Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:43

Shettepret schreef:
Ik weet wat daarmee gebeurd als je niet kiest voor crematie of individuele crematie.
Weet niet of jullie het aankunnen om te lezen of te weten als je er na al die tijd nog aan denkt.
Vertel het nog niet. Wil eerst weten of jullie er niet van schrikken.

Ik heb ooit gehoord dat kadavers van huisdieren samen met slachtafval verwerkt worden tot diervoeding.
tja, dat zal niet met vork en mes gaan, zal ik maar zeggen.
Weet niet of het (nog) zo is hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:44

picobello schreef:
Ik hou zielsveel van mijn dieren, echt alles heb ik voor ze over. Maar als ze overlijden gaan ze naar de destructie. Ikzelf heb niks met een urn as op de schouw en in de tuin liggen ze weg te rotten om het even oneerbiedig te zeggen. Als een dier overlijdt dan is het levenloze lichaam er nog, maar de essentie van het dier, de ziel is er niet meer. Die zit dan in je hart. Althans zo ervaar ik het persoonlijk. En dat is voor iedereen anders, maar daarom heeft het imo nog niks met respectloos oid te maken. Ik heb van al mijn overleden katten een mooie foto op acrylglas laten drukken, zodat ze allemaal in het zicht en bij ons blijven en voor de rest wonen ze in mijn hart...

Zo denk ik er ook over.

listiglistje

MarvanTom schreef:
listiglistje schreef:
Dat wordt toch uitgelegd bij de dierenarts?

3 keuzes:

1. Achterlaten bij dierenarts --> opgehaald en naar de destructor
2. Begraven (keuze zelf wegbrengen of op laten halen)
3. Cremeren (keuze zelf wegbrengen of op laten halen)

Beetje apart om een topic op deze manier te openen?
Raadspelletje, laten wachten en dan iets doorgeven wat door weinigen gecontroleerd kan worden?
Ik wacht het antwoord wel af, hoor! :D

Ik was nog 1 optie vergeten: 4. Opzetten, dat gebeurd nl ook :)

Mars

Breghje schreef:
Ik heb daar zelf niet zo'n moeite mee, omdat het mij om de ziel, de energie van het dier gaat en niet om het "omhulsel" zeg maar. Wat je achterlaat, heeft geen gevoel meer en is voor mij persoonlijk minder moeilijk om achter te laten en dat het daarna vernietigd wordt of naar de Rendac gaat. Maar ik kan me heel erg goed voorstellen als mensen daar anders over denken.

Hier ga ik wel in mee. Wij hebben onze honden altijd wel achtergelaten, maar ook gekozen voor individueel cremeren. Na het inslapen waren mijn honden voor mijn gevoel ook echt weg. De ziel en daarmee de persoonlijkheid, warmte en liefde waren er niet meer. Mijn hond was daar niet meer, niet echt. Ik kon daarom makkelijker afstand van ze doen en ze bij de DA laten die ze op liet halen om te laten cremeren, dat is ons altijd goed bevallen. Na de crematie kregen we ook altijd een kaart van het crematorium dat de hond op (datum) om (tijd) gecremeerd was.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:45

Wij hebben onze huisdieren hier gewoon in de tuin begraven. Maar ik kan me voorstellen voor mensen die geen tuin hebben en weinig geld hebben ze het dier daar laten, voor ons misschien een cru gevoel maar ach, het dier krijgt er toch niks meer van mee. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:46

Ik vind het niet respectloos om een dood dier achter te laten bij de DA. Waarom wel? Het dier maalt er echt niet om of hij/zij nu individueel gecremeerd of begraven wordt of niet.
Wij hebben zelf een aantal kleine dieren (hamsters) wel begraven en ook wel eens een konijn van mijn broertje, maar bijv. mijn konijn mocht ik van de DA niet meenemen toen ze was ingeslapen, ik vond het toen niet erg dat ik haar niet kon begraven, ze was immers toch al weg en dat vond ik erg genoeg.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-10-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:47

Ik ben ook wel benieuwd over welke verhalen men het dan heeft. Wij hebben onze kat helaas ook moeten laten inslapen bij de DA. Hij is toen in eerste instantie daar gebleven en de DA heeft ons een weekend de tijd gegeven om te bedenken wat we wilden. We hebben besloten hem te laten cremeren en hebben hem na het weekend direct opgehaald, en zelf weggebracht. En staat nu in een hele mooie urn bij ons thuis :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:47

Dus als ik het goed begrijp, kan je bij de dierenarts dus gewoon aangeven dat je voor iets kiest, en dan handelt hij het verder af?
theoretisch zou ik dus ook kunnen zeggen dat ik mijn hond thuis laat inslapen en dan bij de varkensboer op stal em in de destructie-emmer doen?

Fenrir

Re: Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:48

Ik heb toen niks gehoord over wat ze met m'n konijn gingen doen, alleen dat ik hem daar achter moest laten. :j

Kentaro

Ik ga absoluut NIET zeggen dat ik andere meningen niet respecteer!!! Maar wat ik zelf heel apart vind is dat mensen er wel zo over denken bij huisdieren en niet bij personen!? (maar dat is dus mijn gevoel hé!)

Er is tegenwoordig ook nog een optie dat je ze kunt doneren aan de wetenschap!! Dit zou een hoop proefdieren (levend) kunnen schelen!!

Pinda_Dipje

Ik heb al mijn diertjes altijd weer mee naar huis genomen. Tot de parkiet aan toe. Juist omdat ik weet wat er na afloop mee gebeurt... O.a. dierenartsen die met wat dode beesten in een vuilniszak gepropt, slepend over de grond, ze afdroppen voor de deur ven een crematorium/verwerkingsbedrijf e.d. Ook met eigen ogen gezien helaas.... Het is heel respectloos vaak.

Om die reden heb ik vorig jaar dan ook hemel en aarde bewogen om een dierenarts aan huis te krijgen, om mijn honden thuis op de bank in te laten slapen. Kostte slechts 70 euro meer.... Dierenarts is er nog een uur bijgebleven, daarna hebben we de dierenambulance gebeld die ze met heel veel liefde en respect op de brancard hebben gelegd. Gewikkeld in hun favoriete dekentje, en toen zijn ze afgevoerd naar het crematorium en individueel gecremeerd voor 250 euro. Op de dag van de crematie kregen we beiden keren nog een belletje of we nog afscheid wilde komen nemen... Daar hebben we gebruik van gemaakt; In een heel rustiek kamertje (kaarsjes, schilderijen aan de muur e.d.) hadden ze de hond heel netjes neergelegd.. Eigenlijk soort opbaren; Alsof hij lag te slapen, met zijn oogjes dicht, geborsteld, heel vredig. Sommige mensen vinden het 'schokkend' dat dit zo vermenselijkt wordt, maar mijn dieren zijn onderdeel van het gezin en hebben respectievelijk 12- en 15 jaar lang trouw aan mijn zijde gestaan, het voelde dan ook alleen maar fijn om ze nog 1 laatste maal zo te zien en zeker te weten dat ze écht gecremeerd werden. Ieder zijn eigen keuze daarin uiteraard... Maar het deed mij veel verdriet om te zien hoe er door sommige dierenartsen wordt omgesprongen met dode diertjes, heel sneu.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:49

Die dieren die thuis gestorven zijn liggen begraven in de tuin of in het bos, maar achterlaten bij de DA vind ik ook niet erg.
Mijn paard is ook opgehaald door de Rendac, dus wat maakt het uit, dood is dood en dat is al erg zat, wat er daarna mee gebeurt tja...........

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:50

Mijn honden betekenen net zoveel voor mij als mijn paard. Mijn paard heb ik ook niet laten cremeren omdat ik daar het geld niet meer voor had na al die medische kosten.
Ons vorige hondje hebben we wel laten cremeren omdat we haar nog een soort van bij ons wilde hebben.

Vind het niet respectloos om je dier achter te laten het is ieders eigen keus. Heel veel mensen laten toch ook hun paard ophalen? Is ongeveer hetzelfde idee..

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:51

Pinda_Dipje schreef:
Ik heb al mijn diertjes altijd weer mee naar huis genomen. Tot de parkiet aan toe. Juist omdat ik weet wat er na afloop mee gebeurt... O.a. dierenartsen die met wat dode beesten in een vuilniszak gepropt, slepend over de grond, ze afdroppen voor de deur ven een crematorium/verwerkingsbedrijf e.d. Ook met eigen ogen gezien helaas.... Het is heel respectloos vaak.

Ik vind het ontzettend vervelend dat dit jou is overkomen, maar er zijn ook veel praktijken waar het wel met erg veel respect voor het dier gebeurt. De ene praktijk is de ander niet. Ik heb namelijk met eigen ogen gezien dat het wel ontzettend netjes afgehandeld wordt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:51

Karin schreef:
picobello schreef:
Ik hou zielsveel van mijn dieren, echt alles heb ik voor ze over. Maar als ze overlijden gaan ze naar de destructie. Ikzelf heb niks met een urn as op de schouw en in de tuin liggen ze weg te rotten om het even oneerbiedig te zeggen. Als een dier overlijdt dan is het levenloze lichaam er nog, maar de essentie van het dier, de ziel is er niet meer. Die zit dan in je hart. Althans zo ervaar ik het persoonlijk. En dat is voor iedereen anders, maar daarom heeft het imo nog niks met respectloos oid te maken. Ik heb van al mijn overleden katten een mooie foto op acrylglas laten drukken, zodat ze allemaal in het zicht en bij ons blijven en voor de rest wonen ze in mijn hart...

Zo denk ik er ook over.

denk er precies zo over :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:54

Karin schreef:
Kaitlyn schreef:
Naar de destructie gaan ze als je ze bij de DA achterlaat.

Niet per definitie dus. Mijn DA regelt de crematie van huisdieren bij een dierencrematorium hier in de buurt. De eigenaar geeft dan aan hoe hij/zij het wil.

Ah dat wist ik dus niet! Bij onze DA gingen ze (toen in ieder geval, spreken we over dik 10 jaar geleden) standaard naar destructie

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:56

LovesMaarte schreef:
Ik vind het ontzettend vervelend dat dit jou is overkomen, maar er zijn ook veel praktijken waar het wel met erg veel respect voor het dier gebeurt. De ene praktijk is de ander niet. Ik heb namelijk met eigen ogen gezien dat het wel ontzettend netjes afgehandeld wordt.

Uiteraard, maar er zijn er helaas ook genoeg die er niets om geven. Ik heb ook de 'nette zijde' gezien, maar dat was wel onder het toeziend oog van mij. Het is mijn keuze gewoon niet :)

Siggislief

Re: Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:58

Ik weet niet wat wij der mee gaan doen, wij laten vanavond om 18:00uur onze oudste kat inslapen! :(:)

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:59

Ik heb mijn ingeslapen poesjes/ ratje en paard ook achter gelaten bij de da of kliniek.
Bij mijn paard had ik er wel veel meer moeite mee om weg te gaan en hem achter te laten maar op een gegeven moment veranderde hij zo dat hij niet meer op mijn lieverd leek, en vond het wel een fijn idee dat hij dan niet alleen "ging" maar met andere lotgenootjes naar de regenboogbrug.
Ik heb ook niks met een urn of zoiets dergelijks heb wel van mijn paard staart en manen bewaard en een armband laten maken.
Maar wat ik begreep is dat ze allemaal tesamen gecremeerd worden.

Denk ook niet dat je het moet zien dat je dier opgehaald of weggebracht word, want ja een paard dat door rendac gehaald word is ook met een grote grijper en lijkt me niet fijn om te zien en bij de kliniek zullen ze mijn paard ook wel met een heftruck ofzo weggehaald hebben, maar dat hoef je niet te zien.
Ik zou nooit voor apart cremeren kiezen ik vind het een beetje geldklopperij, maar goed is mijn mening.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:00

Ik heb gister mijn kat helaas in moeten laten slapen.
Ik kon kiezen, meenemen, crematorium of destructie.
Dat maakte mij dus echt niet uit of het lijkje naar het crematorium ging of destructie.
Je moet goed voor ze zorgen als ze leven en zorgen dat ze goed dood gaan als het zover is. Wat daarna gebeurt doe je puur voor jezelf en niet meer voor het beestje.

Meenemen was geen optie, moet er niet aan denken dat ik een boom ergens wil planten jaren later waar ik weet dat mijn kat begraven ligt ...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:01

Kentaro schreef:
Ik ga absoluut NIET zeggen dat ik andere meningen niet respecteer!!! Maar wat ik zelf heel apart vind is dat mensen er wel zo over denken bij huisdieren en niet bij personen!? (maar dat is dus mijn gevoel hé!)

Er is tegenwoordig ook nog een optie dat je ze kunt doneren aan de wetenschap!! Dit zou een hoop proefdieren (levend) kunnen schelen!!

Nee hoor, ook bij personen althans wat mij betreft. Mijn vaders is een dikke 20 jaar geleden heel erg plotseling overleden, en die hebben we laten cremeren en uitgestrooid. Dus niks graf, niks urn, niks. Hij leeft voort in mijn hart en in mijn hoofd, daarvoor hoef ik echt niet bij een marmeren plaat te gaan staan. Mijzelf mogen ze ook cremeren, of in de grond stoppen en een boom erop laten groeien, het zal me boeien. Ik merk er niks meer van, mijn energie is doorgegaan naar waar dan ook, en dát is de essentie van een levend wezen, niet het lichaam.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:02

Kentaro schreef:

Voor mensen kan je de Rendac niet bellen... :')
ff zonder gekheid: niet iedereen ziet zijn huisdier als gezinslid ala mens in diervorm, zeg maar.
Iedereen verwerkt en ervaart het verlies van een huisdier ook anders, dus ik vind het erg fijn dat er zoveel keuzes zijn voor al die mensen om uit te kunnen kiezen hoe zij het willen hebben voor hun huisdier. :j

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:03

Siggislief schreef:
Ik weet niet wat wij der mee gaan doen, wij laten vanavond om 18:00uur onze oudste kat inslapen! :(:)

Heel veel sterkte!!!! ;(

Een jaar geleden is mijn kat aangereden op straat, de gemeente heeft haar opgeruimd, en heb er nog vanalles aan gedaan haar terug te krijgen, maar helaas dat kon niet meer.
Het idee dat ze op een hoop terecht komen vind ik echt niet prettig, ook al is het alleen maar het omhulsel. Daarnaast had ik haar graag nog even willen zien om het voor mezelf af te sluiten.
Ook vind ik het ook fijn om een plekje te hebben om even naartoe te gaan (of alleen maar even die richting op de kijken).

Ik zou ze denk ik ook niet bij de dierenarts achterlaten.
Ik heb ook nog nooit bij mijn huidige dierenarts voor deze keuze gestaan, dus wat de opties bij hem zijn weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 07-10-11 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Kentaro

Siggislief schreef:

Heel veel sterkte alvast!!

Miepie77

bij mijn DA kan je ook kiezen, maar ik laat ze gewoon naar het dierenasiel/ambulance brengen/ophalen die brengen ze dan naar de destructie, gaat zeer respectvol, mijn grote hond hebben ze helemaal op een brandcard naar beneden getild en de auto in, ging allemaal zeer vriendelijk en respectvol, ik zie niet zoveel verschil met gezamelijk cremeren, behalve een enorme rekening, heb wel eens een hond alleen laten cremeren, maar was een klap geld kwijt en had nou niet echt het idee dat het wat toevoegde, in de tuin is voor mij geen optie aangezien ik in een masionnette woon, misschien als ik een flinke tuin had dat ik dat wel zou overwegen, maar houd niet minder van ze omdat ze naar de destructie gaan, als het leven eruit is, is het eigenlijk toch alleen nog een omhulsel, ik heb de mooie herinneringen aan t leven, afscheid is puur voor t idee van de baas

@siggislief: sterkte!
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 07-10-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt