Wie ervaring met shetland schaapjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:32

K_W_P_N_ schreef:
Texelaars zijn wel erg stressgevoelig, als je een schaap laat schrikken of opjaagt, kunnen de texelaars een acute hartstilstand krijgen en bij dragende ooien abortus. Hebben vaak meegemaakt dat er mensen met honden/paarden tussen onze schapen lopen, wat eigenlijk verboden is, en we er slechte lammeren/ of geen lammeren meer krijgen, en tevens ook acute hartstilstand. Dus ik kan over het algemeen zeggen dat texelaars erg stressgevoelig zijn. Daarom zie je ook nooit texelaars die voor de show als drijfkudde met de bordercollie worden gebruikt.

Oh echt?? Dat wist ik niet.
Welke schapen gebruiken ze daarvoor dan?

kabwan

Re: Wie ervaring met shetland schaapjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:50

KWPN:
Vroeger, lang geleden, hadden wij ook texelaars en toen waren het meer troeteldieren en dan zit er geen stress in. Maar ik kan het nu niet zeggen omdat ik geen texelaars heb, het aflammerseizoen is zo moeilijk met me werk te combineren en daar heb je het normaal erg druk mee. En meestal meer wel met texelaars.
Het bedrijf waar ik laatst was, hadden ook texelaars en waren wel vrij rustig. De slachter heeft ook texelaars en gebruikt zijn beide honden om ze op de vrachtwagen te drijven. En steeds is het weer een andere koppel, maar wel een rust. Ach dat zijn natuurlijk niet alle texelaars van Nederland ;)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:57

Hm ik heb nu Kerry Hill, die zou ik niet meteen aanraden als troetelschaapje omdat ze erg op zichzelf zijn, worden ze wel mak dan blijven ze wat eenkennig. Verder zijn het wel sterke schapen. Texelaars zou ik ook niet aanraden, die heb ik er vroeger wel bij gehad. Ze waren een stuk stressiger dan de andere (*normale :P* waren niet echt een ras zat wat swifter in denk ik en nog wat, gewone schapen die je overal ziet) schapen, ze sprongen makkelijk een stuk hoger en idd meer problemen rondom het aflammeren. Verder waren ze wel mak te krijgen enzo hoor, maar je merkte aanzienlijk dat ze meer last van stress hadden bvb in situaties als dat een hond langs het hok loopt, je ff komt kijken en ze staan op het punt van lammeren, of ze voor het eerst weer op de wei komen na een stalperiode. Ook zijn de iets meer doorgefokte rassen ziektegevoeliger en denk oa ook aan het onderhoud van de pootjes. Bij de Kerry hill, een ras dat wat dichter bij de natuur staat hoef je er amper naar om te kijken. Met shetlandschaapjes heb ik geen ervaring. Maar dit zijn dus wat puntjes om op te letten. Verder heb je idd een UBN nummer nodig, dit is niet heel ingewikkeld te regelen, lees je even goed in :)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:37

Wie weet eigenlijk wat dit voor een soort schaap is ?

Afbeelding

Edit: Ik geloof dat ik hem inmiddels gevonden heb,.. Wallise Schwarznasen.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:44

Wat is een handig aantal om mee te beginnen, 3 ooien?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:48

cremellogek schreef:
Wat is een handig aantal om mee te beginnen, 3 ooien?

dat ligt er ook aan hoe groot je land is. ze eten best wel veel.
en je wilt denk ik ook wel wat over hebben voor je paardjes.
maar 3 is wel mooi om te beginnen, en dan volgend jaar kijken of je er genoeg aan hebt.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:39

En heb je alles al geregeld, of al schapen op het oog?
Ben wel benieuwd wat het is geworden. ;)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:31

Ja, ik heb inmiddels 3 shetland schaapjes. Het zijn echt nieuwsgierige beestjes, maar nog wel heel bang. Trekt dat meestal snel bij?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:13

Ohw als je die nieuwsgierigheid er maar in hebt zitten dan komt het wel goed. ;)
Steeds brokjes meenemen als je bij hun komt en dan rustig door je hurken gaan of even gaan zitten en dan lekker laten eten. En na een paar dagen steeds meer aaien, zullen ze misschien nog een beetje geschrokken op reageren, maar daar wennen ze aan.
Veel plezier met je schaapjes +:)+