Konijn (gecastreerde ram) met hele vieze kont

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:21

Inderdaad alleen een beetje biks voeren en voor de rest veel hooi HopeFarms Supertrio is goede biks en als je de 15kg verpakking koop maar €15,-, en daar zou jij denk ik zo'n half jaar mee moeten doen. Mijn twee dwerghangoren, zijn echte dwergen 1kg en 1,5 kg krijgen 60-70 gram per dag. Wel in drie voerbeurten, ik zet 's ochtends gewoon 2 bakjes tomatenpuree gevuld klaar, en dan krijgen ze per keer een half tot 3/4 bakje van, en soms nog een los brokje. Ze zitten binnen dus het is voor mij vrij makkelijk om 's ochtends, rond etenstijd en vlak voor het slapen wat te geven. De hooibal en ruif moet ik ook twee keer per dag vullen, soms is alles in 1 nacht leeg.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 14:45

Heb hem gisteravond een handje gegeven van de biks die ik snel bij de dierenwinkel gehaald heb, maar hij heeft het bakje omgegooid omdat er niets lekkers in zat :o := .
Laat het nu maar gewoon liggen, als hij honger heeft dan vist hij het maar uit het stro/hooi..
Zal van de week is kijken naar zo'n andere zak!
Hooi heeft hij wel veel van op..

Nickas

Re: Konijn (gecastreerde ram) met hele vieze kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:48

Mijn gecastreerde ram had er ook last van. Ik voer nu al een hele tijd Science Selective en hij heeft nergens geen last meer van.
Hij vindt het nog ontzettend lekker ook, samen met de voedster valt hij iedere keer aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:29

Destino schreef:
Heb hem gisteravond een handje gegeven van de biks die ik snel bij de dierenwinkel gehaald heb, maar hij heeft het bakje omgegooid omdat er niets lekkers in zat :o := .
Laat het nu maar gewoon liggen, als hij honger heeft dan vist hij het maar uit het stro/hooi..
Zal van de week is kijken naar zo'n andere zak!
Hooi heeft hij wel veel van op..

Idd, lekker laten liggen, wel terug in zijn bakje doen.
Wel hooi blijven geven, hij eet het vanzelf :)

Misschien een steviger bakje kopen? (kopen, kopen, kopen)
Of wachten tot hij honger heeft :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:41

saskiakefie schreef:
Faniek schreef:
Je moet 25 gram per kilo lichaamsgewicht geven van wat ze zouden moeten wegen dus als de ram nu 2,5 kilo is kan het best zijn dat hij maar 2 kilo moet wegen zeg maar.
Kijk naar wat voor brokken je geeft, niet hoger in eiwit dan 15% je kan bijv. Science Selective of HopeFarms Supertrio geven. De brokken van bijv. kenner, kasper etc. zijn allemaal te hoog in eiwit dan los je het probleem nog niet op.
Geen fruit of wortel geven. En altijd enkel en alleen 's avonds voeren, 's ochtends eten ze hun blindedarmkeutels op dus dan enkel hooi geven zodat ze hun bdk goed opeten.

Ben ik het niet mee eens, BD keutels worden ook wel nachtkeutels genoemd, betekend dat ze ze vooral 's nachts eten en natuurlijk ook weleens overdag. Mijn konijnen krijgen ook 2x per dag, 's ochtends en 's avonds. (en ze hebben nog nooit bd keutels laten liggen) Hoe vaker eten hoe beter. Als je ze in een keer heel veel geeft dan laten ze inderdaad hun bd keutels liggen als ze die na het eten krijgen want dan zitten ze vol.

Blindedarmkeutels worden ook wel nachtkeutels genoemd, omdat je vaak niet ziet wanneer ze het eten, maar het kan op elk moment van de dag. Maar vaak heel vroeg 's ochtends en waarom, omdat konijnen 's avonds, 's nachts en 's ochtends vroeg eten. Konijnen moeten inderdaad vaak eten, maar dat gaat om hooi, biks is ontwikkeld voor slachtkonijnen (ze kunnen er zonder) dus ze hebben dusdanig weinig nodig. In het geval van dit konijn dat waarschijnlijk zijn blindedarmkeutels laat liggen zou ik alleen in de avond voeren, ik maak enorm vaak mee dat konijnen die 's ochtends voeding krijgen overdag hun bdk laten liggen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:28

Hier vonden ze nieuw voer de eerste twee dagen ook niet zo super, en nu vallen ze er weer op aan, kan ook kwestie zijn van wennen. Wel een goede tip Faniek, ik ga voortaan 's ochtends echt maar een paar korrels voeren (ik denk dat ze gek worden als ze niks krijgen ;)) en dan 's avonds twee grotere porties.
Bij mij is het ook mijn gecastreerde ram die snel blindedarmkeutels laat liggen. Lees het hier meer, is dat toeval? Eerst kregen ze onbeperkt (omdat ze pas vier maanden waren) en zaten ze nog apart. Vrouwtje had nergens last van, rammetje wel, dus die ben ik toen veel minder gaan geven. Nu zitten ze samen dus krijgen ze beide maar heel weinig. Hooi gaat er sinds die tijd echt hard doorheen, maar dat is natuurlijk alleen maar goed.