Hond steelt voedsel..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:17

hier doen we gewoon een lesje voedselwijgering en ze doen het nooit weer (Onderdeel van G&G) ik heb hier van alles rondlopen maar van het eten blijven ze af staat gewoon op de grondt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:29

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Ik snap best dat het hondje alles doet om dat lekkers te pakken te krijgen. Als je het heel vervelend vindt (ik zou hem lekker die lege bakjes uit laten likken), zou ik gewoon de katten in een aparte kamer eten geven. Deur dicht, hond kan er niet bij, simpel.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 09:59

marjolein08 schreef:
Je hondje vertoond normaal sociaal hondengedrag .
Vooral dat oogcontact zoeken en het eten niet gaan pakken , betekend dat ie jullie als de sterkere van de roedel ervaart.
Honden hebben een roedel gevoel , en in de roedel mag je pas als lagere in rang , gaan eten als de leider erbij weggelopen is .
En door het wat anders te gaan doen van jullie/jou in huis geef je ongemerkt je hond een seintje , de hogere in rang loopt weg en op dat moment is jullie hondje de hoogste in rang in het vertrek , dus heeft hij volgens hem het volste recht op dat voedsel .
Jullie hondje is gewoon goed in het gezin meedraaiende en weet wat zijn plaats is .

Gewoon zorgen dat ie er niet meer bij kan komen .
Of de hond uit het vertrek houden.

GR M

Dit vind ik heel interessant om te lezen! Altijd geïnteresseerd in roedel- en hondengedrag. Dus oprecht bedankt voor de informatie.
Het verklaart het gedrag en hier kan ik zeker wat mee.

_blue_: Voedselweigering heb ik inderdaad ook behandeld tijdens meerdere hondencursussen. Dit eigenlijk volledig verwaarloost. Maar oppakken van commando's en trainingen is bij haar gemakkelijk. Alles voor voedsel.
Bij de Jack Russel werkt voedselbeloning niet, of niet perfect. Balletje als beloning werkt super.

Diablo: Hond mag pas het lekkers pakken, als ik haar daar 'toestemming' voorgeef.
En datgene wat Marjolein08 omschrijft, verklaart veel. De toestemming geef ik dus onbewust.
Wat ik ook eerder aangeef hoor, het is meer zo'n irritatiefactortje. Voor de rest is het echt een komische hond vol humor. Voel je je een dagje sip? Een paar minuutjes bij haar is al voldoende. Onze haarbal met piranha-tandjes...

Tellisto: domme vragen bestaan niet. :) Maar in dit geval doet reden van vleesvoer niet ter zake. Bovendien krijgen/hebben katten ook brokvoer.
Ik lees inderdaad (hier) veel over vers voer versus droogvoer. Best interessant, maar nu vind ik niet het moment om hier te gaan overschakelen.

kimmie261

Re: Hond steelt voedsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:12

mocht je geinteresseerd zijn in honden gedrag en roedel gedrag geloof dan geen fabels als een leider eet eerst en een hond mag pas eten als een leider weggelopen is...zo werkt het nl helemaal niet,in theorie mss wel,maar in praktijk :n

net zo goed als dat leiders als eerste door een deur heen gaan en dat op een bank/bed liggen rangorde verstoord ...onzin is dat..

maar goed dan een andere vraag,blijkbaar is dat echt voor jou teveel moeite waarom geef je je hondje dan niet een pakje ceasar ofzo op het moment dat die katten te eten krijgen,tis eigenlijk gewoon zieken wat je doet door je katten gruwelijk lekker eten te geven ( in je hond zijn ogen ) die daar dan naar mag kijken en niet meer mag doen,dat is echt heel vreemd hoor voor een honden instinct,

geef die katten dan separaat te eten dat hond het niet kan zien,maar douw hem niet met zijn neus er boven op om dan ziekend te zeggen dat het voor hem "foei"is...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:28

Jack Russell en Boomer krijgen hier tegelijk eten. De boomer mag niet eerder bij de etensbak van de Jack Russell komen, totdat hij wegloopt. Je ziet het in de mimiek, oogcontacten en absoluut in lichaamshouding.
Dat hebben ze elkaar - op de 'harde' manier- duidelijk gemaakt.
Hebben we het hier dan niet over ranghogere? Of is het een kwestie van gewoonte, en is dat ook fabel...?

Deur/bank of bed: eens. Hoewel mij dit destijds inderdaad zo is aangeleerd door gedragstherapeut op hondenschool.

Hond vindt ons (mensen)eten toch ook lekker(der) dan dat van eigen? Dan dien ik toch ook niet voor afleiding te zorgen door haar op hetzelfde moment lekkers aan te bieden, door middel van eigen voer/bot/ceasar? In feite is het toch hetzelfde, of kijk ik er nu zo raar tegenaan?
Bovendien is het absoluut geen kwestie van teveel moeite. Ik heb duidelijk aangegeven of het een kwestie van managen is, of dat er nog andere mogelijkheden zijn. Klaarblijkelijk komen we bij punt 1 uit.

Volgens mij heb ik zo gereageerd op al je punten, toch?
Mijn post nagelezen, lijkt wat beterweterig en eigenwijs, da's niet bedoeling :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:09

joh gewoon hondje niet laten kijken als die katten eten,katten klaar met eten bakken weghalen ,en klaar..

je bindt de kat op het spek om die hond toe te staan dat hij mag toekijken en zich verlekkeren erop

snap je hele probleem niet...

persoonlijk vind ik verschil zitten in dieren voeren en wij zelf eten,maar goed,ik zeg het zou hier niet in mijn kop halen om 5 honden te eten te geven en 1 niets,die mag alleen toekijken en dan ook geen bakken uitlikken,hoeveel trek dan ook,is toch totaal onlogisch.....

geef katten en honden gelijk te eten,of geef die katten daar te eten waar de hond het niet kan zien,jij van je ergenis af en hondje heeft er geen weet van...

en tuurlijk hier eten ze ook niet uit elkaars bak dat wordt bij sommige ook hommelus ,maar een ranglagere beschermt zijn eten ook ,heeft niets met ranghoogte te maken,wel met het instinct om eten te verdedigen.