marjolein08 schreef:Je hondje vertoond normaal sociaal hondengedrag .
Vooral dat oogcontact zoeken en het eten niet gaan pakken , betekend dat ie jullie als de sterkere van de roedel ervaart.
Honden hebben een roedel gevoel , en in de roedel mag je pas als lagere in rang , gaan eten als de leider erbij weggelopen is .
En door het wat anders te gaan doen van jullie/jou in huis geef je ongemerkt je hond een seintje , de hogere in rang loopt weg en op dat moment is jullie hondje de hoogste in rang in het vertrek , dus heeft hij volgens hem het volste recht op dat voedsel .
Jullie hondje is gewoon goed in het gezin meedraaiende en weet wat zijn plaats is .
Gewoon zorgen dat ie er niet meer bij kan komen .
Of de hond uit het vertrek houden.
GR M
Dit vind ik heel interessant om te lezen! Altijd geïnteresseerd in roedel- en hondengedrag. Dus oprecht bedankt voor de informatie.
Het verklaart het gedrag en hier kan ik zeker wat mee.
_blue_: Voedselweigering heb ik inderdaad ook behandeld tijdens meerdere hondencursussen. Dit eigenlijk volledig verwaarloost. Maar oppakken van commando's en trainingen is bij haar gemakkelijk. Alles voor voedsel.
Bij de Jack Russel werkt voedselbeloning niet, of niet perfect. Balletje als beloning werkt super.
Diablo: Hond mag pas het lekkers pakken, als ik haar daar 'toestemming' voorgeef.
En datgene wat Marjolein08 omschrijft, verklaart veel. De toestemming geef ik dus onbewust.
Wat ik ook eerder aangeef hoor, het is meer zo'n irritatiefactortje. Voor de rest is het echt een komische hond vol humor. Voel je je een dagje sip? Een paar minuutjes bij haar is al voldoende. Onze haarbal met piranha-tandjes...
Tellisto: domme vragen bestaan niet.
Maar in dit geval doet reden van vleesvoer niet ter zake. Bovendien krijgen/hebben katten ook brokvoer.
Ik lees inderdaad (hier) veel over vers voer versus droogvoer. Best interessant, maar nu vind ik niet het moment om hier te gaan overschakelen.