2 voedsters nestje dr bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: 2 voedsters nestje dr bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:06

dan maar zo

ER IS EEN ENORM KONIJNENOVERSCHOT DE OPVANGEN WETEN NIET MEER WAAR ZE DE KONIJNEN MOETEN LATEN. WACHTLIJSTEN ZIJN ENORM LANG. BEDANKT DAT JE ER WEER 2 NESTEN VOOR DE LEUKE FUN BIJ GAAT ZETTEN IN HET OVERBEVOLKTE KONIJNENLAND.

misschien komt dit wel over. ben niet voor schreeuwen maar a.u.b. een groter overschot dan konijnenoverschot is er bijna niet in NL en wat wil jij doen? Je relatie van je voedsters op springen zetten door nestjes te kweken voor de leut (je gaat ze uit elkaar halen dus moet ze weer koppelen en 99% kans dat dit nooit gaat lukken) en die nijntjes nemen weer de plaats in die opvang konijnen goed kunnen gebruiken. Of ze gaan met de verkeerde mensen mee omdat jij ze kwijt moet en weg is maar weg en over 1 á 2 jaar lopen ze op straat rond......

Geweldig leuk maar niet heus ik verwacht serieus op een forum waar mensen zitten die van dieren houden dat dit soort dingen niet voor komen maar schijnbaar moeten we dit heel normaal gaan vinden. Ik vraag me nu serieus af of je ras zuivere konijnen werkelijk ras zuiver zijn.......

Ik heb hier geweldige ras konijnen zitten met goede show resultaten ook. Echter ik peins er niet over om een nest te fokken. Ook niet nu ik zat aanvragen heb (vlaamse reuzen met enorme knuffel karakters die ook nog eens heel sociaal zijn naar soortgenoten en andere diersoorten en overal op hun gemak zijn met aaiprojecten e.d.). Ze gaan maar naar de fokker van mijn nijnen die heel goed weet wat hij doet en netjes fokt volgens alle regels en netjes de verkoop regeld en alles bij houd. Tenslotte heb ik nakomelingen van zijn nijnen dus zit het met zijn nijnen net zo goed als de mijne en dan hoef ik niet te helpen met nog meer nijnen fokken.

Overigens ben dus niet tegen het feit dat er mensen zijn die nijnen fokken als ze maar goed weten waar ze mee bezig zijn en net als de fokker van mijn nijnen de dieren terug neemt als de eigenaar er niet meer voor wil/kan zorgen!!!!

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:07

ik stel alleen de vraag of het verstandig is om twee voedsters bijelkaar te zetten en wanneer je kan zien dat ze bronstig zijn, niets meer en niets minder ;)
maar heb ondertussen al wat pbtjes gekregen met heel veel tips en ideeen dus ik heb mijn antwoorden :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:09

`Man o man ik zeg dit nooit maar wat heb jij een bord voor je hoofd zeg :n ik hoop echt zwaar dat je opa wél zo verstandig is om in te zien dat dit een idioot plan is

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:11

mijn opa vind dit juist prachtig hij is trots op mij als ik zijn tradietie voortzet ik heb namelijk zijn konijnen.
en tevens een heel leuk zakcentje!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:15

_blue_ schreef:

dit zegt mij genoeg :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:18

Owww ik zit me hier zo boos te maken dat ik wel moet reageren
TS is het eigenlijk niet waard dat ik me hier zo over op wind, maar IK denk tenminste wél aan de konijnen

Je hebt echt een ontzettend groot plaat voor je hoofd, en idd dat je er een zakcentje aan wil verdienen zegt genoeg

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:31

MirandaNH schreef:
_blue_ schreef:

dit zegt mij genoeg :)

mij ook...

maar goed ik hoop voor alle arme konijntjes dat ze goed terecht zullen komen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:58

Deze info wil ik nog delen, heb ik zojuist opgezocht in mijn papieren.
Minimaal 60 konijnen die dit jaar herplaatst zijn, waren raskonijnen, getatoeerd en ongetatoeerd, maar allemaal zeker echt raskonijnen. Van de minimaal 300-400 konijnen die ik dit jaar herplaatst heb dus minimaal 100 konijnen die binnen gekomen zijn.

Voor dat ik een opvang had fokte ik ook met raskonijnen dus ik weet best hoe het kan zijn om een nestje te krijgen. Echter een zakcentje?! Ehhh een nest konijnen groot brengen kost gewoon veel geld, vers groenvoer, goede kwaliteit brokjes eer ze 8 weken zijn en weg mogen ben je echt veel meer geld kwijt dan je er ooit voor zal krijgen. En als je dan ook nog echt GOEDE baasjes wil dan zit je er vaak nog langer dan 8 weken aan vast..
Toen ik raskonijnen fokte kwamen er veel mensen met hee jij hebt toch konijnen? Wil je die van ons niet ook hebben? Dat gaat natuurlijk niet zomaar ik had raskonijnen, aangesloten bij een vereniging (dus nog even stukken verder dan jij denkt). Maar ik kwam er wel achter hoeveel konijnen weg moesten bij hun baasjes van klein tot groot, raskonijn en niet raskonijn. In de vereniging kwam ik erachter hoe moeilijk fokkers hun konijnen kwijt raakten, ze naar handelaren gingen en rechtstreeks richting kliko.
Dit botste mij als dierenliefhebber heel erg tegen de borst.. en ik heb toen gedacht waarom fok ik toch?! Ik had al veel ellende gezien moerziekte, dikke buikenziekte, moederdieren die de jongen opaten of verwonden, een moederkonijn dat de bevalling niet overleefde... dat was het mij dan ook absoluut niet waard en ik denk niemand die echt liefde heeft voor dieren. En daar buitenom de opvang van konijnen was hard nodig dus bij een dierenarts gevonden die rammen voor mij wil castreren en konijnen wil enten en de opvang was begonnen.. Dit is nu dik 2,5 jaar geleden en ondertussen ga ik dit jaar minimaal 500 konijnen opvangen en herplaatsen.. en bijna elke opvang in Nederland heeft het over minimaal 500 konijnen.. reken uit hoeveel 1000en dat op jaarbasis zijn. En geloof me er zitten enorm veel raskonijnen bij helaas zelfs hele zeldzame zoals het Luchs konijn, de Belgische Haas en de Haasdwerg heb ik hier gehad. Met kop en schouders springen de Nederlandse Hangoordwerg, Kleurdwerg en de grote rassen Lotharinger, Vlaam en Franse Hangoren er ver bovenuit trouwens.
Hou je echt van dieren dan fok je er niet mee en helemaal de instelling leuk zakcentje vind ik erg egoistisch, als je nou iets beter dacht over rasverbetering, aangesloten was bij een vereniging. Je gaat straks een groepsdier alleen zetten, omdat je een mooi zakcentje kan verdienen, want zo komt deze zin over. Je moet wel, want wil je zekerheid hebben zonder gewonden moet je ze uit elkaar halen en ik zou dat persoonlijk nooit kunnen mits de dames stabiel met elkaar zijn.
Omdat je er nog over nadenkt hoop ik dat je, je gedachtes nog is wil overdenken. De tijd van je opa is niet meer nu, nu is het konijnenoverschot enorm hoog, zo hoog dat zelfs slangenhouders en handelaren soms geen gratis konijnen meer willen. Een paar maanden terug 8 raszuivere kleurdwergen gevangen in een bosje bij de snelweg rechtstreeks van de fokker (aantal getatoeerde dieren) waarvan 3 hele jonge dieren niet ouder dan 7 weken die daar zeker niet geboren waren... Een kleurdwerg jong van 7 weken die kan je toch makkelijk gratis kwijt? Mooie bijzonder kleur zelfs, helaas niks is minder waar.
Ik kan enkel hopen dat je er wat mee doet, we wonen verder in een vrij land, maar als je gek met je dieren bent vermeerder je niet met ze.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:54

Ik zou het niet doen, tenzij je echt KLN fokker bent en weet waar je mee bezig bent. Daarmee bedoel ik niet afhankelijk bent van je opa.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:28

Pff, sommige mensen zijn zoóó egoistisch....TS ik vind je echt wel het toppunt hiervan... Je denk duidelijk alleen aan jezelf, en niet aan je dieren.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:44

mijn opa is erkend fokker, dus maak je geen zorgen. hij heeft overigens ook twee hele mooie rammen voor mijn gevonden dus we gaan ons voorbereiden :) topic mag een slotje op hoe doe je dat eigenlijk?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:45

Dat kun je niet zelf ;)
Maar ik wens je veel succes, een bord voor je hoofd heb je iig wel
Ik heb medelijden met je konijnen en de komende jongen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:49

Je zegt het goed, je opa is erkend fokker en niet jij. Succes met het vinden van huisjes voor je jonge dieren, hoop voor je dat je ze niet in asiels ziet, niet in hun uppie bij mensen thuis en niet ergens in een pan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:51

Ben wel benieuwd waar je opa erkend fokker is en van welke konijnen ?
Of geef je daar ook geen antwoord op ?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:01

Ik zal half bokt wel over me heen krijgen maar er is een konijnenoverschot.. maar ook een honden/katten/paarden overschot. En de meeste ras honden+ katten woorden ook alleen maar voor het geld gefokt.. en een tatoeage of een aanmelding bij een rasvereniging zegt niets want je bent zo aangemeld en dan ben je "erkent" fokker. Konijnenjongen worden in een ander nest gezet om getatoueerd te woorden terwijl de ouders een kruizing waren ... zo kan je wel even doorgaan.

Dus je kan je opvreten achter de computer maar je bereikt er niks mee.. zo te lezen staat ts haar besluit vast.

En voor de ts:

Ik zou je voedster lekker alleen in een hok zetten zodat ze in alle rust haar jongen kan opvoeden zonder het nest te hoeven verdedigen.. Ik hoop dat je opa je financieel ook steunt want een da bezoekje begint bij 30 eurie..
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 11-10-11 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:03

Ik ben het helemaal met je eens Tifanny
Vind het alleen zo jammer, want TS heeft geen idee waar ze aan begint...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:07

WinSel schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Tifanny
Vind het alleen zo jammer, want TS heeft geen idee waar ze aan begint...

Klopt dat is heel jammer, en als haar opa erkent fokker is had hij haar ook antwoord kunnen geven op deze vraag. Maar omdat ts ook niet wil vertellen welk ras het betreft betwijfel ik haar verhaal..

Naar een konijnenfora om je vraag te stellen schiet je ook niets mee op want die ruiken alleen concurentie :') Die roepen dat je niet mag fokken terwijl ze thuis 7 drachtige voedsters hebben zitten..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:09

Ik twijfel sowieso behoorlijk aan dit verhaal en vraag me sterk af hoe oud TS is...
Ze heeft er totaal geen verstand van en idd als Opa in dit verhaal een erkende fokker was, dan wist hij ook wel wat ze moest doen...
Maar goed, TS haar besluit staat vast, khoop op het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:10

Je hebt al een huisje voor ze? :)
Ik krijg een nestje: waarschijnlijk worden het 4-5 jongen.
Ik 'fok' nu voor mensen en er zijn er al 4 'geplaatst'. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:15

Tiffany schreef:
Ik zal half bokt wel over me heen krijgen maar er is een konijnenoverschot.. maar ook een honden/katten/paarden overschot. En de meeste ras honden+ katten woorden ook alleen maar voor het geld gefokt.. en een tatoeage of een aanmelding bij een rasvereniging zegt niets want je bent zo aangemeld en dan ben je "erkent" fokker. Konijnenjongen worden in een ander nest gezet om getatoueerd te woorden terwijl de ouders een kruizing waren ... zo kan je wel even doorgaan.

Dus je kan je opvreten achter de computer maar je bereikt er niks mee.. zo te lezen staat ts haar besluit vast.

En voor de ts:

Ik zou je voedster lekker alleen in een hok zetten zodat ze in alle rust haar jongen kan opvoeden zonder het nest te hoeven verdedigen.. Ik hoop dat je opa je financieel ook steunt want een da bezoekje begint bij 30 eurie..

Oke ga maar eens zoeken naar stamboom honden en katten in het asiel en geef maar eens aan hoeveel stamboom honden en katten er op jaarbasis in een asiel herplaatst worden. Nou ik kan zeggen dat wij 3 stamboomhonden herplaatst hebben in dit jaar en 0 raskatten. Tegenover de cijfers die degene van de nijnen opvang gaf valt het echt in het niets.

Verder kan ik wel zeggen dat er geen honden overschot is. De asielen zitten vaak vol maar gemiddeld blijft een hond nog geen maand in een asiel. Dit red een konijn niet!! Katten is veel drukker dan honden en dus zitten de asielen daar veel meer mee vol. Daarom ook niet zomaar katten fokken. Echter ook hier weer katten overschot is nog niet half zo groot als konijnen overschot.

overigens als er echt een honden overschot geweest was dan hadden al die buitenlandse stichtingen nooit hier in NL zoveel honden kunnen herplaatsen en nog steeds herplaatsen naast de binnenlandse honden.

Echter bij geen enkel diersoort hoor er zomaar gefokt te worden!!

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:16

Maar eh,als opa een erkend fokker is, waarom heeft TS dan 2 voedsters??? In mijn ogen niet de ideale combi, op elk forum kun je lezen, dat de kans groot is, dat 2 voedsters niet samen gaan!! De ideale combi is toch, ram/voedster?? Raar!!!

Ik heb ook nijnen, maar voor mij echt geen beebs, er zijn er al zoveel! Ram is gecastreerd!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:17

Ach Black2000, ik twijfel sowieso aan dit hele verhaal
Ik geloof er niks van dat Opa erkend fokker is, TS reageert nooit op onze vragen en leest alleen wat ze wil lezen.
Ik heb echt medelijden met haar konijne en idd 2 voedsters is geen ideale combi.
Broodfokker, dat is wat in me op komt, zeker geen erkende fokker

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:35

Maar als hij een erkend fokker is, waarom dan een forum als bokt nodig voor zulke vragen? Een erkend fokker moet toch zéker weten hoe zo'n konijnen gehouden moeten worden?

Ach, het voordeel van konijnen is dat ze in tegenstelling tot een nest hondjes nog lekker in de pot smaken als ze niet verkocht geraken :D .
Sorry, kon het niet laten :o

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:37

Ik geloof niks van het verhaal over erkend fokker, als hij het was, dan wist hij dit en blijkbaar weet ie het niet want TS vraagt het hier
Ze reageert verder ook nergens op behalve als het haar aan staat
Nee ik geloof er niks van, en toen TS zei dat ze er een zakcentje aan kan verdienen wist ik genoeg. Broodfokker, maar dan weet TS nog niet wat het allemaal gaat kosten om een nest te fokken en op te laten groeien, ze komt er wel achter...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:41

Even antwoord op je vraag TS:

Twee voedsters bij elkaar tijdens dracht en het werpen van een nestje: Is niet verstandig. Het is a) stress en b) de kans bestaat dat de moeder, óf de andere voedster de jongen gaat dood maken.

Mag ik dan ook antwoord op mijn vraag? (sorry, dat heb ik nog niet gevonden in het topic): Wat is precies je fokdoel? Waarom wil je een (of meerdere) nestjes? Dit vraag ik niet om je aan te vallen ofzo, maar gewoon uit belangstelling.