bij zich te houden.
Echt de omgekeerde wereld.

Ik vind het niet abnormaal veel moeite om een busje peper door de tuin te strooien het lijkt mij veel meer werk om iedere keer weer naar de buurman te gaan om te klagen en telkens zijn kat naar het asiel te brengen :')
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 11-10-11 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:08

Wendy1978 schreef:
Ik heb ooit een potje gekocht met een smeersel
Dat heette skunk, dat is de geur van een stinkdier
En dat vinden katten niet prettig ruiken :n

Wat ik ook wel is gehoord heb is saté prikkers in de grond steken
Dat schijnt vervelend te zijn voor ze omdat ze er omheen moeten lopen of zoiets

Of gewoon een hond kopen
En de tuin laten verdedigen

Zonder gein
Ik had ook altijd last van mijn buurtkatten, en door dat skunk smeersel bleven ze wel weg :))

geweldige tip :P
Meschien dat ik dit ook ga aanschaffen als ze weer bij ons komen poepen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:11

Waarschijnlijk is een flinke bus peper veel goedkoper dan een busje anti-katten-stinkspul. Peper heeft bij ons tot nu toe altijd gewerkt :Y)

EDIT: het is trouwens meestal ook helemaal niet zo dat je dan telkens peper/koffiedik/stinkspul moet blijven strooien in je tuin. Meestal hoef je maar een of twee keer te strooien, daarna heeft de kat een nieuw toilet gevonden en blijft hij gewoon weg ;) . Het is dus echt niet zoveel moeite!
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 11-10-11 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:15

Bij ons poepen ook heel wat katten in de tuin, maar om al de eigenaren nu te dwingen ze binnen te houden? Nee hoor, laat ze maar lekker lopen. Weet niet, van katten vind ik het niet zo erg ofzo en gelukkig tuiniert mijn moeder en niet ik.

En een buitenkat binnen willen houden is ook aardig lastig denk ik. Naar het asiel brengen vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Zelf zou ik gewoon peper oid in de tuin strooien, zoals in't topic gesuggereerd wordt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:24

vind het altijd wel grappig om te lezen hoe jullie je proberen te verantwoorden dat jullie dier overlast mag veroorzaken bij anderen, en dat die anderen jullie dier maar moet weghouden op de een of andere manier.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:30

Thirty schreef:
vind het altijd wel grappig om te lezen hoe jullie je proberen te verantwoorden dat jullie dier overlast mag veroorzaken bij anderen, en dat die anderen jullie dier maar moet weghouden op de een of andere manier.

Ik snap het probleem gewoon niet, het is toch ook veel meer moeite om je buurman te dwingen om allerlei maatregelen te nemen terwijl je zelf met een simpele handeling het probleem kan oplossen. Ik snap dat het vervelend is dat je kattenpoep in je tuin hebt en daar last van hebt met tuinieren maar het is toch veel vervelender dat je dan heel veel tijd en moeite moet steken in het oplossen van het probleem terwijl je het zelf met een euro of 2 en 5 minuten tijd hebt opgelost :Y) .

Ik vind het een beetje belachelijk om er dan uit principe heel moeilijk over te gaan doen. Ik kan ook uit principe geen slot meer op mijn fiets doen omdat die nare fietsendieven er maar gewoon af moeten blijven, idem voor huis +auto. Maar dat geeft uiteindelijk alleen maar meer frustratie dan al dat gedoe met sleutels :+

EDIT: of katten uberhaubt los buiten horen is natuurlijk weer een andere discussie maar op het moment is het nu eenmaal zo dat het in nederland de norm is dat ze daar lopen. Dan kan je daar natuurlijk tegen zijn maar het lijkt mij weinig nuttig om daarom maar een burenruzie uit te lokken. Trust me dan word stront in de tuin de kleinste van je frustraties :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 02:47

Dan is het maar goed dat wij geen buren zijn :)

Overigens heb ik geeneens buren, en ben ik blij dat ik uit het koude kikkerlandje weg ben waar veel te weinig ruimte is voor iedereen en alle dieren daarbij behorend :) Maar da's een andere discussie :P

Het is niet 'uit principe', het is 'uit overlast'. Het is simpelweg heel vervelend als je lekker in de tuin bezig bent en regelmatig in de kattenstront grijpt. Of als er een kater tegen je portiek of voordeur sproeit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:10

Ik vind dat je als eigenaar altijd verantwoordelijk bent voor je huisdier en er dus voor dient te zorgen dat er geen overlast bij anderen wordt veroorzaakt. Dat geldt voor honden, voor katten, paarden, vogels etc. In mijn eigen tuin ben ik er ook niet van gedient om in de poep van andermans kat te moeten grijpen :n Nou hadden wij hiervoor een hond die nogal heftig was op zijn territorium. Als er een kat in onze tuin was ging hij écht voor de kill, die maakte geen grapjes... Dus de buurtkatten hebben het allemaal heul snel afgeleerd om bij ons in de tuin te komen, ookal is onze huidige hond echt een softie :=

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:21

Tsja dit is een terugkomende discussie..
Mijn kat loopt al 14 jaar buiten rond en we hebben nu ook een zwerver gedeeltelijk in huis genomen, die loopt al jaren rond in onze buurt want hij is ooit achtergelaten door een bakker die wegging. We hebben 1x een klacht gehad over onze kat en daarbij hebben we de spullen vergoed om onze kat uit hun tuin te houden, ging prima en heel gemoedelijk :)
Nu woon ik ook in een enorme kattenbuurt dus ik denk dat dat ook wel meehelpt. er lopen alleen in onze straat al een stuk of 15 katten rond. En nee wij gooien de kaaten die zonder pardon naar buiten, ze willen naar buiten. De zwerver ligt van 's morgen kwart over 7 tot 's avonds een uur of 10 binnen en dan wil ie naar buiten. Onze eigen kat loopt in en uit (we spelen voor portier :Y) ) Echte rgaan beide heren de laatste jaren niet verder dan onze tuin of het stukje stoep daarvoor :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:32

Suuskipje schreef:
We hebben 1x een klacht gehad over onze kat en daarbij hebben we de spullen vergoed om onze kat uit hun tuin te houden, ging prima en heel gemoedelijk :)

In dat geval neem je als eigenaar je verantwoordelijkheid, top +:)+
Helaas zie je dat hier in de buurt niet veel... Katten lopen de hele dag buiten, poepen in andermans tuintjes en in zandbakken en speelplaatsjes waar ook kinderen spelen. Dat vind ik niet kunnen, als het jouw keuze is om een dier te nemen is het ook jou verantwoordelijkheid om te zorgen dat hij geen overlast veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:47

Er is hier geen wet die bepaalt dat je katten moet binnen houden, en mogen ze buiten lopen.
Breng jij ze naar asiel terwijl later bewezen kan worden dat je wist van wie ze zijn, dan kan jij voor de kosten opdraaien.

Wel kan je de eigenaar aansprakelijk stellen voor schade aan jouw spullen en tuin.

Je eigen tuin afzetten met speciaal stroom draad in combinatie met koffieprut werkt erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:58

Gelukkg hebben wij honden.
Fritzi, poesje! deur open. en klaar! :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:47

Ik ken iemand die er ook veel last van hadt en de buren niet wilden luisteren. Die heeft buizen in zijn tuin gelged waar de katten krap inpassen, ingesmeerd met een zwart vettig goedje wat niet schadelijk is voor ze en wat lekkers in het midden. Je snapt hoe blij de buren waren toen de katten thuiskwamen. :')

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:05

Wilawander schreef:
Ik ken iemand die er ook veel last van hadt en de buren niet wilden luisteren. Die heeft buizen in zijn tuin gelged waar de katten krap inpassen, ingesmeerd met een zwart vettig goedje wat niet schadelijk is voor ze en wat lekkers in het midden. Je snapt hoe blij de buren waren toen de katten thuiskwamen. :')

:')
Dit vind ik dan wel weer soort van humor :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:07

Thirty schreef:
Het is alleen geen jatten. Bovendien is er ook een of andere regel dat mensen hun dieren niet zonder toezicht zomaar los mogen laten lopen. Of dat andermans dieren jou geen overlast mogen veroorzaken, zoiets.

dat is alleen zo voor honden, voor katten geld dit echt niet

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:52

Thirty schreef:
Dan is het maar goed dat wij geen buren zijn :)

Overigens heb ik geeneens buren, en ben ik blij dat ik uit het koude kikkerlandje weg ben waar veel te weinig ruimte is voor iedereen en alle dieren daarbij behorend :) Maar da's een andere discussie :P

Het is niet 'uit principe', het is 'uit overlast'. Het is simpelweg heel vervelend als je lekker in de tuin bezig bent en regelmatig in de kattenstront grijpt. Of als er een kater tegen je portiek of voordeur sproeit.

Als het niet uit principe is waarom zou je dan niet gewoon een busje stinkspul of een stroomdraadje zelf halen en probeer je later de kosten op de buren te verhalen :o? ??? Tuurlijk kost het jou dan wat moeite maar het is altijd meer moeite dan telkens weer gaan klagen en hopen dat de buurman het uiteindelijk zelf op gaat lossen. En uiteindelijk zo gefrustreerd raken dat je zelfs overweegt om zijn kat maar naar het asiel te brengen/stront over de schutting te gaan gooien. En allerlei meer onzin waardoor die je veel energie/moeite kosten, je alleen maar ruzie krijgt met de buur en het probleem nooit opgelost raakt???

Als je echt overlast hebt en de buurman reageerd niet op de klachten kan je er nog gewoon voor kiezen om de eer aan jezelf te houden hoor. Tuurlijk is dat aso van de buur, als mijn buur last zou hebben van mijn kat zou ik persoonlijk een stroomlintje komen spannen over het tuinhek of weken koffiedik voor hem verzamelen maar als je het dier zelf gaat treiteren (/het dier steelt) of me met stront gaat bekogelen dan vergaat mij de zin om iets voor jou te doen bij mij ook heel snel :)*

@wilawander: die van jou vind ik dan nog wel geinig maar nog steeds die mensen hebben dus heel veel moeite gedaan en waarschijnlijk vinden de katten de tuin nu alleen maar leuker :+ . Dus uiteindelijk hebben ze vooral zichzelf :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:46

Miepie77 schreef:
Thirty schreef:

dat is alleen zo voor honden, voor katten geld dit echt niet

Een dier is een ding voor de wet, die maakt geen onderscheidt tussen honden en katten :+

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:48

simpele oplossing: je hebt anti kattenmiddel met look erin! Het stinkt eerst uren in de wint en ze blijven ook meteen weg! Ik heb dat hier ook moeten doen omdat de 5 katten van de buren mijn tuin als poepbak gebruikten! Moet zeggen heb er geen last meer van. Dat middel wordt verkocht als natuurlijk middel, dus het doet nog niets schadelijks ook ;)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:59

Thirty schreef:

dat is alleen zo voor honden, voor katten geld dit echt niet[/quote]

Een dier is een ding voor de wet, die maakt geen onderscheidt tussen honden en katten :+[/quote]

Daar zit wel degelijk verschil in, de wet bepaalt dat een kat een vrije loop heeft en een hond aangelijnd dient te zijn.
Neemt niet weg dat de overlast voor TS erg vervelend is. Maar naar het asiel brengen of stroomdraden... vind ik ook echt te ver gaan, het blijven DIEREN hoor! In het asiel zitten er genoeg en het lijkt me niet kunnen om zomaar andermans kat naar het asiel te brengen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:02

oehh gewaagd onderwerp. Heb ook ooit een topic geopend met die onderwerp n.a.v. een kat die ons baby konijn uit de tuin had ontvoerd..Kwam erop neer dat ik mn konijn maar niet los moest laten lopen in de tuin want katten doen dit nou eenmaal..! Wij hebben nu een hond, dat is wel een van de betere oplossingen denk ik :D

hoorde laatst wel van een man die in zijn tuin iets had gemaakt dat de katten netjes in zijn tuin bleven. Alle 7 _/-\o_ . Respect.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 11-10-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:02

tisby schreef:
Daar zit wel degelijk verschil in, de wet bepaalt dat een kat een vrije loop heeft en een hond aangelijnd dient te zijn.

Bron? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:09

Katten oppakken en naar het asiel brengen! Als ze niet willen horen, dan moeten ze maar voelen.
Zij moeten ervoor zorgen dat de katten niet meer in jouw tuin komen, niet jij.