Wie o wie een border collie x berner sennen kruising?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:53

xx_Horsiex schreef:
belper schreef:
Maar je hebt 2 soorten berner senne honden,, de hele grote maar je heb ook een kleinere soort...

Er is maar een Berner Sennen. Daarnaast heb je de Entlebucher, de Appenzeller en de grote Zwitser. Deze vallen onder de Sennen honden, er is dus maar een Berner Sennen.

Ja maar je snapt wat ik bedoel tog? Die verschillen ook in gezondheids problemen..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:55

belper schreef:
xx_Horsiex schreef:

Er is maar een Berner Sennen. Daarnaast heb je de Entlebucher, de Appenzeller en de grote Zwitser. Deze vallen onder de Sennen honden, er is dus maar een Berner Sennen.

Ja maar je snapt wat ik bedoel tog? Die verschillen ook in gezondheids problemen..

De grootste gezondheidsproblemen zijn denk ik het zelfde, denk aan heup en knie problemen, levershunt en MALIGNE HISTIOCYTOSE.

Ik zeg niet dat een kruising niet gezond kan zijn, soms zijn ze zelfs gezonder, maar kijk je er niet stuk op.

_00_0

Re: Wie o wie een border collie x berner sennen kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:58

klopt mijn border x berner sennen was geboren met artrose en leefde vanaf zijn 5e al met allerlei medicijnen. En had vaak last van zijn maag vnl zweren. Vaak blaasontsteking en tranende ogen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:02

Pelryo schreef:
klopt mijn border x berner sennen was geboren met artrose en leefde vanaf zijn 5e al met allerlei medicijnen. En had vaak last van zijn maag vnl zweren. Vaak blaasontsteking en tranende ogen.

Een kruising kan zowel de goede eigenschappen bij elkaar brengen, maar ook de mindere en een verzwakte afweer met zich mee brengen. Border collies zijn nr mijn weten ook een niet al te gezond ras vanwege doorfokken. Correct me if I'm wrong. Fokken is geen gokken, en brengt heel wat kennis met zich mee, helaas denken sommige mensen alleen aan geld verdienen...

belper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 14:42

xx_Horsiex schreef:
De grootste gezondheidsproblemen zijn denk ik het zelfde, denk aan heup en knie problemen, levershunt en MALIGNE HISTIOCYTOSE.

Ik zeg niet dat een kruising niet gezond kan zijn, soms zijn ze zelfs gezonder, maar kijk je er niet stuk op.

Ok, ik merk wel dat je er veel vanaf weet. Maar wat ik altijd heb mee gekregen is dat berners over het algemeen veel gezondheids problemen hebben en dan met name de grotere types, vooral heupen knieën, enz.

En wat je zegt borders zijn ook geen gezonde rassen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:59

xx_Horsiex schreef:
passieAppel schreef:
Wat een leuk beest!
Ik zou heel graag willen dat ik een bernersenner had :)

Maar ze zijn toch heel doorgefokt? :)

Een tijd terug wel, tegenwoordig niet meer zo. Zolang je een pup van een erkende fokker haalt die test op verschillende ziektes en goed bekend staat dan komt het wel goed. Mijn zus heeft 3 nesten gefokt, en ze zijn allemaal kerngezond. Je moet alleen echt kijken dat je bij een erkende fokker gaat kopen...

Dan nog zijn er véél erfelijke ziekte's. Je kunt wel testen maar dat wil niet zeggen dat je geen risico meer hebt.
70% van de berners krijgt HD of ED, om maar even wat te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:15

@anneliesdj...
Dat dacht ik dus ook :)
Maar er zijn toch nog een paar van dat soort rassen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:50

anneliesdj schreef:
Dan nog zijn er véél erfelijke ziekte's. Je kunt wel testen maar dat wil niet zeggen dat je geen risico meer hebt.
70% van de berners krijgt HD of ED, om maar even wat te noemen.

Ik wil dan ook niet zeggen dat je met testen ziektes kan voorkomen, maar testen kan wel bepalend zijn voor de verdere zorg van de berner. Je moet dan ook rekening houden met bepaalde dingen, vooral als ze jong zijn. De oudste Berner van mijn zus is inmiddels 8 jaar oud, geen HD of ED te bekenen, maar dat komt ook doordat ze altijd een strak schema heeft gevolgd toen de berner jong was. Je moet rekening houden met het aantal minuten dat je met ze wandelt, ze niet laten springen van banken, niet te vroeg behendigheid willen gaan doen, noem maar op. Ik zeg niet dat de Berner hartstikke gezond is als ras, absoluut niet, MAAR, door het verbeterde fokken van tegenwoordig en testen en rekening houden met het lijf van je berner kun je een hoop voorkomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:04

passieAppel schreef:
@anneliesdj...
Dat dacht ik dus ook :)
Maar er zijn toch nog een paar van dat soort rassen?

Er zijn veel van dat soort rassen, elk ras heeft zijn 'eigen' lijstje met erfelijke aandoeningen.
Bij de grotere rassen zijn dat oa HD en ED en de kleinere rassen hebben weer andere aandoeningen (oa veel oogaandoeningen).
Kruisingen zijn over het algemeen gezonder maar dan moet je wel de juiste kruising hebben en ook letten op de gebreken van de ouders, nadeel bij kruisingen is dat meestal de ouders niet getest zijn.
Daarom is het ook belangrijk je goed in te lezen voor je een hond neemt.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:46

is er toevallig ook nog iemand met deze kruising?

SilencedSoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:23

Ja! Ik heb ook een Berner Sennen x Border Collie met Friese Stabij. *\o/*

Ik zal even wat fotootjes zoeken!

Oeps, ik zie nu pas dat er als laatste in 2011 gereageerd is. Beetje oud topic. Excuses!