Hondentuigjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:27

Jade schreef:
druk wanneer ze onverhoopt weg sprint omdat ze een bekende wil begroeten, wanneer ze een keer niet netjes naast me blijft lopen en wanneer ik haar bij het tuigje beetpak als ze uit de auto springt zodat ze niet vol op haar voorpoten landt.
nee, mijn hond is niet 100% gehoorzaam, denk niet dat veel eigenaren dat kunnen zeggen. maar zo zwart wit als je het nu weer impliceert is het ook niet. fijn dat je jezelf als doel hebt gesteld de onwetenden voor te lichten, maar vrij vermoeiend als het als toehoorder elke keer informatie is die al bekend is.

Je bedoelt dat je niet met het spiegelbeeld geconfronteerd wil worden.

Jouw uitgangspunt dat het de norm is, is een berustend opgeven en lager leggen van de lat.
Dat is exact de valkuil van de mode in tuigjes; de eigenaars accepteren het onacceptabele van hun gebrekkige hondopvoeding met het alibi dat het met een tuig minder kwaad kan.

Het argument van niet uit de auto kunnen springen is imo geneuzel wat voorbij gaat aan het hond zijn.
Denk éven na. Uit de auto is hoe hoog?
Hoe hoog springt een hond bij behendigheid of in het bos over een boom?
Dat gaat nog met snelheid ook.
Als een hond niet uit de auto kan springen is er wat héél erg mis.

Zo zwart-wit ligt het wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:31

Jade schreef:
fijn dat je jezelf als doel hebt gesteld de onwetenden voor te lichten, maar vrij vermoeiend als het als toehoorder elke keer informatie is die al bekend is.

Even ter opfrissing van je geheugen; ik geef een keurig en prima tuigje als voorbeeld zonder enige kanttekening :)*

Daarop wordt gereageerd met de opmerking dat het teveel druk geeft. Dát is |o

loisbr96

Re: Hondentuigjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:34

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:35

de auto is hoger dan de hond uit zichzelf springt en aangezien de osteopaat een van haar voorpootjes heeft rechtgezet is ze inderdaad niet helemaal in orde :+

het niet 100% gehoorzaam zijn is inderdaad iets waarin ik de lat niet bovenop de staander leg en ik vind inderdaad ook dat een keer trekken met een tuigje minder erg is dan met een halsband. aangezien ik regelmatig complimenten krijg dat het hondje zo goed luistert en het hondje 80% van de tijd wel netjes naast mij loopt en 17% van de keren dat ze dat niet doet keurig terugspringt tot ze weer naast me staat als ik stop met lopen vind ik mijn gebrekkige opvoeding inderdaad acceptabel. dat heeft niets te maken met 'geconfronteerd worden met het spiegelbeeld' maar een verschil in wat jij acceptabel vindt en wat ik acceptabel vind en er geen behoefte aan hebben om jouw mening opgedrongen te krijgen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:37

Huertecilla schreef:
Jade schreef:
fijn dat je jezelf als doel hebt gesteld de onwetenden voor te lichten, maar vrij vermoeiend als het als toehoorder elke keer informatie is die al bekend is.

Even ter opfrissing van je geheugen; ik geef een keurig en prima tuigje als voorbeeld zonder enige kanttekening :)*
Daarop wordt gereageerd met de opmerking dat het teveel druk geeft. Dát is |o

fijn dat jij hem prima vindt, ik vind het model er niet prima uitzien :) die van Marloes__ vind ik er veel prettiger uitzien :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:48

Jade schreef:
fijn dat jij hem prima vindt, ik vind het model er niet prima uitzien :) die van Marloes__ vind ik er veel prettiger uitzien :)

En jouw onderbouwing verwoordt de valkuil.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:50

ik heb wel eens gehoord/gelezen dat een tuigje wat tussen de voorpoten doorgaat voor honden minder prettig is, omdat de borst voor honden een gevoelige plek is?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:52

dan zit ik hier prima in mijn kuil, dankjewel voor je verhelderende inzicht :7

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:53

misschien moeten jullie dit ff per pb uit gaan vechten :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:55

ik ben uitgepraat, waste of time and effort :D maar ben wel benieuwd of wat je zegt klopt, ik heb het niet eerder gehoord :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:10

Jade schreef:
de auto is hoger dan de hond uit zichzelf springt en aangezien de osteopaat een van haar voorpootjes heeft rechtgezet is ze inderdaad niet helemaal in orde :+

Kijk, dat is een heel ander stuk extra informatie en dus in het geheel niet op een normaal gezonde hond van toepassing :)*

´De hond´ is daarbij ´mijn hond´ want een normaal gezonde hond van springt uit zichzelf hoger dan de laadvloer van een modale stationwagon.
Zie behendigheid.

Dat jij een breed en alles ontlastend tuig wil omdat jouw hond niet helemaal in orde is en haar opvoeding ook niet is een +:)+ redenering.

Wanneer iemand een Golden Retriever wil aankleden als een romeinse gladiator dan is dat mits het de hond niet in de weg zit helemaal +:)+
Wanneer dat nódig is, dan is er wat mis.
Laat dat tuig geen excuus zijn. Laat de marketing je geen drogredenering aanbieden.
Bij een gezonde, goed opgevoede hond volstaat voor het aanlijngebod en de keel een showlijntje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:17

loulou schreef:
misschien moeten jullie dit ff per pb uit gaan vechten :)

Waarom?
Het gaat hier over goed/niet goed van bepaalde tuigen.
De criteria zijn daarbij fundamenteel.
Het waarom is daarbij van cruciaal belang.
De tuigen zijn in de mode gekomen vanuit het werkhondengebruik. In den beginne bij de hounds aan de lange speurlijn. Dáár is het van belang dat de speurende hond niet door de halsband gehinderd wordt. Die hond zit ook aan 20 meter lijn :)*
Die hond moet vooral ZELF beslissingen nemen. De lijn zit er aan opdat het dier niet in gestrekte draf uit het gezicht verdwijnt en de begeleider nog énige fysieke interface heeft.

De overgang naar huishonden aan een kort lijntje is een grootdeels verworden marketing van fabrikanten die met succes apelleren aan een vermeend diervriendelijk argument wat eigenlijk een brevet van onvermogen is.
De ts gaat van een anti-trek hulpmiddel bij opvoeding naar een tuig. Daar ligt een ENORME valkuil. Stap daar niet in. Of wel, maar verkoop dat niet als zijnde goed svp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:54

Kan iemand mij uitleggen wat behalve een opvoedingspobleem het verschil is tussen

Afbeelding
Afbeelding
http://www.rottweiler-dog-breed-store.c ... -breed.jpg

en een tuxedo waar iedereen hysterisch overheen valt?

De levensgrote prints: ´security´ ´police´ ´K9´ en dergelijke op zo stoer mogelijk ogende tuigen spreekt boekdelen in blokletters:
http://www.rottweiler-dog-breed-store.c ... er-sar.jpg
Imo is het hondentuig heel vaak een life-style accessoire met een drogreden!
Zo´n tuxedo is een life-style accessoire zónder drogreden... :)*

Als life-style keuze helemaal *\o/* individuele keuzevrijheid.
Als drogreden een verwarring welke makkelijk tot een contra-productieve keuze leidt.

http://www.mundoanimalia.com/images/pro ... rojito.jpg
http://www.sassypup.net/images/D/Dog%20 ... 20Pink.jpg
;)
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 04-10-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's ter illustratie, de rest in link gezet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:47

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:13

Mijn hond heeft ook een tuigje. Waarom? Omdat ik liever heb wanneer ze trekt dat ze dat met haar borst doet en niet met haar nek. (Bijvoorbeeld wanneer we fietsen, speuren, enz). Dit mag ze alleen wanneer ze daar een commando toe krijgt. Anders word er niet getrokken aan de lijn. Ook niet wanneer het allemaal heel erg leuk is en wanneer er allemaal mensen zijn die ze leuk vind, dan wel ballen in het rond vliegen of what ever. Dit weet ze en snapt ze ook super goed. Je zult haar dan ook bijna nooit zien trekken aan de riem. Doet ze dit wel krijgt ze daar een lichte correctie voor. Ze weet dan weer wat de bedoeling is en dan is het over. Ook kan ik door dit tuig haar makkelijker van iets af laten springen, omdat ik haar op kan vangen en ze niet met al haar gewicht op haar voorpoten beland. Ze springt ontzettend graag en het kan haar niet hoog genoeg zijn. Nou is het zo dat ze een aantal maanden geleden een blessure heeft gehad, waardoor het springen nog een onderdeel is wat ze niet zoveel mag doen.

Ik woon midden in de binnenstad en vlak naast een politie bureau. Daar waar de meeste mensen een boete krijgen omdat ze hun hond los hebben lopen krijg ik complimenten over hoe goed mijn hond onder appel staat. Heb vaak genoeg met agenten over mijn hond gehad. Ze is in principe alleen maar aangelijnd wanneer we in het winkelcentrum lopen of wanneer het heel erg druk is. En dat is niet omdat ze dan niet los kan lopen. Wel omdat ik het fijner vind mijn hond op zulke momenten aangelijnd te hebben.

Ik heb meerdere halsbanden/kettingen voor mijn hond gehad en ben tot nu toe het meest tevreden over het tuigje. Het verschil tussen het tuig en kleding vind ik dat het tuig gezien de aanlijnplicht moet, omdat ik tot nu toe nog geen halsband heb gevonden waar ik tevreden over ben en kleding vind ik alleen maar voor de show. En al helemaal wanneer het warm genoeg is geen noodzakelijk iets (Voor sommige honden is het in de winter wel noodzakelijk om een deken op te krijgen). Er staat ook nergens in de wet dat een hond verplicht kleding aan moet. Een hond moet daarintegen wel aangelijnd zijn.

Nou vind het het Julius K-9 tuig een heerlijk tuig. Vandaar dat ik die ook heb aangeschafd. Onder andere, omdat ze daarmee geen druk op de hals heeft. Het merk of de prijs heeft daar verder niks mee te maken.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:04

Siggy schreef:
Striemen bij een K9 tuig ??? Had je hem dan niet gewoon te strak staan ?
Ik heb voor mijn beide honden (beiden ca 25 kg) een K9 tuig, naar volle tevredenheid. Bij B2 (dove aussie) hangt er altijd een 20 meter sleeplijn aan, oftewel het tuig staat eigenlijk altijd op spanning rond zijn hals en borst, maar heb nog nooit problemen met striemen oid gehad, nog geen afgebroken haren zelfs !

daarom had ik het ook over 'een beetje hond' en daar valt een ausie van 25 kilo niet onder daar zal zon tuigje prima bij funktioneren ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:50

valt een rottweiler van ruim 50 kilo wel onder 'een beetje hond' ? want ook daarmee geen problemen met een K9 tuig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:55

Nou, wij moeten er ook aan geloven, haha.
We hebben zojuist het K9 tuig besteld. Zoek al tijden naar een prettig tuig, ook voor in de auto. Daarnaast merken we dat haar haren ontzettend afbreken van een halsband (japanse akita) en van die tuigjes met smalle bandjes krijgt ze kapotte haren of kale plekken onder haar oksels, dus dat valt ook wel zo'n beetje af.
Heb van anderen goede verhalen over de K9 gehoord i.v.m. vacht dus hoop dat dit voor ons helpt. Daarnaast vind ik ze ook wel heel erg mooi.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:58

De shiba's doen het prima met de K9 :D
(nu moet ik zeggen dat ze ook geen problemen hebben met hun halsbandjes van Rogz4dogs, maar wij hebben ze wel alleen met uitlaten om en verders niet!?)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:01

_blue_ schreef:
Siggy schreef:
Striemen bij een K9 tuig ??? Had je hem dan niet gewoon te strak staan ?
Ik heb voor mijn beide honden (beiden ca 25 kg) een K9 tuig, naar volle tevredenheid. Bij B2 (dove aussie) hangt er altijd een 20 meter sleeplijn aan, oftewel het tuig staat eigenlijk altijd op spanning rond zijn hals en borst, maar heb nog nooit problemen met striemen oid gehad, nog geen afgebroken haren zelfs !

daarom had ik het ook over 'een beetje hond' en daar valt een ausie van 25 kilo niet onder daar zal zon tuigje prima bij funktioneren ;)

Het maakt toch helemaal niet uit hoe zwaar of groot de hond is ? :?
Als het tuig gewoon de juiste maat heeft en de hond zich fatsoenlijk gedraagt, kan ik me niet voorstellen dat de K9 striemen oplevert.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:12

zou ook graag een k9 tuigje willen hebben voor mijn hondje (maltezer), alleen jammer genoeg kan ik niets vinden wat bij haar blijft zitten,

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:14

Kentaro schreef:
De shiba's doen het prima met de K9 :D
(nu moet ik zeggen dat ze ook geen problemen hebben met hun halsbandjes van Rogz4dogs, maar wij hebben ze wel alleen met uitlaten om en verders niet!?)

wij laten het ook niet om in huis hoor. We hebben nu een leren band gebruikt, een semi-slipketting en een slipketting, maar met alle hetzelfde probleem.
Twee tuigen geprobeerd, eerste speciaal voor in de auto (met van die gordelband gemaakt, met fleece onderlegd) en die andere een gewoon tuig (gemaakt van dunne leren bandjes). Die laatste gaat wel, maar niet als we het gebruiken om uit te laten, want zoveel beweging van de oksels tegen het tuig beschadigd ook de vacht. Dus nu de K9 maar eens proberen!
Ze heeft nu echt een lelijke band in haar nek van beschadigde vacht, bijna hele bovenvacht is weg.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:23

Verschillende hondenrassen zijn gefokt om te trekken en als deze een tuig om krijgen voelt het misschien of men meer macht heeft maar de hond wil juist liever meer trekken omdat het meer voelt alsof hij iets moet slepen/trekken, de meeste maken zich dus alleen maar nog sterker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:34

moonsparkle schreef:
Verschillende hondenrassen zijn gefokt om te trekken en als deze een tuig om krijgen voelt het misschien of men meer macht heeft maar de hond wil juist liever meer trekken omdat het meer voelt alsof hij iets moet slepen/trekken, de meeste maken zich dus alleen maar nog sterker.

Grappig is dat toch.
Ze dúwen :)*
De last staat er wel achter, maar via een lijn die vast zit aan een band voor de hond waar met borst en schouder tegen gedúwd wordt.
Dat even terzijde.

Je brengt een goed punt op.
Het is inderdaad een nadeel van een tuig;
- de hond kan er meer kracht tegen afzetten
- actie = -reactie
wat beiden tot kráchtiger trekken aanleiding kan geven.
Een nadeel wat zwaar weegt vanwege de eerder door mij aangewezen valkuil van een tuig.

Dit is heel on topic omdat de ts van een opvoedinghulpmiddel naar een tuig wil.
Ze kan m.i. het best naar een correct aangemeten versie van een
Afbeelding

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:58

Wij hebben gewoon een hondentuigje van de welkoop,
Want dan kun je de riem ook voor bij de borst vastmaken.
En dan trekken ze nog minder dan op de rug,
ik kan evt wel een foto voor je maken