Gevaarlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:11

passieAppel schreef:
Daar ben ik het deels mee eens.
Maar TS;
Een halsband met een riem eraan,
met een slipkettig met een aparte riem :Y)
Als hij dan heel hard trekt, de slipketting gebuiken, anders de 'gewone'.

Streep dat "heel hard" door en je bent er!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:14

Agossie schreef:
passieAppel schreef:
Daar ben ik het deels mee eens.
Maar TS;
Een halsband met een riem eraan,
met een slipkettig met een aparte riem :Y)
Als hij dan heel hard trekt, de slipketting gebuiken, anders de 'gewone'.

Streep dat "heel hard" door en je bent er!

Wat jij wilt :Y)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:41

Zoek iemand die je kan helpen de hond op het juiste moment te corrigeren dan al met een slipketting of met halfcheck/vang lijn of andere wat je zelf het prettigste vind.
Wanneer de hond heeft geleerd dat trekken niet mag kan deze persoon je verder begeleiden de hond te trainen.

Ik ben niet tegen de slipketting maar dit is geen riem om zelf maar wat mee te gaan rommelen als je nog niet weet wanneer en op welke manier je hoord te corrigeren.

Dat deze honden een sterke nek hebben klopt zeker maar dat betekend niet dat ze ongevoelig zijn ze zijn net zo gevoelig als andere rassen

Tuigjes enkel gebruiken als de hond mag trekken, daar zijn tuigjes voor gemaakt.

Mocht je hulp willen en je woont in de buurt pb gerust :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:44

Citaat:
Benfan schreef:
@Aggossie, ferme, felle, lange, korte maakt niet uit.

**Agossie** Oh, dat maakt wel héél veel uit. Ik heb het over een felle ruk, die is zeker niet lang, en hoeft al helemaal niet ferm te zijn. (in tegendeel!!!)

Het probleem is hem dat jij niet weet hoe de eigenaar met deze hond is. De hond kan een prima voorbeeld zijn van 'zo kan het ook' als zij er maar wat aan doen. Maar klakkeloos de informatie geven voor een bewezen schadelijke manier van straffen vind ik redelijk riskant. Zij moeten die hond leren opvoeden, en dat doe je met een cursus. Teveel mensen die dit soort honden met redelijk harde methodes onder de duim proberen te houden omdat zij geen natuurlijke evenwicht hebben tegenover de hond. Sommige mensen moeten niet beginnen aan sterke karakter dieren, je moet in de keuze die je maakt in wat voor hond je neemt ook afwegen of jij dat wel kunt.

Citaat:
Benfan schreef:
Zulke dingen werken gewoon niet, de hond en eigenaar moeten samen leren bij elkaar te blijven.

**Agossie**Ah, een kenner!! (NOT!!!) Met Jack Russels is dat misschien wel mogelijk (al ben het daar niet mee eens), maar we hebben het hier over een Bull Terriër, niet een Jack of een oliebol, of een Chihuahua. Nee, een Bull Terriër. Dat is wel een ander soort hond.

Wat wil je nou, een wonder?? ik snap niet helemaal hoe jij denkt een gehoorzame hond te krijgen onder de handen van een eigenaar die niet weet hoe. Dus ja, wat ik net zei, een hond maar ook de eigenaar moet leren hoe je met elkaar moet omgaan. Dit leer je bij een puppy-cursus of menig andere opvoed cursussen. Slipkettingen zijn helemaal niet nodig als jij de training aanpast aan de hond, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar er word gewoon veels te hard naar gegrepen. Bedoel, jij raad een onervaren persoon een slipketting aan, zou je een beginnend ruiter met een wild paard een slof aanraden?? of toch maar les. Goeie vriend van mij heeft trouwens een bull, lieve goed opgevoede zonder slipketting of ander geweld. Deze kerel lacht je vierkant uit als je over slipketting dit en schop verkopen dat spreekt. Hij heeft zijn hond opgevoed zoals hij dat bij elke hond doet, gewoon.. opvoeden die hap. Die hond luisterde uitstekend, liep altijd los en netjes aan de voet. Deze man was gewoon 'geschikt' voor dit soort honden, hij straalde zelf dominantie uit en daar reageerde de hond goed op. Ik snap werkelijk niet hoe jij kunt denken dat zulke honden alleen met geweld kunnen worden opgevoed omdat het nou eenmaal zo hond is :S Wat een bull-terrier-oliebol.

Citaat:
Benfan schreef:
Je kunt niet de hond gaan straffen voor het tekort komen van diens baas.

**Agossie** En hier ben ik het helemaal mee eens. De eigenaar moet opgevoed worden. Die heeft niet geleerd een hond af te richten, of dominant te zijn en leert dit niet bij een "lieve" hondenschool.

Dat leer je ook priiiima bij een in jou ogen te lieve hondenschool. Als ik jou reacties zo lees dan denk ik eerder dat jij te hard bent. Je schept elke hond van een bepaald ras over een kam, je geeft mogelijk schadelijk advies zonder de hond of eigenaar te kennen en schept daar mogelijk gevaarlijke situaties mee. Eigelijk kijk jij niet eens meer naar de situatie, maar zie jij een ras, hoor je een verhaal en sta je direct met stroombanden en slipkettingen klaar zonder ook maar even te denken waar het probleem weg zou kunnen komen. Persoonlijk, ik zou nooit advies willen hebben van een persoon die zo kijkt, omdat je er niks van leert. De TS moet naar een cursus gaan, laat ze daar kijken waar het probleem vandaan komt en laat hun beslissen of een slipketting nodig is. Net als bij paardrijden, je raad niet een slof of meest vage bitten aan als de ruiter niet weet waar hij mee bezig is. Die stuur je op les.

Citaat:
**Agossie**Ah, een kenner!! (NOT!!!)

nee, jij bent de genie hier. Sorry, maar die moest echt even.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 25-09-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:46

Gentle leader? Hebben wij bij onze leonberger x newfoundlander reu. Het doet niet pijn, geeft druk op de juiste momenten & de bek wordt niet dichtgesnoerd. Hij moet er ook gewoon mee kunnen eten, volgens de verpakking (:+).

Lizz

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:54

Ah zo te horen heb je te maken met een echte bull terriër :D Ik ken ook twee bulletjes die zo zijn, heel fijn als je ze tegelijk uitlaat, ene wil die kant op en de ander de andere kant...

Ik zeg ook cursus en trainen maar.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:31

Ja ik hoor het al!
Fijn kunt voortaan beter ook niks meer op Bokt vragen, word meestal toch alleen maar gezegt dat jij het allemaal verkeerd doet & door de computer heen zijn ze allemaal de echte kenners..
Bedankt iedereen die aardig gereageerd heeft, de rest kan beter weg gaan.

:)) Ja een echte Bull dat is hij zeker, en lui dat hij is!
Normaal is hij met wandelen echt heel braaf maar soms heeft hij zijn momenten,, Pff.. Is met 2 riemen lopen wel zo handig?
En ik denk niet dat training gaat helpen, hij heeft namelijk al aan verschillende cursussen mee gedaan ~~}>
Dit levert geen tot weinig resultaat op..
Als jullie een goede training weten in de buurt van Nijmegen, zeg dat dan even dan ga ik daar heen :)
En hij heeft wel respect voor mij, als ik bovenop het ga liggen interesseert hem dat niks, vind hij allemaal goed..
We wilden hem sociaal maken met honden omdat het best wel een vechter is (het ras) en i.p.v dat hij ze wil aanvallen wil hij nu met alles en iedereen spelen! :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:07

Ik zou beginnen met een tuigje aanschaffen.
Als je gaat oefenen gebruik je een lange lijn en bind het uiteinde om je middel. Zorg dat je hond voldoende ruimte heeft. Vervolgens ga je wandelen. Iedere keer als je hond aan de riem trekt, sta je stil. Zodra er geen druk op de lijn meer is loop je verder. In het begin zal je meer stilstaan dan lopen, tot hij in de gaten heeft dat trekken stilstaan betekent.
Iedere dag een kwartier oefenen, dan heeft hij het zo door. Veel succes!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:28

Sammyoo schreef:
Als je gaat oefenen gebruik je een lange lijn en bind het uiteinde om je middel. Zorg dat je hond voldoende ruimte heeft. Vervolgens ga je wandelen. Iedere keer als je hond aan de riem trekt, sta je stil. Zodra er geen druk op de lijn meer is loop je verder. In het begin zal je meer stilstaan dan lopen, tot hij in de gaten heeft dat trekken stilstaan betekent.

Zoiets heb ik al geprobeerd maar dan met omdraaien zodat hij weet als ik trek kom ik er helemaal niet meer.. Maar dat helpt niet.
Ik zal het proberen :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:48

Je moet echt geduld hebben, hij zal het niet in vijf minuten doorhebben. En als hij het doorheeft moet je consequent blijven, trekken betekent stilstaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:02

Friezuhn schreef:
Sammyoo schreef:

Zoiets heb ik al geprobeerd maar dan met omdraaien zodat hij weet als ik trek kom ik er helemaal niet meer.. Maar dat helpt niet.
Ik zal het proberen :)

Inderdaad, dat moet je ook toepassen. Je hebt honden die zo dom zijn dat ze het niet snappen (heb op het asiel een lab gehad die netjes mee terug liep maar het verband gewoon niet legde |o ) maar met vele vele wandelingen zal het je wel lukken :)

Ik weet even niet meer wie dat zei, maar tuigjes zijn uitgevonden voor a) honden die geen halsband kunnen verdragen om hun nek om wat voor reden dan ook en b) honden die of heel slim zijn of een smal/glad hoofd hebben (of allebei) waardoor ze zich uit de halsband kunnen wurmen.

Succes in elk geval :) Bull terriers zijn niet de makkelijkste, maar met een hoop doorzettingsvermogen lukt het je wel :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:08

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:14

Benfan schreef:

Goed, op "all of the above" ga ik gewoon niet reageren. Dat heeft namelijk totaal geen zin. Jij wil je gelijk hebben en dat is jouw goed recht. Ik hoop van harte dat je het bij goede en lieve Jack's houdt, want met een enigszins dominante hond ga jij, nee, de hond problemen krijgen vermoed ik zo.

En ik kan eerlijk zeggen dat ik veel ervaring heb met africhten van honden. Ik heb nooit gezegd dat ik een genie ben, dus hoe je daar nu op komt, geen idee. Zal wel onmacht van jouw kant zijn...

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:56

Mijn oude hondje was ook een Jack en die kon ik met gemak houden _O-
Maar dat is niet een reden waarom het nu niet lukt, je hebt ook koppige Jacks dat zijn ook Terriërs

Nou is de Bull wel veel strenger opgevoed, ik zal het blijven proberen want ik wil gewoon over een tijdje rustig kunnen wandelen :+:

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:37

Doorgaan met cursussen volgen.
En niet alleen op cursus trainen maar ook thuis.

Onze golden kwam bij Martin Gaus vandaan, 2 jaar oud en enorm sterk aan de lijn.
Op advies ben ik een gentle leader gaan gebruiken, naast mijn gehoorzaamheidstrainingen.
Golden kon binnen 3 maanden netjes aan de lijn lopen en de gentle leader ligt ergens stof te vangen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:47

Ts allereerst, NIET ZELF GAAN KL*TEN MET EEN SLIPKETTING!
En ja dat is met hoofdletters ;), een slipketting kan een goed trainingsmiddel zijn maar dan moet je wel weten hoe je ermee om moet gaan.
Ik zou toch een goede hondenschool zoeken die samen met jou kan zoeken naar een oplossing, vanachter de computer hebben mensen vaak een hoop ideen maar niemand die jou echt ziet samen met je hond, dus het blijft altijd lastig om erover te oordelen.
Succes in ieder geval...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:51

een correctie helpt heel vaak bij dit soort honden niet. Al eens gezien hoe enorm gespierd die nek is? Daar kotm een correctie echt niet doorheen. Dus tja heb al minder sterke rassen een slipketting door midden zien breken (mijn vorige boxer had er 5 op zijn naam staan in 4 jaar de berner van de buren 2) en dan echt niet van die smalle dingetjes. Een ketting is immers net zo sterk als de zwakste schakel...........

Wat wel wil helpen is veel trainen, niet toegeven. Dus geen stap lopen als hij niet netjes naast/achter je loopt en maar omdraaien en omdraaien. Goed gedrag belonen en heel duidelijk en consequent zijn.

Je hebt voor dit ras gekozen en naast uiterlijk zit er een innerlijk aan vast. En dit is geen abnormaal iets bij dit ras hoor. Ze zijn mega sterk en hebben een enorme eigen wil. En ik zeg het maar vast. Het is een geweldig leuk ras voor mensen maar let erop als hij volwassen is dat hij tegen andere reuen weleens minder aardig kan worden. En dan is het toch wel van heel groot belang dat jij je hond netjes onder controle hebt.

Echter durf ik wel te zeggen dat een halfcheck halsband nog beter aan komt dan een slipketting. Maar wat ik zou doen is een halsband hoog in de nek plaatsen en goed op letten dan dat hij niet in de riem klapt want nekblessures kunnen dna makkelijk ontstaan!! Echter als de hond weet dat de riem daar zit dan zijn velen al veel rustiger. Geen ideaal beeld maar beter dat dan dat hij los schiet. Een gentle leader is ook een optie maar ik weet dat dit soort honden daar gewoon doorheen trekken helaas in vele gevallen. Zou dan eerder nog een U lead aanraden (een tuig waarbij je de riem op de borst van de hond bevestigd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:52

NoGo schreef:
En ja dat is met hoofdletters ;), een slipketting kan een goed trainingsmiddel zijn maar dan moet je wel weten hoe je ermee om moet gaan.
Ik zou toch een goede hondenschool zoeken die samen met jou kan zoeken naar een oplossing, vanachter de computer hebben mensen vaak een hoop ideen maar niemand die jou echt ziet samen met je hond, dus het blijft altijd lastig om erover te oordelen.
Succes in ieder geval...

Nog veel liever dat iemand zelf gaat klieren met een slipketting dan dat men net zoals een groot deel van de mensen hier op het forum zelf gaat klieren met stroombanden of het nu voor blaffen is of voor gemakzuchtig! africhtingsmethode.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:18

Wat ik altijd doe als een hond trekt is hem naast me houden, stil staan wanneer ik dat zeg. Gewoon op het commando "HO", als hij stilstaat belonen, even wachten en weer verder lopen. Ik heb met mijn hond behendigheid gedaan, waarbij het heel belangrijk is dat ze wachten, stil staan en de kanten op gaan die jij wilt dat ze opgaan. En het gaat over het algemeen toch vaak wel heel speels en vriendelijk. Mijn hondje loopt ook niet graag aan de riem, gaat ze ook vervelend lopen trekken ed. Zeg ik nou naast en blijf met de lijn kort blijft ze naast de voet lopen zonder te trekken.

Wat de opvoeding van lopen met een hond betreft is het eigenlijk precies hetzelfde als bij een paard, Consequent zijn en belonen wanneer het goed gaat. Desnoods een spelletje ervan maken, de aandacht vast proberen te blijven houden. Mijn hondje vond het als pup altijd prachtig als ik een stukje ging rennen, en dan ineens stil stond, haar even snel aaien en weer verder, of met een stok. Oo en het commando "koekje" deed ook wonderen:P

Heel veel succes verder!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:21

Heb je een foto van deze hond? ben ik wel benieuwd naar, en ook hoe het opgelost wordt, want ik ben gek van deze ras maar ik heb t zelf nog nooit gehad, wel andere rassen maar niet deze ras.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:25

dierenfan schreef:
NoGo schreef:
Succes in ieder geval...

Nog veel liever dat iemand zelf gaat klieren met een slipketting dan dat men net zoals een groot deel van de mensen hier op het forum zelf gaat klieren met stroombanden of het nu voor blaffen is of voor gemakzuchtig! africhtingsmethode.

Ik vind dat hetzelfde als appels met peren vergelijken, er kan een hoop letsel aan de hond worden opgelopen door verkeerd gebruik van de slipketting.
Ben zelf ook geen fan van een stroombanden, maar vind dan ook dat je beide niet moet gebruiken zonder prof hulp ernaast ;)

dierenfan schreef:
een correctie helpt heel vaak bij dit soort honden niet. Al eens gezien hoe enorm gespierd die nek is? Daar kotm een correctie echt niet doorheen. Dus tja heb al minder sterke rassen een slipketting door midden zien breken (mijn vorige boxer had er 5 op zijn naam staan in 4 jaar de berner van de buren 2) en dan echt niet van die smalle dingetjes. Een ketting is immers net zo sterk als de zwakste schakel...........

Wat wel wil helpen is veel trainen, niet toegeven. Dus geen stap lopen als hij niet netjes naast/achter je loopt en maar omdraaien en omdraaien. Goed gedrag belonen en heel duidelijk en consequent zijn.

Je hebt voor dit ras gekozen en naast uiterlijk zit er een innerlijk aan vast. En dit is geen abnormaal iets bij dit ras hoor. Ze zijn mega sterk en hebben een enorme eigen wil. En ik zeg het maar vast. Het is een geweldig leuk ras voor mensen maar let erop als hij volwassen is dat hij tegen andere reuen weleens minder aardig kan worden. En dan is het toch wel van heel groot belang dat jij je hond netjes onder controle hebt.

Echter durf ik wel te zeggen dat een halfcheck halsband nog beter aan komt dan een slipketting. Maar wat ik zou doen is een halsband hoog in de nek plaatsen en goed op letten dan dat hij niet in de riem klapt want nekblessures kunnen dna makkelijk ontstaan!! Echter als de hond weet dat de riem daar zit dan zijn velen al veel rustiger. Geen ideaal beeld maar beter dat dan dat hij los schiet. Een gentle leader is ook een optie maar ik weet dat dit soort honden daar gewoon doorheen trekken helaas in vele gevallen. Zou dan eerder nog een U lead aanraden (een tuig waarbij je de riem op de borst van de hond bevestigd.

Even een reactie op de slipketting, deze breekt echt niet zomaar (tenzij hij verroest is) dan heb je waarschijnlijk niet de beste kwaliteit kettingen gehad.
Daarbij komt dat het niets uitmaakt of een hond een dikke nek heeft, een correctie is een correctie en dan maakt het echt niet uit of je een pitbull of een jack russel met ketting hebt.
Verder vind ik niet dat je een halfcheck halsband kan aanraden aan een meisje (bedoel ik niet rot TS) die hier nooit eerder er mee gewerkt heeft.
Waarbij je dan wel meldt dat hij niet in de nek klapt omdat er dan makkelijk nekblessures kunnen ontstaan, raadt dan op zo een moment gewoon een goede hondenschool aan.
Want wat gebeurt er als TS zometeen wel zoiets probeert, dan hebben we zometeen een topic met mijn hond heeft nekblessure door een halfcheck halsband.
Dit is ook 1 van de redenen dat ik vind dat mensen gewoon niet zomaar met van alles zelf moeten gaan lopen klooien, zoek iemand op die er verstand van heeft voor je letsel en schade toebrengt aan je hond omdat je onwetend was over hoe het te gebruiken.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:55

Agossie schreef:
Benfan schreef:

Goed, op "all of the above" ga ik gewoon niet reageren. Dat heeft namelijk totaal geen zin. Jij wil je gelijk hebben en dat is jouw goed recht. (ik denk eerder dat jij de jouwe wil halen aan jouw aanvallende toon te lezen) Ik hoop van harte dat je het bij goede en lieve Jack's houdt, want met een enigszins dominante hond ga jij, nee, de hond problemen krijgen vermoed ik zo.

En ik kan eerlijk zeggen dat ik veel ervaring heb met africhten van honden. Ik heb nooit gezegd dat ik een genie ben, dus hoe je daar nu op komt, geen idee. Zal wel onmacht van jouw kant zijn...

Ik moet hier toch even op reageren. Niet omdat jij "denkt" veel ervaring te hebben dat die ook de juiste is! Je hoeft geen slipkettingen, hoog in de hals halsbanden, weet-ik-wat-dingen nodig hebben om te tonen wie de baas is! Het kan ook allemaal op een zachte manier. Een trekspelletje tussen hond en baas heeft niets van zin.

Om maar even een vb van mezelf te geven, mijn hond is een dominante teef. Ik had in het begin er ook veel last van dat ze trok aan de lijn. Ik ben ermee na de hondenschool gegaan (en ga nog). De eerste trainer zei geef er elke keer een goeie snok aan. No way dat ik dat doe (zal jij wrsch ook aanraden). Direct bij een andere trainer geraakt. Die legde alles op een positieve manier uit. Vertrekpunt positieve beloning!! en wonder boven wonder is het héél snel verbeterd. En heb ik er geen problemen meer met. en het is geen terrierer, maar ik wil hiermee de basis uitleggen van hondenopvoeden. Het moet plezant blijven! Voor hond en baas. Zo krijg je een band..

Nu ja genoeg erover. Zou zeggen TS zoek een goeie trainer en probeer er in kalmte uit te raken. Misschien kan je een gedrastherapeut zoeken? die helpen toch ook?

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:01

ik heb bij mijn mastino (het molloserras) van alles geprobeert , gewone leren halsband, die trok hij kapot , een gentle leader , die heeft het nog geen half uurtje volgehouden , een slipketting , was een hele goede en dure , tijd van een kwartiertje had hij hem door tweeen . Ik heb 2 dagen de prikband gebruikt en dat was genoeg , hij draagt nu weer zijn gewone halsband en trekt niet meer , wil hij het gaan doen is een nee van mij nu voldoende om hem te laten stoppen met trekken en hangt de riem in een boogje als we uit gaan of naar het park gaan .

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:10

TS: zoek gewoon echt deskundige 'life" hulp. Dit is helaas niet op te lossen met tips vanaf bokt. Je hebt voor een ras gekozen, waarbij de aanleg voor dit probleem eigenlijk al ingebakken zat. Dat is niet erg, daar kun je voor kiezen, maar dat vraagt dus wél heel veel tijd, geduld en deskundigheid om dit er uit te trainen. Met een gemiddelde groepsles op een gemiddelde hondenschool los je dit probleem niet op. Daarbij zijn er verschillende methodes, en we kunnen vanaf hier niet zeggen wat het best zou zijn. Problemen oplossen is maatwerk, waar het de kunst is om voor iedere hond nét dat "instrument" te kiezen wat voor deze hond het veiligst en meest efficient maar ook eerlijk is. Kortom; zoek een echte deskundige en wat mij betreft geen "mijn enige en unieke methode is de beste"- fanaat, maar iemand die kan putten uit een heel arsenaal aan methodes, om vandaar uit die werkwijze te kiezen die én eerlijk is én het best bij jouw en je hond past.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:59

Charlot schreef:
Ik moet hier toch even op reageren. Niet omdat jij "denkt" veel ervaring te hebben dat die ook de juiste is! Je hoeft geen slipkettingen, hoog in de hals halsbanden, weet-ik-wat-dingen nodig hebben om te tonen wie de baas is! Het kan ook allemaal op een zachte manier. Een trekspelletje tussen hond en baas heeft niets van zin.

Om maar even een vb van mezelf te geven, mijn hond is een dominante teef. Ik had in het begin er ook veel last van dat ze trok aan de lijn. Ik ben ermee na de hondenschool gegaan (en ga nog). De eerste trainer zei geef er elke keer een goeie snok aan. No way dat ik dat doe (zal jij wrsch ook aanraden). Direct bij een andere trainer geraakt. Die legde alles op een positieve manier uit. Vertrekpunt positieve beloning!! en wonder boven wonder is het héél snel verbeterd. En heb ik er geen problemen meer met. en het is geen terrierer, maar ik wil hiermee de basis uitleggen van hondenopvoeden. Het moet plezant blijven! Voor hond en baas. Zo krijg je een band..

Nu ja genoeg erover. Zou zeggen TS zoek een goeie trainer en probeer er in kalmte uit te raken. Misschien kan je een gedrastherapeut zoeken? die helpen toch ook?

Lieve Charlot... je hebt een spaniel... dat is géén bull terrier... Een bull terrier is gefokt om met stieren te vechten... Klein, subtiel verschil. Bij jouw hond zou ik hoogstwaarschijnlijk ook niet "een goeie snok" voorstellen, maar een andere, subtielere (lievere) aanpak.

Ik wil nog wel even terug komen op dat jij vindt dat ik "denk" ervaring te hebben. Ik heb ervaring met het africhten van (in de ogen van velen als gevaarlijk geachte) honden. Ach, laat maar. Ga hier niet verdedigen, dat heeft totaal geen zin.

TS, ga inderdaad een goede africhtingschool zoeken, niet een "lieve" en neem desnoods contact op met de rashonden vereniging van Bull Terriers. Die hebben waarschijnlijk wel een paar goede tips voor je.