Ik heb van jongs af aan ook altijd katten gehad. Toendertijd wist je ook niet beter dan dat je ze in huis kon nemen vanaf enkele weken oud. Nu weet ik wel beter en ben beter ingelezen. Kittens leren tot 12 weken nog veel van hun moeder, en de belangrijkste fases in hun leven zitten in die twaalf weken bij de moeder en haar opvoeding. Onze kitten is ook nog te jong, maar dat merk ik wel met hardhandig spelen met nagels en flink bijten bijv. Moederpoes leert ze dat af. Hopelijk geeft mijn oudere kat ook nog wat opvoeding. Stukje van de Sophia vereniging:
Citaat:
Bij wet is het verboden om kittens jonger dan 7 weken bij de moeder weg te halen. Toch is een vijfde van de katjes die worden aangeboden in advertenties op bijvoorbeeld Marktplaats.nl amper zes weken oud. Maar liefst 98% verlaat het nest jonger dan 12 weken. Veel mensen denken dat een kitten zelfstandig genoeg is wanneer het harde brokjes kan eten en zelf de kattenbak kan vinden. Maar eigenlijk kan een poesje jonger dan 12-14 weken nog helemaal niet op eigen pootjes staan.
Ik wens je in ieder geval veel plezier met je kitten, en het is wel een dotje!