Aquariumstofzuiger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:20

Ik ben er nog niet helemaal uiot wat voor vissen ik erin ga doen :) Neem ws een bak van 1,25 x 50 x 50 (of tenminste ik denk dat die bak zo groot is, die ik op het oog heb). En dan koop ik hem in de dierenwinkel, krijg je alles er gelijk bij (pomp, lichtje, etc). Geen idee wat voor pomp daarbij zit, maar ik mag hopen eentje die past bij de capaciteit :')

Nooit al het water vervangen wist ik al :)

Moet je eigenlijk net als bij koudwatervissen het water eerst een dagje laten staan voor je het in je aquarium erbij doet?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:33

Is het een interne of externe filter?

Nee, je hoeft het niet te laten staan. Wat ik wel doe is het water uit de kraan mengen met heet water (uit waterkoker) zodat het niet te koud is, voor het in de bak gaat. En dan via hetzelfde systeem via een slang weer in de bak. Maar in principe is het niet erg hoor, als de temperatuur wat daalt. Voor sommige vissen is dat het teken dat het regenseizoen begonnen is en dan kunnen ze gaan eitjes leggen ;) (maar lang niet altijd hoor)
Afhankelijk van welk soort vissen je wilt kan je nog wel iets proberen te doen aan de hardheid en zuurheid van het water. Ik heb een ZA-bak en heb daarom turf in mijn filter. :)

Ik kan je wel aanraden om naar een aquariumzaak te gaan, hebben ze meestal meer verstan dan een dierenwinkel (daar kan je natuurlijk wel de bak kopen). Maar dan nog steeds: doe zelf goed research, want er wordt veel onzin beweerd in winkels, helaas.

Magrathea

Re: Aquariumstofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:10

Interne filter :)

Ah okee, want dat was iets wat ik vaak vergat 8)7
Bedoel je met ZA zout? Dat ben ik nl. niet van plan.. gewoon tropisch, lekker makkelijk.
In de dierenwinkel bij ons hebben ze bij de meeste visjes een kaartje staan, met temperatuur, soort eter, maar ook met een cijfertje dat aangeeft hoe moeilijk ze te houden zijn. De aquariumman vertelde me dat de meeste visjes met een 1 of 2 niet zo heel kieskeurig zijn qua waarden van het water, en dus wat makkelijker te houden :). Ben wel van plan om het water te laten testen.. Ben nu ook even een speciaalzaak aan het zoeken hier in Rotterdam, wist niet eens dat we die hier überhaupt hadden :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:12

Robs dierenshop op de Slinge is ook goed.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:25

ZA = Zuid-Amerika, is ook tropisch, zoet water. :)
Makkelijke visjes is een goed idee. Kijk uit met visjes die zich heel snel voortplanten ;)
Interne filter is wel minder sterk dan een externe, in het algemeen. Dus dan moet je niet vissen kiezen die grote vervuilers zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:48

Werd je niet hebberig van een rondje door de speciaalzaak? :D

Makkelijke, niet erg vervuilende visjes vind ik zelf de neontetra (of de wat mooiere kardinaaltetra, al zijn die ietsje moeilijker te houden)erg leuk: als je toch een grote bak wil kun je een mooie grote school houden; prachtig! Guppen en platy's zijn erg makkelijk, maar fokken als konijnen :+
Met wat zand of heel fijn grind de bodem, kun je wat leuke school corydorassen houden (bodemvissen).

Ik pak gewoon wat aquasafe als ik het water ververs: breng het gewoon op temperatuur met warm water... ik voeg er wel altijd een klein beetje zout toe aan het water (wel jodiumvrij!).

Watertesten doe ik zelf nooit (heb ook makkelijke vissen die wel wat kunnen hebben), mijn neontetra verteld hoe het water is. Op het moment dat ie zijn kleur verliest is dat een waarschuwing. Bij plotselinge veelvuldige sterfte laat ik het water gratis controleren bij de aquazaak :P Tot nu toe gelukkig maar 2 keer nodig geweest... in beide gevallen was het water goed en had ik gewoon echt pech met ziekte.
Bak draait nu al jaren :)

(al blijft de droom om echt een grote bak te nemen haha :D )

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:54

Waarom zou je zout bij in een zoet-waterbak doen? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:05

Omdat het ziektes kan voorkomen en om de voor de slijmhuid sterker te maken :) Werkt ook positief tegen stress; dus ik voeg altijd wat zout nog toe als ik een nieuwe vis erbij doe :) (of iets te fanatiek aan het schoonmaken ben waardoor ze volledig in de stress schieten :P)
(niet elke vissoort kan het waarderen natuurlijk... maar die van mij doen het er erg goed op )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:08

In zoet water zit altijd een beetje zout :) Dat merk je als je een wondje hebt en het afspoelt met water.. doet auw.. :P Zout zorgt ervoor dat het water schoner wordt, als het goed is, misschien dat vuurneon het daarom doet?
Edit: je was me voor :P

Water checken wil ik sowieso laten doen, gewoon voor de zekerheid, zeker bij een net opgestarte bak.

Nog een vraagje: is iemand van jullie ooit eens verhuisd met zijn/haar aquarium? Hoe heb je dat gedaan met de vissen? Om nou alles dood te laten gaan vind ik ook weer zoiets.. Maar je kan ze natuurlijk niet ineens erin gooien op je nieuwe adres.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:09

Wij namen deel van het oude water gewoon mee in een waterdichte voerton (zo'n wit tonnetje, die ook tijdens kanoeen etc. gebruikt wordt).
In een emmer hebben de vissen toen even moeten zitten haha, die zijn een dag later naar hun nieuwe onderkomen gegaan :P

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:15

Aanzuigen kan prima, gewoon een doorzichtige slang kopen (ik heb een groene) en zodra ik het water aan zie komen hang ik snel de slang uit het raam ;)
Ik hevel gewoon af met de slang, dus geen stofzuiger (ondingen :+ ), buiten het raam heb ik een grote emmer staan. Mocht er een visje of slakje doorschieten dan kan ik daar buiten in de emmer nog even naar kijken :')
Daarbij verschoon ik mijn aquarium eens in de 2-3 weken en dan zo'n 25 tot 50% omdat dit beter is ivm de grote hoeveelheid planten die ik erin heb zitten. Dus het oude water met goede bacteriën valt buiten in een emmer. Ik neem mijn filter eruit en spoel deze in de emmer 'schoon', dan blijven de goede beestjes behouden :Y)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:55

vuurneon schreef:
Wij namen deel van het oude water gewoon mee in een waterdichte voerton (zo'n wit tonnetje, die ook tijdens kanoeen etc. gebruikt wordt).
In een emmer hebben de vissen toen even moeten zitten haha, die zijn een dag later naar hun nieuwe onderkomen gegaan :P

Zo heb ik mijn verhuizing idd ook aangepakt toen ik ging samenwonen met mijn vriend :j
Visjes even in hun eigen water en dat kun je dan weer gebruiken om de bak te vullen, dan blijft je evenwicht ook redelijk behouden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:01

Voordeel van een stofzuiger is dat er geen grind/zand mee gaat, maar dat vind ik dan ook het enige voordeel. Verder vind ik het een onding, dus gebruik m zelden, en idd de tuinslang dus wel. Dan maar af en toe eens grind bij vullen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 23:08

Hmm dat lijkt me wel echt een gedoe met die verhuizing. :) Ik hoop dat ik tzt mijn beestjes her en der even onder kan brengen, lijkt me fijner dan wanneer ze direct in het nieuwe water moeten. En minder eng :P zou als de dood zijn dat ze van de stress massaal doodgaan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:19

Valt mee hoor dat gedoe :)
Her en der onderbrengen is niet aan te raden; ze hebben immers toch hun eigen water nodig. Bovendien hebben ze dan nog meer stress; zitten in compleet vreemd water (elke bak heeft immers een eigen balans), met andere vissen en moeten daarna nog een keer wennen. Je hebt op die manier ook kans dat ze ziektes oplopen die al in iemand anders zn bak zaten te sluimeren. En je moet ze wéér vangen... en dan moeten ze wéer wennen aan nog een nieuwe omgeving.
Verhuizen is echt maar 2 dagen werk; dag 1 vissen in een emmer zetten in het oude aquariumwater, terwijl je de bak leeghaald (eventueel deel water laten zitten als je dat makkelijker vind, anders deel water apart meenemen) en verhuisd. Zie het net als met water verschonen; ook dan vervang je een deel van het water met nieuw water toch? :) Dan laat je gelijk pomp draaien en dag 2: zet je er de vissen in met hun oude water waarin ze zaten.
Dat is echt het minst stressvol en qua werk? Valt nog mee :) Meeste werk is nog die bak verplaatsen van a naar b :P

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:20

SimoneDV schreef:
als je een stuk slang neemt, (tuinslang ofzo maar het handigste is doorzichtig). Dan hang je 1 uiteinde in je bak en 1 uiteinde in een emmer op de grond. Dan moet je heel even aanzuigen, hevel je zo het water eruit en kun je meteen de bodem "stofzuigen". :D Dus ik zeg geen stofzuigertje kopen.

zo doen wij het ook,gaat prima!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:21

Ghehe ja dat wist ik. Meestal kan je toch een aquarium met een klein laagje water al niet meer verplaatsen eigenlijk?
Maar goed, nu hebben we het over jaaaren en jaaaaren van nu. Komt goed :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:26

Ohhhh hahaha :P Ik dacht nu al :D
Aqua met een klein laagje verplaatsen kan wel, maar hangt ervan af waar het heen moet :D Als het aan de overkant van de straat is of dat je echt met een busje moet (dan is leeg handiger). Maar goed, sowieso is leeg wel makkelijker.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:32

Nee, ik heb nu geen aquarium, maar wil er eentje na mijn verhuizing naar studentenkamer. Maar daar blijf ik ook niet voor altijd wonen :P
Heb net trouwens gelezen over dat aquaria zo goed zijn voor je :D des te meer reden! Woehoe

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:32

Vandaar dat ik me zo super voel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:35

hahaha, nou geen oog dichtgedaan door die bak van mij :D Zat iets vast in de pomp, dus kon nog midden in de nacht de pomp schoonmaken.... heeeeel rustgevend idd! ;)
(maar verder is het leuk :D)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:37

Ik heb geen pomp en dat gaat prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:38

Geen pomp?? Dan ben je zeker wel veel aan het schoonmaken..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:39

Nee valt reuze mee, heb alleen maar ellende gehad als ik een pomp had.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:45

naja op zich he....

Ik heb 2 weken terug een cube over genomen. Zat nogal wat achterstallig onderhoud aan en de bak was gewoon heel erg vuil.

Ik heb een schietgebedje gedaan, de vissen eruit geschept en in een quarantaine bakje in mijn grote bak gehangen. De cube leeg gehaald, helemaal, ook het grind. Schoon gemaakt, grind erin, water erin, aquasafe erin, vissen terug.....

En ze doen het nog steeds allemaal prima (ondanks overbevolking!)