Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hopen dat er toch een klein wondertje gebeurd dat het nu wel goed gaat.. Melissa schreef:@ Donna: Het is een raskonijntje, een nederlandse hangoordwerg, maar komt gewoon bij iemand vandaag die een nestje wilde van haar NHD. Dus niet speciaal bij een fokker ofzo!
Had 10 over 8 gebeld en kon een half uurtje later al terecht!
Advies van de da was om de tanden te verwijderen omdat hij denkt dat het niet meer goed komt. Haar kiezen zijn nu nog wel goed, en als ik de tanden laat zitten kan het zijn dat die verkeerd gaan groeien.
Ik heb nu met de DA afgesproken dat hij ze voor nu slijpt en we het dan even aankijken. Als het niet goed gaat zal ze eraan moeten geloven en laat ik haar tandjes toch verwijderen..
dierenfan schreef:Melissa schreef:@ Donna: Het is een raskonijntje, een nederlandse hangoordwerg, maar komt gewoon bij iemand vandaag die een nestje wilde van haar NHD. Dus niet speciaal bij een fokker ofzo!
Had 10 over 8 gebeld en kon een half uurtje later al terecht!
Advies van de da was om de tanden te verwijderen omdat hij denkt dat het niet meer goed komt. Haar kiezen zijn nu nog wel goed, en als ik de tanden laat zitten kan het zijn dat die verkeerd gaan groeien.
Ik heb nu met de DA afgesproken dat hij ze voor nu slijpt en we het dan even aankijken. Als het niet goed gaat zal ze eraan moeten geloven en laat ik haar tandjes toch verwijderen..
als het een ras konijn is dan heeft ze tatoe's en anders is ze een idd van een HTK nestje. In elk geval zou ik de fokker hiervan op de hoogte brengen. Dit kan namelijk heel goed een erfelijke aandoening zijn en in dat geval is het van belang de ouders uit de fok te halen anders krijg je nog meer nijnen met dit probleem.
Zelf zou ik ook gaan voor tanden verwijderen denk ik.

Citaat:Kroonreductie van de snijtanden door het knippen van de snijtanden
Helaas worden nog veel afwijkende snijtanden van konijnen geknipt. Om een aantal redenen wordt dit gezien als een niet-humane behandeling:
* Risico van het splijten van de tanden in de lengterichting.
* Het knippen is pijnlijk voor het konijn.
* De afgeknipte tanden houden scherpe randen over die de tong en de lip kunnen beschadigen.
* Knippen is een tijdelijke oplossing waarbij er niets gedaan wordt aan de onderliggende oorzaak.
* De kracht die uitgeoefend wordt tijdens het knippen is zo groot dat het diepe tandweefsel waaruit de tand groeit beschadigd kan raken wat gevolgen heeft voor de tandgroei.
Wij adviseren dan ook om de snijtanden van een konijn niet te knippen maar om voor een andere blijvende oplossing te kiezen.

maar ze is het waard, dus ik laat het wel doen als ze niet meer goed groeien! 

Melissa schreef:Ik heb ook meteen in het bekkie van mijn 7 weken oude dame gekeken, maar die heeft ze wel mooi op elkaar!