De boerenfox

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:27

stef schreef:
Voor wat dan? Want als ik aan een bf denk, denk ik toch aan mijn honden

Volgens mij een middelmaat hond, vrij hoog op de poten, flinke snuit en lange staart. Meestal met vlekken en een korte gladde vacht. Dat is in mijn ogen een bf.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:43

Thirty schreef:
Pletje123 schreef:
Ik heb een kruising met oa Boerenfox erin. Een schoolvriendin van me had thuis ook boerenfoxen. Ze zijn over het algemeen kortharige, hebben vlekken (veel wit vaak) en sommigen hebben van die typische wenkbrauwen zoals een döbberman of een rottweiler dat ook heeft. Vaak zijn ze qua formaat te vergelijken met een Parson Jack Russel. En ze zijn actief! Ik vind ze erg leuk :D Die van mij is een (Boerenfox x Beagle) x (Boerenfox x Friese Stabij) en je kan alledrie de rassen goed herkennen :j

Als de Boerenfox een ras was, had dat inderdaad gekunt ;)

Lekker flauw, je begrijpt best wat ik bedoel ;)

Trouwens, als we toch flauw bezig zijn: gekund is met een d :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:45

Een boerenfox is bf gefokt, een kruising jr us een kruising jr. Dat een ras niet erkend is zegt imo Nijs, er zijn zoveel rassen niet erkend.
Erg flauw om me net hc te vergelijken trouwens

Thirty

Re: De boerenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:58

Nee. Een Boerenfox is een verzamelnaam voor een type hond. Dat is alles.
Dat er met die typetjes in het rond gefokt wordt, betekend nog niet dat het plots een ras is.

Een Boomer is geen ras. Een Boerenfox is geen ras. Het zijn type honden waarbij je geen idee hebt wat erachter zit.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:05

Maar een boerenfox heeft een duidelijker uiterlijk (algemeen geaccepteerd) als boomers, daar is veel meer bij mogelijk.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:13

Ik heb er ook een lopen op hoge poten :
Afbeelding
Werd mij ook altijd verteld dat dit een boerenfox is, zelfs werd er gesproken van een Engelse fox?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:18

Voor een bf zou je vrij eenvoudig een rasstandaard kunnen maken. Maar goed, de wil van thirty is wet

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:22

stef schreef:
Afbeelding

In deze van Stef herken ik ons Milou'tje :j De Boerenfox van mijn schoonouders (oke, eigenlijk van mijn man maar hij kreeg d'r niet meer mee toen we gingen samen wonen :') ). Raszuiver hondje (voor zo ver je daar bij een bf over kan spreken) want beide ouders waren ook een bf.

Ik heb altijd begrepen dat de bf al vele jaren bestaat en vroeger een typisch erfhondje was wat je op bijna iedere boerderij wel tegenkwam als waak- en jachthond. En dat het dus eigenlijk al een ouder 'ras' is ondanks dat het nooit als een rashond is erkend.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:28

Naar mijn idee is het zoals Thirty gewoon zegt Stef? Niets te maken met wil is wet.

Boerenfox is geen erkend ras. Boerenfox is een type hond die uiterlijke kenmerken heeft. Boerenfox líjkt op een mix van Jack Russell en Fox Terriër. Let op wat er staat: LIJKT op. Hoeft niet te betekenen dat dit de Boerenfox is. Boerenfox kan bestaan uit meerdere rassen; zoals eerder omschreven.

Om over Boomer door te gaan. Boomer is ook geen erkend ras. Is een type hond. Er wordt vaak gesproken over Boomer als uit kruising Shih Tzu x Malteser bestaat. Maar kan net zo goed gemixt zijn met Yorkshire, Poedel noem maar op...

Lijkt me duidelijk wat met 'type' bedoeld wordt, toch..?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:32

Boerenfoxen, Boomers, Pitbulls, allemaal verzamelnamen :j
Mijn oma heeft ook een boerenfox. (pff wat een stuiterbal := )
marjolein88 schreef:
img]http://94.100.114.176/936300001-936350000/936305701-936305800/936305786_5_oIvR.jpeg[/img]
Onze boerenfox :D

Lijkt op deze, maar dan een andere kop.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:36

Meloen, met als verschil dat thirty haar mening als feit verkondigt. Om een ras te kunnen zijn moet hè erkend zijn... Dat volg ik. Maar dan zijn er nog heel veel rassen die niet erkend zijn, maar toch wel degelijk rassen zijn.
Een bf us een bf, geen kruising jr.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:39

Het IS een feit...niet mijn mening. :')

Een 'ras' is geen ras als het niet erkend is, zo simpel is het gewoon. Een Boerenfox is geen ras en voor zover ik weet word het ook geen ras. Het is een type. En als er een paar hondjes van een type rondlopen, maakt het nog geen ras.

Kennelijk heel erg lastig om te begrijpen.

Overigens vind ik het hartstikke leuke hondjes hoor, niets mis mee. Maar ga niet lopen verkondigen dat het een 'ras' is, want dat is echt onzin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:51

Interessante discussie, wat is idd een boerenfox? Lang geleden dacht ik ook dat het idd een ras was omdat in ons dorp bijna alle boerderijen een boerenfoks hadden lopen. Bijna allemaal hetzelfde type, de een hooguit iets ronder dan de ander.Maar allemaal kort haar, veel wit maar iets grover en ronder en hoger dan een parson Jack russel. Vooral de kop was breder. Blijkt het idd geen ras te zijn.

Onze Donja is in het asiel neergezet als boerenfoks maar is dat absoluut niet. Zij is een kruising russel/whippet en ook veel te iel voor een boerenfoks met vleermuis whippetoortjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:22

Maar goed, of iets een ras is hangt af van of het erkend is. Of niet? Want de boerboel en amerkaanse bulldog zijn ook niet erkend. Echter worden die dan weer wel omschreven als " niet erkende rassen " :?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:07

Ras: 1 groep van individuen, ve andere groep onderscheiden door een aantal erfelijke en lichamelijke overeenkomsten 2 soort levend wezen: het menselijke ~ (dikke van dale)

Het is niet erkend, het heeft dus geen rasstandaard. Het is dus niet vast gesteld wanneer iets wel en wanneer iets niet een Fokje is. Dan valt of staat het dus met een mening of een/je hond een boerenfox is. Kun je dan dus wel spreken van een ras of is het dan niet meer een type?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:39

Wat ik bedoel is dat je voor een BF zo een rasstandaard zou kunnen maken, die liggen veel dichter bij elkaar dan de eerder aangehaalde boomertjes.
En tja, kan je spreken van een ras? Als je jou eerste alinea aanhoudt wel, dus puur de betekenis van het woord. Als iemand mij zou vragen wat voor ras mijn honden zijn zal ik ook antwoorden met BF.

Echter, het is geen erkend ras. Maar is het daarmee dan gelijk geen ras? Op de site van de raad van beheer staan ze ook aangegeven als niet erkend ras.. Maar dus wel een ras :? Boerboel en Amerikaanse bulldog staan hier bijv ook bij.
Anders had de raad van beheer toch wel geschreven: Niet erkende types? Althans, ik mag toch aannemen dat de raad van beheer weet waar ze het over hebben :?

Of is een ras alleen een ras als er een stamboekpapier bij zit? Is een haflinger zonder papieren geen haflinger? Of een fjord zonder papieren geen fjord?
Het blijft een lastig iets denk ik

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:41

stef schreef:
Maar goed, of iets een ras is hangt af van of het erkend is. Of niet? Want de boerboel en amerkaanse bulldog zijn ook niet erkend. Echter worden die dan weer wel omschreven als " niet erkende rassen " :?

In NL :)* . In het buitenland hebben ze wel degelijk rasverenigingen en stamboeken. Dat kun je over de boerenfox nou net niet zeggen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:43

stef schreef:
Of is een ras alleen een ras als er een stamboekpapier bij zit? Is een haflinger zonder papieren geen haflinger? Of een fjord zonder papieren geen fjord?

Inderdaad, want je weet niet wat er in de lijnen zit. Zo lastig is het helemaal niet.

Een Fjord zonder papieren is geen Fjord, maar een Fjord type. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:58

Ik vind je toon nogal betweterig thirty, beetje jammer.

Het gaat mij er niet om of het wel of geen ras is. Ik vind het alleen opvallen dat ze op de site van de raad van beheer onder de niet erkende rassen staan en niet onder niet erkende types

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:59

Thirty schreef:
In NL :)* . In het buitenland hebben ze wel degelijk rasverenigingen en stamboeken. Dat kun je over de boerenfox nou net niet zeggen.

Niks niet "in NL"

raad van beheer schreef:
De ruim 330 internationaal erkende hondenrassen zijn ingedeeld in tien rasgroepen. De hondenrassen in deze rasgroepen hebben vaak een gezamenlijk kenmerk in uiterlijk, karakter of in het werk of gebruik dat de rassen vroeger en soms ook nu nog uitvoeren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:01

F_Orumster schreef:
marjolein88 schreef:
Afbeelding
Onze boerenfox :D

Dit is het typetje wat bij mij bekend staat als bf.

Dat dacht ik ook meteen :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:05

stef schreef:
Ik vind je toon nogal betweterig thirty, beetje jammer.

Het gaat mij er niet om of het wel of geen ras is. Ik vind het alleen opvallen dat ze op de site van de raad van beheer onder de niet erkende rassen staan en niet onder niet erkende types

Nee, jouw 'gemaar' wordt een beetje vervelend zo ondertussen :') . Dan neem je het niet van me aan, ook prima.

Citaat:
Echter, het is geen erkend ras. Maar is het daarmee dan gelijk geen ras?

Citaat:
Maar goed, of iets een ras is hangt af van of het erkend is. Of niet?

Citaat:
Het gaat mij er niet om of het wel of geen ras is.

%) Juist ja. Snap jij jezelf nog wel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:11

Ik "maar" omdat ik het niet met je eens ben.
Echter doe ik wel moeite om mijn posts te onderbouwen, en ik doe moeite om me in te lezen, en tja, als ik dan lees op de site van de raad van beheer, wat haaks staat op wat jij zegt.... Daar reageer je dan voor t gemak maar niet op...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:20

Beetje lastig reageren als jij jezelf zo ongelofelijk tegenspreekt.

Prima, wat jij wilt, in NL zijn de rassen niet erkend. In het buitenland zijn een aantal rassen die in NL niet erkend zijn, wel erkend. Of je dat dan een ras wilt noemen of niet, interesseert me niet.
Er zijn wel degelijk 'ras'verenigingen in het buitenland voor een Boerboel, dus die zijn alweer wat verder dan een boerenfox en zal ook wel als ras erkend worden vroeg of laat.

Ontopic: een boerenfox is geen ras. Simpel. Kun je 'maren' wat je wilt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:26

Daar gaat het ook allang niet meer over. Waar het mij om gaat is, wanneer is iets dan een ras? Want een boerboel of amerikaanse bulldog, of labradoodle staan in hetzelfde internationale lijstje als de BF, maar een Boerboel is dan ineens wel een ras?