Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronne

Re: Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 00:47

Ok, ik moet zeggen dat jullie me toch wel heel aardig over de streep hebben wb vers! Ik neig op t moment naar lotgering..
Maar hoe zit het bij dit vlees met de stank in huis ed? Ik heb namelijk niet echt de mogelijkheid om bijv buiten te voeren... Een beetje stank heb ik heeel graag over voor een gezonde hond hoor, maar hij heeft ook een paar x Kivo vis/kip gehad en daarbij leek het net of ik een enorme paling achterin de auto had zitten, echt niet te hebben! Daar zit ik dan weer wat minder op te wachten haha. Het maakt me niet zo veel uit hoe het er uit ziet, Kivo is ook aardig bloederig en daar heb ik ook mee leren omgaan haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:54

lotgering lijkt op een pondje gehakt en ruikt alles behalve sterk :)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:55

Ja, wat is stank :+ Ik voer helemaal vers (niet gemalen, maar pens, vlees, bot en orgaan). In het begin gaf ik de pens in de schuur en nu eten ze gewoon binnen. Alles went hoor.
De eerste keer dat ik ze fazant gaf ging ik bijna over mijn nek omdat ik het ook nog op gewicht moest hakken :D En de honden maar smullen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 01:00

Haha ok, chb ik denk niet dat ik daar dapper genoeg voor ben hihi! Ik vond mezelf al best stoer met de Kivo bij het ontbijt! :P

Kimmie: jouw post vind ik alweer een heel stuk geruststellender!

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:06

:D Ik moest wel, mijn man was niet in de buurt. Vond het ook wel laf van mijzelf. Laatst had ik de kop van een kip nog aan de nek zitten. Ook maar doorgezet :Y)
Zonder gekheid (hoewel het allemaal echt gebeurt is), het is echt veel beter voor je hond. Als ik zie hoe die van mij zijn opgeknapt.
Gelukkig heb ik ook een DA die er groot voorstander van is.
http://rauwvoeren.yourbb.nl/ Kijk anders hier eens. Als je je aanmeld kan je lezen in de bibliotheek. Geloof me, je gaat meteen overstag :j

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 01:14

Haha ja ik geloof dat ik dat al wel redelijk ben! Maar ik heb geen tuin, dus het échte vers laat ik toch even aan me voorbij gaan! ;)
Dan maar diepvries!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:14

Wij voeren onze hond vers vlees. Zelfde verhaal als pup, zonder alle medische problemen, maar hij at zijn brokken gewoon echt niet. En hij vermagerde waar je bij stond. Nu staat hij op vers vlees, en het gaat echt een stuk beter. Hij is nog steeds niet helemaal op gewicht, maar hij eet het de meeste tijd met smaak. Dus ik kan het je echt aanraden.

Wij hebben ook geen dure variant van het vlees. ik zal eens kijken hoe dat van ons heet.

gevonden:

Lotgering vers vlees voor de hond en kat

Volgens mij heet het zo.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 01:16

Ah, nog een voorstander van lotgering dus! Klinkt steeds aantrekkelijker! ;)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:20

Ronne schreef:
Haha ja ik geloof dat ik dat al wel redelijk ben! Maar ik heb geen tuin, dus het échte vers laat ik toch even aan me voorbij gaan! ;)
Dan maar diepvries!

Ik heb speciaal voor hen 3 vriezers aangeschaft. En een koelkast zodat het kan ontdooien. De dag ervoor haal ik het eruit zodat het op kamer temp kan komen.
Ik heb 6 honden maar ik begrijp dat jij er 1 hebt? Dan heb je aan 1 vriezer ook genoeg denk ik.
Je geeft gemiddeld 2 % van hun lichaamsgewicht per dag in 1 maaltijd. Het valt wel mee wat je dan per maand moet aanschaffen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:21

Lotgering vinden wij heel fijn. Het gaat gewoon de diepvries in in pakketjes, het heeft idd, zoals hierboven genoemd, niet écht een sterke geur. En hij heeft ook veel verschillende smaken ed.
Ik heb hier net de rekening liggen, misschien ook wel handig.
Half krat met vis (mengsel): 13.53 . half krat totaalvoer met extra kip: 16.66. pens half krat: 11.51. Tjah, hoeveel pond zal daar inzitten? Geen idee eigenlijk, dat zal ik morgen eens navragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:22

Ik zou je ook vers aanraden.
Onze Dog is ook altijd vrij moeilijk geweest met voer, hij at wel alles wat voor zijn neus kwam maar was altijd mager en vaak aan de dunne. Wij hebben veel soorten brok geprobeerd, van dure tot huismerken en uiteindelijk deed hij het op versvlees van smuldier het beste.
En het verschil was niet mis; een hond die al 2 jaar te mager was, was in 3 weken op normaal gewicht, van 4x daags dunne flutter ging hij naar 1x daags een mooie drol, vacht werd glanzend en de hond werd blij.
Ik weet niet of dit voor alle vervlees geld maar na alle geprobeerde brokken is het verschil wel erg groot.
Het liefste zou ik helemaal 'vers' gaan voeren,(BARF) maar dat is nog niet zo makkelijk qua organisatie.

Maar ik weet niet hoe je verder met je hond bezig bent? Het is altijd goed op te letten wat ze naast hun 'normale' voer eten. Die van ons vrat alles wat hij tegenkwam en dat is ook niet erg bevorderlijk voor de darmen ed. Dus goed opletten met uitlaten ed.
En versvlees (iig dat van Smuldier) is veel goedkoper dan de meeste brokken. Smuldier kost gemiddeld 50ct per 400 gram...
De brokken die wij tot die tijd geprobeerd hadden kostten tot 6,- p/kg, dat verschil is al behoorlijk en bij de prijzen die jij noemt is het toch zeker het proberen waard.
Overigens ga ik ook mee wbt de DA's, de meesten hebben niet veel verstand van voeding en adviseren 'gewoon' dat voer wat hun sponsort.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:24

kimmie261 schreef:
ik zou persoonlijk,áls je een hond hebt die mager is en wel wat rijk voer kan gebruiken lotgering voeren,dat is gewoon een vette kvv,veel honden worden daar vaak snel te dik op..

smuldier is ook goed,je zou wel kunnen afwisselen natuurlijk met lotgering :) je hoeft je niet aan 1 merk te houden,mijn honden eten al een hele tijd smuldier en geen diarree hier,maar dat zegt niet alles natuurlijk..

van lotgering zou ik gewoon lekker verschillende smaken voeren,is hartsikke goed voor je hond en dan hou je wat verschillende smaken erin :)

lotgering bezorgd inderdaad aan huis maar je kan het bv ook bij buren laten afleveren,er zijn zelfs mensen waarbij ze het zelf netjes in de vriezer zetten als ze het brengen,als deze niet thuis zijn... :)

aldivoer is overigens echt pure troep die komt goed uit de testen omdat kwaliteit /prijs verhouding goed is,dus lage prijs voor voer waar weinig inzit... ( geloof vleespercentage van 8% ,de rest is brokopvulmiddel,maar in verhouding van bv pedigree pal,die duurder is en maar 4% vleesaandeel bevat dus een betere prijs/kwaliteit verhouding ,overigens komt pedigree pal ook als zeer goed uit testen en dat is echt brok vol met kleur/smaak stoffen BHA en BHT ( = gif...) plus een vleesaandeel van 4% ,erge hoge pet van die testen heb ik niet op :n )

Hmm van het vette ook hier totaal geen last. Nou word onze hond absoluut niet snel dik, ik denk ik vergelijking met ts haar hond. Dus ik denk dat ts zich daar geen zorgen om hoeft te maken, gelukkig! (net zoals jij al opmerkte )

1 nadeel aan dit voer: De ontlasting stinkt best wel behoorlijk :o maar het is ook niet veel. Tenminste, bij ons doggie niet.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 01:28

Ja ik heb idd maar 1 hond, dus met de vriezer moet t wel te organiseren zijn! Gelukkig lust hij echt bijna niks (hondenkoekjes etc spuugt hij ook altijd weer uit), dus dat scheelt! Het enige waar ik bij hem op moet letten is dat ie niet op stokken kauwt. Daarom heb ik altijd weet ik hoeveel onverwoestbare kongs bij me, zodat ie toch kan kauwen zonder allemaal splinters in z'n buik te krijgen.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:31

Bij zooplus kan je gedroogde snacks kopen. Als je dan toch over gaat op vers :+ Is ook beter voor het gebit.
Ik heb ook lotgering gegeven in het begin maar ben toch overgestapt over natuurlijk rauw voeren. Dat is een keuze die je dan maakt.
Maar elke vleeskeuze is gewoon beter dan brok. En wat betreft de verpakkingen; die zijn bij mijn weten altijd per kg verpakt. Soms hebben ze ook pondsverpakkingen maar dan staat het erbij.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:33

Ik zou sowieso zo snel mogelijk stoppen met het voeren van geperste brokken, hier zitten veelal granen in, dit is een goedkope energieleverancier maar komt echter niet of nauwelijks voor in de natuurlijke voeding van de hond(achtige) of de wolf. Bij sommige honden kunnen de darmen dit graan niet goed verwerken enzo worden er dus minder voedingsstoffen opgenomen. Ook zijn hondenbrokken (net als paardenbrokken eigenlijk) al zover verhit dat de vitamines nauwelijks overblijven en dus later kunstmatig weer worden toegevoegd

Overgaan op versvlees (KVV) en dan glutenvrij of Barf is de allerbeste optie die je je hond kunt voorschotelen. Naast KVV is het goed om 1x per week wat orgaanvlees bij te voeren zoals schapen of runderhart en een keer per week pens.

Zelf heb ik goede ervaringen met smuldier eventueel kun je hier zelf nog wat schapenvet aan toevoegen.

Mijn ervaring is ook dat dierenartsen zich helaas niet heel goed in voeding verdiepen, het commercele belang is veelal belangrijker. Net voorniets verkopen ze vaak maar 1 soort merk vanuit de praktijk.

Er zijn via google legio sites te vinden over hondenvoer, alhoewel er veel informatie te vinden is zijn veel hondenbezitters die zich in voer verdiepen het erover eens dat KVV of Barf het beste is voor je hond.

succes en groetjes,

Carina

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 01:40

Ja ik had idd al mee gekregen dat veel hondeneigenaren zweren bij vers, maar dan heb je weer zoveel soorten en maten en over alles is wel iets goeds en iets slechts te vinden... Dan zie ik door de bomen het bos niet meer haha. Ik ben hoe dan ook niet van plan om echt zo vers te gaan voeren als chb (toch?) doet, maar diepvriesvers vind ik eigenlijk wel n heel goed idee!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:43

Nou, bij deze ga ik je brokken aanraden, Wielink lam en rijst. Zal wel een nogo zijn, maar dat gedoe met rauw eten zou ik heel gauw zat zijn.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:46

setteke schreef:
Nou, bij deze ga ik je brokken aanraden, Wielink lam en rijst. Zal wel een nogo zijn, maar dat gedoe met rauw eten zou ik heel gauw zat zijn.

Jezelf eraan herinneren dat je het uit de vriezer moet halen om te ontdooien is ook zo'n gedoe :')

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 01:51

Ja ik voer nu dus ook al Kivo en dat is niet echt meer werk dan brok geven... Ik leg een worst uit de vriezer als ik de vorige op maak en verder hoef ik het alleen maar in z'n bak te doen! Maar ik snap wel je bezwaar tegen het echte vers voeren, waarbij je t beest zelf in stukken staat te hakken ;)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:54

Ronne schreef:
Ja ik had idd al mee gekregen dat veel hondeneigenaren zweren bij vers, maar dan heb je weer zoveel soorten en maten en over alles is wel iets goeds en iets slechts te vinden... Dan zie ik door de bomen het bos niet meer haha. Ik ben hoe dan ook niet van plan om echt zo vers te gaan voeren als chb (toch?) doet, maar diepvriesvers vind ik eigenlijk wel n heel goed idee!

Lieve meid, ga dan voor smuldier vleescompleet (rood) en penscompleet(groen), hiervan voer je 3% van het lichaamsgewicht als je hond bijvoorbeeld 40 kilp weegt voer je hem in de ochtend 400 gram en in de avond 800 gram. dit voer is compleet. Voer 1x per weerk en zakje diepgevroren hart (500gr) ipv bakje smuldier. Dit is een indicatie waar je mee kunt beginnen, verder voer je gewoon op het oog, een hond in de groei heeft meer nodig dan een volwassen hond, Bordeauxdog is over het algemeen laat rijp.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:54

setteke schreef:

Waarom als ik vragen mag? Het is een keuze die je maakt. Ik heb al zoveel discussies mee gemaakt tussen brokken- en vleesvoerders, daar meng ik mij niet meer in.

Ik zou je echt dat forum zoals ik hier eerder heb gemeld aanraden. Zij zijn ook geen voorstander van KVV trouwens. Maar nogmaals, dat zijn persoonlijke keuzes.
Dat over de diepvries: bij mij is ook alles bevroren hoor. Ze komen niet een hele koe brengen die ik dan zelf moet klaarmaken :D
Als je nrv voert zijn er wel richtlijnen over de verhoudingen tussen orgaan, bot, pens en spiervlees.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:56

Hier een pup die op de duck staat, doet het hier zeer goed op, mooie ontlasting en en een geweldig glanzende vacht, terwijl dat voorheen op de dure hills brok wel anders was. Het is makkelijk in plakken ingevroren en geen gezeul met dooie beesten. je hebt verschillende soorten van duck, in het foldertje van ze staat omschreven welke verpakking geschikt is voor welke hond ( en dan bedoel ik geen rassen, maar hond die snel afvalt of hond die af moet vallen etc. )

Duck/kvv/carni met brok mengen of beide dingen voeren op 1 dag zou ik niet doen bij een hond met slechte spijsvertering, vlees verteerd heel anders en langzamer dan brok, en daar kan de maag wel eens van streek raken.

Op mijn werk ( werk met honden ) wordt bij een hond met maagproblemen en/of diarree altijd HLD brok en/of HLD blik gegeven, dat is licht verteerbaar spul en laat het maag darm stelsel tot rust komen. Sommige ( en dat zijn uitzonderingen ) honden hebben het hun hele leven nodig, anderen kunnen daarna weer langzaam opbouwen naar wat anders of hun oude voer. Want honden die altijd op hld gehouden worden hebben dan chronisch problemen, en honden die er tijdelijk op gaan zijn dan ziek geweest/hebben wat verkeerds gegeten etc.
Het werkt wel echt 9 van de 10 keer erg goed.

bedoel dit trouwens ( trovet HLD ) http://www.petfoodonline.be/catalog/ima ... %20HLD.jpg
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 18-09-11 02:03, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:58

Thirty schreef:
setteke schreef:

Jezelf eraan herinneren dat je het uit de vriezer moet halen om te ontdooien is ook zo'n gedoe :')

Is dat alles? Vind brokjes dan veel makkelijker.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 01:59

Ja maar dat wordt me dan toch een beetje te ingewikkeld allemaal haha! Als ik ook nog bezig moet zijn met alle verhoudingen etc.

Loca: mag ik vragen waarom je smuldier aanraadt ipv bijvoorbeeld lotgering?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 02:00

setteke schreef:
Is dat alles? Vind brokjes dan veel makkelijker.

Tuurlijk, eigen gemak dient voor alles ;) *\o/*