Vechtende teefjes, wat doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:09

Ik ben ook geen dierenarts en ik weet natuurlijk ook niet hoe groot de "gaten" zijn, maar bij mijn honden zijn verwondingen groter dan een centimeter altijd gehecht (of kram gezet) + antibiotica.
Ik hoop dat de genezing voorspoedig gaat en dat je een oplossing weet te vinden. Ik weet hoe vervelend het is als je honden met elkaar vechten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:15

@ Cocochanel: De speeltjes weg halen is inderdaad geen slecht idee, het is beter om het zekere voor het onzekere te nemen.
Ik begin zo stilaan een vermoeden te krijgen waarom het gevecht is begonnen... Gisteren heeft mijn vader soep gemaakt, en hier had hij 2 dikke soepknoken voor gebruikt. Deze 2 knoken heeft hij blijkbaar aan de honden gegeven. Ze hadden wel elk eentje, maar het lijkt me voldoende om een gevecht te starten. We zullen veel attenter moeten worden voor zulke dingen. Dank je voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:16

cocochanel schreef:
zolang jij ervoor zorgt dat de kleine geen reden heeft om tevechten,dus speeltjes,botjes en eten zal de kans klein zijn dat ze weer gaan vechten

geloof me, 2 teven hebben geen reden nodig hoor, het feit dat de andere hond er is is soms al voldoende.......

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:21

sorry maar het verschil in energie en gedrag van die rassen is zo groot en als teven elkaar eenmaal niet mogen dan blijft dat altijd op de achtergrond en vroeg of laat gaat dat fout en dan maakt je Labrador geen kans, hoe moeilijk ook maar ik zou de stafford gaan herplaatsen, aangezien die er pas later bij is gekomen en de ander dus al meer rechten heeft, bij reuen is het vaak vooral dominantie en die zijn er vaak nogwel vanaf te leiden, maar als teven elkaar eenmaal niet mogen dan blijft dat als een tikkende tijdbom en ik neem aan dat je dat je oudere hond niet aan wilt doen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:23

sander_lotte schreef:
@ Femke_Tweety: ah zo bedoel je. Als het volgens jou dan zo duidelijk had moeten zijn, is het zo te horen echt 100% onze fout... Omdat wij het niet geaccepteerd hebben, of ben ik fout in mijn redenering?
Ik geef inderdaad om beide honden ontzettend veel, dat kan je je als hondeneigenaar vast wel voorstellen.

Castreren/steriliseren lijkt mij dus niet dé oplossing als ik het zo hoor. Dank je voor de uitleg, ik dacht/hoopte dat het bij reuen en teven hetzelfde effect had.

Yep, fout in je redenering... :j

Ik bedoel zeker niet dat het 100% jullie fout is, ik denk eerder dat jullie de pech hebben dat je honden hebt waarbij de "standaard" regeltjes wat dat betreft niet opgaan.
Ik denk dat er een onderling probleem ligt tussen jullie honden. Dit is niet jullie "fout". Ik denk wel dat je er invloed op kunt uitoefenen, en door jullie gedrag het erger of minder erg kunnen maken.

Ik kan zo uit je berichten niet zien welke hond de baas is, maar ik denk de jonge stafford teef.
GOEDE gedragstherapeut laten kijken is echt het beste advies dat ik kan geven.

Tot die tijd de honden niet zonder begeleiding bij elkaar laten.
En er in je achterhoofd vast rekening mee gaan houden dat deze twee honden niet bij elkaar kunnen blijven.

Ik denk dat dit een van die situaties is waarbij er geen schuldige aan te wijzen valt.
De situatie is nu eenmaal zoals hij is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:25

Yamcha schreef:
cocochanel schreef:
zolang jij ervoor zorgt dat de kleine geen reden heeft om tevechten,dus speeltjes,botjes en eten zal de kans klein zijn dat ze weer gaan vechten

geloof me, 2 teven hebben geen reden nodig hoor, het feit dat de andere hond er is is soms al voldoende.......

Klopt! ls er eenmaal een paar keer goed gevochten is dan hebben ze geen aanleiding meer nodig, 1 keer oogcontact is genoeg, en zelfs niet eens oogcontact maar puur elkaar zien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:29

cocochanel schreef:
Wat vervelend wat er allemaal gebeurt is maar uit je verhaal maak ik duidelijk op dat de jonge hond wel degelijk een stafford karakter heeft.
De dominantie begint pas als ze anderhalf of 2 jaar zijn.

Als je wegbent kun je ze niet alleen samen laten,ze moete appart.
Zelf heb ik 2 staffords en gister nog hingen ze bijna in elkaar voor en stukje kipnugget die blijkbaar in een laars gevallen was. als ik erbij ben is gaan staan voldoende om ze te laten weten dat ik de baas ben maar was ik er niet bij waren ze gegarandeerd gaan vechten.
Ookal zijn het een reu en teef,STAFFORDS HEBBEN DIT KARAKTER NOU EENMAAL.

Je moet ook geen spee)ltjes bij ze laten liggen want de kans dat ze erom gaan vechten is groot ook al speelt de oudehond niet meer.

zolang jij ervoor zorgt dat de kleine geen reden heeft om tevechten,dus speeltjes,botjes en eten zal de kans klein zijn dat ze weer gaan vechten. Maar laat ze aub niet meer alleen samen als je er nietbent want ze bijt de oude hond echt dood!

ik heb even het stukje groot gemaakt waar ik het niet helemaal mee eens ben,wij hebben ook 2 honden waar 1 de staff reu van is en de andere de aussie teef nou wij hebben dus geen enkel probleem in de roedel tussen beide ook zijn deze wel samen als we weg zijn.maar de rest van je tekst ben ik het met je eens,de meeste saffies slaan om na een bepaalde tijd de een met 1,5jr de andere met 2,5jr sommige blijven braaf.alleen zie je vaak dat staffies zich in een stabiele roedel goed onderling kunnen hebben,maar dat ze vaak met vreemde hondn niet meer kunnen.alleen heeft ts pech dat het bij haar in de roedel gebeurt.je stafford meisje word nu een echte staff mens vriendelijke honden,maar vaak wel hondagressief .
Laatst bijgewerkt door keona op 19-09-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:30

@ Mindfields: Klopt, dat die andere hond bestáát is dan al genoeg om door het lint te gaan........ en dat is bij een teef écht door het lint, met hysterie en gillen en alles erbij......

Mindfields

Re: Vechtende teefjes, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:34

:)) hier ook gehad, en dat was geen pretje....krijg maar eens twee volwassen bull mastiffs van elkaar af die elkaar dood willen maken....pffff....op een gegeven moment hebben we uit ellende maar 1 hond in een kennel gedaan en de ander binnen gehouden, samen in 1 huis ging echt niet meer. Hebben ook nog een peuter rondkruipen/waggelen, ik wil niet weten wat er gebeurt was als hij er per ongeluk tussen zou komen. De ene teef is dus nu herplaatst, ik was supergek op die hond maar het ging niet meer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:40

zonder vooroordelen maar gewoon een feit bij de naam noemen. De jongste is toch een am staff? Die staan er gewoon om bekend dat ze op volwassen leeftijd minder makkelijk (zeg maar vaak gewoon niet) met sexe genoten om kunnen gaan. Geeft totaal niet als je hier maar rekening mee houd. Wat dus nu is gebeurd is wel een heel grote waarschuwing.

Het kan idd goed komen door de loopsheid. Echter na sterilisatie wijzigd de rangorde ook dus of sterilisatie een oplossing is? Verder idd scheiden kan maar een mens is maar een mens en waar nog meer dan 1 mens loopt is de kans dat iets fout gaat nog groter. Ik zou het dus niet doen in dit geval.

Het kan ook zijn dat je oudere hond steeds zwakker wordt en sommige honden hebben echt oerinstincten dat zwakke en zieke dieren opgeruimd moeten worden.

Heel andere discussie maar wat ik totaal niet snap is dat iemand een hond neemt en wil fokken en dan die hond maar 'opruimd' omdat die toevallig geen stamboom heeft en ze perce NU wil fokken. Een pup moet je altijd maar afwachten of deze geschikt is om mee te fokken of deze nu wel of niet een stamboom heeft. Een heel raar excuus dus om een hond te herplaatsen. Daarnaast weer wel heel netjes dat ze niet gaat fokken met een hond zonder stamboom daar kunnen weer veel mensen een voorbeeld aan nemen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:46

Mindfields schreef:
:)) hier ook gehad, en dat was geen pretje....krijg maar eens twee volwassen bull mastiffs van elkaar af die elkaar dood willen maken....pffff....op een gegeven moment hebben we uit ellende maar 1 hond in een kennel gedaan en de ander binnen gehouden, samen in 1 huis ging echt niet meer. Hebben ook nog een peuter rondkruipen/waggelen, ik wil niet weten wat er gebeurt was als hij er per ongeluk tussen zou komen. De ene teef is dus nu herplaatst, ik was supergek op die hond maar het ging niet meer.

ik weet precies wat je bedoelt. 2 honden met een bezem uit elkaar moeten slaan, al het andere werkte gewoon niet...... heb er een in de tuin geparkeerd, de andere in huis, en een hond zo snel mogelijk weg....... niet leuk, wel zoals het gaat, en een gewaarschuwd mens telt voor 2, denk ik dan..... de situatie voort laten duren is soms echt vragen om ongelukken...... (niet naar TS, geloof dat zij het echt wel heel serieus neemt)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:49

We hebben het nog een poos geprobeerd hoor,maar als je maar 1 keer niet oplette dan vloog de ene naar buiten en dan gingen ze zelfs DOOR de tralies van de kennel HEEN met elkaar vechten, echt niet normaal. vandaar dat ik dus ook denk dat TS er maar beter 1 kan herplaatsen, want 1 keer je gedachten even ergens anders en het is raak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:52

zeker een stafford kan daaar heel fel op zijn. Het zijn geweldig leuke honden vaak richting mensen maar richting sexe genoten vaak niet en dan kan je beter nu kiezen dan eerst een poos in spannign leven en dan nog moeten besluiten te herplaatsen.

Overigens het niet dicht maken van die wonden dat snap ik helemaal. Maar het feit dat de DA de honden niet wilde zien en controleren snap ik totaal niet. Antibiotica is iets wat toch zeker sowieso gegeven moet worden om ontstekingen tegen te gaan en vaak is pijnstilling ook geen overbodige luxe. MOet je zelf maar eens helemaal open liggen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:00

Mindfields schreef:
We hebben het nog een poos geprobeerd hoor,maar als je maar 1 keer niet oplette dan vloog de ene naar buiten en dan gingen ze zelfs DOOR de tralies van de kennel HEEN met elkaar vechten, echt niet normaal. vandaar dat ik dus ook denk dat TS er maar beter 1 kan herplaatsen, want 1 keer je gedachten even ergens anders en het is raak.

Volkomen mee eens, en dat gaat sneller dan je denkt :=

Ik heb er toen gelijk 1 weggedaan, had geen ruimte om ze apart te houden, en samen durfde ik niet meer, was gelijk klaar. Ook rot, maar ik had niet echt een keus zeg maar, en met een stel halve honden naar de DA zag ik niet zitten....... dat had ik die dag al gedaan. DA was niet zo blij.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:11

@ dierenfan: ik begrijp de vorige eigenaars eigenlijk wel, ze wilden met rasechte Staffords fokken, en die van ons is dat dus echt bijlange niet. Als pup was het al duidelijk te zien dat ze véél te groot was/zou worden voor een Stafford te zijn.
Steriliseren is zeker geen oplossing meer, dat had ik eerder in het topic al ondervonden. Toch bedankt voor de bevestiging.

@ Yamcha: ik neem het inderdaad heel serieus, maar ik kan gewoon niet geloven dat wegdoen de enige oplossing is. :n Dit bedoel ik niet als "Dit is echt geen optie voor ons", maar eerder als "Hoe kan dat nu? Die 2 sokken van honden, ze maken 1 keer heel hard ruzie en ik moet al gaan vrezen voor Zoë (oude hond) haar leven??"

Mindfields schreef:
We hebben het nog een poos geprobeerd hoor,maar als je maar 1 keer niet oplette dan vloog de ene naar buiten en dan gingen ze zelfs DOOR de tralies van de kennel HEEN met elkaar vechten, echt niet normaal.

Tot dit zie ik onze honden echt niet in staat. Toen ik de jonge hond vanmiddag los liet, vloog ze hevig kwispelend op de oude hond af en begon ze aan de mond te likken. De oude hond begon op haar beurt aan het achterwerk te likken van de jonge hond(doet ze vaker, zeker nu de jonge hond loops is). Daarna zijn ze beide in hun mand gaan liggen en is het weer net zoals voorheen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:17

Onze teven lagen elkaar helemaal af te lebberen, totdat de een vond dat de ander dood moest....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:17

Ik zag mijn honden er ook niet toe in staat. Ze deden het wel.

Het is wel echt de enige werkende oplossing. 2 teven die aan de knok gaan, blijven aan de knok, en de kans is vrij groot dat de een de ander het hoekje om helpt......

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:26

Mindfields schreef:
Onze teven lagen elkaar helemaal af te lebberen, totdat de een vond dat de ander dood moest....

en waren ze sindsdien niet meer van elkaar af te houden? (uit agressie)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:27

Alles is al gezegd maar wil het nogmaals noemen Teven gaan tot de dood het hoeft inderdaad geen reden te hebben 1 x een verkeerde blik en het kan mis zijn :))

Dat het enkel aan t ras ligt vind ik niet correct, ik heb in een tijd 3 staff/pitt teven bij elkaar gehad 2 revalidatie projecten en onze eigen staff en dit is nooit geëscaleerd of gevochten maar wij waren hier altijd voor als er ook maar beetje spanning hing of de lichaams taal veranderde direct aanpakken. Eenmaal vechtende teven altijd vechtende teven die geven niet op welk ras het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:28

De ene keer wel, en de andere keer niet........ je weet nooit wanneer het misgaat. het gaat in dat geval ook van 0 tot 100 binnen de seconde, je gaat nooit snel genoeg zijn.......

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:33

sander_lotte schreef:
Mindfields schreef:

en waren ze sindsdien niet meer van elkaar af te houden? (uit agressie)

Na de eerste paar ruzies nog wel enigzins, we lieten ze niet meer bij elkaar als we weg waren, maar omdat de jongste steeds ouder werd en vond dat zij de baas was(wat de oudste natuurlijk niet accepteerde), escaleerde het steeds meer en vaker. En na die eerste paar vechtpartijen vlogen ze dus gewoon op elkaar af zonder aanleiding. En dat ging razendsnel, en kreeg ze maar eens uit elkaar, wij als twee volwassenen die dagelijks met grote hengsten werken, hadden toch een probleem om ze uit elkaar te krijgen. laat staan als je in je eentje zou zijn.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:36

@ Yamcha: nee dat weet ik. Ik zit nog steeds te spelen met het gedacht dat het ook gisteren voorkomen had kunnen worden. Volgens mij ging de ruzie om die knoken die we hen gegeven hadden.
Maarja dan zitten we weer in hetzelfde verhaal van "Wil je het erop wagen om alle speeltjes en al het eetbare weg te nemen, ookal zit de kans erin dat het verkeerd gedacht kan zijn en dat het alsnog mis gaat?"

Ik voel me zo schuldig! Had ik, met meer ervaring en meer inzicht, al deze herrie kunnen voorkomen? Want de ruzies zijn altijd geweest om eten, en dat is nu eenmaal een gevoelig plekje bij honden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:38

Nee soms doe je er niks aan, mijn vriend is een heel ervaren Bull Mastiff fokker, die echt zijn hele leven al met deze honden werkt, en ik ben ook geen sukkel, en hier was gewoon niets aan te doen. Nogmaals, het gaat niet alleen om eten, dat kan een aanleiding zijn tot de eerste ruzie, gewoon zodat er een reden is dominantie te bepalen, maar daarna is er niks meer voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:46

Als je ze allebei wilt houden zorg dan voor hele goede begeleiding. Mijn ervaring is dat twee teefjes wel weer bij elkaar zouden kunnen.

Wij hebben jaren twee teven uit elkaar gehoude, zodra ze elkaar zagen was het mis en vlogen ze elkaar aan. Geen houden aan en het leek of ze door zouden gaan tot een van twee dood was. Momenteel liggen ze samen op het kleed bij mijn vader in de woonkamer. Hoe? In theorie heel simpel, de honden bepalen hier in huis niks, dat doen wij. En als wij bepalen (met eventueel een correctie) dat er niet gevochten wordt, wordt er niet gevochten. Wil je ze beide houden moet jij zelf als echte dominante leider naar je honden toe worden.

Onze honden ging echt volledig mis, per ongeluk bij het wisselen van de honden een deur open laten en ze grepen elkaar. Typisch teven-vechten en iedereen vertelde ons dat het nooit meer goed zou komen. Nu tolereren ze elkaar omdat wij als leiders het niet tolereren dat ze vechten. Nu lokken we het niet uit, ze krijgen apart van elkaar eten, snachts zitten ze wel gescheiden en speelgoed en botten liggen er nergens.

Beide teven accepteren ons nu als leider en hoeven dus niet te vechten om een van beide als leider te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:47

Weer met Mindfields eens. Ik ben niet onhandig met honden, en ook ik kan dat echt niet voorkomen...... echt niemand kan dat.....