Wij krijgen een konijntje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:57

Erpel schreef:
Ik laat het altijd op de speciale konijnenentdagen doen. Anders betaal je inderdaad scheel.

Dit is ook tijdens de konijnenentdagen |(...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:00

Chichiba schreef:
Erpel schreef:
Ik laat het altijd op de speciale konijnenentdagen doen. Anders betaal je inderdaad scheel.

Andere DA zoeken dan... :=

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:06

Air schreef:
Chichiba schreef:

Andere DA zoeken dan... :=

Ik woon in Amsterdam en ze vragen hier en ook in Utrecht overal rond de €25,- Helaas...
Er zit nogal een verschil in stad en dorp. Buiten het entingspreekuur betaalde ik ong. €45,-
Kun je na gaan wat ze erop verdienen... 8)7

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:18

Oehh neem echt geen zaagel a.u.b. (of een klein beetje om urine op te nemen), dit is stoffig en kan lijden tot kanker en luchtwegeninfectie ;)
Zelf gebruik ik een laagje zaagsel en hooi erover.
En in de winter nog een exstra laag hooi.
Inentingen doe ik wel aan, 40euro per half jaar.
Neem er alsjeblieft 2 nijntjes, het zijn groepsdieren ;)
Geef konijnenkorrel, geen gemengd voer, daar worden ze dik van en eten het lekkere eruit.
En groenvoer moet je idd. rustig opbouwen.
Ikzelf geef ook om de dag wilgentakken, vinden ze lekker.
Onbeperkt hooi, het is hoofdvoedsel.
O en in de winter niet naar binnen doen, dan hebben ze het veelste warm, en buiten vinden ze fijner.
Succes met je konijn :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:01

Verder kan ik je misschien doorverwijzen naar het konijnenforum (weet niet of ik de site mag noemen, anders moet een mod hem er weer uithalen en dan moet je even googlen op konijnenforum, dan kom je er wel ;).) http://www.bunnybunch.nl .
Daar staat ook een lijst op waar alle veilige & giftige groentes opstaan.

Blaadjes kool mogen ze niet te veel hebben ivm. gasvorming.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:05

wow wat een hoop reacties zeg! Super! Ik heb hier heel veel aan en doe zeker met alle tips wat hoor! Ik krijg de rest van zijn voer mee, dus blijft hij daar eerst op zodat ik hem langzaam kan overwennen naar nieuw voer (biks dus, geen melange). Groenvoer heb ik op bunnybunch een hele lijst van gevonden en daar ga ik me in verdiepen. Ik weet nu iig dat het langzaam moet worden opgevoerd ook.

Vragen die ik nu nog heb:

Ik denk dat het diertje niet eens gras gewend is, alleen hooi waarschijnlijk. Nu zal het wel een paar dagen duren voordat ik de ren in elkaar heb en hij echt naar buiten kan huppen, maar moet ik dit net als bij een paard langzaam opbouwen? (s ochtends kwartiertje en dan s middags weer.. en dan opbouwen?)

Tweede vraag: Als ik ze in de winter buiten laat, en het hok met iets als plexiglas dichtmaak, krijgen ze dan niet te weinig zuurstof? Kan ik dan niet beter met bijv jutezakken de boel afsluiten of hoe doen jullie dit?

Bedankt ook voor de link van de opvang van Hunze en Aa's! Daar heb ik zeker iets aan. Ook fijn dat het koppelen dan onder begeleiding gebeurt.

Ik ga mijn DA wel even vragen wat nou wijs is met betrekking tot het inenten :)

edit: bunnybunch heb ik me vanmiddag toevallig op ingeschreven :D

Chichiba

Re: Wij krijgen een konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:15

De ren blijft dan toch gewoon open...Ze kunnen dan buiten zitten als ze willen maar
ook binnen. Ik weet zeker dat ze veel meer buiten te vinden zullen zijn als binnen.
Konijnen vinden het heerlijk buiten, ook in de regen en sneeuw...Lekker het hok open
laten...maar het 'nachtgedeelte' tochtvrij maken...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:59

Hij is errrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Net opgehaald, hok geinstalleerd en............ TADAAMMMM:

hier ben ik!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier woon ik:
Afbeelding

en dit is benji, die was heel benieuwd naar mij:
Afbeelding

Het hok vind ik een beetje zo/zo, dus ik kijk even of ik hem ga opknappen of voor een ander hok ga. Hij is wel vrij ruim gelukkig. Er komt dus sowieso nog een ren voor, zodat ie ook het gras op kan, maar die moet ik dus nog maken. Het is echt een heel schattig kereltje!

Hij heeft nog geen naam, dus als jullie nog een idee hebben voor een (vrij) korte, grappige, leuke, lieve euhm. naam? (geen flappie of pluis ofzo aub)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:55

ik vind het hok nog veel te klein om eerlijk te zijn, en ik ken die hokken, er is weinig aan knaagstrips gedacht, de bodem is van hout dus rot snel en de urine trekt erin waardoor het gaat stinken en de hygiene te wensen over laat. Kijk eens op http://www.dierenspeelplezier.nl/kippen ... day-large/ is het hok goed afgewerkt en een uitneembare bodem. Gelijk genoeg ruimte voor 2 nijntjes! en Makkelijk schoon te maken (stahoogte) en overal kan je bij je nijn! Even een uitgave, maar je hebt er lang plezier van!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:02

Idd. hok is klein en saai.
Je zegt dat je er een ren aan gaat maken, als je dat zou doen dan is het geweldig.
En je kunt er ook wilgentakken inleggen, kunnen ze aan knagen en doen. Wel opbouwen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:08

Ik vind het hok ook een beetje klein, maar als ie over het gras mag lopen de hele dag maakt het niet uit.

Ik vind het echt ontzettend goed dat je dit doet en een vriendinnetje voor hem wilt halen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:36

Foto's zijn niet meer te zien!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:27

Het hok zou ik niets voor hangen van de winter maar dat ga je zelf wel opmerken. Hier deed ik het ook met het resultaat dat ze absoluut NIET meer in het hok wilden gaan. Dit was namelijk vele malen te warm voor hun. Zonder bodembedekking en zonder kleden ervoor (idd jute zak) gingen ze er wel in liggen zeer af en toe.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:48

Helaas, photobucket zit aan zn limiet verdikkie.. zo jammer!! Over een tijdje zijn ze wel weer zichtbaar maar daar heeft nu niemand wat aan.

Serieus klein vinden jullie? Ik heb heel marktplaats eens afgekeken en daar staan echt geen grotere hokken op, dan worden het al kippenhokken. Ik maak er sowieso een ren voor, dat staat vast.. ik wil ook wel kijken naar een ander hok, maar ik heb ook geen bakken met geld om er ff een splinternieuwe mega-villa neer te zetten, dus zoeken zoeken zoeken, dan zal ik ook vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:58

Fijn dat je er in iig een konijntje bij gaat nemen. Ik heb meerdere konijnen bij aa en hunze vandaan.
Ik heb 6 konijnen. Ze zitten het hele jaar buiten en hebben een nachthok. Je kunt beter een jute zak gebruiken dan alles afplakken met plexiglas, iig voor de frisse lucht.

Mijn konijnen zitten op gehakseld stro, 6 euro nog wat voor een hele baal bij de welkoop in Hoogezand, ook wel te krijgen bij de grote dierenzaak op het industrieterrein in Stadskanaal.
Verder krijgen ze hier onbeperkt hooi en zeer matig brok, puur korrel.
Andijvie en peterselie en witlof doen ze het prima op, wees zuinig met fruit en wortels, dit is een bron van suiker en ze worden er dik van. Koolsoorten en bonen moet je beter niet geven, hier krijgen ze koliek van. Rabarber is giftig en daar gaan ze dood aan.
Als knaagmateriaal geef geen dure knaagsticks uit de winkel, veel suiker en duur, maar wilgentakken, eiketakken en takken van fruitbomen, het blad mogen ze ook hebben.

Ik heb buiten een ren met gaas afgezet, als je de ruimte hebt, kun je dat doen, dat maak je aan het nachthok vast. Als je een ruime ren hebt waar ze in kunnen lopen, dan is de grootte van het nachthok niet meer het belangrijkste. Uiteindelijk zitten ze met weer en wind vaak liever buiten dan binnen. Zelfs met -5 en een dik pak sneeuw, verkiezen ze hier buiten boven hun nachthok.

Dierenfan, 5 jaar is nog jong voor een konijn hoor!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:55

Kan niet terug vinden wie wat heeft gezegd over leeftijden, maar 5 jaar is inderdaad nog jong voor een konijn. Een konijntje kan in principe zo rond de 10 / 12 jaar (en ook nog wel ouder) worden. Vergelijk het maar een beetje met een (middelmaat) hond, die worden ook vaak rond de 12/13 jaar, en daarbij is 5 jaar ook nog jong.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:05

wat vinden jullie van dit hok dan? http://link.marktplaats.nl/481024831

edit: Even met een omweg maar hier zijn de foto's nogmaals van nijn en zijn huidige huis (dat hok heb ik erbij gekregen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muronia op 06-09-11 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:33

Persoonlijk ben ik niet zo van de hokken, tenzij daaraan een ruime ren wordt gebouwd, zodat ze ook even lekker kunnen rennen. Dat doen die van mij ook altijd, inclusief bokkesprongen. :D
Bouw je er nog een ren bij aan, dan is het een prima hok.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:36

ja er komt zeker een ren bij! Ik ben aan het puzzelen hoe ik dat het beste kan doen.. waar ik heb beste gaas kan halen enz. Is het dan wijs om ook bovenlangs (ivm nieuwsgierige katten) en onderlangs (ivm uitgraven) gaas te maken? Ik vind het niet erg als ie gaat graven, lekker natuurlijk gedrag, maar ontsnappen moet natuurlijk niet. En als ik gaas onderlangs maak, kan hij helemaal niet graven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

Leorah schreef:
ja er komt zeker een ren bij! Ik ben aan het puzzelen hoe ik dat het beste kan doen.. waar ik heb beste gaas kan halen enz. Is het dan wijs om ook bovenlangs (ivm nieuwsgierige katten) en onderlangs (ivm uitgraven) gaas te maken? Ik vind het niet erg als ie gaat graven, lekker natuurlijk gedrag, maar ontsnappen moet natuurlijk niet. En als ik gaas onderlangs maak, kan hij helemaal niet graven....

Ik heb gaas onderlangs in mijn vaste ren en gaas aan de zijkanten, dat zit vast tegen palen. Het is een 110/120 hoog. Bovenlangs heb ik niets.

Voor mijn verplaatsbare ren heb ik gamma panelen, van die groene, met ijzerdraad aan elkaar en die kun je dan gemakkelijk verplaatsen. Meestal zet ik bij mijn springers een lange stok met een tennisbal in het midden en dan een fruitboomnet er over. In die verplaatsrennen zitten ze alleen overdag.
http://www.mijnalbum.nl/Album=68HRE4GK

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:47

Ik kom eigenlijk alleen maar even mijn complimenten geven. Wat een lief konijntje, en wat een superbaas. Jij weet echt waar je mee bezig bent. :D