Wat willen jullie veranderen aan konijnenleed ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:17

saskiakefie schreef:
Het lastige vind ik, dat ik het ook niks zou vinden als die hokken helemaal weg zouden gaan. Zo heb ik ook zo'n hok als het linkje van Sjors... Is heel handig als er een konijn ziek is of er is een andere situatie, bijvoorbeeld te heet buiten of ruzie of stel dat het hok stuk is, heb je toch iets achter de hand...

Ik zeg ook niet dat het verboden moet worden, maar dat het alleen kan als het konijn voldoende beweging krijgt, en niet de heledag in een klein hokje zit.
Ikzelf heb trouwens ook zo'n soort hok, maar dan groter ;) Dat is voor als we op vakantie gaan, dan moeten ze naar mijn tante en dan zitten ze daar ook in 's nachts overdag zitten ze in een ren, met gras, wilgentakken, voer, drinken :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:18

Hhhm onszelf uitroeien is mischien iets te overdreven ja. :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:21

Gypsy schreef:

Wat bedoel je?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:22

WissMiss schreef:
Even off-topic maar wat zou ik dan kunnen geven naast gemengd voer of biks? Want van gewoon normaal biks krijgt mijn konijn diarree :o

On-topic;. Waar ik me vooral aan erger trouwens is dat veel mensen niet weten dat een konijn niet alleen in een hok kan leven... (ook geen 2 verdiepingen) en dus sowieso zeker iedere dag even uit het hok kunnen (ren)..

Probeer eens het biksvoer van Selective, kost een paar centen maar mijn poeper is sinds ik dat aa. 'm voer niet meer aan de schijterij geweest :)

Tsja, mensen roepen allemaal wel heel snel een konijn moet een maatjr hebben. Prima, konijnen zijn indd groeps dieren, maar de meeste mensen proppen die 2 (of soms wel 3) konijnen in de zelfde afmeting kooitje als waar 1 konijn in zit ( en waarvoor de afmetingen eigenlijk ook al wat aan de kleine kant zijn.) Nee, dan zie ik liever een konijn alleen dan 2 konijnen op een postzegel.

WinSel

Re: Wat willen jullie veranderen aan konijnenleed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:24

Dat is waar, en daarom moeten mensen de juiste voorlichtingen krijgen
Je kan wel tegen iedereen zeggen dat een konijn niet alleen moet leven maar dan moet je er idd wel bij vertellen dat ze niet samen in een hokje passen
Je ziet zoveel op mp staan, niet normaal

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:27

tja ook ik ben ooit schuldig geweest aan een eenzaam konijnen leven. Puur omdat ik als kind daar toen bij aanschaf niet over na dacht dat zij in haar eentje het leven in ging en toen later mocht ik niet nog een konijn er bij van mij moeder. gelukkig kon zij wel altijd loslopen in de tuin en daar genoot ze erg van. Ik zou nu nooit meer een konijn nemen, omdat ik ze niet het leven kan bieden wat bij een konijn hoort. Al vind ik het prachtige dieren(ondanks dat mijn vinger top eraf heeft gelegen en gehecht moest worden dat ik jaar of 8 was van een hapje van het konijn)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:29

Ik denk dat iedereen ooit is begonnen met 1 konijn alleen in een hokje, ik ook... Ze is dan wel 10 jaar geworden maar k zou nooit meer een konijn in een hokje doen....

Je leert met de tijd steeds meer, als je er maar voor open staat

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:32

Sjors493 schreef:
Gypsy schreef:

Wat bedoel je?

Ik bedoel dat mensen grotendeels verantwoordelijk zijn voor alle dierenleed, dus dat ze waarschijnlijk beter af zijn zonder ons mensen.
Maar om nou de hele mensheid om zeep te helpen gaat natuurlijk te ver.
Dat dus. :o

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:38

Caira schreef:
En volgens kunnen ze die vlaamse reus niet kwijt en zit het dier driekwart jaar in een hokkie van 80 cm bij 50 cm, nee dat is dierenwelzijn...

Dat is wel heel kort door de bocht, dat is absoluut niet in elke opvang zo er zit heel veel verschil in opvangcentra. Sowieso de particuliere opvangcentra doen het zoveel beter dan die van de dierenbescherming zelf en die moeten nog wel alles zelf financieren.
Ik vang bijv. ook konijnen op ze worden ingeent en gecastreerd en daar er iets medisch is behandeld. Dat kost geld, een ram kost dan minimaal 35 euro dat zijn dan precies de castratie en entkosten en een dame een bijdrage naar eigen inzicht.
Ze krijgen entboekjes mee, informatieboekje en een hapje eten.
Volgens mij kan je nooit zelf je konijn laten castreren en enten voor 35 euro. De bijdrage die erover heen komt gaat weer in de konijntjes voer, stro en voornamelijk medische kosten bij konijntjes die even wat meer kosten maken dan het gewone castreren en enten. Bijv. abces verwijderen, tanden verwijderen etc.
Ga je alles zelf doen castreren en enten en het konijn aanschaffen ben je met 2 konijnen toch al snel 75 - 100 euro kwijt. En dan heb je nog niet de garantie dat het klikt en ga zo maar door.
En dan zeg je zitten ze er zolang, wederom dat is vaak bij de dierenbescherming opvang helaas het geval, maar de konijntjes die er bij mij het langst zitten, zitten er sinds mei en dat is een koppel de rest voornamelijk vanaf juli pas... ik herplaats enorm snel en dan heb ik echt absoluut eisen. Minimaal 2 konijnen, minimaal 2 vierkante meter etc.
Ik hoop dat je na mijn verhaal daarom een iets meer open blik kan geen en niet naar 1 opvang kijkt.

Het konijnenleed moet gewoon drastisch naar beneden, Saskiaefie heeft daarover al veel dingen verwoord.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:45

niet alleen om de dieren, we verkl*ten het hele milieu, we zorgen ervoor dat er soorten uitsterven dat de wereld steeds verder achteruit gaat maargoed nu gaan we erg offtopic :P

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:14

Inderdaad geen konijnen meer in de dierenwinkel verkopen, mag trouwens ook voor vogels, cavia's hamsters etc. gaan gelden. En bv. eerst aanmelden, informatiepakketje kopen, en dan als je na 2 weken bedenk en inleestijd nog een huisdier wilt mag je er pas een.
Maar ik vind dat sommige opvangcentra ook wel wat realistischer mogen zijn. Ik heb sinds twee weken twee konijnen. Eerst bij opvangcentra in de buurt gekeken, nou wat ik allemaal voorbij zag komen op websites. Ik mocht niet op 1 specifiek konijn of koppel reageren, zij bepaalde wel wat een geschikt konijn was voor mij, koppel moest minimaal 6m2 ruimte hebben, opvang kwam thuis controleren, als je er niet volgens hun standaarden voor zou zorgen namen ze de konijnen weer mee. Ging een van de twee dood, dan moest er of weer een konijn bij of de ander moest terug naar de opvang. Voor een koppel (beide gecastreerd) vroegen ze €150 euro, en dan koop je ze niet, nee dat is in bruikleen. Ohja en de meeste konijnen die er zaten hielden van knuffelen, en waren niet geschikt voor kinderen, waren schuw etc. Het was mij allemaal net wat te extreem, en al helemaal voor mijn vriend die niet zoveel met dieren heeft (hoezo moeten we dan toestemming geven om ten alle tijde iemand van de opvang binnen te laten om de konijnen te controleren, en als er dan na 7 jaar een doodgaat moet die ander terug of we moeten er perse een nieuwe bijnemen, dan hebben we dus voor de rest van ons leven konijnen, WAT €150 euro voor 'oude' schuwe konijnen terwijl je in de dierenwinkel voor €30,- twee konijnen hebt). Ik snap best dat ze er een goed tehuis voor willen hoor, maar je kunt imo niet verwachten dat mensen meer geld betalen dan in de dierenwinkel, dat mensen goed voor konijnen gaan zorgen, en dat jij dan als opvang ook nog eens jaren later een konijn terug kan gaan eisen omdat zijn vriendje overleden is.
Nu heb twee dwerghangoren van een goede fokker, was ook €150 kwijt aan aanschaf (70), rammetje castreren (45) en beide konijnen enten (35). Ik heb precies de konijnen die ik wilde, ze zijn lief, gezond, en stel er gebeurt iets en ik kan er niet meer voor zorgen dan mogen ze terug naar hun fokker die ze dan herplaatst.
Het is echt niet dat ik van plan ben er niet goed voor te zorgen hoor, ze zitten hier binnen in een hok met twee verdiepingen van 120 bij 70 met een ren eraan vast, totaal is het zo'n 4m2 en dan mogen ze ook nog echt los zodat ze harder kunnen racen. Ze hebben speeltjes, wilgentakken, hele dag hooi en goed voer. En zo'n plekje had ik ook graag aan twee opvangnijnen willen bieden, maar niet met het contract wat daar bij kwam kijken. En ik denk dat meer mensen zo denken, en dat mensen die in eerste instantie hun konijn bij de dierenwinkel wilde halen al helemaal zo'n contract niet zien zitten. Bovendien hoe extremer je het allemaal trekt hoe minder mensen er vaak luisteren. Je kunt beter met wat mildere voorlichting proberen konijnenlevens te verbeteren. Als je meteen voor het maximaal haalbare ideaalbeeld gaat en de rest veroordeeld zullen nog maar weinig mensen kleine en makkelijk haalbare verbeteringen (zoals iedere dag flink hooi geven, een simpel rennetje van 20€ vastmaken aan de kooi etc.) gaan doorvoeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:09

Heb voor mijn vlaam 35 euro betaald en was 1 jaar en niets mee gedaan maar maakt me geen zak uit. Het is een heerlijk konijn en het geld gewoon waard. Een vlaam uit opvang die geholpen en geent is dan vind ik 50 euro een mooi bedrag. Mijn honden waren veel duurder en het is altijd maar afwachten hoe oud een dier wordt.

Wat ik graag verbeterd zou zien is geen konijnen meer alleen of samen in een hokje maar geowon een schuilhok met ren waar het droog blijft voor een deel en een deel nat en dan minimaal 1 ram en 1 voedster samen. Zodat ze lekker rechtop kunnen staan en strekken en rond kunnen huppelen.

DW mogen best dieren verkopen maar dna van goede fokkers afkomst en niet te jong en als mensen ervan af willen later MOETEN ze die dieren weer terug nemen. Eens kijken hoeveel dierenwinkels dan nog door gaan met de verkoop van konijnen en knaagdieren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:14

WinSel schreef:
Ik denk dat iedereen ooit is begonnen met 1 konijn alleen in een hokje, ik ook... Ze is dan wel 10 jaar geworden maar k zou nooit meer een konijn in een hokje doen....

Je leert met de tijd steeds meer, als je er maar voor open staat

Inderdaad, heb ook 2 konijnen alleen gehad.. (achter elkaar)
Trouwens wilde ik er ook wel 1 bij alleen mocht het niet. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:19

Fleurtje100 schreef:
Inderdaad geen konijnen meer in de dierenwinkel verkopen, mag trouwens ook voor vogels, cavia's hamsters etc. gaan gelden. En bv. eerst aanmelden, informatiepakketje kopen, en dan als je na 2 weken bedenk en inleestijd nog een huisdier wilt mag je er pas een.
Maar ik vind dat sommige opvangcentra ook wel wat realistischer mogen zijn. Ik heb sinds twee weken twee konijnen. Eerst bij opvangcentra in de buurt gekeken, nou wat ik allemaal voorbij zag komen op websites. Ik mocht niet op 1 specifiek konijn of koppel reageren, zij bepaalde wel wat een geschikt konijn was voor mij, koppel moest minimaal 6m2 ruimte hebben, opvang kwam thuis controleren, als je er niet volgens hun standaarden voor zou zorgen namen ze de konijnen weer mee. Ging een van de twee dood, dan moest er of weer een konijn bij of de ander moest terug naar de opvang. Voor een koppel (beide gecastreerd) vroegen ze €150 euro, en dan koop je ze niet, nee dat is in bruikleen. Ohja en de meeste konijnen die er zaten hielden van knuffelen, en waren niet geschikt voor kinderen, waren schuw etc. Het was mij allemaal net wat te extreem, en al helemaal voor mijn vriend die niet zoveel met dieren heeft (hoezo moeten we dan toestemming geven om ten alle tijde iemand van de opvang binnen te laten om de konijnen te controleren, en als er dan na 7 jaar een doodgaat moet die ander terug of we moeten er perse een nieuwe bijnemen, dan hebben we dus voor de rest van ons leven konijnen, WAT €150 euro voor 'oude' schuwe konijnen terwijl je in de dierenwinkel voor €30,- twee konijnen hebt). Ik snap best dat ze er een goed tehuis voor willen hoor, maar je kunt imo niet verwachten dat mensen meer geld betalen dan in de dierenwinkel, dat mensen goed voor konijnen gaan zorgen, en dat jij dan als opvang ook nog eens jaren later een konijn terug kan gaan eisen omdat zijn vriendje overleden is.
Nu heb twee dwerghangoren van een goede fokker, was ook €150 kwijt aan aanschaf (70), rammetje castreren (45) en beide konijnen enten (35). Ik heb precies de konijnen die ik wilde, ze zijn lief, gezond, en stel er gebeurt iets en ik kan er niet meer voor zorgen dan mogen ze terug naar hun fokker die ze dan herplaatst.
Het is echt niet dat ik van plan ben er niet goed voor te zorgen hoor, ze zitten hier binnen in een hok met twee verdiepingen van 120 bij 70 met een ren eraan vast, totaal is het zo'n 4m2 en dan mogen ze ook nog echt los zodat ze harder kunnen racen. Ze hebben speeltjes, wilgentakken, hele dag hooi en goed voer. En zo'n plekje had ik ook graag aan twee opvangnijnen willen bieden, maar niet met het contract wat daar bij kwam kijken. En ik denk dat meer mensen zo denken, en dat mensen die in eerste instantie hun konijn bij de dierenwinkel wilde halen al helemaal zo'n contract niet zien zitten. Bovendien hoe extremer je het allemaal trekt hoe minder mensen er vaak luisteren. Je kunt beter met wat mildere voorlichting proberen konijnenlevens te verbeteren. Als je meteen voor het maximaal haalbare ideaalbeeld gaat en de rest veroordeeld zullen nog maar weinig mensen kleine en makkelijk haalbare verbeteringen (zoals iedere dag flink hooi geven, een simpel rennetje van 20€ vastmaken aan de kooi etc.) gaan doorvoeren.

wow dat gaat me ook veel te ver hoor :\
Ik denk dat ze niet veel 'verkopen' daar dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:28

ik denk dat er gewoon voorlichting dagen moeten komen , met een bus toeren door het land gratis info eventuele gratis castratie en koppeling...

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:34

toen ik 7 was heb ik ook een tijd een konijn alleen gehad, tja ik wist toen echt niet dat dat groeps dieren waren! :+
maar gelukkig zitten ze nu met ze 2tje, en lopen zo veel mogelijk buiten hun hok, en met goed weer in de tuin.

even off-tropic zag ik het begin van deze tropic staat dat je je konijn tegen verveling wilgentakken kon geve,
is dit goed voor konijnen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:28

Gratis castreren gaat niet lukken ben ik bang, het kost nou eenmaal geld

Wilgentakken zijn goed voor konijnen ja, maar of het tegen verveling helpt ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:33

tja er bestaan ook van die 'acties' dat je je kat gratis kan laten castreren, dus waarom niet bij konijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:40

saskiakefie schreef:
tja er bestaan ook van die 'acties' dat je je kat gratis kan laten castreren, dus waarom niet bij konijnen?

daar doelde ik op :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 17:45

Ow de gratis acties ken ik niet, wel acties dat het goedkoper is als anders...
Nouja misschien is het voor konijnen ook wel mogelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:49

onze 4 poezen (heren waren al geholpen) waren ook geholpen door een stichting omdat het niet meer ging en kon :) echt super dat ze er zijn , als dat ook voor konijnen kon....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 17:51

T zou natuurlijk mooi zijn als dat voor konijnen ook kon, maar Opvang Aa en Hunze is meer dan een jaar bezig geweest om een dierenarts te vinden die de rammen van de opvang wil castreren voor een redelijke prijs, heel veel dierenartsen wilden absoluut niks van de prijs af doen, dus ik zie gratis nog niet zo snel gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:51

het zou het makkelijkst zijn om 1 DA te strikken met een team en dan een rijdende kliniek :) of sla ik nu door?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 19:53

Het is een geweldig idee, maar k denk echt dat dat niet mogelijk is....

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:58

Beetje hetzelfde als tot nu toe gezegd is denk ik, maar daarbij springt voor mij eruit;
leven in groepsverband, al zijn het er al twee.
geen kleine hokjes meer. Een grote ren of een goede plek in huis is al top.
niet meer ongecontroleerd fokken.
ow en het fabeltje de wereld uit dat konijnen zo blij zijn met een knuffel als vriendje :') zelfs de konijnenopvang hier had de konijnen allemaal zo gelukkig in een hokje zitten, want ... ze hadden allemaal hun eigen knuffel :j

Zucht, ik kan niet wachten tot ik op mezelf kan en er weer twee pluizige nijnen bij kunnen <3