Nertsenbont en leer: blijven of verdwijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:09

Huertecilla schreef:
Is het collectief geheugen zó kort???

Wanneer is het verbod op de nertsenfokkerijdoor de Kamer behandeld en afgewezen?

Het meest hilarische van deze discussie op Bokt is de reden dat het afgewezen is. Dat was namelijk een formulering in het adviesrapport vanuit ´Wageningen´.
Dat nertsenfok voor bont ethisch niet verschilt van paardhouden voor (top)sport.

? Ik kan echt geen chocola van je bericht maken.....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:22

Thats_Me schreef:
Nertsen zijn leuk :D

Het is hypocriet om fel tegen bont te zijn en dan wel gewoon op lerenschoenen rond te lopen. Uiteraard wordt er bij een koe het hele dier gebruikt en nerten alleen maar voor het bont. Dat is natuurlijk wel een punt om te zeggen dat het eigenlijk zonde is om te gebruiken. Alhoewel mensen altijd wel dierenbont gebruikt hebben.

Misschien niet gek om het vlees ook te gaan eten dan of te gebruiken in diervoer. Het vlees weggooien zou zonde zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:36

Een punt van aandacht wat naar mijn idee ook niet vergeten kan worden is dat je deze ondernemers schadeloos moet stellen.

Hun gewone legale inkomsten worden stop gezet.
Ze hebben ineens geen baan meer.
Vele van hen zijn ouder dan 45 en hebben nooit een ander beroep gehad.
Die kun je als regering toch nooit zomaar op straat gooien?

En hun bedrijven zijn ineens onverkoopbaar.
Ook daar zal de regering over de tafel moeten komen omdat te compenseren.

Wie gaat dat allemaal betalen?

En dat vooR dieren die niet slechter gehuisvest zijn dan een varken of een kip.
Kan de regering dat dan zomaar doen?

jannekespr

Re: Nertsenbond en leer: blijven of verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:58

Dat de dieren niet slecht gehouden worden, en het welzijn niet heel slecht is, is in mijn ogen nog geen reden om dieren te fokken voor bont. Als rundleer afkomstig zou zijn van koeien die alleen voor de huid gehouden en geslacht werden, zou ik ook geen leer willen gebruiken. Maar bont is echt een onnodig product, en om een hele dierindustrie in stand te houden alleen voor een mooi randje aan een jas is in mijn ogen not done. Ik ben dus fel tegen bont.

Wat betreft het argument dat ze beter in Nederland kunnen verblijven dan in China, het lijkt me dat als je nertshouderijen in Nederland verbiedt, dat je ook de import van nertsbont moet verbieden.

Over het probleem dat pelsdierhouders dan zonder werk komen te zitten. Dat is geen argument om de industrie wel of niet in leven te houden. Wel moet er een goede oplossing voor ze gezocht worden. Het is een lucratieve bezigheid, ze zullen er altijd op verliezen, daar ontkom je niet aan. Wel moeten ze een eerlijke kans krijgen om een nieuw inkomen te krijgen, je kunt ze inderdaad niet aan hun lot over laten.

O, en de vergelijking tussen het houden van nertsen en paarden, dat is zeker iets om goed over na te denken. Vervolgens kun je stappen ondernemen om de paardenhouderij te verbeteren en een beter leven voor paarden te promoten, nog steeds zie ik geen reden om pelsdieren te houden.

Ik heb het ergens in een ander topic ook al eens gezegd. We zouden ons in Nederland bezig moeten houden het welzijn van de dierhouderijen die er zijn te verbeteren, in plaats van nieuwe erbij te creëren. We moeten de bioindustrie aanpakken, en niet zeggen dat je ook wel nertsen kunt houden omdat die het niet slechter hebben dan het gemiddelde varken. Zorg dan dat de andere dieren het ook beter hebben.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:04

cinny1 schreef:
Ik denk dat er inderdaad beter naar een keurmerk gestreefd kan worden met regels, rechten en plichten voor de nertsenfokkerij. Zo kan er consequent gecontroleerd worden en eventuele overtreders aangepakt. De nertsenfokkerij verbieden lost niks op en verergert de omstandigheden voor de dieren aanzienlijk. Zoals al eerder aangegeven is dieren welzijn buiten Europa en in veel gevallen al buiten Nederland, niet iets waar veel aan gedaan wordt.
Afgezien van het dierenleed dat hiermee voorkomen kan worden, denk ik dat we ook niet het menselijk leed (faillissementen enz.) vergeten mag worden. Er is voor de agrarische industrie in de afgelopen jaren al heel veel veranderd en aangepast waardoor deze bedrijven hun deuren moesten sluiten.
Ik weet uit ervaring dat de huiden van koeien die gebruikt worden om te looien (rawhides) niet alleen maar van koeien komen die voor de vlees industrie gefokt zijn. Er worden wel degelijk koeien gefokt, puur om de huid. Deze koeien worden tegen de tijd dat de huid op z'n best is, sterk op rantsoen gezet (nog net niet uitgehongerd) zodat de huid makkelijker te villen is van het karkas. Is dat diervriendelijk, vraag ik me dan af. Doet de Bont voor dieren hier ook wat mee? Ik ben bang van niet.

Sta achter punt 2 én idd zoals cinny zegt, iets als een keurmerk met regels waar een nertsenhouder zich aan moet houden. Ik heb zelf een 24.000 nertsen moet inenten als uitzendwerk. Die nertsen hadden het echt niet slecht. Verrijking in de kooi, max. 6 dieren in een kooi, kooi met verdieping en apart slaapgedeelte met stro. Heb nauwelijks stereotiep gedrag gezien van die dieren. Ik denk dat als het niet meer mag in NL dat de modeindustrie het wel in een ander land gaat halen en wie zegt dat die dieren het goed hebben gehad?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:05

jannekespr schreef:
Wat betreft het argument dat ze beter in Nederland kunnen verblijven dan in China, het lijkt me dat als je nertshouderijen in Nederland verbiedt, dat je ook de import van nertsbont moet verbieden.

Kinderarbeid is in Nederland ook verboden, maar de verkoop van Nike / Adidas / Tommy Hilfiger is ook niet verboden....
Dat is een regel die volgens mij niet heel snel aan gaat slaan, dus dan kun je in mijn ogen beter proberen het zo goed mogelijk te doen. Het idee om de geslachte nertsen daarna te verwerken in bijv. diervoeding, dan maak je gebruik van het volledige dier, lijkt me dan ook niet verkeerd.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:08

cinny1 schreef:
Ik weet uit ervaring dat de huiden van koeien die gebruikt worden om te looien (rawhides) niet alleen maar van koeien komen die voor de vlees industrie gefokt zijn. Er worden wel degelijk koeien gefokt, puur om de huid. Deze koeien worden tegen de tijd dat de huid op z'n best is, sterk op rantsoen gezet (nog net niet uitgehongerd) zodat de huid makkelijker te villen is van het karkas. Is dat diervriendelijk, vraag ik me dan af. Doet de Bont voor dieren hier ook wat mee? Ik ben bang van niet.

Heb je hier een bron van? Ik ken in Nederland geen enkele rundveehouderij voor leer. Ik heb er ook nog nooit van gehoord, ik ben wel heel benieuwd naar meer informatie hierover.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:10

_Hedwig_ schreef:
jannekespr schreef:

Kinderarbeid is in Nederland ook verboden, maar de verkoop van Nike / Adidas / Tommy Hilfiger is ook niet verboden....
Dat is een regel die volgens mij niet heel snel aan gaat slaan, dus dan kun je in mijn ogen beter proberen het zo goed mogelijk te doen. Het idee om de geslachte nertsen daarna te verwerken in bijv. diervoeding, dan maak je gebruik van het volledige dier, lijkt me dan ook niet verkeerd.

Maar waarom bont gebruiken? Je kunt alle tegenargumenten weerleggen, maar ik snap niet waarom je bont zou willen gebruiken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:16

Waarom we het gebruiken begrijp ik ook niet.
Toch is er wereldwijd vraag naar.
Wil je de bont industrie stoppen moet je de vraag naar bont stoppen. En persoonlijk lijkt me dat onmogelijk.
Dat wetende denk ik dan, als er vraag is dan zo vriendelijk mogelijk.
Daarbij denk ik dat Nederland goed op weg is en andere landen er een voorbeeld aan kunnen nemen. Om van daaruit alle landen samen het welzijn steeds verder in kwaliteit omhoog te brengen.
Een Nederlands verbod heeft dan een averechtse uitwerking.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:20

fjordjes schreef:
Ik heb zelf een 24.000 nertsen moet inenten als uitzendwerk.
...
Heb nauwelijks stereotiep gedrag gezien van die dieren.

Vergelijk dát eens met de paarden in NL.

Hoewel beter dan of slechter dan geen argument op zich is en geen goed maakt, is een dergelijke discusie op Bokt meer dan een beetje hypocriet.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:23

schrikdraad schreef:
Waarom we het gebruiken begrijp ik ook niet.
Toch is er wereldwijd vraag naar.
Wil je de bont industrie stoppen moet je de vraag naar bont stoppen. En persoonlijk lijkt me dat onmogelijk.
Dat wetende denk ik dan, als er vraag is dan zo vriendelijk mogelijk.
Daarbij denk ik dat Nederland goed op weg is en andere landen er een voorbeeld aan kunnen nemen. Om van daaruit alle landen samen het welzijn steeds verder in kwaliteit omhoog te brengen.
Een Nederlands verbod heeft dan een averechtse uitwerking.

Ik snap wat je bedoelt, misschien heb je gelijk. Maar geef je dan geen goed voorbeeld als Nederland het verbiedt? Dus ook de import verbieden? Dan geef je als land het signaal dat je bont niet nodig vindt, dat zou toch mijn voorkeur hebben. Maar goed, het is een discussie die me raakt, vooral omdat ik echt niet begrijp waarom je bont zou dragen, en het frustreert me mateloos dat je het weer steeds meer ziet. Het voelt als teruggang van de manier waarop we met dieren omgaan, omdat het een tijdlang bijna niet gebruikt werd en nu terugkomt.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:24

Huertecilla schreef:
fjordjes schreef:
Ik heb zelf een 24.000 nertsen moet inenten als uitzendwerk.
...
Heb nauwelijks stereotiep gedrag gezien van die dieren.

Vergelijk dát eens met de paarden in NL.

Hoewel beter dan of slechter dan geen argument op zich is en geen goed maakt, is een dergelijke discusie op Bokt meer dan een beetje hypocriet.

Tjsa. Ik heb geen paard, dus ik mag! Maar los van hypocriet of niet, discussie is altijd goed toch? Ga je van nadenken.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:26

Ik heb geen bont in mijn kast hangen, maar ik gebruik wel leer, eet vlees... Dus als ik dierlijke producten draag / eet, waarom zou ik iemand anders verbieden om het te hebben dan. Dat zou voor mij als hypocriet voelen. Kijk dat je geen doodgeknuppelde zeehondjes aan trekt is voor mij zo klaar als een klontje. Maar zoals schrikdraad zegt, de vraag stoppen is onmogelijk, dan maar het beste van de "kwade oplossingen".

Dus in mijn ogen, reguleren en een soort keurmerk. Voor mij maakt dat producten aantrekkelijker. Verbieden zie ik niet gebeuren, dan heb ik liever dat het geheel in de gaten gehouden wordt, dat er nagedacht wordt over dierenwelzijn. Liever een schoen met een redelijk gelukkige nerts/koe/schaap, dan een paar synthetische schoenen waar kindjes aan hebben zitten naaien.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:19

Er is een wereld van verschil tussen realiteit en idealisme.
En om een zo groot en zo best mogelijk resultaat te halen is het belangrjk om met een realistische kijk zaken in kaart te brengen en een beleid te vormen en tot uitvoering brengen.
Doe je dit niet, dan zal in het slechtste geval de zgn verbetering juist averechts kunnen uitpakken en sla je echt de plank mis.

Het is niet realistisch te denken dat bont dragen zal verdwijnen.
Het wordt weer mode.
Het is niet realistisch om te denken dat wanneer we hier in Nld het bont fokken verbieden, dan het welzijn van deze dieren zich verbetert.
Het "probleem" zal zich verplaatsten en leed zal daardoor toenemen. (door toedoen van nederlands beleid)

Het lijkt mij allemaal zo klaar als een klontje...

Edit: op de vraag waarom men bont gebruikt:
* Duurzaam
* warm
* een statussymbool
* mooi / chique
Dat zijn redenen voor mensen om bont te dragen.
Smaken verschillen, meningen verschillen en dat zal niet veranderen. Want het betreft mensen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:37

F_Orumster schreef:
Thats_Me schreef:
Nertsen zijn leuk :D

Het is hypocriet om fel tegen bont te zijn en dan wel gewoon op lerenschoenen rond te lopen. Uiteraard wordt er bij een koe het hele dier gebruikt en nerten alleen maar voor het bont. Dat is natuurlijk wel een punt om te zeggen dat het eigenlijk zonde is om te gebruiken. Alhoewel mensen altijd wel dierenbont gebruikt hebben.

Misschien niet gek om het vlees ook te gaan eten dan of te gebruiken in diervoer. Het vlees weggooien zou zonde zijn.

Dat mag niet omdat nertsen zelf al afval vlees gevoerd krijgen, eerder werden nertsen wel gebruikt in diervoeder geloof ik maar nu dus niet meer.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:56

jannekespr schreef:
cinny1 schreef:

Heb je hier een bron van? Ik ken in Nederland geen enkele rundveehouderij voor leer. Ik heb er ook nog nooit van gehoord, ik ben wel heel benieuwd naar meer informatie hierover.

Ik weet ook niet of deze bedrijven in nederland bestaan maar volgens mij bestaan ze wel echt. ik heb iig ooit begrepen dat de stoelen van een aston martin van dit soort leer zijn gemaakt. Het is aan de ene kant ook wel logisch als je echt mooi leer wilt hebben moet een dier zo min mogelijk lidtekens ed oplopen dus het mooiste leer is eigenlijk ook van dieren die maar heel kort hebben geleefd echt goed kalfsleer kan van dieren komen die echt bijna meteen zijn geslacht voor het leer:)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 01:22

liedje89 schreef:
Ik weet ook niet of deze bedrijven in nederland bestaan maar volgens mij bestaan ze wel echt.

Het betrreft zgn. ´kistkalveren´.
Stiertjes die voor kalfsvlees worden vetgemest en omdat ze in een hok zitten is hun huid onbeschadigd. Dat is het ´box calf´ leer. Een belangrijk bijproduct van kalfsmesterij voor kalfsvlees.

Daar was geen ´volgens mij´ voor nodig geweest als je simpel je vingertoppen gebruikt had voor kennis vergaren. Oh nee, daar was jij niet van. Stom van me.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 01:41

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:
Ik weet ook niet of deze bedrijven in nederland bestaan maar volgens mij bestaan ze wel echt.

Stiertjes die voor kalfsvlees worden vetgemest en omdat ze in een hok zitten is hun huid onbeschadigd. Dat is het ´box calf´ leer. Een belangrijk bijproduct van kalfsmesterij voor kalfsvlees.

Daar was geen ´volgens mij´ voor nodig geweest als je simpel je vingertoppen gebruikt had voor kennis vergaren. Oh nee, daar was jij niet van. Stom van me.

Misschien heb ik wel iets beters te doen dan voor iedere post een heel literatuur onderzoek te doen zodat ik een beetje wijs kan doen op een internet forum HC :)* :)* :)* :)* .

Bovendien banketstaaf je nu zelf onzin want kistkalveren worden niet alleen voor het leer gefokt wat gesteld werd maar ook juist voor een lekker stukje (wit) kalfsvlees :') . En dus juist niet vermagerd zoals Cinny schreef :roll: . Bovendien is leer van dieren die heel snel gegroeid zijn ook niet eens zo mooi :Y) .

EDIT: Overgens slaat box calf op een techniek van bewerking van het kalfsleder uitgevonden door Joseph Box. De engelsen benoemen een een kalverkist ook niet als een box maar als een crate. Ik neem ook aan dat de meeste merken niet met trotst uit zouden dragen dat de leer van kistkalveren gebruiken maar het staat wel met grote letters bij onderandere producten vande walmart en Hermés, de looitechniek dus iet het kalf zelf :Y) .

RamboBink

Re: Nertsenbond en leer: blijven of verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 05:57

Ik vind het liggen aan de levensduur van de nertsen.. en natuurlijk op welke manier ze hebben geleefd.. Ik durf hier dus geen oordeel over te geven, omdat ik de hele situatie niet goed ken.

Ik vind eendagskuikens wel verschrikkelijk... beren laten dansen.. de meeste dieren in het circus.. hanen- en hondengevechten

jakkie.. sommige dingen waarvan je weet dat je er niks aan kunt veranderen moet je niet te lang overna denken

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 06:56

Huertecilla schreef:

Kistkalveren bestaan niet meer, zijn al een tijdje verboden in Nederland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:27

H_Nalanta schreef:
Kistkalveren bestaan niet meer, zijn al een tijdje verboden in Nederland.

Ze bestaan nog steeds op mega-schaal.
1. De wereld is groter dan NL.

Ook in NL.
2. In NL is ´kist´ wat veranderd.

Een piezel beter maar feitelijk gewoon window dressing. Net als ´scharrelvarken´ en ´scharrelkip´....

Kijk maar eens hoeveel zadels er van ´box calf´ zijn.
Gewoon uit NL en de rest van de EU. Alleen een kwestie van definities.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:28

RamboBink schreef:
Ik vind eendagskuikens wel verschrikkelijk... beren laten dansen.. de meeste dieren in het circus.. hanen- en hondengevechten

Ringdressuur met paarden en ze voor die mensenlol in een box houden met niet meer ruimte dan een kistkalf had met doodnormaal gevonden weefrek en al....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:38

Van mij mogen ze per direct de bontfokkerijen en bontindustrie per direct opheffen en verboden worden.

Ze kunnen dan overgaan op pluimveehouderij of iets anders, ff ombouwen en het is er geschikt voor, dus hoezo geen brood meer op de plank???

Het is walgelijk van hoe ze gehouden worden en hoe ze gedood worden, erg dieronwaardig en laag bij de grond, hoe kunnen ze? zou jij een stroomstaaf in je gat willen krijgen om zo vermoord te worden?

Ze worden dan gevild en de rest van het lichaam wordt gewoon weggegooid en daarbij staat vacht/bont alleen echt mooi bij de dieren zelf en niet bij de mensen.

Alleen van de natuurvolkeren vind ik t mooi omdat het natuurlijk is en meestal om afval gaat na de slacht voor vlees bij dieren en als het alleen om bont ging dan heeft t dier een vrij leven gehad in de vrije natuur.

Leer enz. is heel wat anders dat is gewoon restproduct van de slacht, hele dier wordt niet vernietigd/weggegooid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:40

Ragdollcat schreef:
Ze kunnen dan overgaan op pluimveehouderij

_O-

Dat is diervriendelijk ja 8)7

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:42

Helaas niet nee, maar t kan ook op een nette manier gaan zoals scharrelkipvlees.

Eigenlijk moeten we helemaal niets geen vlees meer eten, want geen enkel manier is leuk en diervriendelijk leven voor de dieren die voor vlees en of bont gehouden worden.

Ik ben blij dat ik geen vlees/vis en gevogelte eet, ik vind ze walgelijk vies, t zijn gewoon stuk dierenlijken, voor mij net zo walgelijk als mensenvlees waar een normaal mens van gruwt, nou ik gruw er ook van bij dierenvlees. Maar mensen die vlees eten, ik vind dat ze dat zelf moeten weten maar ik vind t vies.