konijnen vraag.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:19

WinSel schreef:
Begin dan gewoon NIET aan konijnen !
Een konijn hoort niet alleen te zitten en een ram + ram gaat neit samen dus heb je weinig keus
De beste combinatie is een gec ram + voedster, wil je het beste voor je konijn of voor je zelf ?
Sorry maar dat vind ik erg egoistisch

Sommige kinderen hebben daar geen besef van op een bepaalde leeftijd. Ik kreeg (samen met tweelingbroer) twee konijnen op mijn zesde, als ik er eentje had gekregen had ik geen flauw idee gehad dat dat niet goed was. Dus je kunt het de kinderen niet altijd kwalijk nemen.

WinSel

Re: konijnen vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:20

Kinderen niet nee, maar ouders wel...
Je moet je eerst inlezen voordat je aan dieren begint

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:20

nou hier ben ik het niet mee eens. ik heb 3 konijnen en dat gaat prima. dit zijn nu 3 vrouwtjes maar voor heen heb ik 2 mannentjes gehad. en deze zaten samen met gaas ertussen. ging super en de beestjes hebben nooit iets gehad. zijn beiden erg oud geworden.
dat je je moet inlezen groot gelijk. maar je kunt mensen niet aan hoge kosten verplichten je kunt niet in de portomonee van andere kijken

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:22

WinSel schreef:
Kinderen niet nee, maar ouders wel...
Je moet je eerst inlezen voordat je aan dieren begint

Ja ouders wel, maar sommige ouders denken daar niet bij na of laten zich informeren bij een dierenwinkel (en zeg nou zelf.. die geven nou niet bepaald goed advies. Maar dat weet je toch niet als je aan je eerste konijnen/cavia's etc begint. )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:23

Klopt, ik kan niemand wat verplichten, maar wel adviseren, dan moeten ze zelf weten wat ze er mee doen.
Ik zeg alleen maar wat het beste voor het konijn is....
Als je em alleen wil laten of met een ram samen, ik vind het prima het zijn niet mijn konijnen :)

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:14

Wat vriendelijker mag ook wel hoor, ik mishandel ze niet.

en dit topic ging over wat ik te doen zou kunnen geven..

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:04

@leschevaux, WinSel's reactie was volgens mij meer naar xxxmarexxx bedoeld.

Ik vind het erg goed dat je het je konijn meer naar de zin wil maken. Een vriendje is inderdaad het beste, konijnen leven niet graag alleen.
Bunnybunch heeft een erg handig schema op de website staan met welke geslachten het best te koppelen zijn:
Afbeelding

In jouw geval is het dus het handigst om er een oudere voedster bij te halen. Castreren is dan wel een must. Een oudere voedster kan je het beste uit een opvang halen, daar wordt meestal ook geholpen met koppelen, zodat je niet thuis voor verassingen komt te staan :)

Een voorbeeld van een opvang:
http://www.asielgoofy.nl/konijnen.php
Afbeelding

Dit konijn bijvoorbeeld is ook 5 jaar, een voedster.
Ik zou zeggen laat dit eens aan je ouders zien en probeer ze over te halen, ik neem aan dat zij ook het beste willen voor het diertje? :)

@xxxmarexxx, wat je zegt over konijnen met gaas ertussen... Dat is net zoiets als paarden die naast elkaar staan in de box maar dan met tralies ertussen, daar hebben ze dus niks aan. Lijkt me juist frustrerend, elkaar wel kunnen zien maar verder geen contact maken. Als ik zie wat een pret mijn konijnen hebben samen in de tuin... Lekker achter elkaar rennen, elkaar wassen, gezellig naast elkaar liggen... Nee ik zou die 2 echt niet willen scheiden. Dit zijn overigens een voedster van 2 jaar en een gecastreerde ram van ongeveer 2,5 jaar...

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 07:16

dat konijn lijkt een beetje op mijn konijn :)
Ik zal het erover hebben en hopelijk mag het

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:28

xxxmarexxx schreef:
dat je je moet inlezen groot gelijk. maar je kunt mensen niet aan hoge kosten verplichten je kunt niet in de portomonee van andere kijken

Nee dat klopt wel, maar je mag wel verwachten van mensen dat als ze dieren aanschaffen dat ze ze de best mogelijke zorg geven toch? Dat gebeurt al niet vaak (vooral uit ontwetendheid) zoals bijvoorbeeld vissen in een ronde kom of een konijn in een klein kooitje, maar dat is vooral ontwetendheid. Alleen op het moment dat het je wel geleerd wordt hoe het zit, kun je geen excuus meer gebruiken. Dat het teveel geld is, vind ik een hele slechte. Het konijn heeft jou ook niet als baasje gevraagd. Diertje wil ook alleen maar een plezierig leven hebben.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:20

Handig dat schema! Hoe.zit dat dan.bij 3 konijnen? Heb 1 gecastr mannerje en een voedster van allebei 3/4 jaar heb nu.net een jong konijm van 9 weken en heb die in een apart rennetje gezet ze kunnen elkaar wel.zien en.snuffelen. Waneet kan ik.die het beste koppelen? En is dit een goede combi?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:57

Is je nieuwe konijn een voedster of ram ? Als het een ram is, niet doen, als het een voedster is koppelen als de jonge voedster 4 maand is

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:09

Ze iseen voedster en hoe kan ik dat koppelen het beste doen dan? eerst aan 1 of gelijk aan allebei? en wat als ze haar aanvallen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:13

Ik zou ze met zn 3en op NEUTRAAL terrein koppelen, dus wat ze allemaal niet kennen
Je kan in 1 oog opslag zien of de koppeling lukt of niet, liefde kan groeien maar als ze elkaar echt neit mogen zie je dat meteen.
Je moet juist pas koppelen als de jongste minimaal 4 maand is anders zal ze niks van de koppeling snappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:07

WinSel schreef:
Ik zou ze met zn 3en op NEUTRAAL terrein koppelen, dus wat ze allemaal niet kennen
Je kan in 1 oog opslag zien of de koppeling lukt of niet, liefde kan groeien maar als ze elkaar echt neit mogen zie je dat meteen.
Je moet juist pas koppelen als de jongste minimaal 4 maand is anders zal ze niks van de koppeling snappen

:j
Maar echt niet te snel oordelen! :)
Mijn cavia's waren eerst ook geen maatjes;
maar wat ze nu allemaal samen doen <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:10

xxxmarexxx schreef:
WinSel schreef:
Nee ook dat lijkt me niet handig, dan zitten ze alsnog alleen....
Laat je ram gewoon castreren en haal een leuke voedster erbij

weet je wat het kost om een konijn te laten castreren?
sorry maar ik zou dat er niet voor over hebben.

Castratie is 35 euro en konijn kan 10 á 15 jaar oud worden. Castratie duur?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:11

passieAppel schreef:
WinSel schreef:

:j
Maar echt niet te snel oordelen! :)
Mijn cavia's waren eerst ook geen maatjes;
maar wat ze nu allemaal samen doen <3

Liefde kan groeien :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:19

NienkeNiels schreef:
Ze iseen voedster en hoe kan ik dat koppelen het beste doen dan? eerst aan 1 of gelijk aan allebei? en wat als ze haar aanvallen?

Wachten totdat ze groot genoeg is om tegen de rest op te kunnen maar nog wel zo jong is dat ze geen bedreiging is voor hun. Des te makkelijker is het koppelen. Daarom hier altijd makkelijker omdat ik vlamen koppel de laatste keren gezien ik echt gek ben op vlamen en die zijn niet zo klein als ze klein zijn :D

Wat ik doe is koppelen op totaal vreemd terrein met vreemde geluiden en veel afleiding. Dit gaat gewoon het snelst en het makkelijkst. Koppel 's ochtends vroeg zodat je de hele dag heb. Kijk de eerste uren goed en hou water bij de hand om ze nat te gooien. Mochten ze veel willen vechten dan kan natgooien weleens helpen. Voer ze niet van te voren als je gewend bij 's ochtends te voeren. Voer ze tijdens de koppeling door het hele verblijf. Geef wel schuilruimte maar doe het zo dat ze elkaar altijd kunnen ontlopen dus maak dat er een ingang en een uitgang is en niet een gedeelde in/uit gang zodat ze elkaar klem kunnen lopen (ik gebruik scheve planken tegen de muur).
Gaat het al een poos goed (als ze echt moe zijn van het rennen achter elkaar aan dan krijg je een rustigere periode) dan laat ik ze regelmatig alleen en ga de normale ren helemaal omwoelen en schoonmaken zodat er vreemde geuren hangen. Ook hier door de hele ren maken dat ze elkaar uit zicht kunenn ontlopen en overal kunnen eten. Tegen einde middag zet ik ze daar in en hou ze dan weer goed in de gaten met een emmer water naast me en 's avonds laat nog eens kijken en dan slapen en midden in de nacht wakker worden en gaan twijfelen en weer kijken :D :o

Koppelen is niet heel makkelijk omdat ze heel territoriaal zijn. Echter 1 ram en 1 voedster daar een voedser bij zetten moet kunnen. Een ram erbij niet tenzij je straks 2 voedsters hebt dan zou er een ram bij kunnen mocht je later ooit willen.

Hier had ik 1 voedster 1 ram en toen voedster erbij en later weer voedster erbij. Daarna ram erbij, later een voedster overleden en als laatste 2 voedsters tegelijk erbij. Heb nu dus 2 rammen en 4 voedsters wat heel goed gaat. Echter 3 dwerg kruisingen en 3 vlamen allebei de groepjes 1 ram en 2 voedsters. Nu nog samen dus maar ze gaan straks wel gescheiden worden omdat de dwergen een totaal andere energie behoefte hebben dan de vlamen en ik denk dat de nijnen meer plezier hebben in 2 groepen dan samen. Echter eerst moet de situatie in woonomgeving (voor hun) nog verandere nvoordat ik ze kan scheiden. Ze zitten goed nu en ze hebben het gezellig, maar heb het idee dat het beter kan dus dat gaan we proberen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:00

Oke bedankt voor jullie tips!!

Wat ik nu heb is zo; het koppeltje zit samen in een hele grote ren en nu heb ik die kleine in een apart rennetje in de ren gezet zodat ze elkaar wel kunnen zien en snuffelen dit gaat best goed maar nu had ik vanmiddag niet zo het kleintje naast me gezet in de ren ik zat er zelf naast en had een hand op die kleine de voedster kwam gelijk aanstormen en gaf hem een bijt die kleine ging gelijk piepen. Dus heb haar snel weer terug gezet... niet zo'n handige actie maarja..

Dus straks gewoon in een ruimte doen en wat kan i kdan het beste doen gewoon een ren maken van allemaal van die kleine hekjes in de tuin? of even los in de garage/keuken? EN na hoeveel tijd kan ik ze dan weer in hun iegen ren zette nzeg maar?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:13

let er op dat de nijnen kunnen gaan vechten en dat er dus paniek uit kan breken tijdens het koppelen. Over die hekjes gaan ze dan met gemak heen. Zou dus niet voor die hekjes kiezen.
Pas terug in hun ren zetten als het goed gaat in vreemde omgeving dat kan uren zijn hoor!! Koppelen kan je niet even doen.
Bedenk ook als je ze uit elkaar haalt dat de strijd de volg. keer nog veel erger wordt. Daarnaast is het handig het nummer van de DA bij de hadn te hebben. Ze kunnen elkaar lelijk verwonden bij mijn laatste koppeling maar 2x gebeten onderling en 2x net bij ogen. Gelukkig net bij en niet in de ogen. Nu kon het zonder DA af. Echter heb een x gehad dat een vreemd nijn (wilde ik koppelen) ontsnapt was en tussen de mijne gesprongen was 's nachts. Die had echt wonden en dan geen kleintjes maar echt grote wonden. Ook nooit meer gekoppeld gekregen omdat die verhouding al vreselijk verstoord was helaas.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:52

xxxmarexxx schreef:
nou hier ben ik het niet mee eens. ik heb 3 konijnen en dat gaat prima. dit zijn nu 3 vrouwtjes maar voor heen heb ik 2 mannentjes gehad. en deze zaten samen met gaas ertussen. ging super en de beestjes hebben nooit iets gehad. zijn beiden erg oud geworden.

En als je dier ziek wordt dan? Dan loopt het vaak ook boven de 100,- uit, dan valt zo'n castratie nog wel mee ;)