cinny1 schreef:Ik denk dat er inderdaad beter naar een keurmerk gestreefd kan worden met regels, rechten en plichten voor de nertsenfokkerij. Zo kan er consequent gecontroleerd worden en eventuele overtreders aangepakt. De nertsenfokkerij verbieden lost niks op en verergert de omstandigheden voor de dieren aanzienlijk. Zoals al eerder aangegeven is dieren welzijn buiten Europa en in veel gevallen al buiten Nederland, niet iets waar veel aan gedaan wordt.
Afgezien van het dierenleed dat hiermee voorkomen kan worden, denk ik dat we ook niet het menselijk leed (faillissementen enz.) vergeten mag worden. Er is voor de agrarische industrie in de afgelopen jaren al heel veel veranderd en aangepast waardoor deze bedrijven hun deuren moesten sluiten.
Ik weet uit ervaring dat de huiden van koeien die gebruikt worden om te looien (rawhides) niet alleen maar van koeien komen die voor de vlees industrie gefokt zijn. Er worden wel degelijk koeien gefokt, puur om de huid. Deze koeien worden tegen de tijd dat de huid op z'n best is, sterk op rantsoen gezet (nog net niet uitgehongerd) zodat de huid makkelijker te villen is van het karkas. Is dat diervriendelijk, vraag ik me dan af. Doet de Bont voor dieren hier ook wat mee? Ik ben bang van niet.
Sta achter punt 2 én idd zoals cinny zegt, iets als een keurmerk met regels waar een nertsenhouder zich aan moet houden. Ik heb zelf een 24.000 nertsen moet inenten als uitzendwerk. Die nertsen hadden het echt niet slecht. Verrijking in de kooi, max. 6 dieren in een kooi, kooi met verdieping en apart slaapgedeelte met stro. Heb nauwelijks stereotiep gedrag gezien van die dieren. Ik denk dat als het niet meer mag in NL dat de modeindustrie het wel in een ander land gaat halen en wie zegt dat die dieren het goed hebben gehad?