Natuurlijk voeren bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:18

wopkelover schreef:
ben je dan niet bang dat je hond een keer zo,n rat opeet als je er niet bij bent , en dat die rat dan toevallig rattengif in zijn lijf heeft door de buren ?
oeh dat lijkt me wel eng .

Ik schrijf net dat ik daarom geen herkenbaar dier te eten geef :)*
Opdat dier niet met eten geassocieerd wordt. Ook niet met zelfstandig jagen.
Het is alleen een specifiek gedrag op een bepaald signaal.
Ik schrijf dat ik er alleen aan begin als dat goed verankerd is.
Dat is ook mbt het ´jagen´ zelf essentieel; je kan geen op eigen initiatief zich ermee bemoeiende hond hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:20

Huertecilla schreef:
Omdat de meeste honden veel en VEEL teweinig bewegen is het een goed idee om een deel van hun voeding uit slecht of niet verteerbaar voedsel te laten bestaan. Dan hebben ze toch een lekker gevuld gevoel en worden ze niet het graf in gevoerd.

Of je gaat ermee aan de sjouw :j is nog goed voor je eigen lijf ook :D
Huertecilla schreef:
´Natuurlijk´ is ook dat honden af en toe eens wat van betekenis naar binnen schrokken en verder veel mini-snacks bij elkaar scharrelen.
Ik geef mijn honden regelmatig/veelvuldig een minuscule eetbeloning bij het spelenderwijs opvoeden/trainen tijdens de dagroutine. Dat gaat in mindering van hun ´maaltijd´rantsoen.

Dat is wel des honds ja..... lekker rondsjouwen en alles wat je kunt eten, naar binnen werken :D
Tot muesli voor de paarden aan toe (Dimo :D )

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:24

Huertecilla schreef:
wopkelover schreef:
ben je dan niet bang dat je hond een keer zo,n rat opeet als je er niet bij bent , en dat die rat dan toevallig rattengif in zijn lijf heeft door de buren ?

Dat is ook mbt het ´jagen´ zelf essentieel; je kan geen op eigen initiatief zich ermee bemoeiende hond hebben.

ja maar in je vorige post zij de dat je je hond ooit wel eens een rat hebt laten vangen .
maar niet laten opeten .
dus ik bedacht me . ben je dan niet bang dat hij een rat vangt en WEL opeet als je er niet bij bent .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:26

Yamcha schreef:

Paardenvoer (muesli of biks) is perfecte afwisseling als trainingsbeloning. Veel +:)+ variatie, gedeeltelijk verteerbaar dus geen overdaad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:27

wopkelover schreef:
ja maar in je vorige post zij de dat je je hond ooit wel eens een rat hebt laten vangen .
maar niet laten opeten .

In een context.

Citaat:
dus ik bedacht me . ben je dan niet bang dat hij een rat vangt en WEL opeet als je er niet bij bent .

De context was de uitleg waarom niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:29

Yamcha schreef:
Huertecilla schreef:
Omdat de meeste honden veel en VEEL teweinig bewegen is het een goed idee om een deel van hun voeding uit slecht of niet verteerbaar voedsel te laten bestaan. Dan hebben ze toch een lekker gevuld gevoel en worden ze niet het graf in gevoerd.

Of je gaat ermee aan de sjouw :j is nog goed voor je eigen lijf ook :D

Voor mij wel, maar in een Louis Vuitton of Gucci op sjouw schiet de hónd er niets mee op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:31

Da's waar.

Dan die maar sperziebonen uit blik gegeven :D
Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:

Paardenvoer (muesli of biks) is perfecte afwisseling als trainingsbeloning. Veel +:)+ variatie, gedeeltelijk verteerbaar dus geen overdaad.

Dat bedacht ik me idd op het moment dat ik het opschreef :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:38

Yamcha schreef:
Dat bedacht ik me idd op het moment dat ik het opschreef :D

Mijn complimenten.
Dat is lateraal denken.
Is triest ongewoon in deze tijd van voorgekauwde verstrengelde marketinginformatie en niet meer zelfdenkende consumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:41

Dank je, en nu pak ik even het woordenboek, want de term lateraal denken ken ik niet.

Met dank aan de Wikipedia:

Lateraal denken is gebaseerd op het opnieuw (anders) ordenen van de bestaande informatie om zodoende nieuwe informatie te laten ontstaan. De term lateraal denken is geïntroduceerd door Edward de Bono.

Een probleem kent vaak een begin en een eindsituatie. Het denkproces is het proces van het vinden van een weg van het begin naar de eindsituatie. Normaal is de mens geneigd om een zo recht mogelijke lijn te volgen van begin naar einde via bekende wegen. Als ergens in deze lijn een onmogelijkheid of een schijnbare onmogelijkheid zit, gooien veel mensen de hele oplossing weg om een nieuwe te zoeken. Iemand die lateraal denkt gaat verder met de ingeslagen weg met de gedachte van "Stel dat het wel mogelijk zou zijn". Hierdoor ontstaat een middel om verder te kijken dan die positie waar het schijnbaar onmogelijk leek. Dit kan leiden tot geheel nieuwe inzichten.

[bewerken] Voorbeeld van lateraal denken"Bedenk eens hoe de wereld er uit ziet als koeien konden autorijden" is een voorbeeld van lateraal denken. De meeste mensen denken gelijk "Koeien kunnen niet autorijden", met als gevolg dat ze ook niet fantaseren wat de gevolgen zouden zijn als koeien dit wel konden. Iemand die dat wel doet kan tot inzichten komen die niets met autorijdende koeien te maken hebben, maar wel heel nuttig kunnen zijn op een ander gebied.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:52

Yamcha schreef:

You´re wellcome.

De tegenhanger van lateraal denken is het natte apen syndroom (aka de apen en bananen); dat mensen iets doen omdat ´ze´ het altijd zo gedaan hebben en niemand zich afvraagt waarom eigenlijk.
Daarmee samen gaat de agressie tegen de ene die wel vraagt waarom eigenlijk.
In lijn hiermee is de lateraal denker nóg slechter af.

Het is een bestaand wetenschappelijk onderzocht en aangetoond fenomeen wat veelvuldig op Bokt geïllustreerd wordt.
http://wiki.answers.com/Q/Did_the_monke ... take_place

Anoniem

Re: Natuurlijk voeren bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:12

Ja, die ken ik ja. Met als lichtend voorbeeld de hond die bloed geproefd heeft :D

Interessant artikel, wel wat offtopic dit......

Weer ontopic?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:30

Yamcha schreef:
Interessant artikel, wel wat offtopic dit......

Niet helemaal want deze testgroep heeft commerciële marketing info als kooi.

Slechts een enkeling vraagt zich af of wat de voederfabrikant als verhaal verkoopt niet is als het antwoord van de kapper op de vraag of je haar goed zit.
Helemáál zeldzaam is degene die uitpluist wie een bepaald wetenschappelijk onderzoek ´gesteund´ heeft.
Met uitsterven bedreigd is degene die eigen brononderzoek doet en lateraal denkt.
Bijvoorbeeld over dat een huishond niet natuurlijk is en de niche van de hond de ´tafel´resten van de mens waren gedurende 15000 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:34

Ssst, joh :D

Is zeker weten waar, maar OMG..... wat jij verkondigt is wel politiek incorrect hoor. In tegenstelling tot Renske natuurlijke voeding, want dan wel gestoomd is :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:14

Er is overigens een heerlijke NL uitdrukking die helemaal perfect aangeeft wat de kern van de ´natuurlijke´ voeding van de hond is.

´De hond in de pot vinden...´

Te laat thuisgekomen heeft de hond de resten al op en likt de boel nog uit.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:24

Huertecilla schreef:
wopkelover schreef:
maar niet laten opeten .

In een context.

Citaat:

De context was de uitleg waarom niet.

ik snap je niet , jij schrijft altijd zo moeilijk nederlands

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:02

wopkelover schreef:
ik snap je niet , jij schrijft altijd zo moeilijk nederlands

Die munt heeft twee kanten.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:11

en nu weer ? :?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:17

Mijn honden barfen, nou ja, nrv'en ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:42

wopkelover schreef:
weet je wat ik me wel serieus afvraag al een tijdje .v
vroeger werden de honden gevoerd naarmate wat er in huis wat (wat de pot schaft .)
zowat al die honden werden volgens mijn moeder wel een jaar of 15 a 20 , je moest ze zowat dood schuppen (niet echt natuurlijk ) wilde ze dood gaan .

nu zijn er allemaal verschillende brokken en voedingen te koop , en nu licht de gemiddelde leeftijd grens op 10 !

ik vraag me dan serieus af of die brokken wel goed zijn .

jullie zullen wel denken wat off-topic , maar ik vond het juist een goede vraag voor dit topic .

tja het komt ook wel omdat vroeger vaak een eind raak gekruisd werd en kruisingen van diverse rassen die onderling totaal geen verwandschap hebben zijn gewoon sterker omdat negatieve eigenschappen dan ook niet zo snel naar boven komen. Dus dat is al een reden dat honden vroeger ouder werden. Daarnaast was men niet zo heel erg huishondjes idee en als een pup niet goed mee kwam was het gewoon einde. Nu helpen we die pups een handje om erop te komen.
Mijn honden barfen ook. En toch had mijn ene ED (wel de eerste 5 maanden van zijn leven brok gehad diverse merken en deed het daar enorm slecht op) en mijn andere hond eet ook al 2 jaar vers (sinds ik hem heb van daarvoor geen idee wat hij at) en is ook behoorlijk ziek nu helaas (wordt uitgezocht wat maar is sowieso slecht) en 5 jaar nu

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:48

Huertecilla schreef:
wopkelover schreef:

uhm ik voer herkenbaar en onherkenbaar. Heb een jachthond kruising en een hond die vanaf zijn komst hier (toen 3.5 jaar) al enorm fel is op andere dieren. Echter jagen? Totaal niet. Heb zelf konijnen en daar lopen ze zo tussen zonder problemen. Maar ook zonder problemen liggen ze naar de nijnenren een nijn met vacht op te eten.
Een duif die niet meer kan vliegen wordt zonder meer vermoord (kwam ik achter toen er in de polder 1 in het lange gras bleek te zitten die niet meer kon vliegen) echter opeten doen ze dan weer niet en jagen op andere duiven/vogels hebben ze totaal niet de neiging tot.
Ze eten lamskoppen maar zien de lammetjes en schapen in de weide echt niet als voeding die negeren ze gewoon. Zo ook met kuikentjes, kippen en dat soort spul wat ik gerust herkenbaar voer.

Het voeren van niet herkenbaar dier met de reden dat ze dan gaan jagen is net zo'n onzin als dat je geen vers mag voeren omdat ze dan bloed proeven en vals worden........... Zie maar eens een hond vals te krijgen door gezond te voeren zonder al die kankerverwekkende stoffen in het voer die wel die problemen geven op langer termijn als de hond er gevoelig voor is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:00

dierenfan schreef:
Het voeren van niet herkenbaar dier met de reden dat ze dan gaan jagen is net zo'n onzin als dat je geen vers mag voeren omdat ze dan bloed proeven en vals worden...........

Een hond die nooit eendagskuikens eet zal zich niet kúnnen vergissen met een nog levend eendagskuikentje wat op de grond zit.
Ook niet met een dood eendagskuikentje.
Idem konijnen en een dode rat die wellicht vergiftigd is.

Mijn honden geef ik gewoon geen kuiken als kuiken, - kip als kip, geen heel konijn etc. opdat ze deze diren niet met voedsel associëren.

Zie jij het verschil niet met de mythe van vals worden van bloed proeven?

Ga dan eens tussen haaien zwemmen die met dode mensen gevoerd zijn. Kijken of ze net zo onverschillig zijn als haaien die nog ooit een mens met voedsel geassocieerd hebben.

Ah, dat is wat anders... natuurlijk .... dûh.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:17

Haaien zijn geen honden? Mijn honden krijgen ook weleens een kuiken, een hele kip en zelfs een duif heb ik weleens geprobeerd. Geen haar op hun hoofd die eraan denkt een levend dier te doden. Ik snap je idee wel en als je ze geen hele dieren hoeft te voeren, waarom zou je dat dan wel doen, maar naar mijn idee rammelt de theorie dat honden dieren met voedsel gaan associëren aan alle kanten.

En muesli aan de hond geven? Muesli bestaat voor een deel uit granen, iets waar honden niet aan dood gaat, maar ze kunnen er niks mee. Waarom zou je dat voeren?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:22

Yamcha schreef:
Mijn honden zijn dan niet erg gedomesticeerd.
Die lusten overigens ook wel fruit :D

En rijst met jus, en groente.

Ik wil niet dat ze hier scharrelen, vieze geraffineerde voedsel wat ze dan krijgen :r

Eet maar een konijn. Veel gezonder.

Whahaha Hier ook! Konijn! Dan blijven ze beresterk!

Bovendien: een hond kan wel brokken EN konijnen eten (schijnbaar) het exemplaar loopt net voorbij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:47

XoNo schreef:
Haaien zijn geen honden? Mijn honden krijgen ook weleens een kuiken, een hele kip en zelfs een duif heb ik weleens geprobeerd. Geen haar op hun hoofd die eraan denkt een levend dier te doden. Ik snap je idee wel en als je ze geen hele dieren hoeft te voeren, waarom zou je dat dan wel doen, maar naar mijn idee rammelt de theorie dat honden dieren met voedsel gaan associëren aan alle kanten.

En muesli aan de hond geven? Muesli bestaat voor een deel uit granen, iets waar honden niet aan dood gaat, maar ze kunnen er niks mee. Waarom zou je dat voeren?

als beloning, hij vindt het lekker, en wordt er niet dik van, want poept het zo weer uit :D

edit: Dimo was zelf in de muesli-ton gedoken, hij vindt die zoetigheid lekker denk ik :) is ook dól op honing trouwens :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:09

XoNo schreef:
Mijn honden krijgen ook weleens een kuiken, een hele kip en zelfs een duif heb ik weleens geprobeerd. Geen haar op hun hoofd die eraan denkt een levend dier te doden.

Dan denk ik dat die van mij slimmer zijn.
Die hebben gelíjk door dat een levend kuiken het zelfde smaakt als een dood kuiken en dat je dat heel makkelijk zelf kan regelen.

Citaat:

Dat was gelijk al beantwoord.

Ik leg even geen verband met de alinea hierboven :x