Amerikaanse bulldog * bordercollie...lastig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:04

Dus als ik het goed begrijp, wil jij heel erg je best doen om een pupje van 4 maanden op te voeden, zodat deze bij je moeder (die blijkbaar de ballen verstand van honden heeft en een pupje van een week of 18 niet kan houden met uitlaten) en haar vriend (die het beestje zo af en toe eens flink in elkaar beukt) kan blijven wonen, omdat je het zielig vindt om hem te herplaatsen en de kans te geven bij een goede baas met verstand van zaken.
Ben ik nou in de war??? 8)7

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het best goed van je dat je probeert om de boel in goede banen te leiden, maar deze combi van loeisterk en hyperactief is duidelijk niet geschikt voor je moeder en haar vriend en gaat dat ook niet worden als de pup ouder wordt.
Ik hoop echt van harte dat je ze kan overhalen om een geschikt huis voor de pup te zoeken. Hier word ik een beetje verdrietig van...

different1

Re: Amerikaanse bulldog * bordercollie...lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 18:40

Nogmaals, de woonsituatie gaat op zeer korte termijn veranderen, waardoor de pup de hele dag buiten kan en mag zijn.
In die situatie wil ik de hond overnemen, dwz dat ik degene ben die gaat beslissen of de hond "straf" moet hebben of niet.
Hond en kind zijn overigens nooit alleen samen, ik ben er altijd bij.
Ik geef de hond verbale correctie's, en die begrijpt ze vrij goed.
Ze hoeft geen tik te krijgen, zeggen dat iets niet mag door ferm NEE te zeggen, gevolgd door kom hier of zit en dat belonen werkt zeer goed.
Mijn moeder heeft er spijt van deze pup in huis te hebben gehaald, zij stond er zowieso niet achter om nog een huisdier te nemen.
Maar zij is wel degene die er 5 a 7 dagen per week voor zorgd.
Wat betreft het voer afpakken, daar oefen ik niet mee maar heb ik eens getest omdat ze erg op het voer is.
Hier was ze heel braaf mee, en doe ik dus verder ook niet meer.

Het is nu een gecompliceerde situatie, en ik ben blij dat ze nu een weekend bij mij is.
Binnen korte termijn, lees ongeveer een week, veranderd de situatie dus en kan de hond lekker veel naar buiten.

Wat betreft het voeren, ik ga daar eens mee aan de slag.
Wie weet is dat het ei van columbus voor deze hond.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:06

@ supersmurf: helemaal gelijk: ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Ik zeg niet dat het KIND hier iets moet, alsteblieft niet.. Wat ik bedoelde is dat de baas ( TS of van wie de hond nu eigenlijk ook maar is...) dit moet regelen.

Oeff... Schrik helemaal van hoe mijn post opgevat kan worden... :oo

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:20

Thirty schreef:
svdijk schreef:
- ik bepaal wanneer ze mag eten en of ik wel of niet het eten weghaal, dit is geen probleem

Houdt er wel rekening mee dat in een roedel zelfs de langlagere zijn voedsel mag verdedigen. Dus deze regel lekker laten vallen en van het voer afblijven als je hond dat heeft. Dan is iets afpakken ook nooit een probleem. Pas als je hier vervelend mee gaat doen ('oefenen') dan maak je er een punt van en zal voedsel afpakken een probleem worden. Ruilen hoogstens. Alleen als het echt niet anders kan.
Heeft dus ook niets met rangorde te maken, behalve dat je aangeeft wanneer ze mag beginnen met eten. Maar lat dat afpakken/weghalen dus maar achterwege.

:)) Klopt!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:30

Typo :')

Mja je begrijpt me :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:37

Over zindelijk krijgen...
Ik denk dat als 'ie een fijne baas heeft en regelmaat, zal het heel veel veranderen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:44

1x voeren is ENORM slecht op deze leeftijd. a.u.b. voer 4x per dag en dan dus die ene portie in 4 delen. Geef het eten neit in een bakje maar strooi het uit (kan ze niet schrokken). Heel lang lopen mag ook niet zeker niet bij deze kruising aan te raden loop eerder korte stukjes. En idd in het begin alleen naar 1 veld en daar behoefte doen en daarna stukje lopen eventueel maar neem 1 veldje dat ze straks door en door gaat kennen.

Geef lekker knaagmateriaal er is zat te krijgen waar honden niet dik van worden en voorkomt slopen voor een deel.

Verder is de kruising enorm moeilijk sowieso al wegens de tegenovergestelde karakters van beide rassen en dat kan gewoon net verkeerd uitvallen bij dit soort honden. Borders kunnen heel nerveus, allert/bang en onderdanig zijn. Am bullen enorm sterk en eigenzinnig. HEb je deze 4 kenmerken bij elkaar dan krijg je een moeilijke hond. Een enorme uitdaging dat echt goede duidelijke begeleiding nodig heeft en niet dit gedoe van de 1 dit en de ander dat en de volgende.......

Hoe is ze bij die fiets opgegroeid? En dan in de zin van gescheiden poep en plas plaats t.o.v. slaapplaats? Puppen die namelijk in de eerste 8 weken leren dat ze bijv. in een mand of bench kunnen slapen en buiten de mand/bench kunnen spelen en poepen en plassen zijn met 8 weken al nestzindelijk. Nestzindelijk is vrij gemakkelijk om te zetten naar zindelijk in kamer/huis/tuin/terrein zeg maar. Echter als ze gewend is geweest 8 weken lang daar waar ze slapen ook de behoefte te doen is zindelijk maken enorm moeilijk. Niet onmogelijk maar duurt veel langer omdat ze niet het besef hebben van nest schoonhouden.
Zeker met die angst op straat erbij.

Erg foute koop geweest al met al die naar mijn idee ook nog eens heel verkeerd terecht is gekomen (qua kracht, karakter zeg maar)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:46

svdijk schreef:
Nogmaals, de woonsituatie gaat op zeer korte termijn veranderen, waardoor de pup de hele dag buiten kan en mag zijn.
In die situatie wil ik de hond overnemen, dwz dat ik degene ben die gaat beslissen of de hond "straf" moet hebben of niet.
Hond en kind zijn overigens nooit alleen samen, ik ben er altijd bij.
Ik geef de hond verbale correctie's, en die begrijpt ze vrij goed.
Ze hoeft geen tik te krijgen, zeggen dat iets niet mag door ferm NEE te zeggen, gevolgd door kom hier of zit en dat belonen werkt zeer goed.
Mijn moeder heeft er spijt van deze pup in huis te hebben gehaald, zij stond er zowieso niet achter om nog een huisdier te nemen.
Maar zij is wel degene die er 5 a 7 dagen per week voor zorgd.
Wat betreft het voer afpakken, daar oefen ik niet mee maar heb ik eens getest omdat ze erg op het voer is.
Hier was ze heel braaf mee, en doe ik dus verder ook niet meer.

Het is nu een gecompliceerde situatie, en ik ben blij dat ze nu een weekend bij mij is.
Binnen korte termijn, lees ongeveer een week, veranderd de situatie dus en kan de hond lekker veel naar buiten.

Wat betreft het voeren, ik ga daar eens mee aan de slag.
Wie weet is dat het ei van columbus voor deze hond.

Veel buiten kunnen zijn klinkt leuk maar je zegt dat ze buiten enorm bang is voor alles toch? Hoe zal ze zich voelen als ze dan buiten gezet wordt zonder steun van een goede baas?

En idd wat ik net las, nooit voer afpakken leer ze gewoon dat je altijd leuk bent als je in de buurt komt van voeding door idd iets toe te voegen of gewoon haar alleen te aaien.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:12

Ik heb geen idee hoe het bij de verkopers ging, ik denk dat er weinig aandacht is besteed aan nestzindelijkheid daar er ook pups naar binnen gingen om te plassen.
Dat het een foute koop is geweest, hoef je mij niet te vertellen.
Ik heb eenmalig het voer afgepakt, daar ik ook een kind heb rondlopen die wel leert dat ze de dieren niet mag storen, maar die ook grenzen aan het verkennen is.
Overigens komt de kleine nooit los bij etende honden, maar zeg nooit nooit en dan is het fijn te weten dat er geen voeragressie is.

Wat betreft hele dag buiten, wat denk je, zal ik de hond die binnen gewend is op een nieuwe plaats 24/7 buiten doen?
Nee dus, dit gaan we opbouwen en uiteraard mag ze ook naar binnen.
De plaats waar ze los kan, is een grote omheinde tuin en ze komt samen met mijn eigen hond die ze dus al kent.

Ik zal de nieuwe informatie wat betreft het voeren doorgeven, ook om eventueel ander voer te gaan geven.
De angst op straat is niet zodanig dat ze continue over de grond kruipt.
Zo was ze bang voor verkeer en vloog alle kanten op.
Dit heb ik er al een heel eind uit door haar te laten zitten als er verkeer langs komt.
Bijzondere geluiden, bijvoorbeeld een cirkelzaag of kettingzaag, daar schrikt ze van en is dan erg allert en zet haar haren op.
Als je haar afleid door gehoorzaamheid, laat ze d'r haren weer zakken en loopt braaf mee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:54

Het is me nu alleen niet duidelijk wat die nieuwe situatie nou is? Blijft dan nog steeds van je moeder en d'r vriend, maar komt dan meer buiten en zie jij hem vaker?

Geef die hond nou gewoon een stabiele roedel die weten wat ze er mee moeten. Niet dat jij de hond opvangt waar hij thuis gestraft wordt. Is echt ontzettend oneerlijk tegenover puppemans.
Zelfs al komt ie bij mensen die te weinig ervaring hebben, dan kunnen ze naar een hondenschool. Laten zich waarschijnlijk beter informeren over voer, zindelijkheid e.d. en nemen dingen aan.

Veel beter dan iemand die geen zin heeft in een hond en er toch voor zorgt en iemand die de pup slaat voor DOODNORMAAL puppengedrag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:03

aha je laatste bericht klinkt toch wel positief. Vooral nog een hond erbij zeker als die stabiel is kan enorm goed zijn! Zindelijkheid komt echt wel goed over het algemeen.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die een binnenhond zat zijn en zo buiten knikkeren met hok en zoek het maar uit. Vandaar mijn reactie. Echter ik lees al dat het zo gelukkig niet bedoeld is!! Let wel op dat bange honden tot veel in staat zijn qua proberen weg te komen. Een aantal honden schrikt niet terug om over een omheining te gaan of eronder door of gewoon erdoor heen. Heb al diverse honden mee gemaakt die zo over 2 meter klommen. Springen redden zeer weinig honden maar er zijn er die het gewoon doen in blinde paniek. ook 2 honden die gewoon door herashekwerk zich knaagden. Dus let daar goed op in het begin!!

Hopelijk komt ze straks bij jou te wonen dat klinkt veel beter en stabieler voor haar

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:10

riagr schreef:
@ supersmurf: helemaal gelijk: ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Ik zeg niet dat het KIND hier iets moet, alsteblieft niet.. Wat ik bedoelde is dat de baas ( TS of van wie de hond nu eigenlijk ook maar is...) dit moet regelen.

Oeff... Schrik helemaal van hoe mijn post opgevat kan worden... :oo

:+

Miscommunicatie hier. Ik bedoelde ook niet dat het kind wat moest doen. Ik vulde je alleen aan dat TS op moet letten dat een kind sowieso lager in rang is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 21:27

De situatie is dat ik samen met moeder,vriend en kind een boerderij betrek.
Ik ben veel thuis, vriend van moeder is veel werken.
Overigens hebben we de pup al op internet gehad, maar geen reactie's.

De pup heeft net weer fijn gespeeld met mijn eigen hondje, is ontzettend leuk om te zien wat een verschil het heeft gemaakt om ze samen naar een training mee te nemen.
Daarna nog even gehoorzaamheid getraind, ook heel braaf.
Moet wel veel herhalen en 3 seconden zitten vind de dame lang genoeg, maar ik zie echt duidelijke verbeteringen.

Wat betreft het ontsnappen bij de nieuwe woning, hier gaan we uiteraard goed op letten.
Ik zat te denken om de pup in eerste instantie aan een longeerlijn aan een haak in de muur vast te zetten.
Mijn eigen hond is rustig en vooral enorm evenwichtig, deze zal dan ook niet heel het terrein overgaan maar in de buurt van de pup blijven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:33

Ah kijk, een boerderij! Dat is nou leuk voor puppemans :)

Ik zou dan wel kijken of jij officieel de eigenaar van de hond kan worden. Op papier laten zetten dus. Dus hond slaapt bij jouw honden, DA kosten zijn voor jou en jij bepaald hoe de hond opgevoed wordt en wat hij te eten krijgt.
Als de vriend van je ma hem dan een klap geeft als hij binnen piest, sta je in je recht om te zeggen dat ie er met z'n poten vanaf moet blijven! Anders is het nog altijd 'zijn' hond en mag ie doen wat ie wil.

Heb er het volste vertrouwen in dat het een evenwichtige hond kan worden als hij echt van jou is. Maar doe het alsjeblieft niet half-half.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:37

Ik ga volledig mee met bovenstaande reactie, zou het wel inderdaad zo doen dat de pup dan echt jouw eigendom van wordt, van de vriend van je moeder klinkt als iemand waar mijn bloed van gaat koken en die dus helemaal niks over die pup te zeggen zou moeten hebben.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 21:39

Dank je wel voor je positieve bericht, dat sterkt me in het gevoel dat ik heb: het is een fantastisch leuke hond, maar ietwat gecompliceerd.
Dit ga je er niet uit krijgen door slaag, maar juist met rust en consequent blijven.
Ik ga zeker proberen om officieel de eigenaar te worden, en heel eerlijk gezegd denk ik niet eens dat het veel moeite zal kosten.

Wat betreft de vriend van m'n moeder, het is zo ontzettend jammer dat ie afentoe zo'n vreemde kronkel heeft.
Hij is voor ons mensen ontzettend leuk, hij is super met mijn kleine en doet zijn stinkende best om me moeder goed te verzorgen.
Maar van opvoeden heeft ie geen kaas gegeten, en een heel stomme vergelijking, maar zijn kinderen kennen ook geen grenzen, wellicht door het wisselende karakter?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:41

Gelukkig, zo'n hond verdient een fijne baas (iedere hond natuurlijk ;) ) en zo'n eigenaar verdient juist géén hond (moeders vriend).

Veel plezier toegewenst met de pup en hopelijk komt alles tot een goed einde :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:47

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen? :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:00

Kijk, dat veranderd de zaak! Als jij straks de enige bent die zich met de opvoeding van de pup gaat bezig houden, komt het vast helemaal goed.
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties, probeer of je ook op papier eigenaar kan worden. Dat voorkomt straks een hoop discussies, want jouw wil is dan wet!

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! :wave:

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:02

Ik houd jullie zeker op de hoogte van de vorderingen!
Overigens heb ik ook contact gezocht met een gedragstherapeute.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:18

Hartstikke verstandig ts, ik vind dat je t goed aanpakt +:)+
Hopelijk komt alles straks op zn pootjes terecht :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:21

Heel goed van je dat je er ook een GT bij haalt. Let wel: sommige GT's snappen er ook geen snars van of slaan de plank volledig mis met hun diagnose.
Blijf dus zelf ook logisch nadenken en neem niet alles klakkeloos aan omdat het een professional is!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:12

Ik reageerde in het begin van dit topic negatief. En met name over het gedrag wat hij heeft naar jouw dochter toe.
Maar ik moet zeggen dat het me nu wel duidelijk is dat de kwaliteit van leven bij de pup er enorm op vooruit zal gaan als hij weg is bij jouw stiefvader, als hij op een boerderij komt te wonen en als je er een GT er bij haalt. Je doelt er wel heel veel voor en dat siert je enorm. Ik hoop dan ook dat je met behulp van een goede GT ver gaat komen met dit hondje en dat jullie veel plezier met elkaar mogen beleven.