Fleurtje100 schreef:Inderdaad geen konijnen meer in de dierenwinkel verkopen, mag trouwens ook voor vogels, cavia's hamsters etc. gaan gelden. En bv. eerst aanmelden, informatiepakketje kopen, en dan als je na 2 weken bedenk en inleestijd nog een huisdier wilt mag je er pas een.
Maar ik vind dat sommige opvangcentra ook wel wat realistischer mogen zijn. Ik heb sinds twee weken twee konijnen. Eerst bij opvangcentra in de buurt gekeken, nou wat ik allemaal voorbij zag komen op websites. Ik mocht niet op 1 specifiek konijn of koppel reageren, zij bepaalde wel wat een geschikt konijn was voor mij, koppel moest minimaal 6m2 ruimte hebben, opvang kwam thuis controleren, als je er niet volgens hun standaarden voor zou zorgen namen ze de konijnen weer mee. Ging een van de twee dood, dan moest er of weer een konijn bij of de ander moest terug naar de opvang. Voor een koppel (beide gecastreerd) vroegen ze €150 euro, en dan koop je ze niet, nee dat is in bruikleen. Ohja en de meeste konijnen die er zaten hielden van knuffelen, en waren niet geschikt voor kinderen, waren schuw etc. Het was mij allemaal net wat te extreem, en al helemaal voor mijn vriend die niet zoveel met dieren heeft (hoezo moeten we dan toestemming geven om ten alle tijde iemand van de opvang binnen te laten om de konijnen te controleren, en als er dan na 7 jaar een doodgaat moet die ander terug of we moeten er perse een nieuwe bijnemen, dan hebben we dus voor de rest van ons leven konijnen, WAT €150 euro voor 'oude' schuwe konijnen terwijl je in de dierenwinkel voor €30,- twee konijnen hebt). Ik snap best dat ze er een goed tehuis voor willen hoor, maar je kunt imo niet verwachten dat mensen meer geld betalen dan in de dierenwinkel, dat mensen goed voor konijnen gaan zorgen, en dat jij dan als opvang ook nog eens jaren later een konijn terug kan gaan eisen omdat zijn vriendje overleden is.
Nu heb twee dwerghangoren van een goede fokker, was ook €150 kwijt aan aanschaf (70), rammetje castreren (45) en beide konijnen enten (35). Ik heb precies de konijnen die ik wilde, ze zijn lief, gezond, en stel er gebeurt iets en ik kan er niet meer voor zorgen dan mogen ze terug naar hun fokker die ze dan herplaatst.
Het is echt niet dat ik van plan ben er niet goed voor te zorgen hoor, ze zitten hier binnen in een hok met twee verdiepingen van 120 bij 70 met een ren eraan vast, totaal is het zo'n 4m2 en dan mogen ze ook nog echt los zodat ze harder kunnen racen. Ze hebben speeltjes, wilgentakken, hele dag hooi en goed voer. En zo'n plekje had ik ook graag aan twee opvangnijnen willen bieden, maar niet met het contract wat daar bij kwam kijken. En ik denk dat meer mensen zo denken, en dat mensen die in eerste instantie hun konijn bij de dierenwinkel wilde halen al helemaal zo'n contract niet zien zitten. Bovendien hoe extremer je het allemaal trekt hoe minder mensen er vaak luisteren. Je kunt beter met wat mildere voorlichting proberen konijnenlevens te verbeteren. Als je meteen voor het maximaal haalbare ideaalbeeld gaat en de rest veroordeeld zullen nog maar weinig mensen kleine en makkelijk haalbare verbeteringen (zoals iedere dag flink hooi geven, een simpel rennetje van 20€ vastmaken aan de kooi etc.) gaan doorvoeren.
wow dat gaat me ook veel te ver hoor
Ik denk dat ze niet veel 'verkopen' daar dan..