Als stadsmeisje.. op kraamvisite.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:17

xMarloes
Biggen rennen achter de moeder aan, al hebben ze 30 hectare, de biggen gaan toch dood, gewoon door lompigheid van de moeder.

Suusie22
Dit zijn neem ik aan gewoon zeugen voor de fok en niet voor het vlees, en dus niet de kiloknallers, maar die heerlijke krikadel die jij morgen bij de snackbar zit op te eten.

Varkens hebben het niet zo slecht als altijd maar voor word gehouden, nee niet alle dieren worden zo gehouden als op de Campina reclame, maar dat is ook niet mogelijk, ook niet alle kinderen groeien op in een vila in het gooi.

Hier zuigen de kalfjes ook nog zo schattig aan je vinger, is minder als ze tandjes gaan krijgen en hun tong nog net even ruwer wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:44

aaaaaaaaaahw <3

Mag ik vragen hoe je bij een bedrijf bent gekomen waar je binnen mag kijken? Begreep altijd dat die zoveel mogelijk gesloten zijn voor mensen van buitenaf maar het lijkt me enorm gaaf en leerzaam om daar ook een keer te kijken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:08

Polly schreef:
aaaaaaaaaahw <3

Mag ik vragen hoe je bij een bedrijf bent gekomen waar je binnen mag kijken? Begreep altijd dat die zoveel mogelijk gesloten zijn voor mensen van buitenaf maar het lijkt me enorm gaaf en leerzaam om daar ook een keer te kijken.

Een vriendin van mij woont en is samen met haar man eigenaar van deze mooie varkenshouderij.
En aangezien mijn paard daar momenteel bivakeert, kom ik daar nu elk weekend en mocht ik dit keer een vriendin mee nemen voor de gezelligheid.

MissJeanny

Re: Als stadsmeisje.. op kraamvisite.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:19

Wat goed inderdaad dat je bent gaan kijken ! :)

Mijn vriend is ook varkensboer en ook mijn mening is bijgesteld toen ik voor het eerst daar in de stal kwam.

Het kan ook zeker slechter, mijn zusje heeft een tijdje contact gehad met een boerenzoon waar het nog wel om te janken was. Maar gelukkig kan het ook anders en worden de regels steeds strenger wbt ruimte.

En mochten er nog meer mensen zijn die graag eens in een varkenstal willen kijken met oprechte interesse dan wil mijn vriend met alle liefde alles vertellen en eens wat rondleiden.

Zijn boerderij staat vlak bij zwolle. Pb staat open :) Hoe meer mensen eens zien hoe het nou echt zit hoe beter!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:21

Een varken is oerslim en oerlui van zichzelf.
Wat betekent dat hij zo goed als de hele dag luiert en slaapt.

Een fokzeug weegt net zoveel als een kleine welsh pony en merkt dus niet als ze op een pasgeboren big gaat liggen.
Dat voelen ze niet.
In de biologische boerderijen is onderzocht dat er gemiddeld meer biggen geplet worden omdat de zeug meer ruimte heeft.
Fokzeugen zitten gemiddeld 24 dagen in zo'n biggenhok, daarna en daarvoor worden ze in groepen gehuisvest.

Biologische varkens schijnen het fijner te hebben.
Er was zelfs hier een biologische boer die vertelde dat zijn varkens het zo fijn hadden want ze kwispelde de hele dag door.
Nader onderzoek wees uit dat de beesten helemaal vol met wormen zaten, daar dus ongelofelijke last van hadden en waar de biologische boeren dus niks mee mogen/kunnen doen.
Zo ook geen antibiotica/pijnstilling etc.
Ook heeft onderzoek uitgewezen dat als je meerdere varkens de ruimte geeft van ik zal maar zeggen 10 bij 5 meter.
Dat 3/4 van de stal leeg is en de varken met zijn allen in het overgebleven stuk bij elkaar ligt.

Varkens zijn zo lui, dat ze soms niet eens willen op staan om te eten.

Varkens kunnen niet goed buiten gehouden worden omdat ze nergens tegen bestand zijn.
Je kunt ze eigenlijk als naakt beschouwen.
Dus verbranden bij zo'n, kou bij winter en alles wat daar tussen zit kan je wel raden wat er allemaal kan gebeuren.

Maar dus even alles bij elkaar:
Tuurlijk kan het beter, maar echt slecht zoals sommige beweren is echt onzin.

Alle varkens die daar staan zijn super gezond en worden zeer nauwlettend in de gaten gehouden.
Een varkensboer zijn brood dat houd hij liever levend als dood.
Daar doen ze dus ook alles aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:25

AnnaR

Volgens mij zijn de koeien van de campinareclame geen echte melkkoeien.. zijn ze veel te vet voor
als ik ze vergelijk met de gemiddelde melkkoe. Die zijn niet dun maar wel een heel stuk schraler al staan
ze de hele dag op t land. Die hebben ook hele andere uiers :=

En wat jij zei zei ik ook al in een vorige post. De varkens op de foto worden frikandellen en als het meezit gehakt.
Net als de melkkoeien overigens. :) vleeskoeien worden heerlijke biefstukjes en sucadelapjes etc.

De vleesvarkens worden ergens anders gehuisvest en die hebben ook andere hokken.

MissJeany, dat is nou eens leuk!! Want ik vind ook dat je het idd ZELF moet zien ipv alleen kijken naar
specifieke foto's zoals de biggenstal. Er komt veel meer bij kijken.. de zielige filmpjes van zieke biggetjes,
half verlamde biggetjes die zich voortslepen en etc. en etc. heb ik absoluut niet gezien. Alleen kleine
dartelige biggies! En tuurlijk gaat er weleens 1 dood, dood geboren of te zwak om te blijven leven en/of
wordt geplet door mama.. maar doodgaan omdat er slechte hygiene is of omdat er niet voor gezorgd
wordt.. nee.. dat geloof ik absoluut niet... en heb ook absoluut tussen alle varkens en biggetjes niet 1
ziek of dood dier gezien. Als er 1 is doodgegaan wordt keurig bijgehouden of hij geplet is of doodgeboren
is.

Alles wordt keurig bijgehouden en geregistreerd op papier bij de stallen en op de borden. De dieren worden
super verzorgd.. ik vind het top.. die beesten hebben het lang zo slecht nog niet.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-09-11 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:26

Suusie22 schreef:
ik heb zelf stage gelopen bij een varkensboer,, dit is gangbaar,, dat zijn de kiloknallers... :(.. beestjes lopen op roosters... terwijl ze door de stro horen te banjeren..

Stro hebben ze helemaal niks aan want dat kunnen ze niet verteren.
En die roosters zijn zo smal is bijna hetzelfde als een rubberen vloer.
En zoals ik ook al eerder melde een varken ligt bijna de hele dag.

Ook zijn dit niet de kiloknallers, maar eerder de fricandellen en kroketten.
Dit is in grote een fokbedrijf en geen vleesvarken bedrijf.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:33

MiniBoots schreef:
Een varken is oerslim en oerlui van zichzelf.
Wat betekent dat hij zo goed als de hele dag luiert en slaapt.

Een fokzeug weegt net zoveel als een kleine welsh pony en merkt dus niet als ze op een pasgeboren big gaat liggen.
Dat voelen ze niet.
In de biologische boerderijen is onderzocht dat er gemiddeld meer biggen geplet worden omdat de zeug meer ruimte heeft.
Fokzeugen zitten gemiddeld 24 dagen in zo'n biggenhok, daarna en daarvoor worden ze in groepen gehuisvest.

Biologische varkens schijnen het fijner te hebben.
Er was zelfs hier een biologische boer die vertelde dat zijn varkens het zo fijn hadden want ze kwispelde de hele dag door.
Nader onderzoek wees uit dat de beesten helemaal vol met wormen zaten, daar dus ongelofelijke last van hadden en waar de biologische boeren dus niks mee mogen/kunnen doen.
Zo ook geen antibiotica/pijnstilling etc.
Ook heeft onderzoek uitgewezen dat als je meerdere varkens de ruimte geeft van ik zal maar zeggen 10 bij 5 meter.
Dat 3/4 van de stal leeg is en de varken met zijn allen in het overgebleven stuk bij elkaar ligt.

Varkens zijn zo lui, dat ze soms niet eens willen op staan om te eten.

Varkens kunnen niet goed buiten gehouden worden omdat ze nergens tegen bestand zijn.
Je kunt ze eigenlijk als naakt beschouwen.
Dus verbranden bij zo'n, kou bij winter en alles wat daar tussen zit kan je wel raden wat er allemaal kan gebeuren.

Maar dus even alles bij elkaar:
Tuurlijk kan het beter, maar echt slecht zoals sommige beweren is echt onzin.

Alle varkens die daar staan zijn super gezond en worden zeer nauwlettend in de gaten gehouden.
Een varkensboer zijn brood dat houd hij liever levend als dood.
Daar doen ze dus ook alles aan.

Amen!

Bovendien is dit net zo bij de kippen, geiten en koeien.
Overigs staan de paarden hier op stal ook in kudde's en zelfs dan liggen ze het liefste bij elkaar. Behalve de alfa merrie, die heeft de helft van de groep in bezit ;)

als mensen hier gaan zeuren dat de hokken te klein is, dan vraag ik me af of hun paarden ook 24/7 buiten staan. Want dan kan in een box al is die nog zo groot ook niet...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:46

AnnaR ja kalfje was net van moeders af dus die had gelukkig nog geen tandjes.

Grote koeien vind ik net zo leuk.. mits ze zich laten aaien.. maar de meesten waren nogal
eenkennig. Na een tijdje bij ze staan mocht ik er een paar kroelen achter hun "toupetje"
maar er waren er genoeg die ons maar vreemd vonden :=

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:45

@svdijk86
Ik bedoelde met de campina reclame meer de ruimte, het groene gras, de gewassen koeien enz.
Niet het doel van de koeien.

Koeien zijn inderdaad vaak nogal eenkennig, omdat ze nooit zo lekker achter hun toupetje gekroeld worden :P

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:41

Koeien zijn prooidieren en vanuit instinct niet nieuwsgierig maar bang en afstandelijk.
Varksens zijn alleseters en hebben in de natuur bijna geen vijanden en zijn daarom van nature nieuwsgierig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:18

Ik ben zelf ook op een goede "gangbare" varkenshouderij geweest met vergelijkbare beelden behalve dan dat daar de fokzeugen naast de verplichte m2 ook nog een groot strohok hadden in de groepshuisvesting, maar ik zag toch veel biggen die zich eigenlijk verveelden, ondanks dat er kettingen en dergelijke hingen en van de kettingen en blokken werd heel veel gebruik gemaakt. Overigens koop ik om die reden ook zelden kiloknallers.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:38

[LZP] -> [BB-ITP]

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:54

Leuk dat je eens gekeken hebt op een boerderij! Ook goed dat er nu eens duidelijk wordt dat veehouders ook maar mensen zijn die zo goed mogelijk voor hun dieren zorgen. Er vliegen hier al wel weer allerlei feiten en fabels over tafel ...

Ten eerste: biologische varkens mogen ook behandeld worden. Verhalen over creperende dieren omdat ze niet behandeld mogen worden zijn onzin. Een dier (zeug) mag maximaal drie keer per jaar behandeld worden (waarbij een behandeling meerdere dagen kan duren). Moet het dier vaker behandeld worden, dan is het geen biologisch varken meer maar kan nog wel in de reguliere productieketen. Een dier dat niet ouder wordt dan een jaar (vleesvarkens dus) mag maximaal 1x behandeld worden om het predikaat "biologisch" te houden. Zo niet, dan wordt het als "regulier" geslacht en brengt iets minder op. Een dier niet behandelen brengt echter nog veel minder op dus een veehouder kiest ten allen tijde voor behandelen. Vaccinaties en behandelingen tegen wormen tellen niet mee in de max. 1 behandeling. Het verhaal over niet mogen ontwormen is dus een broodje aap.

Stro, daar kunnen de zeugen niets mee? Juist wel! Als er "bij ons" nieuw stro wordt gestort lopen de dames eerst twee dagen lang ieder strootje na op achtergebleven haverkorrels (is blijbaar een erg goeie snack). Daarna wordt het gebruikt om in te wroeten, een heel belangrijk stuk natuurlijk gedrag voor een varken, net zoiets als dat een paard de hele dag moet kunnen bewegen. Ook vleesvarkens hebben die behoefte. Als ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen uiten gaan ze andere dingen doen (staartbijten, oren bijten, urine drinken). Dus stro is zeker wel nuttig voor varkens. Ik zeg niet dat het overal haalbaar is, maar wel dat ze er iets mee kunnen.

Varkens zijn inderdaad onwijs lui. De zeugen liggen de hele dag te snurken. De biggen (daar vallen vleesvarkens wat mij betreft ook onder, dat zijn nog een stel opgeschoten pubers eigenlijk) daarentegen zijn heel actief en weten vaak van gekkigheid niet wat ze met zichzelf aan moeten. Juist daar zie je vaak dat ze uit pure verveling elkaar maar gaan stukbijten, gewoon omdat ze toch "iets" willen doen.

Dat er veel meer biggen dood worden gelegen in de biologische houderij is zeker waar. Ook blijven de biggen langer bij de zeug en kunnen op een gegeven moment de zeug echt gaan terroriseren. Dan zie je gewoon dat de zeug er helemaal klaar mee is maar die biggen moeten er bij blijven anders zijn ze niet meer bio. In de natuur kunnen de biggen al lekker wroeten en vast wat voor zichzelf gaan snaaien maar ook in de bio houderij is daarvoor meestal geen mogelijkheid en dus is moeders pesten het leukste wat er is. Met die zeugen heb ik echt wel eens medelijden.

Varkens kunnen prima buiten gehouden worden. Je moet ze alleen wel de mogelijkheid geven een nest te bouwen of te schuilen. In Engeland zie je vaak van die iglo's die je ook voor kalveren hebt, daar woont dan een zeug + biggen in. Ze zomaar op het land donderen is wel een garantie op allerlei problemen. Ze groeien dan ook minder hard omdat ze meer energie gebruiken om warm te blijven, ook een reden waarom vleesvarkens in een warm stalletje gehouden worden.

En dan als laatste nog: het is niet zo dat varkenshouders hun dieren zo willen houden. Ze proberen vaak met wat er is de best mogelijke zorg te bieden aan hun varkens. Nieuwe stal neerzetten? Vind maar eens een bank die je daar geld voor wil lenen. Allemaal biologisch gaan produceren? Daar is geen markt voor. Er is een wachtlijst voor varkenshouders die biologisch willen gaan produceren maar ze kunnen het vlees gewoon niet kwijt. Waarom niet? Omdat de consument er niet extra voor wil betalen. En daar ligt het grootste probleem van de bio-industrie. Vind je bio-industrie zielig? Dan moet je ook gewoon die paar euro extra betalen voor een stukje biovlees. Je hoeft ook niet iedere dag vlees te eten. Maar waar ik echt jeuk van krijg is van die lui die op verjaardagen het hoogste woord hebben over hoe erg het allemaal niet is in de bioindustrie en direct daarna een stuk worst of de aloude augurk-in-ham wegwerken. Om op de terugweg nog even langs de snackbar te gaan. Dat is hypocriet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:13

Het wordt nog eens een heel aangevuld topic hierzo :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:16

takkie_muis schreef:
geweldig die laatste 2 foto's :P en idd de varken industrie ben ik niet fan van maarja is hun manier om geld in het laatje te brengen.

Op biologische boerderijen lopen de zeugen gewoon de meeste tijd op stro en kunnen ze naar buiten... ;) Maar je moet hygiëne/verdiensten en "leuk voor de varkens" tegen elkaar af zien te wegen.
Zie verder Ellebels verhaal, dat is heel mooi compleet. :j

Het probleem met dat biggen zich vervelen kampen de varkenshouders overigens ook mee, Mizora!
De biggen zijn behoorlijk slim en het nieuwtje van een speelgoedje is er dus al gauw af. Je zou voor iedere paar dagen een nieuw speeltje moeten hebben maar ze zijn er steeds sneller gewoon klaar mee. Op de boerderij die aan onze faculteit vast zit hadden wij afgelopen lente een voetbal voor ze en als je die er tussen gooit is het na een uurtje ook alweer saai om met die voetbal te spelen. Er is dus nog geen goede oplossing voor gevonden maar er wordt natuurlijk constant geprobeerd wat er wel en niet werkt.

Vind het erg leuk om te zien hoe een "stadsmeisje" dit soort dingen ervaart! Ik ben zelf ook technisch gezien een stadsmeisje maar mezelf nooit als zodanig beschouwd. ;) En inderdaad, de hygiëne he... kleding is erg belangrijk bij varkens! _O-

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:24

Ik vind het erg goed dat je het met eigen ogen heb kunnen zien en daardoor een andere mening heb gekregen! Dat zouden meer mensen eens moeten doen!

Biggetjes zijn leuk he?! Ik hoop ooit nog eens op de kraamstal te kunnen werken ;)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:38

Zover ik weet ligt een zeug haar biggen niet dood door lomp gedrag van karakter, maar ze kunnen niet anders meer dan 'lomp' gaan liggen door de manier van fokken en houden.
Ik hou helemaal niet van deze manier van varkens houden, maar je kan de boer ook niet hiervan alle schuld geven. Ze doen nog hun best om de dieren zo te verzorgen terwijl de consument geen cent haast wil betalen.
Wel goed dat je het een keer in het echt gezien heb.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:41

2005 schreef:
Zover ik weet ligt een zeug haar biggen niet dood door lomp gedrag van karakter, maar ze kunnen niet anders meer dan 'lomp' gaan liggen door de manier van fokken en houden.
Ik hou helemaal niet van deze manier van varkens houden, maar je kan de boer ook niet hiervan alle schuld geven. Ze doen nog hun best om de dieren zo te verzorgen terwijl de consument geen cent haast wil betalen.

Misschien moet je eens ergens gaan kijken en je hierover laten informeren bij de bedrijven.
Zomaar in het wilde weg rond schreeuwen, zonder met eigen ogen gezien te hebben en geinformeerd te krijgen is gewoon dom.
Een aantal lange posten in dit topic vertellen je al veel meer!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:52

MiniBoots schreef:
2005 schreef:

Misschien moet je eens ergens gaan kijken en je hierover laten informeren bij de bedrijven.
Zomaar in het wilde weg rond schreeuwen, zonder met eigen ogen gezien te hebben en geinformeerd te krijgen is gewoon dom.
Een aantal lange posten in dit topic vertellen je al veel meer!

Ik heb heel wat meegelopen in varkenstallen (woon er tussen :+ ), heb diergeneeskunde gestudeerd en verschillende meningen gehoord van artsen aldaar. De opvattingen zullen vast verschillen en misschien in de afgelopen jaren weer veranderd.
Varkenshouders kan je ook niet beschuldigen, het plaatsen van een zeug die altijd in een klein hok heeft gezeten in een grote stal zal ook niet altijd goed uitpakken, net als dat het couperen van staarten bij biggetjes soms verstandiger is om wel te doen.
Maar het is nu eenmaal zo dat er zo gefokt is op vleesproductie dat ze niet meer gekeken hebben naar de kwaliteit van de pootjes en of het in verhouding wel allemaal kan (plat gezegd).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:55

2005 heb begrepen waar wij waren dat bij hun de mooie biggen die goed van lijf zijn een ander
oormerk krijgen dan de biggetjes die "afwijken" van het ideaalbeeld... dus ben ik niet helemaal
met je eens...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:14

Ze hebben in ik dacht zweden een proef gedaan met fokzeugen die ze dan in de "natuur" gehouden hebben op zo'n 10 hectare. De dieren werden elke dag bijgevoerd zodat er goede controle was en omdat er niet genoeg voedsel was voor het aantal dieren vanuit de natuur. Deze fokzeugen zijn dus gewone gangbare bloedlijnen. En wat bleek, er werd als een dier op zo'n manier gehuisvest werd helemaal niet zoveel doodgelegen. De biggen maakten namelijk allemaal eerst neuscontact met de moeder, dan waarschuwde de moeder uitgebreid nog eens en dan pas ging ze voorzichtig liggen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:19

mizora waarom is de sterfte dan wel groter op biologische bedrijven terwijl ze meer ruimte hebben?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:22

@2005
Nogmaals voor de zoveelste keer in dit topic.
Zeugen zitten gemiddeld maar 24 dagen in zo'n biggen hok.
Daarvoor en daarna zitten ze in groepshuisvesting.

Ik neem dan terug dat je je niet hebt laten informeren.
Maar het zou goed doen om toch eens op meerdere varkensbedrijven te kijken informatie te vragen.
Dan krijg je vast een ander beeld.

Een big moet echt goed gefokt worden anders raak je ze moeilijker kwijt en zijn ze veel minder waard.
Het is dus een pre/beleid om een zo goed mogelijk gezond en mooie big te fokken.
Dus ze moeten weldegelijk goed zijn, bijv. een big met een slecht oogje of slecht oor is al minder waard.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:27

De zeug hoort inderdaad te waarschuwen als ze gaat liggen. Dan rennen de biggen eerst naar haar neus. Toch wordt er ook dan net zo veel doodgelegen als wanneer ze in zo'n stalletje zitten...

Dus een optimale oplossing is er gewoon nog niet.