Wat in de kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:00

kattengrit van de ES, 1,- per zak, dagelijks haal ik de drolletjes eruit en wanneer het nodig is wat bijvullen. 1 keer in de 1 of anderhalve week doe ik m helemaal leeggooien en weer verschonen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:04

Th0mas schreef:
Ik haal bijna dagelijks drollen en plasbollen eruit, ik gooi wat kattengrit erbij als het te weinig wordt en na 2 weken worden ze helemaal verschoond.

Ik ben afgelopen zondag verhuist, over een maandje gaan de kattenbakken weer in de berging en mijn poezen gaan dan buiten in de natuur de behoefte doen. Is goed te doen, later komt ook een kattenluikje in de deur en ik heb dan geen last meer van die kattenbak.

nee jij niet maar je buren hebben wel last van de uitwerpselen van jouw katten!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:05

Ik had eerder silicaatkorrels (weet 't merk niet meer maar was 'iets nieuws' bij ons in de dierenwinkel dus wilde het wel proberen). Op zich werkt het, 't trekt het vocht uit de drollen zodat die vrij droog zijn als ze een poosje in de bak hebben gelegen en de urine wordt in de korrels opgenomen. Toch vond ik het op de langer termijn niet fijn omdat ik toch zo veel mogelijk urinegevulde korrels uit de bak wilde halen. Dat maakt het duur in gebruik want mijn kat wil wel een dikke laag (elke kat trouwens) korrels in de bak.

Ik gebruik nu eigen merk kleigrit van m'n kleine dorps Spar, in de gele doos. Dat bevalt mij érg goed. Het is heel fijnkorrelig en het maakt supergoed bollen van de urine. Zo kan ik makkelijk urine en drollen scheppen zonder veel 'verlies'. Ik vul dan steeds bij en eens in de zoveel tijd maak ik hem helemaal schoon. Frequentie daarvan hangt van het seizoen af, de hele zomer gebruikt ze de bak niet omdat ze dan alles buiten doet maar 't is een 'mooiweerkat' en sinds een week of twee gebruikt ze de bak ook weer, vandewinter alleen maar, dan vindt mevrouw buiten plassen echt te koud. (Oh, ik woon in het bos dus geen buren die last hebben van mijn kat ;) )

Overigens is dit een handige site voor je dochter: http://www.kattenbakvulling.org/

Oh, ik heb een kattenbak mét deksel én deurtje. Met name aangeschaft omdat ik in een chalet woon en de bak dus gewoon 'in de kamer' staat... 'k Heb em nu naar mijn slaapkamer verhuisd omdat die deur toch altijd open staat i.v.m. ventilatie, dat scheelt al weer wat 'geurtjes' in huis ;) Ook omdat ik honden in huis heb vind ik een kap wel fijn, anders zitten die om de haverklap met hun snufferd in die bak ben ik bang.
Gelukkig heeft mijn kat ook geen bezwaar tegen de kap, let er op dat er ook katten zijn die dat wel hebben en alleen op een open bak willen.
Dan kun je't best een goed diepe bak nemen zodat ze niet snel de zooi over de rand krabben, of - wat een kennis van mij had - alsnog over de bakrand sproeien. Zij heeft een cementbak als kattenbak, die is vrij diep en zo kan er toch nog een dikke laag grit in de bak zonder dat alles over de rand gaat.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:07

Een aantal fokkers die ik ken , hebben ook van die diepe bakken; gewoon grote plastic bakken van de action ofzo :j

Edit: alleen van toepassing als je kat dat nog kan natuurlijk, zo'n sprong maken. ;)
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 04-09-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:07

kattengrit van die mooie witte, nooit geen stank en of vies. En dagelijks ff de drollen eruitdoen, dat is wel zo fris.

Zelfs als mijn lieve kat schijt stinkt t niet bij de kattenbak.

Ik vind alles wat met hout te maken heeft als kattenbakvullig goor, dat geeft geurtjes en vocht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:09

Goldy schreef:
Th0mas schreef:
Ik haal bijna dagelijks drollen en plasbollen eruit, ik gooi wat kattengrit erbij als het te weinig wordt en na 2 weken worden ze helemaal verschoond.

Ik ben afgelopen zondag verhuist, over een maandje gaan de kattenbakken weer in de berging en mijn poezen gaan dan buiten in de natuur de behoefte doen. Is goed te doen, later komt ook een kattenluikje in de deur en ik heb dan geen last meer van die kattenbak.

nee jij niet maar je buren hebben wel last van de uitwerpselen van jouw katten!!!

tenzij je ruim woont en je katten de tuin niet uitkunnen zoals bij mij....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:19

Goldy schreef:
Th0mas schreef:

Maar wat als je nou eenmaal een buitenkat hebt? Zoals gezegd, nu woon ik in het bos en heeft niemand last van haar.
Maar ik weet wel dat als ik ga verhuizen mijn kat gewoon buiten blijft gaan, die wordt doodongelukkig als ik die in huis op ga sluiten. Zij heeft de keus om de bak te gebruiken (ik vind dus wel dat je ook als je kat buiten gaat een bak moet hebben, inderdaad dus juist om het zo veel mogelijk 'bij huis' te houden), maar je kunt niet voorkomen als je kat alles buiten doet, ik kan haar niet dwingen de bak te gebruiken als ze ook naar buiten kan.

Ik erken ook 't probleem van katten die bij anderen in de tuin poepen maar dat zul je dan op een andere manier moeten oplossen denk ik. Misschien kun je aanbieden om zelf af en toe hun tuin door te harken om te checken op kattenstront en anders zijn er wel middeltjes om je kat uit je tuin te houden, dat zou je voor ze kunnen halen zodat zij dat niet zelf hoeven doen... Dit is ook echt iets waar ik me nu al druk om kan maken als ik ga verhuizen (ben zoekende). Maar m'n kat 't hele jaar binnen opsluiten is in haar geval echt geen optie. Ze is als zwerver aan komen lopen en ondanks dat ze 's winters bijna niet naar buiten gaat wil ze toch dagelijks wel even buiten en vanaf 't voorjaar tot najaar is ze heel veel buiten.

@ MamaMiesje, klopt, die kennis heeft dus ook 1 oude kat en voor hem heeft ze een klein stukje uitgesneden als instap. Omdat de bak zo groot is gaat dat meestal wel goed omdat ze toch meestal niet direct bij de ingang gaan zitten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:23

Th0mas schreef:

Dat meen je?? dus jouw katten mogen lekker buiten in de tuin van een ander peopen??? bah.....
Mijn katten komen dat ' lekker' binnen doen. we wonen behoorlijk vrij maar ze komen echt naar binnen om op de bak te gaan. Ik heb biocat classic in de bakken. Dat is best wel duur in aanschaf maar erg zuinig in gebruik omdat het goed klontvormend is en goed geur opneemt. ik maak heel weinig de hele bak schoon maar haal het vieze eruit en gooi er wat schoon bij.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:29

helaas woon ik in een buurt met 10 katten in mijn tuin en ik kan me dus erg opwinden over de uitspraak van thOmas!

als je vrijstaand woont heb ik er geen probemen mee dat je je kat naar buiten laat gaan voor de behoeftes maar zodra je in een rijtjeshuis woont en je kat alleen de buurtuin tot z'n beschikking heeft vind ik t een no go!

gewoon kat binnen houden en op de bak!

suuzepuus

Re: Wat in de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:52

euhm wat heeft dat met vrijstaand wonen te maken? mijn ouders wonene in een rijtjes huis en ook daar gaan de katten naar buiten maar doen hun ding op de bak. Ik woon vrijstaand en heb 1 kat die niet naar buiten wil en de ander komt naar binnen op op de bak te gaan. zo hoort het ook (al heb ik een hele hele hele nare buurman waar ze het van mij ook best mag doen hoor...)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:00

wij gebruiken de fijne korrels van de AH, met geurtje erin. Deze is vrij prijzig (geloof zo rond de E4,50) amar werkt erg goed en heeft een lekker geurtje. Is klontvormend dus zuinig in gebruik. Daarnaast voeren wij onze katten versvlees en hebben ze dus weinig ontlasting en ook nog eens geurloze ontlasting, DAT is pas fijn ongeacht welk grit je gebruikt :D
Verder hebben wij deze kattenbak en die kan ik iedereen aanraden die een open bak wil, want je hebt geen schepje meer nodig en het is erg makkelijk en hygienisch. Af en toe gaat de tuinslang erover en klaar is ie weer :)

Wij hebben 3 katten en ze zitten allemaal op 1 bak, hij blijft namelijk schoon genoeg dus dat vinden ze geen probleem.

Nu overigens in de aanbieding bij (althans onze) Welkoop voor E10.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:09

suuzepuus schreef:
euhm wat heeft dat met vrijstaand wonen te maken? mijn ouders wonene in een rijtjes huis en ook daar gaan de katten naar buiten maar doen hun ding op de bak. Ik woon vrijstaand en heb 1 kat die niet naar buiten wil en de ander komt naar binnen op op de bak te gaan. zo hoort het ook (al heb ik een hele hele hele nare buurman waar ze het van mij ook best mag doen hoor...)

het feit dat je je kat naar buiten laat gaan om zijn behoeftes te doen en geen bak hebt staan om ze daar op te laten gaan.

als je kat 100% alles op de bak doet vind ik t geen probleem dat je je kat naar buiten doet ook niet als je in een rijtjes huis woont.

wil je geen bak in huis en stuur je je kat naar buiten daarvoor vind ik dat je dat alleen kan doen als je vrijstaand woont en je buren geen last hebben van de uitwerpselen van je kat/huisdier!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:16

Handige bak zeg. Moet je dus wel klontvormend grit gebruiken anders heb je er minder aan. Krijg je beide bakken er bij? Want op de plaatjes zie ik dus twee dichte bakken en 1 zeefbak.
Ik heb wel zitten denken aan een open bak nu hij op m'n slaapkamer staat want eigenlijk lijkt het me voor de kat fijner... zit ze zelf toch minder in d'r eigen stank. Vraag me alleen af hoe't dan met de stank in m'n slaapkamer zit := (rauw vlees eet madame dus niet hé... zelfs haar zelfgevangen muizen krijg ik...)

@Goldy. Maar wat als je kat het ondanks bak in huis toch liever buiten doet? Ik kan mijn kat niet dwingen 's zomers binnen te komen om haar behoeften binnen te doen. Het eerste jaar dat ze echt onbeperkt buiten mocht deed ze dat nog maar nu echt niet meer. De hele zomer heb ik geen bak hoeven verschonen en nu sinds twee weken gebruikt ze hem weer af en toe (maar nog niet altijd).
Hier maakt het niet uit, zoals gezegd woon ik in het bos, maar ik hoop toch echt binnen afzienbare tijd te kunnen verhuizen en dan zal ik niet meer zo mooi komen te wonen als nu (woon nu in een chalet in het bos maar een huis van de woningbouw zal per definitie in een dorp staan).
Ik wil ook niet dat ze bij de buren in de tuin gaat zitten maar ik wil m'n kat ook niet permanent in huis opsluiten...
't Enige alternatief wat ik dan heb is haar weg doen... ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:50

je krijgt beide bakken erbij en je hebt dus van onder naar boven gezien:
dichte bak
dichte bak
zeefbak
rand

Je wisselt de dichte bakken steeds om, want je haalt de zeef omhoog en dan valt het schone grit in je bovenste dichte bak (op het plaatje in dit geval de donkere bak). Dan gooi je de zeef leeg in de prullenbak (of zoals wij meteen in de container, wel zo fris). Dan plaats je de zeef in de lege dichte bak (in dit geval de lichte) en gooi je het grit in de zeef die in de dichte bak licht. De andere dichte bak is nu leeg en die plaats je onderaan. De keer erop gaat het prcies andersom, dus je hebt de ene keer een lichte kattenbak en de andere keer een donkere. Echt heel handig :D

Je hebt overigens veel soorten vlees, je zou eens bij de supermarkt een bakje Smuldier kunnen ophalen in de kip-variant, die kost maar E0.46 dus kun je best eens proberen en als dat goed gaat overstappen op een beter (completer) merk. Mijn katten krijgen Carnibest, de honden krijgen Smuldier (de complete versie zit pens in = stinkt en eten de katten dus niet maar honden wel want die houden van poepgeur ofzo :+ ) en bij beide merk ik duidelijk verschil in hoeveelheid ontlasting. Als we even geen vlees hebben en we stappen tijdelijk over op brok of blik , stinkt het weer gigantisch hier in huis met 3 katten op de bak, bah!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:39

Honden krijgen af en toe vers (als 't aan mij lag altijd maar de Mechelaar is van m'n zoon, hij traint KNPV en hij moet en zal het zelfde voer voeren als z'n vader :roll: Tja, 16 dus een eigen mening. En 1 hond vers geven en de ander niet vind ik niet fair, de Mechelaar lust het wel heel graag. Dus krijgen ze ieder hun eigen brok (m'n cairn krijgt brok met scharrelkip als eiwitbron, de mechelaar Royal Canin Club Pro HE) en af en toe vers, dat krijg ik nog wel voor elkaar ;)
Ik heb Carnibest voor de kat gehad maar dat kon uiteindelijk naar de honden. Rauwe kip als ik een keer een filet snij ofzo hoeft ze ook echt niet en vis gaat ze ook alleen mee zitten spelen. Ik heb al wel eea geprobeerd maar moet 't ook een beetje makkelijk kunnen krijgen en dat valt hier nog niet zo mee. Nu bestel ik blikjes Porta 21 bij Zooplus, de 'kip in eigen sap' en da's echt puur alleen kip als je't zo ziet, ook geen 'brokjes' maar draadjes vlees en wel gaar maar 't ruikt ook echt naar kip. Dat eet mevrouw dus wel heel graag. De tonijn heb ik nu ook en die gaat er ook in, maar ook dat is dus wel gaar. 't Is een aparte ;)

Maar even back on topic:
Dan had ik 't toch goed gezien dat die twee bakken in elkaar passen, da's wel heel handig ja...
Misschien als ik verhuisd ben en de bak in een gang of bijkeuken kan zetten ofzo... ben toch een beetje bang da'k nu in't chalet zonder kap geen oog dicht doe van de stank ;)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:36

Goldy schreef:
Th0mas schreef:

Ik heb geen buren....... :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:41

diesel83 schreef:
ik gebruik 2 merken pure (deze is er in lavendel, appel en citroen lucht) echt super spul urine worden echt knoertharde ballen (zodat je ze zo eruit haald) en het grit gaat heel lang mee ruikt heerlijk!

Op dit moment ben ik ook weg van cats litter babypowder. zelfde werking als de pure maar deze ruikt naar babypoeder (je katten ook dus) :o

deze heb ik nu ook (die met die babypoedel geur)
vind hem goed werken
heb 4 katten dus schep elke dag wel 2 keer alles weg

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:37

marleen_usar schreef:
Ik vraag dit omdat mijn dochter een kattenbak service is begonnen, ze werkt nu nog met houtkorrels.Het loopt meteen heel goed,en hebben jullie liever een open bak of een dichte bak?

Wat moet ik me voorstellen bij een kattenbak services? Ze is van het idee hondenuitlaatservices afgestapt, neem ik aan als ze nu hier mee is begonnen?????

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:42

Nee uitlaatservice is ze mee begonnen, maar er moest iets bij dus is ze de kattenbak service begonnen.Niet wetende dat daar veel vraag naar is, dus dat is erg leuk.Mensen kunnen kiezen 1 keer per week een schone bak of eens in de 2 weken.Maar gebruiken jullie een kattenbakzak in de kattenbak of niet?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:17

Ik heb het vroeger wel gebruikt alleen na een paar keer niet meer omdat mijn katten de zak kapot scheuren wanneer ze door de grit krabben.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:53

marleen_usar schreef:
Nee uitlaatservice is ze mee begonnen, maar er moest iets bij dus is ze de kattenbak service begonnen.Niet wetende dat daar veel vraag naar is, dus dat is erg leuk.Mensen kunnen kiezen 1 keer per week een schone bak of eens in de 2 weken.Maar gebruiken jullie een kattenbakzak in de kattenbak of niet?

Hoe doet ze de uitlaatservices nu dan, individueel of toch groepsuitlaat. En zoja groep, hoe doet ze het dan met ophalen en thuisbrengen? Had niet verwacht dat erveel vraag zou zijn voor de kattenbakservices, ik had er ook nog nooit van gehoord.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:13

Ja kattenbakservice is veel vraag naar, en uit laten doet ze lopend,max 3 tegelijk en dan lekker naar de aterkant.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:55

Ik gebruik die van de AH maar dan die duurdere van 4 euro zoveel. Maar wat ik nou echt minder vind is dat we een kat hebben lopen die altijd leuk uit de bak komt dus de keuken ligt weer gauw vol met grit. Is daar misschien een oplossing voor want soms gggrrrrr..... als je net klaar bent met stofzuigen en dweilen dan gaat meneer gelijk die bak op.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:05

ik gebruik Kittyfriend Extra en dan van die 20 liter zakken,deze zijn vaak bij tuincentra's 3 voor de prijs van 2.
verder heb ik een dichte bak met klep voor 2 kittens en gebruik ik plastic kattenbak zakken.

ik ben tevreden,maar wie weet komen er nog handige ideeen langs in dit topic zoals die zeefkattenbak!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:04

liefmeisje21 schreef:
Maar wat ik nou echt minder vind is dat we een kat hebben lopen die altijd leuk uit de bak komt dus de keuken ligt weer gauw vol met grit. Is daar misschien een oplossing voor want soms gggrrrrr..... als je net klaar bent met stofzuigen en dweilen dan gaat meneer gelijk die bak op.

daar is een oplossing voor :j er zijn speciale matjes om voor de bak te leggen. die zijn hoogpolig dus het grit blijft hierin hangen als je kat uit de bak komt. ik heb zelf een kleedje van een soort nep-schapewol. die kan ook gewoon in de was.
m'n zusje heeft voor haar bakken nep-grasmatjes liggen.