Waarom grommen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Waarom grommen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:29

Ik heb hier een akita zitten, die hele verhalen kan kletsen. Grommen e.d. hoort daar bij. Vaak als we thuis komen en ze een speeltje in haar mond heeft wordt er een hoop gegromd, maar dat is echt puur praten en hopen dat ik wil spelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:49

Beagles zijn over het algemeen heel vocaal. Maar dan vooral met blaffen, huilen en janken. Weet niet of jij hebt gezegd dat dat niet mag? Misschien dat ie daarom maar overgegaan is op 'grommen' (ook al klinkt het eerder als brommen).

Misschien wat jachttraining doen waarbij hij dus moet blaffen als hij iets gevonden heeft?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 08:06

liljebo schreef:
Ok dat is lastig. Ik kan het gedrag/taal van ons teefje nog wel plaatsen (maar goed, ze is ook al 6 en het heeft even geduurd)
Het grommen en overstuur raken, zodat hij niet meer te kalmeren valt, herken ik dus niet.
Geen idee waardoor hij overstuur raakt?
Ik begreep dat je het grommen negeert? Of kan het zijn dat je zijn gedrag soms toch verkeerd interpreteert en dat hij daardoor overstuur raakt?

Ik weet het ook niet hoor... ik probeer mee te denken, begrijp me goed. Geen kritiek te uiten.
Maar je zou zeggen dat er dan toch iets van verwarring is?

Eigenlijk zou je een dergelijke situatie van dichtbij moeten meemaken om een idee te kunnen krijgen wat er gebeurt.

hij raakt overstuur omdat hij kwaad is om mn herders. Omdat ze te dicht bij komen of verkeerd naar hem kijken of wat dan ook. Mn beagle is een beetje territoriaal en dat negeer ik. En dan wanneer ik zeg dat hij moet kappen met ruzie zoeken en ik hem weg stuur, dan is hij soms overstuur. Ik doe niets, raak hem niet aan of wat dan ook. Het is gewoon zijn opgehoopte woede waardoor hij zelf overstuur raakt. Wanneer hij dat een beetje onder controle heeft dan komt hij meestal wel weer tevoorschijn.
Bij hem zou een anger managment classje nemen niet een overbodige luxe zijn. _O-

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 08:09

@Sassol, ik weet dat beagle hele vocale honden zijn en moet zeggen dat hij dat eigenlijk niet heeft. Loeit alleen als hij mn auto hoort thuis komen en ik niet snel genoeg naar hem toe ga ( blijf wel eens voor de deur kletsen en dat vind hij niet goed) of als hij voor het raam gaat zitten en denkt dat hij tarzan is.
Maar voor de rest is hij een super brave hond, totaal geen overlast, maar tja, grommen. Ik heb ook serieus het idee dat hij dat geluid gewoon heel mooi vind, maar dat is weer een mensen redenatie, dus die kan ik niet doorschuiven als de echte reden.
Hij doet het met periodes. Deze week is hij vrij stil geweest, weinig gegrom. Maar volgende week kan het weer anders zijn en dan gromt hij aan één stuk door.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:19

Onze Kazuo doet het ook. Hij doet het al van pups af aan. Hij is heel onzeker van zichzelf. In het begin ging hij dan grommen wanneer een andere hond maar naar hem keek. Hij heeft het zich gewoon eigen gemaakt. Wanneer je thuis komt / beneden komt, pakt hij iets in zijn bek en waggelt dan al gromment door het huis (noem hem dan altijd m'n opwindhondje.... :D ) Als hij met zijn broer aan het spelen is, hoe leuker/drukker hij is, hoe harder hij gromt... In z'n slaap ligt hij ook vaak te grommen.
Ik zie het als een bepaalde manier van zichzelf uiten. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die heel 'giechelig' zijn of juist vaak lopen te 'brommen' (gewoon omdat ze zo zijn)
Toch denk ik wel dat het voor andere honden goed duidelijk is op wat voor 'n manier er gegromt wordt! Het lezen van een hond is absoluut niet altijd makkelijk! Soms lijkt het de ene keer niet anders dan de andere, maar blijkt achteraf toch wel degelijk dat net z'n haren of oren anders stonden, of dat het geluidje nét iets anders was.
Zolang je zelf goed genoeg door hebt hoe en wat, zou ik me er totaal geen zorgen om maken!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:26

kimmie261 schreef:
sommige honden zijn nu eenmaal "vocaal" ,sommige piepen/fluiten en sommige grommen,als hij verder zich gewoon gedraagd heb je een 'brommert' in huis :D

een rottweiler van mij deed dat ook,bromde het liefst de hele dag door,maar bedoelde daar niets mee,hoe blijer hij was hoe harder hij bromde,werd dan ook vaak liefkozend 'alfa brombeer' genoemd... :)

Ons JR meisje is ook gezellig vocaal. Dan is ze bijvoorbeeld even in de tuin geweest en dan komt ze terug en dan heeft ze een heel verhaal :') En soms duurt dat best lang... En dan is ze klaar met vertellen en dan loopt ze weer aan en gaat ergens liggen ofzo. Ik vind dat zo komisch altijd, ik heb het nog steeds niet op film want ik ben echt steeds te laat maar het klinkt echt alsof ze even komt vertellen wat ze net heeft gezien :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:57

Lacytinker, kan idd goed zijn dat hij even moet 'afkoelen' Je hebt dat wel met kinderen. Ik heb dat wel met een van de kinderen gehad. Kon soms echt flippen. Dan stuurde ik hem naar de kamer en hoorde ik hem nog een hele tijd boos praten/mopperen/schelden/met kussens gooien etc, maar op een bepaald moment was dat over en dan was het goed.
Een soort afvloeien van adrenaline, denk ik. Wellicht is het bij jouw hondje ook zo?
Denk dat je dan idd gewoon moet laten afkoelen en tevoorschijn laten komen als het over is en er verder maar niet over in zitten.

Kentaro... dat klinkt dus precies als onze daisy. Ook heel onzeker en verder hetzelfde gedrag. Het was de eerste keer dat ik daarmee te maken kreeg. Idd lastig, vooral in het begin. Maar je leert er wel mee omgaan.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:05

Kentaro schreef:
Onze Kazuo doet het ook. Hij doet het al van pups af aan. Hij is heel onzeker van zichzelf. In het begin ging hij dan grommen wanneer een andere hond maar naar hem keek. Hij heeft het zich gewoon eigen gemaakt. Wanneer je thuis komt / beneden komt, pakt hij iets in zijn bek en waggelt dan al gromment door het huis (noem hem dan altijd m'n opwindhondje.... :D ) Als hij met zijn broer aan het spelen is, hoe leuker/drukker hij is, hoe harder hij gromt... In z'n slaap ligt hij ook vaak te grommen.
Ik zie het als een bepaalde manier van zichzelf uiten. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die heel 'giechelig' zijn of juist vaak lopen te 'brommen' (gewoon omdat ze zo zijn)
Toch denk ik wel dat het voor andere honden goed duidelijk is op wat voor 'n manier er gegromt wordt! Het lezen van een hond is absoluut niet altijd makkelijk! Soms lijkt het de ene keer niet anders dan de andere, maar blijkt achteraf toch wel degelijk dat net z'n haren of oren anders stonden, of dat het geluidje nét iets anders was.
Zolang je zelf goed genoeg door hebt hoe en wat, zou ik me er totaal geen zorgen om maken!

Komt dat uit onzekerheid? Onze kleinste doet dit ook en ik moet zeggen, als je er al naar wijst ligt hij al op zijn rug. Hij is een echte lieverd en vertoont precies hetzelfde gedrag, maar niet alleen als we thuiskomen ofzo. Hij doet dat tussendoor soms ook ineens en dan komt hij echt met zijn speelgoedje bijna in je gekropen. en dan kreunt/gromt hij er ook op los. Oortjes plat naar achteren, oogjes op de zieligste stand die je maar kunt bedenken. we negeren hem altijd maar een beetje, hij mag dan best bij ons komen zitten, maar we halen hem niet echt aan en sturen hem ook niet echt weg... Ik hoop nu eigenlijk dat dat wel een juiste reactie is... :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:10

Ik noem hem dan ook ons 'autistje'....... We hebben er ook heel erg mee moeten leren omgaan, maar ik denk vaak dat het maar goed is dat hij bij ons is gekomen :o (er zijn zo vaak mensen geweest, die zeiden 'Die zou ik eens even goed op z'n donder geven!'............. :( Maar als je een beetje 'hond kunt lezen', zie je echt wel dat hij super onzeker is en NIET aggresief)
En hij kan héél slecht tegen boos zijn!! Laatst was ik boos op m'n vogel (die me even goed te pakken had :P ) en verhief m'n stem. Kazuo heeft bijna m'n been open gekrabt en wist echt van gekkigheid niet wat hij moest doen.....

Wen_en_jelle, nee, dat speeltje niet uit onzekerheid hoor!! Ik bedoelde met onzekerheid dat hij van daaruit is begonnen met zijn gromcarriere :P
En wát herkenbaar!!! Ik zeg dan altijd tegen hem 'Oh, ben je net wakker???'..... :P Komt ie inderdaad met z'n oortjes helemaal plat, oogjes bijna dicht en maar schudden met dat lichaam.... :D
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 14-09-11 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 09:12

Liljebo... wanneer hij een woede aanval heeft, dan negeer ik hem en weet hij dat hij de groep moet verlaten.
Mijn vraag (we zijn een beetje aan het afdwalen) is dat hij echt kwaad kan grommen wanneer we aan het knuffelen zijn en dan stop ik en stuur hem weg, maar dan begint hij gelijk mn gezicht te likken en op zn rug te liggen, terwijl hij gewoon kwaad doorgromt.
Zijn hele houding veranderd van kwaad naar onderdanig, maar zijn geluid blijft precies hetzelfde.

oh en mn beagle is niet onzeker hoor. als ik tegen hem loop te schelden dan gaat zijn kontje de lucht in en zijn voorbeentje op de grond, oortjes omhoog en staartje kwispelen. Hij lachte me dan gewoon uit. Kan hem geen biet schelen, is allemaal een spelletje. het enigste wat werkt is hem wegsturen uit mn buurt, dat is de enigste straf die bij hem werkt.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:17

Kentaro schreef:
Ik noem hem dan ook ons 'autistje'....... We hebben er ook heel erg mee moeten leren omgaan, maar ik denk vaak dat het maar goed is dat hij bij ons is gekomen :o (er zijn zo vaak mensen geweest, die zeiden 'Die zou ik eens even goed op z'n donder geven!'............. :( Maar als je een beetje 'hond kunt lezen', zie je echt wel dat hij super onzeker is en NIET aggresief)
En hij kan héél slecht tegen boos zijn!! Laatst was ik boos op m'n vogel (die me even goed te pakken had :P ) en verhief m'n stem. Kazuo heeft bijna m'n been open gekrabt en wist echt van gekkigheid niet wat hij moest doen.....

Wen_en_jelle, nee, dat speeltje niet uit onzekerheid hoor!! Ik bedoelde met onzekerheid dat hij van daaruit is begonnen met zijn gromcarriere :P
En wát herkenbaar!!! Ik zeg dan altijd tegen hem 'Oh, ben je net wakker???'..... :P Komt ie inderdaad met z'n oortjes helemaal plat, oogjes bijna dicht en maar schudden met dat lichaam.... :D

oh gelukkig :D ik zeg meestal: wat heb je toch een prachtige <<vul maar in: sok, flos, stok>>, en dan kwispelt ie echt met heel zijn kont. Zo lief! Ook dat moet ik eens op de film zetten eigenlijk, ze zijn allebei zo grappig. regelmatig huil ik echt van het lachen :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:17

LecyTinker, Ik herken dat eerste stuk ZO bij Kazuo!!! Mijn vriend waarschuwde in het begin steeds, kijk nu uit zo bij je gezicht. Maar hij doet dan écht niets gemeen, dan alleen likken!!
En toch is het iets dat wij niet goed interpreteren ben ik bang...! Wij hebben een paar keer een gedragstherapeute thuis gehad. Dan deed hij dat en gaf ik aan, dat zag ik niet aankomen. Zat zij me aan te kijken en noemde een paar signalen op, dat zij het juist wel zag aankomen....

Vaak baal ik echt dat we geen camera hebben, wat kunnen die beesten je inderdaad aan het lachen maken!! (werkelijk ook net kinderen... Geef je ze allebei een zelfde speeltje, rennen ze rondjes achter elkaar aan om de tafel, omdat de een tóch net die van de ander wil hebben ................)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:19

Kentaro... hetzelfde met onze daisy. Zou op een andere plek ook echt in problemen komen.

Lacytinker... weet je zeker dat hij kwaad gromt? Ik vind het heel moeilijk , eigenlijk onmogelijk, om een mening of advies te ventileren, als ik het niet echt zie.

Klinkt mij een beetje in de oren dat de hond de sociale codes van de mens niet kan duiden? maar ik kan mij vergissen hoor...
Welke trainingsmethode gebruik je?

(schelden zou ik hoe dan ook achterwege laten. is meestal niet erg zinvol. Gewoon helder nee zeggen en wegststuren is altijd beter. Weet niet of je mijn link hebt bekeken?)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 10:00

liljebo, ik scheld vaak een kwartier lang. zeg hem dat hij een stoute hond is en als hij niet wil luisteren dat hij dan maar net zo goed zijn spullen kan pakken en een nieuwe plek kan zoeken. Want dat hij hier al alles heeft wat hij kan willen en als het niet goed is, dat hij pech heeft.
Je weet wel, moeder taal... is ook meer dat ik tegen mezelf aan het praten ben, want hij laat em, gewoon praten. vind het geweldig, ligt dan in speelse houding te luisteren wat ik nu weer allemaal aan het zeggen ben.
Mijn herders zijn verbaal vrij stil. zeuren alleen als ze echt iets willen, de rest geen probleem. Maar mn beagle is een apart ventje. Hij heeft me 1x in mn gezicht gebeten, maar dat was niet ehct bijten. Hij schrok er zelf ook zo verschrikkelijk van dat hij echt een half uur lang achter me heeft aangelopen en knuffels heeft gegeven. En volgens de dieren theori zou dat niet kunnen, want zou hij het al gelijk vergeten moeten zijn.
Maar dat ter zijde. Hij liet toen weten dat hij echt geen knuffel wilde en gromde, ik knuffelde toch en hij raakte net met zn tanden mn neus. Hij schrok, omdat ik denk dat het niet zijn bedoeling was mij te raken.
Het is daarna ook nooit meer gebeurd.
Hij is geheel, ABSOLUUT, niet agro naar mij toe. HIj is altijd bij me als hij kan, ligt altijd tegen me aan en slaapt met zijn hoofd op mijn rug of zijde. We zijn dol op elkaar en begrijpen elkaars grenzen echt tot in de puntjes. Hij is echt een waanzinnige hond, kan me geen betere beagle voorstellen in de wereld.
Maar af en toe heb ik het idee dat hij echt iets bedoeld met zijn gegrom.
Ik kan het ook aanwakkeren en dan weet ik dat het gewoon een geluid is en niets meer. Als hij bromt dan zegt ik "Wattuh ventje" met zo een puppy stem en met elke keer dat ik het zeg gaat hij harder brommen totdat hij gromt. Dan weet ik dat hij gewoon geluid aan het maken is.
Ik hoop gewoon dat het niet een betekenis heeft en dat het dus iets is wat hij duidelijk probeerd te maken en ik totaal niet zie en dat dus verder gaat broeden en een probleem kan geven in de toekomst.
Laat ik even duidelijk zijn, ik mag ALLES bij en van hem. Wassen, nagels knippen, poesten, tanden poesten, noem maar op.
Ik geef hem zijn voer en hij wacht netjes totdat ik zeg dat hij het mag eten, ik mag het afpakken, hij steelt niet etc. Hij is echt super netjes, maar gewoon een beetje vaag.
Ik gebruik niet een specifieke techniek, ik ben geboren getogen met paarden en honden en gebruik dezelfde techniek voor beide. Ik baas-jij luisterd- ik luister naar wat jij wil en zorg dat je alles krijgt, zolang je mij respecteerd als je meerdere.
Maar moet zeggen dat ik de boeken van Cesar Millan heb gelezen, naar zijn seminar ben geweest en daar ook best wel wat van heb opgestoken, maar meer ten opzichte van mijn geduld naar hun toe.

@Kentaro, zei deze therapeute dat het een betekenis had en welke?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:11

persoonlijk zou ik mij niet teveel zorgen maken. Je hebt al van mij en kentaro soortgelijke situaties gehoord en het is vaak iets waarbij je zelf steeds beter wordt met de interpretatie.
Sommige dieren zijn nu eenmaal een beetje anders, net als mensen.
Onze dais is ook een beetje raar, maar echt mijn vriendinnetje. (met de andere twee ben ik overigens ook erg hecht)

Overigens heb ik zelf altijd enorm veel getraind met honden en later, toen we dais hadden, nog heel intensief Cesar Millan gevolgd. Heb denk ik al zijn dvd's e.d. met seminars e.d. en op zich wel leerzaam, maar ik ben er toch weer volledig vanaf gestapt.

Bij onze dais werkt PR veel beter en ze vaart daar gewoon stukken beter bij (wordt stabieler) en als kadootje merkt ik dat ook de andere twee honden er beter op reageren. Zelfs onze oude alesko, die jaren op de club heeft getraind in het verleden en toch goed luisterde, is nu veel enthousiaster geworden op zijn ouwe dag... haha.
(ik vind het zelf trouwens ook veel leuker.)

Maar goed... dat is natuurlijk voor ieder persoonlijk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:22

ik heb eigenlijk weinig aan mn training veranderd, alleen dat ik veel meer pauzes inlas en ook vaker wacht totdat ze kalmeren voordat ik verder ga. Ik trainde zo wie zo al volgens CM zijn theory, voordat ik van hem af wist. Dit werkt goed voor mij, maar ik denk dat een methode afhangt van jezelf als persoon en niet van de hond. Niet elke mnethode werkt voor elk persoon.
Ik ben super tevreden over mn honden, altijd geweest. Alleen mn beagle is een apart geval, maar we zijn dol op elkaar en dat geeft heel af en toe wel wat onderlinge worstelingen in de groep, omdat wij een extreem hechte band hebben. Hoewel ik ook een erg hechte band heb met de andere, is de beagle mn lieveling. Dus ik moet altijd goed opletten dat ik de andere net zo veel knuffels en tijd geef als hem.
Maar hij is zo een heerlijke knuffelvent dat het gewoon automatisch is. Af en toe geef ik ook TE veel liefde aan hem en dat geeft af en toe ook aanleiding voor hem om te grommen en dan moet ik respecteren dat hij ook zijn persoonlijke ruimte nodig heeft.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:00

In ons geval was het dat omdat Kazuo nogal onzeker is, ik dan toch net iets 'verkeerds/raars' deed in zijn ogen, hij zich daar niet goed raad mee wist, en het enige dat hij op dat moment kan bedenken is GROMMEN....
Toen we hem nog niet zo lang hadden, werd ik boos. (beetje zo van 'Wat, grommen naar de baas??' :o Verhief m'n stem. Dan vloog hij van de bank en ging erachter liggen om voorlopig niet meer tevoorschijn te komen.... (dan lag hij daar echt bijna te spuwen, zo over z'n toeren was hij...)
Ben zo blij dat we dat nu zoveel beter doen!!
Maar kan hem helaas nog niet zo goed lezen, dat het helemaal niet meer voor komt.... :P