Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:20

Wat een onzin, je scheert om te beginnen bepaalde mensen/groeperingen over 1 kam.
Echt niet iedereen geeft zoveel geld uit aan tuigage voor zijn paard,koe,hond,kameel...whatever.
Ik heb een simpele leren halsband met een penning en belletje eraan.
Hond heeft hier geen last van, de kwaliteit is goed, lekker soepel en heeft mij 20 euro gekost.
Tel daar een oud halstertouw bij op als riem(als hij al aan de riem loopt) et voila, niets mis mee.
Mijn paarden lopen met middenklasse hoofdstellen en halsters, omdat ze mooi zijn maar bovenal comfortabel voor de paarden zonder gelijk een vermogen te kosten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:21

http://www.dogsportholland.nl
Komt zo'n beetje al het hondentuig wat we hier hebben vandaan en kan gewoon allemaal in het atelier op maat gemaakt worden.
De honden van Lia hebben zelfs tuigjes voor het abseilen :D
Afbeelding
Ook zwemvesten en koelvesten zijn aanwezig :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:23

Iris82 schreef:
Omdat een goed zadel erg belangrijk is voor een paard, geef ik daar veel aan uit.
Omdat een mooi hoofdstel het hoofd van mijn paard mooi uit laat komen, geef ik daar veel aan uit.

Omdat mijn hond altijd los loopt, loopt ze met een leren bandje dat al vanaf pupsaf aan mee gaat, en een nylon riem van de dierenwinkel.

Ik begrijp niet dat je niet schrijft;

Omdat een mooie halsband de hond fraai complimenteerd geef ik daar veel geld aan uit.

Dat ze los loopt maakt niets uit en een riem is niets anders dan een enkele teugel.

Waarom twee zo verschillende maten voor jouw paard en jouw hond?
Lees daar svp geen kritiek in. Ik doe het zelf ook, maar daarom begríjp ik het nog niet. Het is gewoon niet consequent, het is niet logisch.
Ik los het zó op: ABP en Hermes maken wat je wil op bestelling, idem de ateliers hier in de buurt, maar blijft dat ik het een opvallend fenomeen vind.
Er is een levendige industrie in exclusieve horloge-bandjes en broekriemen voor mannen, een levendige industrie in exclusief harnachement voor paarden voor vrouwen en een paar mannen, er is géén industrie in exclusieve tuigage voor hnden.

Albert

Re: Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:25

HC, zie mijn post hier boven, er is zeker wel goed en op maat gemaakt tuig te koop en dit wordt ook goed verkocht aan mensen die echt bezig zijn met hun honden in de sport of in het werk...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:27

@HC: onder andere www.lindavandrunen.nl/ maakt mooie lederen halsbanden en riemen op maat :) Ik zou je er zo nog 3 kunnen geven, ware het niet dat ik daar de website niet van ken ;) Zie ze regelmatig op show met een stand staan :j

Verder heeft www.hunter.de ook een hoop lederen producten voor de hond :j

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:27

Wat is nu werkelijk je punt?
Je post zit vol met aannames...die ik overigens geheel niet herken...

Ik zie juist velen om me heen met heel gemiddelde hoofdstellen van tussen de 75 en 200 euro...inclusief teugels (excl. bit)

De dure hoofdstellen zijn eerder uitzondering dan regel in mijn omgeving.

Goede (en dure) zadels daarentegen niet, maar dat is ook heel wat anders.

En buiten dat...moet niet iedereen lekker zelf weten waar hij/zij geld aan uitgeeft? Ik ken mensen die wekelijks voor een paar honderd euro wijn opdrinken...wijn...waar ik van gruwel...geef mij maar een glas vruchtensap...maar ieder zijn ding toch?

En ik moet zeggen dat mijn honden hun hele leven met hun halsband van 10-15 euro doen. En als riem gebruik ik een zacht halstertouw (voor zover ze aan de riem lopen, want 90% van de tijd lopen ze los). Riem en halsband is alleen voor dierenartsbezoekjes en dat soort dingen, dus waarom zou ik daarvoor een duur geval nodig hebben? Het halstertouw gaat ook het leven lang mee met de hond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:38

seresta schreef:
ik haal mijn riemen bij http://www.fretten.nl/halsbandenframe.html gemiddelde halsband zit rond de 100-200 euro, tuigen ook in die richting. slip en pennebanden zijn van currogan. ik bezuinig niet op tuigen/riemen ik houdt van kwaliteit en mijn honden staan dr ook veel mooier mee en hebben dit ook verdiend.

Prima spul.
Ik koop al 35 jaar kwaliteitspul voor mijn honden, maak zelf het specialere spul en luxe fijnwerk liet/laat ik maken in opdracht.
Ik was/ben nu weer eens op het net aan het winkelen voor een hond en struíkel over luxe leerwerk voor paarden doch vind níets vergelijkbaars voor honden.
Het verschil wat opvalt is dat voor honden de nadruk ligt op degelijk no nonsense en bij paarden de luxe, exclusiviteit mag/kan.
Er is voor die toch enórme hondenwereld en hun zonder meer liefhebbende baasje die er veel geld voor over hebben geen equivalent van Passier. Tenminste, ik heb die niet kunnen vinden. In zes talen niet.
Ik vind dat :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:44

Neej schreef:
@HC: onder andere http://www.lindavandrunen.nl/ maakt mooie lederen halsbanden en riemen op maat :)

Bedankt voor die site!
Erg mooi en degelijk.
Dat ´degelijke kwaliteit´ geeft exáct weer wat ik bedoel.
Vergelijk die halsbanden met Passier.
Dat is óók degelijk, maar met een overduidelijke component exclusieve luxe die er voor honden niet op vergelijkbare manier is.

Vergelijk ook de schaarsheid van ´LindavanDrunen´ met de brede verkrijgbaarheid van exclusieve luxe voor het paard.

Geen waardeoordeel of wat ook. Ik zie gewoon een wereld van verschil.
Kijk zelf maar naar de paarden- en de hondenwereld. Je kan legio luxe winkels voor paarden vinden. Voor honden is het hooguit een rek in een jachtzaak.

Mijn punt is niet of het nodig is of niet.
Niet mbt hond noch paard.
Mijn punt is dat het er voor paarden een breed aanbod is in exclusieve luxe die er voor honden níet is.
Ik nie begrijp nie.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:48

Mijn halsband kostte 50 euro bij de dierenspeciaalzaak, ik gebruik een halstertouw als riem, maar ik heb ook 1 van de dierenwinkel. En mijn hoofdstel was gratis, van een vriendin gekregen :+ Beetje rare discussie dit eigenlijk...

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:53

In de hondenwereld is wel degelijk een levendige handel aan de gang in allerlei accesoires, maar dan vooral in dekentjes, jasjes, schoentjes, halsbanden met swarovski kristalletjes etc., maar dat is vooral in de wereld van de schoothondjes en minder in NL dan bijv. in de USA.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:55

Huertecilla schreef:
Mijn punt is dat het er voor paarden een breed aanbod is in exclusieve luxe die er voor honden níet is.
Ik nie begrijp nie.

Ik denk dat dat verschil komt vanuit de historie dat mensen met paarden sowieso meer geld te besteden hebben. En hun paard ook vaak gebruikten om hun rijkdom te etaleren. En dat honden vroeger een heel ander doel dienden dan paarden. Honden liepen veelal los op het erf of gingen mee voor de jacht. Dan heb je geen tuigage nodig.
Kijk in India hoe men daar hun olifanten versieren...en met goud behangen als statussymbool.

Van daaruit is dat denk ik zo doorgegroeid.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:58

Huertecilla schreef:
Geen waardeoordeel of wat ook. Ik zie gewoon een wereld van verschil.
Kijk zelf maar naar de paarden- en de hondenwereld. Je kan legio luxe winkels voor paarden vinden. Voor honden is het hooguit een rek in een jachtzaak.

Ik nie begrijp nie.

Ja nee nou vat ik 'm :) Ik had bij je OP meer het idee van een waardeoordeel, terwijl het eigenlijk meer gaat om het feit dat het gewoon haast niet aangeboden wordt :) Niet zo veel als in de paardenwereld in ieder geval. En dat ben ik toch wel met je eens inderdaad.. Hondenspul is genoeg te krijgen. 'gewoon' een halsband of een riem kun je in zowat elke dierenzaak vinden. Maar wil je iets specifiekers, of iets anders, dan is dat soms best lastig te krijgen.

Die hunter jachtlijnen die ik gebruik, heb ik hier in de regio nog nergens gezien in een winkel. Een verendummy, of een hazenvelletje? Een acme spanielfluit? Moet ik echt voor het internet op. En laat ik nou net eigenlijk liever eerst even in handen hebben wat ik koop.. Maakt het lastig. Daarbij heeft Hyperion wel een punt, de 'luxe' die we hier bij honden zien in de winkel, is inderdaad gefocussed op swarovski glimmertjes en dat soort 'onzin'..

Linda van Drunen levert overigens echt heel fijn werk, heb een showlijntje van haar liggen en dat is echt van hele fijne kwaliteit, soepel leer, niet van dat stugge.. Maar das dan ook wel direct het enige aan leer wat ik heb voor mijn hond ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:59

_Hyperion_ schreef:
In de hondenwereld is wel degelijk een levendige handel aan de gang in allerlei accesoires, maar dan vooral in dekentjes, jasjes, schoentjes, halsbanden met swarovski kristalletjes etc., maar dat is vooral in de wereld van de schoothondjes en minder in NL dan bijv. in de USA.

Dat is er in de paardenwereld óók.
Dekens, jassen, beendingussen - in setjes zelf met dekje en bodywarmer, hoofdstellen met swarovski kristalletjes etc.
Geen verschil. Hooguit in die uitzondering die een halsband met echte juwelen voor een in de Louis Vuitton Baxter tas gedragen minihondje koopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 18:09

Neej schreef:
Ja nee nou vat ik 'm :) Ik had bij je OP meer het idee van een waardeoordeel, terwijl het eigenlijk meer gaat om het feit dat het gewoon haast niet aangeboden wordt :) Niet zo veel als in de paardenwereld in ieder geval.

Met alle respect voor LvD is dat in het geheel niet vergelijkbaar met Passier. Passier is er gewoon niet; het escalon daaronder al niet.

Alleen als je het bij een luxe atelier in opdracht laat maken kom je op vergelijbare spullen doch dan is de prijs ineens weer even hoog als paardenspul omdat dit is serie vervaardigd wordt.
Dat geeft gelijk aan hoe groot het verschil is: voor paarden is het er vanaf het rek.

Mogelijk ja, dat dit voortvloeit uit een traditioneel andere rol van paard en hond.
Dat de traditionele paardrij-wereld de luxe spulen koopt en dat die wereld er bij honden gewoon niet is.
Goed punt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:26

Mijn hond (nu 5 maanden) is wat betreft tuigage net zo belangrijk als paarden.
Ik heb dan ook diverse winkels en webwinkels moeten afgaan en bestellen om tuigen te passen.
Uiteindelijk ben ik voor 45 euro voor een tuigje geslaagd, voor een goed passend tuig geen geld!
Alle andere tuigen zaten te hoog of te laag op zijn borst, of hingen tussen zijn poten of knelden achter zijn oksels.
Er komt vd winter nog één bij, wel zo handig altijd een schone.
En mocht hij ergens uit groeien, er is zo een nieuw onderdeel te bestellen.

Dat is deze geworden:
Afbeelding
bron: http://www.dogfysion.nl/perfect-harness-c-43.html

Ik vind het belangrijk dat iets lekker zit en goed past en fijn in gebruik is.
Daarbij koos ik voor een tuig en niet voor een riem uit persoonlijke overtuiging dat een tuig fijner is.

Ik mis wel het luxere segment bij de honden.
Tuurlijk je hebt leren spullen zo duur als je zelf wilt maken, maar niet echt gericht op perfecte functionaliteit.
Zo zou ik bovenstaand tuig graag in leer willen, zacht onderlegd door leer, fleece of neopreen.

Leer of niet, als het niet valt aan te passen aan de maten van je hond daalt het bij mij gelijk in waarde.
Dat zou in je post net zo belangrijk moeten zijn dan de prijs of leer kwaliteit.
Dat mis ik in je berichten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:46

Huertecilla schreef:
Iris82 schreef:
Omdat een goed zadel erg belangrijk is voor een paard, geef ik daar veel aan uit.
Omdat een mooi hoofdstel het hoofd van mijn paard mooi uit laat komen, geef ik daar veel aan uit.

Omdat mijn hond altijd los loopt, loopt ze met een leren bandje dat al vanaf pupsaf aan mee gaat, en een nylon riem van de dierenwinkel.

Ik begrijp niet dat je niet schrijft;

Omdat een mooie halsband de hond fraai complimenteerd geef ik daar veel geld aan uit.

Dat ze los loopt maakt niets uit en een riem is niets anders dan een enkele teugel.

Waarom twee zo verschillende maten voor jouw paard en jouw hond?

Nou ik vind het wel een interessante stelling hoor! Maar weet je wat het is. Mijn hond loopt bijna nooit aan de riem. Een bandje zoals ik zei, die heeft ze wel (van leer), maar die heb ik eigenlijk nooit om. Ik neem wel altijd de riem mee als ik ga wandelen. Ik heb een nylon jachtlijn. Dit omdat ik dat zelf het prettigste vind. Daar maak ik dan een kleine lus in en roep: riem aan. Hond komt dan aangerend en duwt haar hoofd door de lus. :+:

Goed ik vind het dus prettiger om nylon te gebruiken dan leer. Het hangt lekkerder in mn nek (gezien ik de riem vaker om mn hals heb dan aan de hond) en het houdt prettiger vast. Waarom zou ik extra geld uitgeven aan een dure leren riem als deze minder goed aan mijn wensen en eisen voldoet?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:07

Ik heb twee honden en ik heb zo tegen de 40 halsbanden, tuigjes en riemen...
Waarvan de duurste zo'n 30 euro was, een leren halsband met gouden studs zeg maar.
Ik heb veel verschillende omdat mijn oog ook wat wil. De meeste halsbanden zijn van nylon of kunstleer omdat mijn honden graag in het water springen.

Dus bij mij gaat jouw stelling niet op. Voor de paarden had ik ook altijd heel veel verschillende halsters en dekjes, maar geen dure.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:09

Grinnik wat een topic...

Ben bij de paarden al niet zo van de dure tuigage.. en setjes, meer van de allegaartje.
Dus waarom wel bij mijn hond? Hier geld dus hond en paard gelijk.

De fijnste hondenriem is nog alijd zo'n jacht/politie riem van leer, met oogjes zodat je hem kan verstellen.
Het liefst niet 1 die net nieuw is, maar 1 die al een hond heeft overleefd, gewoon omdat die uiterst prettig in de hand liggen.
Ook al zijn ze niet mooi, kostprijs? denk euro of 35?
Die nylon dingen vind ik waardeloos, doen zeer aan je handen.

Dan moet ik bekennen dat mijn hond toch wel degelijk decadent is.
Afbeelding
Met zijn paarse halsband, met kameleonetjes (heb bijpassende riem gekregen, maar die gebruik ik nooit, leren vind ik fijner)
En zijn gekregen regen/winter jasje.

Zijn oranje tuigje.. zijn souvenier, wat ik in Hongarije heb gekocht, rode halsband met hartjes....
En zijn blauwe tuigje met botjes. :+
Afbeelding Afbeelding

Maar volgens mij is de leren riem nog het duurste stuk wat ik heb en die is nog van mijn vorige hond geweest.

bling bling halsband om en dan ziet je hond er nog zo uit....dus waarom zou je....
vriendinnetje van mijn hond....
Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:14

Mijn paard heeft niet de duurste zadels en hoofdstellen, want dat is voor mij veeeel te duur.
Wel een goed tweedehands zadel, en tweedehands dekens. Allemaal overgekocht.
Maar dan nog is het duur, want paardenspullen zijn nu eenmaal erg prijzig.

Mijn hond heeft wel een goede halsband en riem (8 meter, zo'n rollijn).
Een mooie mand, waar hij trouwens niet in ligt, maar gebruikt om z'n speeltjes en botten te bewaren.
En een mooi, best wel duur dekje voor de koude winterdagen:

Afbeelding

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:20

hm mijn bouvier draagt nooit een halsband/zit nooit aan de riem. Dus zijn 3e hands tuigje dat 1x per jaar uit de kast wordt getrokken hoeft van mij geen kwaliteit te zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:07

:D mijn hond gaat met een tuig van 1000 euro vrees ik ne tzo makkelijk in de zoute zee dan met een halsband van 20 euro (rogz for dogz). Die van 1000 euro is dan naar de mallemoeren denk ik en die rogz ziet er na jaren nog geweldig uit. En zijn ze heel vies van de modder enz. en gaan ze stinken dan even de wasmachine in en schoon is het spul weer. Levenslange garantie en gewoon nog nooit problemen gehad in alle vele jaren.
Hier veel liever dus goedkoper materiaal dat lang mee gaat dan dat hele dure materiaal mijn hodnen gaan overigens ook in elkaars halsbanden hangen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:16

Ik heb voor mijn beide honden een soort "step-in" fluoriserend hesje. Die krijgen ze aan als ik 's avonds met ze ga hardlopen. Ze gaan altijd helemaal uit hun dak als ik met die dingen aan kom lopen. Zo lollig....ze jumpen er bijna van een afstand in!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:37

Huertecilla schreef:
Naaltje schreef:
net of het die hond wat uitmaakt :')

Een paard wel?

Haha, mijn paard heeft een goedkoop merkloos hoofdstel, net als het tuig van de hond, waarom zoveel geld uit geven als het werkt waarvoor het bedoeld is vind ik het prima, mij hond en paard ook :D

Waar je al niet over nadenkt :')

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:37

Ik heb zelf een bijrijdpaard waar alle spullen bij zaten dus hier heb ik niks voor gekocht.
Mijn hond heb ik voor 50euro meegenomen uit het asiel ( zeer angstige hond die niet snel een plek zou vinden ) het gaat nu uitstekend met hem.
Hij heeft een lederen halsband met van dat zachte onderlegde spul en mooie decoratie erop, deze band was maar 30euro. Is verder uitstekend en als hij kapot is koop ik weer een nieuwe. Ik koop geen superdure halsband omdat ik niet zoveel geld heb en het geld waar ik een dure halsband van zou kunnen kopen liever in een potje steek voor eventuele dierenartskosten, bovendien merkt een hond of paard er ook niet veel van als het duurder zou zijn geweest. Vind het zoiezo een beetje een rare discussie, wil je soms een winkel beginnen in halsbanden en via bokt erachter komen wat de vraag is?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:20

Heel simpel, omdat mijn honden dat niet waard zijn :'). Ondanks dat durf ik toch wel te zeggen dat ik redelijk verslaafd ben aan het kopen van halsbanden :D. En dan met name MAG:

Afbeelding

Daarbij vind ik het gewoon belangrijk dat het comfortabel is voor de hond. Vandaar dat ik tevreden ben met MAG. De pasvorm van de tuigen is goed, en ze verkopen brede halsbanden, dat vind ik voor mijn honden persoonlijk fijner dan die dunne dingetjes...