Honden worden aangevallen door loslopende hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:10

Jeetje zeg wat vreselijk om mee te maken!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:10

Het is niet handig als iedereen zijn eigen mening gaat geven over 'schuld' en 'aansprakelijkheid' want zo wordt het alleen maar onoverzichtelijk voor TS.

TS: jij bent wel aansprakelijk voor de gedragingen van jouw dieren, aangelijnd of niet. Zie: Tanja @ [TAO] FAQ TAO De eigenaar van de hond zal wellicht dus interesse hebben om de medische kosten (deels) op jou te verhalen. Dit wordt dan via jouw AVP verzekering geregeld. (aansprakelijkheid voor particulieren)

Wat je nu moet doen is geheel aan jezelf. Wellicht deed ie zo lelijk omdat ie ontzettend geschrokken is.
Je kunt jezelf nu wel schuil houden, maar hij zal je waarschijnlijk wel op willen sporen. Is het dat je waard? Dat is echt een persoonlijke keuze.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:11

Sabinee__ schreef:
Vind het wel erg dat je gewoon weggerend bent terwijl die andere hond misschien dood is ..

is gewoon een paniekreactie, je weet niet hoe je zelf zal reageren als zoiets gebeurd, helemaal omdat haar honden gewoon vastzaten

TS: ik zou wel even naar de politie gaan om het voorval te vertellen mocht de eigenaar met een heel ander verhaal komen dan zijn ze op de hoogte

Iris82

Re: Honden scheuren hond aan stukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:11

Ow en je kunt geen aangifte doen btw. Waarvan namelijk?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:12

Shahazai schreef:
cinn87 schreef:
Ik lees dat er mensen reageren met aangifte doen, maar waarvan dan? Zij kan geen aangifte doen maar die man wel, en dan wel van vernieling. Tenzij jij eerder belt en het verhaal aan de politie uitlegt, dan weten hun teminste dat het niet jou schuld was en nemen ze ook geen aangifte op van de tegenpartij.
Je hond los laten lopen is niet strafbaar maar dat is een overtreding!

Dat is precies waarom ik zeg "aangifte doen". Tenzij er een bordje staat dat loslopende honden toegestaan zijn was de man in overtreding én hij had zijn hond niet onder controle én de hond was agressief!

En dus kun je geen aangifte doen van een overtreding! je kan alleen aangifte doen van een strafbaar feit!
Politie kan hiervoor een bekeuring uitschrijven maar alleen als ze het zelf gezien zouden hebben, het loslopen van de hond dan.
Laatst bijgewerkt door LiesxAnne op 09-10-11 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:13

Miepie77 schreef:
Sabinee__ schreef:
Vind het wel erg dat je gewoon weggerend bent terwijl die andere hond misschien dood is ..

is gewoon een paniekreactie, je weet niet hoe je zelf zal reageren als zoiets gebeurd, helemaal omdat haar honden gewoon vastzaten

Ja snap ik, en het is ook allemaal echt heel erg wat er gebeurd is..

Maar ik kan me voor de tegenpartij ook zeker voorstellen dat je ook even met je bek vol tanden staat als je hond EVENTUEEL dood, maar in ieder geval gewond is,
en de eigenaar van de 2 andere honden wegrent.. Dan sta je ook machteloos..

Je weet nu ook het verhaal niet van de andere partij.. Was de hond ontsnapt? Was daarom diegene ook aan het schelden, omdat die tevens ook in paniek was?
En die staat nu met een ernstig gewonde/dode hond en niks..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:13

Een loslopende hond die haar honden heeft aangevallen en daardoor gewond is geraakt. Gezien de omstandigheden lijkt me dat niet onverstandig. Tenzij het een losloop gebied is, is het bij de wet verboden je hond los te laten lopen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:14

spicegirl schreef:
je hebt geen schuld,maar die honden zijn zeker agressief.muilkorven zou een goede optie zijn.
niet te vertrouwen met katten, en ook niet met honden..

wat een onzin, als je niet weet waar je over praat niets zeggen, heel veel honden zouden reageren als ze bestormd worden door een loslopende hond, de eigenaar van die hond zat fout

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:14

cinn87 schreef:
En dus kun je geen aangifte doen van een overtreding! je kan alleen aangifte doen van een strafbaar feit!
Politie kan hiervoor een bekeuring uitschrijven maar alleen als ze het zelf gezien zouden hebben, het loslopen van de hond dan.

Een melding maken is hoe dan ook verstandig, mocht de eigenaar van de gewonde hond naar de politie komen, heb je je bewijs.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:15

Shahazai schreef:
Een loslopende hond die haar honden heeft aangevallen en daardoor gewond is geraakt. Gezien de omstandigheden lijkt me dat niet onverstandig. Tenzij het een losloop gebied is, is het bij de wet verboden je hond los te laten lopen.

Maar het kan echt niet. Daar is geen aangifte van te doen.
Daar is hoogstens melding van te maken. Wat Sabinee__ zegt dus.

Miepie77 schreef:
wat een onzin, als je niet weet waar je over praat niets zeggen, heel veel honden zouden reageren als ze bestormd worden door een loslopende hond, de eigenaar van die hond zat fout

:n

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:15

persoonlijk zou ik kijken of de man er nog is met zijn hond en er dan zonder eigen honden gaan kijken of er hulp nodig is.
maar dat ben ik.
ik heb dan ook die paniek van de schrik niet ;)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:16

Misschien kan je dichtsbijzijnde (spoed)dierenartsen bellen om de eigenaar proberen te zoeken? Neem aan dat als de hond nog leeft er wel een dierenarts aan te pas komt..

Iris82

Shahazai schreef:
Een melding maken is hoe dan ook verstandig, mocht de eigenaar van de gewonde hond naar de politie komen, heb je je bewijs.

Bewijs van wat? Het is het ene verhaal tegen het andere.
En nogmaals, hij staat in zijn recht om de schade te verhalen op TS. Hoe onterecht jij dat ook vindt.
Of er mate is van eigen schuld mag door de verzekeringsmaatschappijen uitgevochten worden.

LiesxAnne

@shahazai: die wet heet de APV ( algemeen plaatselijke verordening ) en daar staat altijd in waar in de gemeente losloopgebieden zijn, mocht je je daar niet aan houden dan pleeg je een overtreding!
Er kan gewoon geen aangifte gedaan worden want we spreken hier van overtredingen en geen strafbare feiten.
Maar dat houd niet in dat een melding maken zeker aan te raden is!
Laatst bijgewerkt door LiesxAnne op 09-10-11 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: Honden scheuren hond aan stukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:17

Je kunt ook niet de politie bellen dat je iemand door het rood hebt zien rijden bijvoorbeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:17

Ts, jouw honden werden aangevallen en dus verdedigen ze zichzelf, logisch. Wel zou ik proberen om de eigenaar van de andere hond op te sporen, net zo goed dat jij in paniek was, zal hij dat ook zijn, immers, zijn hond viel dan wel aan maar werd daarna voor zijn ogen bijna afgemaakt. Zijn hond had aangelijnd moeten zijn en was daarnaast ook nog eens agressief, niet goed, maar het is wel gebeurd.
Jij kunt hier niets aan doen, als jouw honden niets hadden gedaan, dan had jij nu bij de DA gezeten. Ik zou wel melding doen bij de politie en eventueel DA's in de buurt om met de eigenaar in contact te komen, sterkte met het vervolg, het is nooit leuk als je zoiets gebeurd.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:18

Ts. twijfel je nog steeds of je actie moet ondernemen of niet of heb je een beetje een idee wat je verder wil gaan doen?
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 09-10-11 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LiesxAnne

Iris82 schreef:
Je kunt ook niet de politie bellen dat je iemand door het rood hebt zien rijden bijvoorbeeld.

Thanx, iemand die het snapt ;)

Jade

Shahazai schreef:

bewijs heb je hoe dan ook niet als er niemand bij was, zijn woord tegen het jouwe, maar het getuigt wel van goede intenties dat je naar de politie gaat om melding te doen en aangeeft dat zijn hond losliep en de eigenaar tekeer ging en je van het geheel zo schrok dat je weg bent gerend :) eigenaar weet je te vinden als hij aangifte wilt doen en je hebt geen politie aan de deur die alleen zijn kant van het verhaal hebben gehoord :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:20

Jade schreef:
Shahazai schreef:

bewijs heb je hoe dan ook niet als er niemand bij was, zijn woord tegen het jouwe, maar het getuigt wel van goede intenties dat je naar de politie gaat om melding te doen en aangeeft dat zijn hond losliep en de eigenaar tekeer ging en je van het geheel zo schrok dat je weg bent gerend :) eigenaar weet je te vinden als hij aangifte wilt doen en je hebt geen politie aan de deur die alleen zijn kant van het verhaal hebben gehoord :)

Dit, maar dan wat handiger uitgelegd.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:21

Iris82 schreef:
Miepie77 schreef:

:n

als je honden vastzitten en een hond komt los op je afstormen kan je weinig meer doen dan proberen ze kort bij je te houden, maar je wil je honden ook de kans geven zich te verdedigen, zij worden immers aangevallen, ik snap de :n dan ook niet, ookal is de hond ontsnapt, dan nog is degene wiens honden vast zitten niet de schuldige aan een gevecht, maar de eigenaar van de hond die los liep en de andere honden bestormde

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:23

Boooh, wat zal jij geschrokken zijn :oo. Het lijkt me echt een nachtmerrie om dit mee te maken...

Verder ga ik mee in wat Shahazai en Jade zeggen, erg goede tips. Daarna zou je eventueel de dierenartsen van de spoedhulp kunnen bellen om na te gaan of de hond al binnen is gebracht en zo in contact komen met de eigenaar :).

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:23

Sterkte TS met het verwerken hiervan.

Ik zou de wijkagent contacten en het verhaal voorleggen, daarna de eigenaar van de gewonden hond proberen op te sporen en desnoods om de tafel gaan zitten over hoe nu verder.

Aangifte kan je niet doen , wel verslag uitbrengen voor het geval dat er aangifte tegen jouw en je honden wordt gedaan, is het verhaal bekend en kunnen alle partijen zoeken naar een passende oplossing. Al denk ik wel dat verwondingen op jouw verhaalt gaan worden.

Hebben jouw honden niks ?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:25

Ts, hoe geschrokken je ook bent, ik zou wel onmiddellijk terug gaan om die persoon te zoeken en op zijn minst kijken of je nog iets kunt doen. Ook al viel zíjn hond als eerste aan, het zijn wel jóuw honden die de zijne (bijna) af maakte. Bovendien horen we nu alleen jouw kant van het verhaal, namelijk dat die hond aanviel, ik ben zeker dat de andere partij zal zeggen dat de hond wilde spelen met jouw honden. Ik snap de reactie van die man persoonlijk meer dan goed. (of het op dat moment gepast is, is een tweede natuurlijk)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:25

_San87_ schreef:
Daarna zou je eventueel de dierenartsen van de spoedhulp kunnen bellen om na te gaan of de hond al binnen is gebracht en zo in contact komen met de eigenaar :).

Lijkt me idd een hele goede en er gewoon zelf proberen uit te komen met die eigenaar. Je kan altijd de politie nog bellen, maar de honden die jij hebt krijgen al snel een label opgeplakt.