caviastallen, hoe werkt dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:11

Het zijn afdankers van een ander! Niet mijn afdankers :n .

lorelei

Re: caviastallen, hoe werkt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:11

dan nog noem je ze geen afdankers

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:12

Pff.....ik ben wel klaar met dit topic hoor.

Beesten een goed tehuis bieden mag kennelijk ook al niet meer.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:19

Mijn cavia's komen ook bij de opvang vandaan en ik vind het niet meer dan normaal dat ik daar een bijdrage aan lever. Technisch gezien betaal je ook niet voor de cavia, maar doneer je om de stichting te ondersteunen. En daarnaast, als het beestje ziek wordt dan mag je hem bij deze opvang binnen 3 maanden op hun kosten naar de DA brengen.

Je bent geen opvang, je hebt gezellig cavia's in de tuin.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:20

Als jij vind dat het jou ook genoeg geld kost waarom neem je dan een caaf?.
Of je nu bij de dierenwinkel, fokker of opvang een caaf haalt.
Betaal je daar gewoon een bedrag voor, voor niks gaat de zon op hoor.
Lijkt me de normaalste zaak dat je er een bedrag voor betaald.

Dan alsnog afdankers. Zijn genoeg caafjes die niet meer bij hun oude huisje kunnen blijven. Maar het is en blijven cacia's dus afdankertjes vind ik een beetje raar geformuleerd.
Je wilt dus niet een caafje kopen die het waarschijnlijk moeilijk heeft gehad en niet mer bij zijn oude huisje kan wonen.
Maar wel voor een caaf die ergens anders vandaan komt, zo lees ik het. Beetje vaag.

Ik zou voor mijn caafjes ook geld voor vragen zeker omdat ik ze niet als slangenvoer wilt zien.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:22

Als je een cavia uit de dierenwinkel haalt betaal je daar toch ook voor? Zij willen misschien ook nog winst maken, maar hebben ook voer etc gekocht. Dan roep je toch ook niet dat je geen opvang bent ... Als je graag een cavia wilt heb je daar toch wel wat voor over? Bij zo'n opvang die jij noemt, eigenlijk een asiel, zijn het geen afdankers. Die mensen hebben er geld en energie ingestoken om ze op te knappen en/of te verzorgen. Ik vind dat je hun kosten en werk wel iets mag verzachten met een bijdrage.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:23

Koop dan ook maar geen caaf uit de dierenwinkel dat zijn vaak ook de "afdankers"
Tja dan blijft de optie beter geen cavia nemen toch bijna over!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:24

Naja ik snap je standpunt wel dat als de opvang overvol is jij het vreemd ervaart dat ze ze niet gratis weg willen doen.
Maar een vermogen, wat is nou 50 euro voor n hok vol caafjes. Ik had het geld er graag voor over de opvang waar ik kom daar gaan ze enorm fijn met de diertjes om en doen echt super werk. Ik betaal daar 8 euro voor een cavia en 20 euro voor een gecastreerde beer, dat geld geef ik ze met liefde ook al waren ze gratis. (als ik een beer zelf moet laten castreren kost het zelfs al snel tegen de 60 euro) Tuurlijk kosten die caafjes mij ook geld, maar dat staat toch los van of je m nou gratis hebt of niet. Een eenmalige uitgave van een tientje vind ik niet zo vreemd.
En voor de opvang daar ben je wel 'jan en alleman', ze kennen je toch niet? :) Ik begrijp wel dat ze gewoon een kleine bijdrage ervoor willen hebben, die paar euro's dekt meestal nog lang niet de kosten die de opvang eraan heeft gehad. Anders kunnen ze er idd wel mee ophouden, dat voer moet toch ergens weg komen. Het is toch enorm fijn als die caviaatjes die met 50 tegelijk in het bos worden gedumpt, gevangen en verzorgd worden door zo'n opvang? Zolang ze zulk soort werk doen mogen ze er van mij die paar euro's voor hebben. Het verschil tussen 'de opvang' en jouw 'opvang' is dat zij vrijwel nooit nee zullen zeggen tegen weer een massa cavia's, tenzij ze echt geen mogelijkheden meer hebben. Jij wil gewoon een goed huisje bieden voor een stel cavia's, waarbij het je niet utimaakt of ze kneusjes zijn of niet, nou dat is toch hartstikke mooi :) Zij doen dat ook, alleen dan op een veel grote schaal en met als doel een nieuw huis te vinden. Ik begrijp niet goed waarom je er zo over valt dat ze er 10 euro voor vragen. Ik vind er wel een groot verschil in zitten als een fokker of wat voor persoon ook van zijn overbodigheid af wil dat je daar niet voor betaalt, omdat je ze er een plezier mee doet. Zo kwam ik ook aan mijn eerste cavia, van mensen wiens kinderen er niet meer naar om keken, die waren dolblij dat het beestje bij mij terecht kon. Voor de opvang is het niet zozeer een overbodigheid, ook al kunnen ze vol zitten :) Het is gewoon een doel om een fijn huisje te vinden en dat voor zoveel mogelijk cavia's die gedumpt zijn. Dat kunnen ze alleen vol houden als er ook een klein beetje geld terug komt en ook door er wat voor te vragen is de kans op een fijn huisje groter. (zoals iemand al zei, voorkom je dan doorhandelen en slangenvoer etc.)
Dus geen enkele aanval op jou want het is erg fijn dat je een stel cavia's die elders niet gewaardeerd worden een huisje wil schenken, maar over de opvang denk ik anders. Je betaalt om hun werk in stand te houden, niet alleen voor die ene cavia maar ook voor die tig afdankers daarna die anders op straat zouden belanden :)

(tussen haakjes, wat een leuke avatar heb je! Heb je daar ook nog een groot plaatje van misschien? :o Ik ben op zoek naar inspiratie om zoiets te maken met lapjes stof)
Laatst bijgewerkt door Orchid op 17-09-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:27

ik vind het ook niet meer dan normaal dat je in de opvang een kleine bijdrage levert voor het dier wat je er ophaalt.
je geeft zelf je eigen dieren toch ook niet zomaar aan iemand weg.
en de opvang ziet niet van buiten wat voor iemand jij bent.
en als je er geen geld aan wilt spenderen kan je beter geen dieren nemen

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:51

Tien euro? Dat is tot nu toe het goedkoopste voor een caaf dat ik gezien heb bij alle knaagdieren-asiels waar ik geweest ben. En voor die 10 euro kunnen ze ook weer één caafje denk ong. een week of 3 voeden. En voor die tien euro heeft een andere caaf ook weer kans op een nieuw huisje. En voor die tien euro gééf je ook weer een caaf een nieuw huisje... Goh, wat duur he, die tien euro? Kijk naar de dingen die je zou kunnen bieden als je idd een caaf van 10 euro aanschaft.. En niet kijken hoeveel dat jou weer scheelt. Tis nemen... en geven. ;)

Citaat:
en als je er geen geld aan wilt spenderen kan je beter geen dieren nemen

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:59

LDRD schreef:
Oké, dit vind ik dus idioot.
Een knaagdieropvang moet met spoed van een groot aantal cavia's af, omdat ze overovervol zitten met in beslag genomen dieren. Daarvan zijn er veel drachtig en ze hebben geen plek meer.
Bied ik aan om er een x (bespreekbaar) aantal over te nemen, vragen ze 10 euro per stuk?
Ik snap dat oprecht niet hoor. Kunnen ze een redelijk aantal een superhuis geven.... }:0

10 euro valt toch wel mee? :)
Misschien kun je reageren op een paar mensen die (MP) allergische kinderen hebben of zijn?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:13

ik kijk ff voor t gemak op zeelandnet en zie daar zat dieren gratis af te halen. Ik heb zelf toen ik nog cavias had ook een advertentie gezet op zeelandnet en daar kreeg ik dus wel veel reactie op. ook om cavias die niet langer gewenst waren op te vangen. kreeg er vaak voer/ hok etc etc bij. dus wat dat betreft

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:38

Dat een opvang geld vraagt lijkt me logisch, dat is hun enige inkomen. Ze moeten toch ergens geld vandaan halen voor voer e.d.

En bovendien heb ik nergens gezegd dat er geen overschot is aan knaagdieren. Het ging me om jou opmerking in die context.