Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:42

Huertecilla schreef:
Waarom blijven dat weer allemaal effectloze toevoegingen aan ´het best bewaarde geheim over rashonden´???
Geen kamervragen. Niets.

http://www.partijvoordedieren.nl/tweede ... agen/i/710
Ik weet dat je in Spanje waarschijnlijk niet alles van de NL politiek kan volgen maar even simpel googelen levert toch aardig wat info ;)
Het is hier uitgebreid in het nieuws geweest en ook hier op Bokt zijn er al meerdere topics over geweest.
[BB] rasfokkerij --> zembla
Dus niets ´het best bewaarde geheim over rashonden´

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:05

Albert schreef:
Het is hier uitgebreid in het nieuws geweest en ook hier op Bokt zijn er al meerdere topics over geweest.
[BB] rasfokkerij --> zembla
Dus niets ´het best bewaarde geheim over rashonden´

Neenee, je hebt gelijk, dat is heel veel in 23 jaar ;)

Albert

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:13

23 jaar geleden was er nog niet zo heel veel te doen op internet, maar zoals gezegd gebruik Google eens en zie hoe "geheim" het is.
Hoe ver zijn jullie er in Spanje eigenlijk mee, zijn er daar al regeringen gevallen over deze kwestie?
...of zijn ze nog te druk met de Greyhounds, Galgo's en andere sporthonden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:30

Albert schreef:
23 jaar geleden was er nog niet zo heel veel te doen op internet, maar zoals gezegd gebruik Google eens en zie hoe "geheim" het is.
Hoe ver zijn jullie er in Spanje eigenlijk mee, zijn er daar al regeringen gevallen over deze kwestie?
...of zijn ze nog te druk met de Greyhounds, Galgo's en andere sporthonden?

Dus als je het ergens niet mee eens bent ga je maar vingerwijzen?
Sterk argument :+
Wil je graag vergelijken?

Dat Spanje achter loopt is evident. 35 jaar geleden was Spanje nog een dictatuur die in de 19de eeuw leefde. De ontwikkeling is enórm. Zelfs het stierenvechten is al hier en daar verboden aan het worden *\o/*

Hoe is de voortganag in NL?
25 jaar geleden waren er al politieke initiatieven. Die zijn niet uit de lucht komen vallen. Daar begon de Sophia stichting al 30 jaar geleden over.
Waarom denk je dat het boekje tot stad is gekomen? Vanuít het Min.v.Landbouw?
Ondertussen is de situatie alleen maar verergerd.

Laten we maar niet gaan vergelijken Albert.
Dat in Iran vrouwen gestenigd worden wegens overspel maakt nog niet dat in NL niets gezegd mag worden over een mep of twee :)*

Google inderdaad eens op ´Mooi, mooier, mooist, rashonden´.
Dat noem ik een goed bewaard geheim. Jij niet. We verschillen van mening.
Ik vind dat er beschamend weinig gebeurd is. Jij niet. We verschillen van mening.

Wat jij nu doet is defacto op de rem gaan staan. Het probleem bagetaliseren. Dat gebeurt al >30 jaar. Van toen Spanje nog geen democratie was....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:31

Maak kennis met Moujik:

Afbeelding

Misschien een trendsetter zoals zijn baas was.
De hond ís tenslotte gefokt door niet zomaar een fokker en gekocht door een sky high Frans society figuur.

Hij ´hijgt´ want het is in de middag half juni in Marakesh.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:37

Och, mijn langneuzige jachthond hijgt ook rond het middaguur half juni in Marakesh vermoed ik zo. Waarmee ik niet wil zeggen dat die bull niet een veelstekorte neus heeft hoor, maar bij een gemiddelde middagtemperatuur van 31.3 graden in juni, hijgen de meeste honden ;)

Het boekje in kwestie ken ik niet, en even googlen levert inderdaad op de eerste paar pagina's maar een handje vol relevante resultaten op. De docu van de BBC en de uitzending van Zembla ken ik wel, ik denk dat het een beetje van dezelfde strekking is? In dat geval kun je een hoop van je antwoorden waarschijnlijk wel halen uit het Zembla-topic van toen. De 'ignorance' van bepaalde fokkers van bepaalde rashonden komt imo voort uit het feit dat er vanuit de 'klant' gewoon nog steeds vraag naar is. Zelfde als waarom er in gódesnaam nog steeds handenvol broodfokkers bestaan. Gewoon omdat de klant wil. Mensen willen NU-NU-NU een pup, liefst nog gisteren en dan willen ze er vooral ook zo min mogelijk aan betalen. En mensen willen inderdaad een Duitse Herder met het karakter van een Labrador. En een Border Collie zónder die nare drijfzin, en dan het liefst ook nog eentje die níet al te veel energie kost wantja, dat is allemaal heel vervelend natuurlijk. Men wil een jachthond zonder jachtpassie, want anders moet je zoveel tijd in het opvoeden steken. Gemakzucht dient de mens he ;)

Ik ben het verder overigens helemaal met je eens dat dit geen gewenste ontwikkeling is. Een Border Collie die niet wil drijven is geen Border Collie. Een Spaniel die niet wil jagen is geen Spaniel. Helaas is dat bij heel veel rasverenigingen nog niet doorgedrongen, ik zou namelijk zeggen, fokken doen we pas als de hond ook een working test met goed gevolg heeft afgesloten. Of wat er dan ook voor zo'n ras een gebruikelijke proef is. Maar helaas ben ik bang dat dat een utopie gaat zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:45

Dan gaan er in NL geen Duitse Herders meer verkocht worden, niemand wil een DH met karakter van een DH, en zeker niet eentje die heeft bewezen herderswerk te kunnen, en niet alleen dat, maar ook kan jagen, een slede kan trekken, kan zoeken, enz........
Zulke honden zijn geweldig, maar ja, daar gaat tijd in zitten, en het idee van een DH (of een BC for that matter) is vooral dat je er naar kijkt, maar je moet er niet ook nog tijd in moeten steken, want die hebben we niet en maken we niet ook......

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:47

My point exactly. Helaas, want wat is er nou mooier dan met je hond te werken, met je hond te doen waar ze voor gemaakt zijn? Kijk, ik moet ook niet denken aan een Duitse Herder hoor, das veel en veel te veel hond voor mij. Daarom néém ik er ook geen, zo moeilijk is het niet hoor :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:58

Juistem :D

Dacht iedereen maar zo. Dat is eerlijker dan een ras naar de bliksem helpen.

Die Franse Bulldog hierboven, zo vind ik ze nog wel leuk, ik ben iig niet bang dat ie elk moment dood neervalt :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:33

Neej schreef:
Och, mijn langneuzige jachthond hijgt ook rond het middaguur half juni in Marakesh vermoed ik zo. Waarmee ik niet wil zeggen dat die bull niet een veelstekorte neus heeft hoor, maar bij een gemiddelde middagtemperatuur van 31.3 graden in juni, hijgen de meeste honden ;)

Díe FB heeft juist een _/-\o_ neus.
Hij hééft nl. een neus en niet eens zo´n hele korte. Het blijft wel een ´dog´.
Bedenk ook dat het een reutje is; daar zit duidelijk sexueel dimorphisme bij.
Tegenwoordig is een dop in de kuil tussen de ogen de ´neus´ van de tentoonstellingswinnaar.

Jij snapt het Yamcha. Deze heeft ook fastoenlijke poten waarmee echt gerend kan worden.
Zó is het een leuke hond; een hónd en geen rochelend voetenbankje.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:29

Ik had heel je opmerking gewoon blijkbaar verkeerd begrepen haha :+ Dat deze bull een langere neus heeft dan 'normaal' (bewust tussen aanhalingstekens want normaal is het niet natuurlijk..) had ik niet eens gezien eigenlijk, maargoed, ik zie eigenlijk zelden (franse) bullen, dus ook weinig vergelijkingsmateriaal.. Vond 'm waarschijnlijk vrij kort omdat ik mijn langneus gewend ben.. Weer wat geleerd :)*

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:16

hmm goed punten hier.. Ben het er wel mee eens dat de honden alleen nog voor de show en niet meer voor hun doel worden gefokt. Maar hoe denken jullie dan over pitbulls en mastifs? Gemaakt om te vechten maar zo doorgefokt dat vaak de echte vechtlust er uit is... Wat denk je van poedels? Jacht en zwemhonden nu dienen ze meestal als show hond en zie je zelden nog als jachthond.

Als alle mensen nu eens een hond namen die bij hun pastte en niet op look hun hond gingen uitzoeken? Maarja verkiezen we eigenlijk niet alles om het uiterlijk?..

Ik heb een labrador om het rustige en vriendelijke karakter, toch doe ik met haar aan behendigheid en aan speuren in het bos.. waarom? Omdat ze het ontzettend leuk vind en ik ook!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:25

NienkeNiels schreef:
Als alle mensen nu eens een hond namen die bij hun pastte en niet op look hun hond gingen uitzoeken? Maarja verkiezen we eigenlijk niet alles om het uiterlijk?..

Tuurlijk wil je ook een leuke hond om te zien. Tenminste, ik wel. Maar ik ben ook verstandig. Ik vind bijvoorbeeld Malamutes práchtig. Echt, zou er voor het plaatje zó 3 in huis nemen. Maar qua karakter passen ze helemáál niet bij me, dus heel simpel, dan niet :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:32

Nog niet zo lang geleden heb ik met een musher gesproken met Husky's voor de slee. Leken in niets op de Husky's die je hier wel op shows tegen komt en hadden dus ook geen van allen een papier. Een "drama" noemde hij de tegenwoordige fokkerij wat niets meer met de Husky van oudsher van doen heeft...... Als je hier in Nederland op zoek gaat naar een husky met volledig papier moet je niet de intentie hebben deze voor een slee te knopen, ben bang dat je kunt gaan duwen.

Maar ze leveren wél geld op, die pups met de mooie blauwe ogen, en dat is het hele probleem (alweer). Dat het karakter wel Huskylike blijft is te zien aan de asiels en herplaatsers...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 23:36

NienkeNiels schreef:
Ik heb een labrador om het rustige en vriendelijke karakter, toch doe ik met haar aan behendigheid en aan speuren in het bos.. waarom? Omdat ze het ontzettend leuk vind en ik ook!

...en in dat ras als nu door stompzinnige uitelijk inteelt 60% kanker krijgt, entropion normaal is, hd veel voorkomt, huidziektes vererven, epilepsie of een chronisch hartconditie geen uitzondering is?
Is het dan nog een leuke keuze?
Er zijn legio rassen waarbij de kans op een dergelijke serieus levenskwaliteitsbedreigende genetische afwijking 100% is.
Let wel ik heb het dan niet eens over rassen die door de raskenmerken al per definitie inboeten aan kwaliteit van leven wegens voorgeschreven deformaties die lopen en ademhalen bemoeilijken in een dergelijke mate dat een reu niet eens meer kan dekken zonder adem- of hartprobleem.
Dát is het onderwerp.
Dát is wat angstvallig geheim gehouden wordt; ´ga naar de rasvereniging voor een erkende fokker om verzekerd te zijn van een pup van goede kwaliteit´

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:46

Om even te reageren op hierboven :) Mijn labrador is een labrador zonder stamboom en geen volle labrador!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 00:15

NienkeNiels schreef:
Om even te reageren op hierboven :) Mijn labrador is een labrador zonder stamboom en geen volle labrador!

Ah kijk, outcross hybrid vigor door genetische variatie; de kynologische kneuzenfok door genetische risicospreiding ontdoen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:41

NienkeNiels schreef:
hmm goed punten hier.. Ben het er wel mee eens dat de honden alleen nog voor de show en niet meer voor hun doel worden gefokt. Maar hoe denken jullie dan over pitbulls en mastifs? Gemaakt om te vechten maar zo doorgefokt dat vaak de echte vechtlust er uit is... Wat denk je van poedels? Jacht en zwemhonden nu dienen ze meestal als show hond en zie je zelden nog als jachthond.

Het lijkt mij ook niet in alle gevallen wenselijk om een oorspronkelijk fokdoel aan te houden Soms moet je ook kiezen tussen je fokdoel veranderen of geen vraag en dus uiteindelijk geen ras meer. Ik bedoel hoeveel herders en jagers zijn er nog in nl, en in de huidige maatschappij is toch ook geen gebruiksdoel meer voor een vechthond??

Ik denk niet dat het echt realistisch is dat men een ras gewoon laat verdwijnen of zelfs met opzet stopt, dat gaat nooit lukken.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 01:08

Mijn sharpei pup zonder stamboom, want daar begin ik dus niet aan bij de sharpei wereld ( hard gezegt maar werd van alle kanten ervoor gewaarschuwd)
Weet het ras is slecht kwa gezondheid, ogen huid hd ed sharpeikoorts, werd gewaarschuwd voor fokkers waar deze problemen veel voorkwamen.
Dus keuze voor mij een dure stamboomhond met grote kans op veel problemen, of een wat minder dure hond waar de kansen net zo groot zijn, tja dan is mijn keuze snel gemaakt, stamboom is voor mij niks belangrijk.
Ze komt uit een stamboom vader en stamboomloze moeder, beide kerngezond, geen hd geen ed sharpeikoorts ook niet geholpen aan de oogjes, wat bij peitjes heel normaal is rond de 2/4 weken, geholpen worden dan omdat de oogleden gaan krullen.
Ze is ondertussen 5 maanden oud, gezondheid is nog steeds goed, oogjes zijn prachtig, nog geen ingreep voor gekomen, en zoals het eruit ziet gaat dat ook niet gebeuren.
Risico met het ras ja, er zijn vele pei liefhebbers die ermee zijn gestopt door al die problemen, Kyona mijn pupke dus, moet mij laten zien dat er nog wat hoop is, dat niet alle peitjes zo slecht zijn en hopelijk over een jaar of 2 een 2de pei erbij.

Peitjes zijn gefokt voor jacht en waakhond.
Die van mij beschikt zeker over beide kwaliteiten van het ras.
Waken vanaf dag 1 als pup van 8 weekjes oud.
Jacht sinds kort ook, op vogeltjes buiten.
Daarnaast bezit ze zo'n beetje alle andere dingen kwa karaktereigenschap van de pei, het geen waarop ik ben gevallen, daarnaast gek op het uiterlijk dus mooie combi voor mij...

Persoonlijk vind ik het jammer, wij mensen moeten alles maar "beter" maken, nee ik bedoel MOOIER.
Beter worden de rassen er niet van, 1 en al ellende .
Honden met te korte neuzen, niet meer normaal kunnen paren, niet normaal kunnen bevallen, steeds kleiner fokken, of juist groter zo kunnen we wel even doorgaan.
Daarnaast gewoon fokken met honden die gevoelig zijn voor bepaalde afwijkingen...
Tumoren in de lijn? boeie gewoon mee doorfokken.
Even voor de duidelijkheid scheer nu niet alle fokkers over 1 kam ;)

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 01:14

Ik kan je zo de naam van een fokker geven die het boxer-ras compleet volgens "het boekje" kapot gefokt heeft. Alles waar in dat boek "boxer" achter staat was ook fout aan de hond die wij daar hadden gekocht. En levensgevaarlijk is hij ook.
Je hebt fokkers die echt om het ras geven en fokkers die geld willen verdienen :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:35

E zijn ´fokkers´ en mensen met gelegenheidsnestjes.

Fokkers die over langere periode bezig zijn, zitten in het establishment van rasvereniging en tentoonstellingen.
Slechts de uitzondering heeft enig benul van populatiegenetica en zelfs die uitzondering kan geen uitzondelijke positie innemen mbt de selectie want wordt anders op de tenttoonstellingen altijd in de eerste ronde al naar huis gestuurd.

De grote meerderheid van fokkers ´doet´ per default hetzelfde. De uitzondering heeft geen invloed op het ras als geheel.
In de regel geldt (voor niet werklijnen van werkhonden-rassen) dat via de gevestigde kanalen een rashonden-pup kopen = een tentoonstellingskneus riskeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:39

liedje89 schreef:
Het lijkt mij ook niet in alle gevallen wenselijk om een oorspronkelijk fokdoel aan te houden Soms moet je ook kiezen tussen je fokdoel veranderen of geen vraag en dus uiteindelijk geen ras meer. Ik bedoel hoeveel herders en jagers zijn er nog in nl, en in de huidige maatschappij is toch ook geen gebruiksdoel meer voor een vechthond??

Ja en?
Dat houdt dan simple in dat je zo´n hond niet in een rijtjeshuis houdt. NIET dat je zo´n ras dan maar ´moet´ veranderen in een Golden Retriever met een vermomming.
Door het verdwijnen van de essentie verdwijnt zo´n ras per definitie ook met als valkuil voor de kopers dat het een loterij is of de pup de correcte ´ongewenste´ eigenschappen bezit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:22

Citaat:
Och, mijn langneuzige jachthond hijgt ook rond het middaguur half juni in Marakesh vermoed ik zo. Waarmee ik niet wil zeggen dat die bull niet een veelstekorte neus heeft hoor, maar bij een gemiddelde middagtemperatuur van 31.3 graden in juni, hijgen de meeste honden

31 graden is voor elke hond warm. Met meer dan 20 graden moet je met honden met een korte snuit al geen lange wandelingen meer gaan maken, tenzij je voor genoeg verkoeling zorgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:23

Jis_ schreef:
Citaat:
Och, mijn langneuzige jachthond hijgt ook rond het middaguur half juni in Marakesh vermoed ik zo. Waarmee ik niet wil zeggen dat die bull niet een veelstekorte neus heeft hoor, maar bij een gemiddelde middagtemperatuur van 31.3 graden in juni, hijgen de meeste honden

31 graden is voor elke hond warm. Met meer dan 20 graden moet je met honden met een korte snuit al geen lange wandelingen meer gaan maken, tenzij je voor genoeg verkoeling zorgt.

Dat is een ander onderwerp uiteraard maar.... onzin.
De perros de presa (kortsnuitige dogachtige oorlogs- en jachthonden) zijn ontstáán in het Midden Oosten en de canarische eilanden heten naar de locale vechthond.
Die oorlogshonden zijn breed ingezet in Midden- en Zuid Amerika bij de verovering daarvan.
Die kortsnuitige honden konden ook met warm weer in een warm klimaat op het midden can de dag prima uit de voeten met zelfs lichaamsbescherming om.

Vandaag de dag zijn monterias hier (zuid spanje) nog steeds als sinds vér voor x-tus met rehalas; meute lange honden met een paar perros de presa (= letterlijk prooihonden = spaanse woord voor dogachtigen).
Afbeelding
Die dogachtigen kunnen ook hier in het zuidelijke klimaat úrenlang met de windhonden meerennen door zwaar terrein. Dat is essentieel omdat zíj het zwijn moeten stellen. Het zijn dus wel zwaargebouwde sterke konden met een voor sterke kaken korte snuit, maar oook gewoon normaal functionerende hónden.

Het probleem is niet die kortsnuitigheid maar kneuzenfokkerij van lichamelijk misvormde, te lomp gebouwde, té-kortsnuitigen onder het motto mooi, mooier, mooist :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:54

Even een fragment uit reisinfo:

´Over het algemeen zijn gezonde volwassen honden goed in staat om met het vliegtuig te reizen. Uiteraard neem je geen puppy's, zieke, zwangere, zenuwachtige of oude honden mee. Stompneuzige honden zoals Boston Terriers, Mopshonden, Bulldoggen, Boxers, Chow Chows, Lhasa Apso's, Pekineesjes enz. kunnen op grote hoogte last krijgen van ademhalingsmoeilijkheden door de ijle lucht. Dit soort honden vliegen dus liever niet.´

Dit is toch vréselijk?!
Wat doen die rasverenigingen met hun ´erkende fokkers´ het ras waarvoor ze verantwoordelijk zijn in vredesnaam áán?
Mooie kleine letterljes voor onder rasinfo;
´Dit ras is niet geschikt voor vliegreizen.´