Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Polly schreef:aaaaaaaaaahw![]()
Mag ik vragen hoe je bij een bedrijf bent gekomen waar je binnen mag kijken? Begreep altijd dat die zoveel mogelijk gesloten zijn voor mensen van buitenaf maar het lijkt me enorm gaaf en leerzaam om daar ook een keer te kijken.

Hoe meer mensen eens zien hoe het nou echt zit hoe beter! 
vleeskoeien worden heerlijke biefstukjes en sucadelapjes etc.Suusie22 schreef:ik heb zelf stage gelopen bij een varkensboer,, dit is gangbaar,, dat zijn de kiloknallers..... beestjes lopen op roosters... terwijl ze door de stro horen te banjeren..
MiniBoots schreef:Een varken is oerslim en oerlui van zichzelf.
Wat betekent dat hij zo goed als de hele dag luiert en slaapt.
Een fokzeug weegt net zoveel als een kleine welsh pony en merkt dus niet als ze op een pasgeboren big gaat liggen.
Dat voelen ze niet.
In de biologische boerderijen is onderzocht dat er gemiddeld meer biggen geplet worden omdat de zeug meer ruimte heeft.
Fokzeugen zitten gemiddeld 24 dagen in zo'n biggenhok, daarna en daarvoor worden ze in groepen gehuisvest.
Biologische varkens schijnen het fijner te hebben.
Er was zelfs hier een biologische boer die vertelde dat zijn varkens het zo fijn hadden want ze kwispelde de hele dag door.
Nader onderzoek wees uit dat de beesten helemaal vol met wormen zaten, daar dus ongelofelijke last van hadden en waar de biologische boeren dus niks mee mogen/kunnen doen.
Zo ook geen antibiotica/pijnstilling etc.
Ook heeft onderzoek uitgewezen dat als je meerdere varkens de ruimte geeft van ik zal maar zeggen 10 bij 5 meter.
Dat 3/4 van de stal leeg is en de varken met zijn allen in het overgebleven stuk bij elkaar ligt.
Varkens zijn zo lui, dat ze soms niet eens willen op staan om te eten.
Varkens kunnen niet goed buiten gehouden worden omdat ze nergens tegen bestand zijn.
Je kunt ze eigenlijk als naakt beschouwen.
Dus verbranden bij zo'n, kou bij winter en alles wat daar tussen zit kan je wel raden wat er allemaal kan gebeuren.
Maar dus even alles bij elkaar:
Tuurlijk kan het beter, maar echt slecht zoals sommige beweren is echt onzin.
Alle varkens die daar staan zijn super gezond en worden zeer nauwlettend in de gaten gehouden.
Een varkensboer zijn brood dat houd hij liever levend als dood.
Daar doen ze dus ook alles aan.

takkie_muis schreef:geweldig die laatste 2 foto'sen idd de varken industrie ben ik niet fan van maarja is hun manier om geld in het laatje te brengen.
Maar je moet hygiëne/verdiensten en "leuk voor de varkens" tegen elkaar af zien te wegen.
En inderdaad, de hygiëne he... kleding is erg belangrijk bij varkens!
2005 schreef:Zover ik weet ligt een zeug haar biggen niet dood door lomp gedrag van karakter, maar ze kunnen niet anders meer dan 'lomp' gaan liggen door de manier van fokken en houden.
Ik hou helemaal niet van deze manier van varkens houden, maar je kan de boer ook niet hiervan alle schuld geven. Ze doen nog hun best om de dieren zo te verzorgen terwijl de consument geen cent haast wil betalen.
Wel goed dat je het een keer in het echt gezien heb.
MiniBoots schreef:2005 schreef:Zover ik weet ligt een zeug haar biggen niet dood door lomp gedrag van karakter, maar ze kunnen niet anders meer dan 'lomp' gaan liggen door de manier van fokken en houden.
Ik hou helemaal niet van deze manier van varkens houden, maar je kan de boer ook niet hiervan alle schuld geven. Ze doen nog hun best om de dieren zo te verzorgen terwijl de consument geen cent haast wil betalen.
Wel goed dat je het een keer in het echt gezien heb.
Misschien moet je eens ergens gaan kijken en je hierover laten informeren bij de bedrijven.
Zomaar in het wilde weg rond schreeuwen, zonder met eigen ogen gezien te hebben en geinformeerd te krijgen is gewoon dom.
Een aantal lange posten in dit topic vertellen je al veel meer!
), heb diergeneeskunde gestudeerd en verschillende meningen gehoord van artsen aldaar. De opvattingen zullen vast verschillen en misschien in de afgelopen jaren weer veranderd.