Hoe goed is vers vlees van Smuldier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:17

Onze honden krijgen ook 1x per dag vers vlees. En 1x per week een rauw ei erbij, vinden ze zo lekker

Alles uit pakjes, blikjes etc. bestaat voor een groot deel uit water en vaak voor maar uit 4% vlees. Als lekkernij geef ik ze een drumstick of kippenbout oid. Zeker die kleine kliko is daar een tijd mee bezig.

Verder hoor ik ook altijd van de DA dat het gebit er zo goed uitziet, geen tandplak/-steen etc. Mooie vacht en die van ons vinden het zo heerlijk dat als we een keer medicijnen moeten geven, we die zo door het voer kunnen doen ;) Hap, slik en weg :9

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:19

Maar met een kippenbout ofzo, ben je dan niet bang voor de spinters die erin zitten?
Ben als de dood dat m'n hondje erin stikt ;( .
Mogen ze die botjes helemaal opeten? Ben misschien wel veel te voorzichtig ermee :D

hetbommeke

Re: Hoe goed is vers vlees van Smuldier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:24

Bot versplinterd alleen als het bereid is, zoals koken/bakken etc. Zo rauw ben ik daar niet zo bang voor :n Hoe doen de voorouders het dan van onze honden? Die eten toch ook rauw vlees en bot?

Voor geinteresseerden: www.barfplaats.nl Hierop is heel veel info te vinden. Daar staat ook het eea over KVV (kant en klaar vers vlees).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:26

ik merk persoonlijk echt wel het verschil tussen carnibest en smuldier.
mijn hond heeft van smuldier ook echt veel meer nodig dan van carnibest om op gewicht te blijven.

als je mogelijkheid hebt zou ik niet alleen smuldier voeren, maar het combineren met vlees van 'hogere' kwaliteit. zodat je het bijvoorbeeld 50/50 voert.

botjes mogen ze inderdaad helemaal eten, maar dit moet je wel opbouwen. in het begin kotste mijn hond botjes uit. ik heb toen een jaar geen kippen meer gevoerd. nu eet hij gewoon volledige kippen zonder problemen. zorg dus dat je al een wat langer tijd vers vlees voert voordat je botten gaat voeren.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:38

hetbommeke schreef:
Bot versplinterd alleen als het bereid is, zoals koken/bakken etc. Zo rauw ben ik daar niet zo bang voor :n Hoe doen de voorouders het dan van onze honden? Die eten toch ook rauw vlees en bot?

Voor geinteresseerden: http://www.barfplaats.nl Hierop is heel veel info te vinden. Daar staat ook het eea over KVV (kant en klaar vers vlees).

Kan je nu al vertellen dat mijn hondje z'n neus ophaald voor rauw vlees :D , daar moet hij echt niks van hebben. Kip kook ik altijd en dat vind hij heerlijk. Zit er een rauw stukje tussen, dan laat hij dat absoluut liggen :j
Hij mag wel eens een kippenkluifje , maar dan houd ik het vast zodat hij niet met het botje er vandoor gaat ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:39

er is zeker verschil tussen smuldier en carnibest. Smuldier smullen mijn honden van. Carnibest laten ze het liefst staan. Carnibest vinden ze veel te droog want met extra water gaat het er wel in.
Hier geef ik overwegend smuldier omdat ze beiden het heel goed doen erop en naast smuldier krijgen ze barf (dus rauw kippenkarkas, eendennekken, runderkopvlees, penslappen, hele vis enz. enz.
Soms krijgen ze weken alleen barf en soms weer een poos meer smuldier. Ligt eraan wanneer ik barf kan bestellen. Smuldier kan ik in de C 1000 kopen dus dat is heel makkelijk.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:42

keona schreef:
ja onze honden krijgen 1x per dag vers vlees wel een complete versie dan heeft hij verder niks meer nodig,en vers vlees is niet te vergelijken met blik/kuipjes vlees want dat is de grootste troep die er is,daar zitten dus bijna geen voedingstoffen in en veel water en natuurlijk smaakstoffen.en als je hond geen versvlees eet dan is dat geen ramp dan blijf je toch brok voeren er zijn genoeg honden die bv oud worden op aldi brokken dus dat zegt niks maar er kunnen ook grote problemen ontstaan allergie etc.maar je kunt ook niet iedereen in de beurs kijken,en ik ga er van uit dat iedereen het zo goed mogelijk probeert te doen met het budget die hij/zij heeft.
IngridB schreef:
Nou wordt er gezegt dat vers veel beter is dan brokken, maar geven jullie helemaal geen brokken dan?
Ons hondje krijgt s'morgens brokken van science plan en s'avonds een half kuipje Cesar of een kipfiletje.
Hij doet het er prima op en dat vers uit de vriezer, dat laat hij echt staan.
Hij eet z'n brokjes verdeeld over de dag en soms laat hij ze staan en heeft hij geen honger,

Zo is het maar net. Ik heb ook geen vetpot. maar ik probeer wel het beste voor mijn hondjes.
Ik eet liever zelf een boterham dan dat ik de honden te kort zou doen ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:55

Brokken kunnen gewoon gemengd worden met vers vlees hoor. Dat dat niet kan is al weer een tijdje achterhaald. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:02

niet alle honden kunnen brok en vlees samen goed verteren daar moet je goed op letten. Sommige 'kliko's' kunnen het makkelijk aan. Andere honden met zwakkere magen niet. Mengen zou niet mijn voorkeur hebben. Echter soms doe ik het ook. Heb een hond die moeilijk op gewicht te houden is (26 kg boxer) en met meer dan 1 kg vlees stopt hij met eten per dag. Dus geef die in tijden van veel beweging en energie verbruik sensible brok gemengd met vlees en dan gaat de brok er ook in en komt hij wat aan. Geperste brok echter blijft er weer niet in of het nu met of zonder vlees erbij gegeten wordt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:09

Betteke schreef:
Brokken kunnen gewoon gemengd worden met vers vlees hoor. Dat dat niet kan is al weer een tijdje achterhaald. ;)

Achterhaald is dat er minimaal 8 uur tussen moet zitten (tussen een maaltijd brok/vers). Mengen is nog steeds niet aan te raden.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:16

@ Betteke, dat heb ik inderdaad vaker gelezen maar heb er nooit een onderzoeksuitslag van gevonden. Weet jij die toevallig te vinden of weet je dat ook niet?

Ik heb goede ervaringen met in 1x overstappen.
Met mijn vuilnisbakkie met gevoellige maag+granenallergie heb ik het volgende gedaan:
Dag 1 heb ik kokend water over het vlees gedaan, vlees af laten koelen en daarna gevoerd. Zo gaan er wel wat voedingsstoffen en bacterien verloren maar dit heb ik gedaan om het lichaam aan het nieuwe voer te laten wennen. 2e dag de helft overgoten met gekookt water (en weer af laten koelen) en 3e dag gewoon uit de verpakking rauw (uiteraard wel ondooit;) ) gegeven.
Met mijn gezonde Chihuahua ben ik gewoon in 1x overgestapt zonder te overgieten met gekookt water. Ging ook prima.
Ik voer trouwens Naturis,Carnibest,Tinlo,(soms)haaksbarf en kippen/eendennekken en karkassen + vleugeltjes, smuldier halen ze hier namelijk hun neus voor op.

Let goed op dat je de compleetversies als hoofdvoer geeft.
Een soortgelijke voeding die kwalitatief ongeveer wel gelijk staat aan smuldier ,betaalbaar en die zelfs tot aan de deur brengen is http://www.lotgering.nl

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:19

Ik voer Smuldier pens compleet en Carnibest Puppy. Beide bevalt het me wel goed,
de smul stinkt alleen wel heel erg.

Binnenkort wil ik eens kijken hoe ik aan wat extra's kan komen, bijv zoals hierboven een
kippennek ofzo :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:21

@Axel_Clauw, ik heb een tijdje geleden iets gelezen over een onderzoek hiernaar, maar heb werkelijk geen flauw idee meer waar dat was en van wie dat was. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:31

Ik zou het idd niet mengen en smuldier gewoon proberen! :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:19

ik haal dit bij onze poelier.ook kun je dingen krijgen bij de visboer vaak afval en zalm koppen,ook kunn je het via natudog bestellen maar dan heb je een kilo bevroren met kleine hondjes niet te doen vind ik.met onze geen probleem.
kippiekipp schreef:
Ik voer Smuldier pens compleet en Carnibest Puppy. Beide bevalt het me wel goed,
de smul stinkt alleen wel heel erg.

Binnenkort wil ik eens kijken hoe ik aan wat extra's kan komen, bijv zoals hierboven een
kippennek ofzo :)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:20

Ik persoonlijk zou niet volledig overstappen op vlees
Die van mij krijgt het Bijde smorgens brok Savonds duck
Dit is omdat mijn hondje anders veel te kort komt qua voeding
Ze is maar klein en weegt maar 4,5 kg als ik haar op of enkel vlees of enkel brok
ga zetten gaat ze afvallen en weegt ze binnen 1 week nog maar 2 kg

Ik zou dus goed kijken wat goed voor je hond is
Niet alle honden hebben genoeg aan alleen vlees

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:27

Wat zit dan in brok dat van belang is bij de voeding van jou hond?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:30

lido_4_ever schreef:
Ze is maar klein en weegt maar 4,5 kg als ik haar op of enkel vlees of enkel brok

waarschijnlijk voer je dan te weinig vlees ;) niet iedere hond heeft genoeg aan de aanbevolen hoeveelheid. mijn hond heeft meer nodig dan aanbevolen, maar ik ken ook honden die veel minder nodig hebben.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:52

Ik voer ook Smuldier, en mijn hond doet er er erg goed op! Ze is een zes jarige Berners, nou dat geeft niemand haar, hoe speels en gek ze nog kan doen (ze is ook nog behoorlijk aan de maat voor een teef)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:14

Het is even uitproberen hoeveel vlees een hond nodig heeft. Onze kliko van 10 kilo krijgt relatief gezien meer dan onze Duitse Herder.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:33

Heb van alles geprobeerd carnibest wilde ze niet eten
Vond die rollen ook niet heel gemakkelijk moet ik zeggen
Van Prins toen geprobeerd ging iets beter maar ook niet je van het
Was wel makkelijker die hamburgers
Toen de Smuldier dat was helemaal geen succes ze kwamen niet eens bij de voer bak in de buurt
Vond ik ook zelf weer wat lastige met verdelen
Zo'n bakje doe ik twee dagen mee en het is wel rauw vlees wat je in je koelkast hebt staan
Ben altijd bang voor bederven
Nu voer ik ze Rodi dat is een groot succes, zowel voor mij als mijn honden
Bij mij krijgen ze s'morgens ieder een Rodi burger en s'avonds brokken
Heel af en toe ook echt vers kippenvleugels runderhart of anders iets

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:41

lido_4_ever schreef:

Elke hond kan genoeg aan vlees hebben, zolang je maar genoeg voert.
Kijk, de aanbevolen hoeveelheid is een richtlijn. Sommige honden hebben meer nodig en andere minder.
Mijn Chihuahua van 2,7 kilo krijgt 100 gram, in verhouding dus meer dan de gemiddelde richtlijn aangeeft.
Mijn vuilnisbakje van 10 kilo krijgt 250 gram en blijft daarmee juist prima op gewicht.
De Amerikaanse Bulldog van een vriendin van mij, weegt 52 kilo en krijgt nu 1,5 tot 2 kilo per dag.

Hiermee wil ik dus zeggen dat de voedingstabel echt een richtlijn is. Ik zou dus in het begin de richtlijn aanhouden. Word je hond dikker terwijl hij mooi op gewicht was? Voer dan wat minder. Word hij dunner? Voer dan wat meer.
Veel honden in Nederland hebben overgewicht en vallen inderdaad af als ze presies genoeg krijgen. (Wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is antuurlijk, dit is meer algemeen bedoeld). :)

Een hond is op goed gewicht wanneer je de ribben net niet kan zien, maar wel goed kunt voelen(en dus niet moet drukken). :).

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:56

Ik vind Smuldier super voer, lekker goedkoop en onze actieve honden (Border Collie en een ruwharige Parson (Jack) Russell Terrier ook wel hoogbenige Jack Russell genoemd) doen het er echt heel goed op en ze krijgen bij ons alleen brok wanneer ik het vergeten ben te ontdooien. :P
De honden krijgen hier maar 1x per dag eten en nooit op hetzelfde tijdstip, zitten heel mooi in de vacht en zijn/blijven prima op gewicht. (niet te dun en zeker niet te dik = echt heel slecht voor een hond en bij de Border Collie club vinden ze die van mij eigenlijk nog iets te zwaar, terwijl je heel goed zijn ribben kan voelen)
Ik voer 2 pakjes Smuldier per dag waarbij de Border (weegt rond de 23-25 kg en is vrij groot en grof in verhouding) anderhalf pakje krijgt en de andere helft is voor onze Russell (weegt rond de 6-7 kg) en ik gebruik alle smaakvarianten die er te krijgen zijn. (jammer genoeg hebben ze niet overal alle smaken)

Ik ben van mening dat het vlees wat ze krijgen hoogwaardig genoeg is, want in de natuur krijgt een hond ook niet alle 'juiste' voedingsstoffen in 1x binnen en is de variatie in verschillende soorten vlees juist ernstig beperkt.
Wel krijgen ze van ons af en toe de overgebleven groenten van onze eigen maaltijden door het voer gemixt en mijn man geeft ze tussendoor (soms tot mijn ergenis, want ik heb een hekel aan schooiende honden) wel eens een stuk brood of kaas wanneer hij dat aan het eten is en af en toe een rauw ei.
Wanneer je vlees voert wordt de ontlasting wel veel beter en produceren ze veel minder dan wanneer je brokken voert.
Tijdens de training gebruik ik hondenkoekjes of stukjes Frolic in 4-en geknepen, maar daar krijgen ze dus niet veel van.

Wij hebben hele blije en tevreden honden en ik heb Carnibest etc. ook geprobeerd, maar ik merk eigenlijk geen verschil dan alleen de hogere prijs of de geur.
Verder krijgen ze kauwbotjes (kalfshoefjes met één of ander vet erin die ook zo lekker stinken) waar ze echt dol op zijn voor hun gebit en af en toe zo'n lange streng runderhuid of een stukje fruit en that's it.

Onze honden halen hun neus op voor brokken, maar vreten het uiteindelijk wel als ze echt honger hebben.
Alleen ik haal het voer steeds weg wanneer ze niet hoeven en dan hebben ze pech en 'lijden' dan honger.
Dus nu weten ze dat ze erbij moeten zijn wanneer ik ze hun eten geef, omdat ze niet weten wanneer ze weer zullen krijgen.

Het principe van Barfen vind ik te ingewikkeld en imo ook niet nodig als ik kijk hoe onze honden het bij ons doen.
Laatst bijgewerkt door Miska op 13-09-11 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:08

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:08

Bramasole schreef:
RoMaReToFel: Wat verschilt Natudog met bijv. Carnibest of Energique?

Natudog is geheel natuurlijk, kijk maar op de site.
http://www.natudog.nl/

Ik geef s'ochtends Royal Canin en s'avonds vlees van Natudog.

Over persoonlijk budget en voer kopen.
Wij voeren Royal Canin en Natudog vlees, wij zijn per maand voor onze grote poedel 35 euro kwijt! Dat vind ik absoluut niet duur voor een grote hond.
Wij kopen onze Royal Canin bij een winkel in Berkel, waar we zowieso 10 euro per zak goedkoper uit zijn dan in de Pets Place.
Natudog, koop ik een voordeelpakket van 50 euro en daar doen we 3 maanden mee. Pakket met de vleesworsten wordt thuisbezorgd.