Tanden van konijn groeien door. Opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donna_

Re: Tanden van konijn groeien door. Opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:15

Een dierenarts die er maar E3,25 voor vraagt!? Donders, dat is goedkoop!
Laat de DA ook even goed kijken naar de kiezen, of die wel goed staan. En ik denk dat je over mijn vraag heen hebt gelezen, is het een raskonijn of een HTK-nestje?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 09:18

@ Donna: Het is een raskonijntje, een nederlandse hangoordwerg, maar komt gewoon bij iemand vandaag die een nestje wilde van haar NHD. Dus niet speciaal bij een fokker ofzo!

Had 10 over 8 gebeld en kon een half uurtje later al terecht!

Advies van de da was om de tanden te verwijderen omdat hij denkt dat het niet meer goed komt. Haar kiezen zijn nu nog wel goed, en als ik de tanden laat zitten kan het zijn dat die verkeerd gaan groeien.

Ik heb nu met de DA afgesproken dat hij ze voor nu slijpt en we het dan even aankijken. Als het niet goed gaat zal ze eraan moeten geloven en laat ik haar tandjes toch verwijderen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:46

Oke en dan alleen die tandjes die scheef groeien? Of alle voortanden?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:14

Alle voortanden, want de linkersnijtanden slijten ook niet goed en groeien duus ook door (minder hard dan de andere, maar toch)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:16

oow wat jammer :( Hopen dat er toch een klein wondertje gebeurd dat het nu wel goed gaat..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:25

Ja precies! Daarom wilde ik ze toch een keer laten slijpen. Mocht het toch niet goed gaan, dan laat ik ze toch maar wel verwijderen. Anders moet ze bijna elke maand naar de da en onder een roesje. Die stress is ook niet goed voor haar!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:52

Melissa schreef:
@ Donna: Het is een raskonijntje, een nederlandse hangoordwerg, maar komt gewoon bij iemand vandaag die een nestje wilde van haar NHD. Dus niet speciaal bij een fokker ofzo!

Advies van de da was om de tanden te verwijderen omdat hij denkt dat het niet meer goed komt. Haar kiezen zijn nu nog wel goed, en als ik de tanden laat zitten kan het zijn dat die verkeerd gaan groeien.

Ik heb nu met de DA afgesproken dat hij ze voor nu slijpt en we het dan even aankijken. Als het niet goed gaat zal ze eraan moeten geloven en laat ik haar tandjes toch verwijderen..

als het een ras konijn is dan heeft ze tatoe's en anders is ze een idd van een HTK nestje. In elk geval zou ik de fokker hiervan op de hoogte brengen. Dit kan namelijk heel goed een erfelijke aandoening zijn en in dat geval is het van belang de ouders uit de fok te halen anders krijg je nog meer nijnen met dit probleem.
Zelf zou ik ook gaan voor tanden verwijderen denk ik.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:53

Melissa schreef:
Ik geef ze af en toe zo'n balletje van takken met hooi erin. Ze hebben nu ook een weiderol. Het is niet dat ze te weinig knaagt, maar haar tandjes groeien dus wel door..

Als ze niet aansluiten zullen ze van het knagen ook niet slijten!

Edit: sorry, las dat je dat zelf ook al zei ;)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 14:11

dierenfan schreef:
Melissa schreef:

als het een ras konijn is dan heeft ze tatoe's en anders is ze een idd van een HTK nestje. In elk geval zou ik de fokker hiervan op de hoogte brengen. Dit kan namelijk heel goed een erfelijke aandoening zijn en in dat geval is het van belang de ouders uit de fok te halen anders krijg je nog meer nijnen met dit probleem.
Zelf zou ik ook gaan voor tanden verwijderen denk ik.

Beide ouders zijn getatoueerd, ik fok er niet mee, dus hoef geen getatoueerde dieren!
Ik heb de vrouw al een mailtje gestuurd. Zij was echter geen fokker, maar wilde een keer een nest van haar NHD!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:00

Een paar maanden geleden constateerde ik bij mijn NHD voedster olifantstanden. Zij is 2,5 week geleden geopereerd door een DA in Nijmegen, waarbij alle snijtanden zijn verwijderd. Het grootste risico werd gevormd door de narcose, maar ze is er goed doorheen gekomen en at dezelfde dag alweer. Het enige gevolg is dat ik groenvoer nu in kleine stukjes snijd. Haar hooi en brokjes kan ze gewoon eten. Het is een afweging die je zelf moet maken, maar ik ben nu blij dat ik voor een operatie heb gekozen in plaats van voor knippen...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:35

Wat goed dat je, je er zo in verdiept, want hier wordt heel vaak gezegd knippen, maar knippen moet je echt absoluut niet doen en gelukkig weet jou DA het ook. Voor degenen waarbij de tanden nu bij een konijn geknipt worden, echt laat ze alsjeblieft gewoon trekken. Ik laat standaard de konijntjes hier met olifantstanden trekken en alleen door 1 keer een fout van een DA zijn ze terug gekomen, deze DA had het nooit gedaan en ze hadden mij niet gemeld dat mijn vaste DA het niet gedaan had. Gelukkig bleef dit konijntje bij mij wonen. Bij alle anderen probleemloos getrokken en binnen een dag alweer aan het eten.

Informatie over tanden bij konijnen is hier te vinden:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... tml#anker7
Citaat:
Kroonreductie van de snijtanden door het knippen van de snijtanden

Helaas worden nog veel afwijkende snijtanden van konijnen geknipt. Om een aantal redenen wordt dit gezien als een niet-humane behandeling:

* Risico van het splijten van de tanden in de lengterichting.
* Het knippen is pijnlijk voor het konijn.
* De afgeknipte tanden houden scherpe randen over die de tong en de lip kunnen beschadigen.
* Knippen is een tijdelijke oplossing waarbij er niets gedaan wordt aan de onderliggende oorzaak.
* De kracht die uitgeoefend wordt tijdens het knippen is zo groot dat het diepe tandweefsel waaruit de tand groeit beschadigd kan raken wat gevolgen heeft voor de tandgroei.

Wij adviseren dan ook om de snijtanden van een konijn niet te knippen maar om voor een andere blijvende oplossing te kiezen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:52

Als het alleen om snijtanden gaat is trekken inderdaad een alternatief. Bij mijn konijntje helaas geen optie, omdat ook al zijn kiezen scheef in zijn mond staan.
Hoop voor je dat het gecorrigeerd kan worden, zonder dat er getrokken hoeft te worden! :)

Goed dat je het doorgegeven hebt aan de fokker, ook raskonijntjes kunnen weleens een foutje hebben. Die van mij is dus echt een HTK-konijn (helaas...) en ik kan duidelijk zien wat de gevolgen zijn van dat soort onbezonnen acties jammer genoeg.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:48

Ik heb ook meteen in het bekkie van mijn 7 weken oude dame gekeken, maar die heeft ze wel mooi op elkaar!
Bij de andere kijk ik het even aan hoe het blijft gaan en hoop op een wondertje, ze heeft de tandjes immers niet voor niks!! Knippen ga ik inderdaad niet aan beginnen. DA zei ook dat het pijn doet en had gelezen dat het kan splijten. Dan ben ik nog verder van huis!

Van het operatiegeld kan je ongeveer 20 nieuwe konijnen kopen :') maar ze is het waard, dus ik laat het wel doen als ze niet meer goed groeien!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:24

Ja, dat is altijd wel jammer...
De prijzen voor het steriliseren van een konijn liggen zelfs hoger dan die voor een poes! Bij mijn DA is dat om en nabij de E230,00.

Maargoed, wist je dat de mens met het konijn (en het konijn met de mens) de sterkste band hebben die mogelijk is met huisdieren, op de hond na?
Dus ze zijn het zeker waard hahah.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:36

Het komt best veel voor die olifanten tanden of het slechte gebit.
Wij hebben een Franse Hangoor van een half jaar oud ook hij heeft het. Het is een ras konijn (komt bij een fokker vandaan) en heeft tatoeages in beide oren..
Wij hebben het nu eenmaal laten slijpen (knippen wordt hier door de DA sterk afgeraden om o.a de redenen die Faniek benoemd.
Er gebeurd ook wel eens dat na 1 keer slijpen de tanden daarna wel goed slijpen (een iniemini wondertje.. wij hopen er wel een beetje op)..

En anders wordt het tanden verwijderen, een duur grapje, maar je nijn is er wel een stuk blijer mee. Onze Joep vindt het namelijk niet erg lollig bij de dierenarts. :P
En nijnen kunnen prima zonder voortanden..

Je hebt wel leuke nijntjes hoor! mooie kleur :D

(Edit: ik ga ook niet fokken met onze fransoos.. hij moest bij de fokker weg wegens geen correcte kleur..
of die tanden? al zegt zij dat de ouders het niet hadden en de broertjes en zusjes ook niet.. een broertje van joep heeft ze nog zitten. Hij is voor de show.)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:35

Melissa schreef:
Ik heb ook meteen in het bekkie van mijn 7 weken oude dame gekeken, maar die heeft ze wel mooi op elkaar!

Dat wil niks zeggen, die van mij heeft 2 jaar nergens last van gehad en had de tandjes ook netjes op elkaar staan, maar drie maanden geleden had ze ineens olifantstanden ontwikkeld...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:20

Olifantstanden kunnen ook voorkomen door een trauma, bijv. vallen, per ongeluk in een binkie ergens tegen op knallen, door schrik ergens tegenop knallen, tralie knagen en ga zo maar door..

@ Induna
Verschrikkelijk he dat soort fokkers.. Je hebt inderdaad nog kans dat het goed groeit, heb het nu 2 keer mee gemaakt.. Een gedumpt kleurdwergje hier had flinke tanden toen we hem vingen, helaas heb ik deze toen 1-malig moet spoed moeten knippen, maar daarna is nooit meer wat nodig geweest, want ze staan nu helemaal 100% correct. Hij was toen 3 a 4 maanden toen hij hier kwam.