Sproeiende kater maakt zichzelf onmogelijk....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:51

dan kan je beter je kat kan weg doen naar een boederij vindt ik en neem je een poes ofzo

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:59

Wat een lastig probleem zeg!

Ik heb zelf een poes die niet zo zeer sproeit maar als ze de kans krijgt overal in huis plast. ook ik was ten einde raad en heb overwogen om haar in te laten slapen. Alles is geprobeerd, maar niets hielp, tot de gouden tip kwam: leefruimte verkleinen. (nadat hij gecastreerd is) Onze kat leeft bij onze afwezigheid alleen nog in de keuken. Ze kan overigens wel altijd naar buiten, maar binnen heeft ze alleen de keuken tot haar beschikking. Als we thuis zijn mag ze natuurlijk wel gewoon in de woonkamer, maar naar boven om op bed te liggen mag weer niet. Inmiddels is haar plasgedrag goed onder controle.

Veel succes ermee!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:15

Ja sorry het is voor mij zo vanzelfsprekend dat katten geholpen zijn dat ik dat vergeten ben te melden.
Alle katten in huis zijn geholpen. Wel is deze kat pas op iets oudere leeftijd geholpen omdat hij een niet ingedaalde bal had :o . Ik moest daarom wachten van de DA. Denk dat hij 1.5 a 2 jaar was.
Moet zeggen dat hij toen ook al raar gedrag had.... als ik met een rokje op de bank zat (dus blote benen) probeerde hij altijd tegen mn benen te rijden (wat honden ook wel eens doen). Nog nooit van gehoord dat een kater dat doet.

De jongste kater weg is geen optie, dat is met stip de lieveling van mn vriend en daarbij is de sproeiende/plassende kater degene die de rest aanvalt, dus niet andersom. Ook hebben we nog 2 honden, dus wie weet zijn die wel het probleem???

Feliway al gebruikt, gaf geen verbetering. Maar dat was spray, toch eens kijken voor die verdamper.

@Brainless, het is sproeien maar wel een flinke hoeveelheid, dus geen klein plasje wat je wel eens ziet bij blaasgruis of blaasontsteking.
En als ik hem apart zet gaat hij net zo lang gillen tot hij er weer uit mag, en gezien zijn 1/4 Oosterse afkomst heeft hij de bijbehorende stem, nogal luid en doordringend dus :j

Hij kan naar buiten wanneer hij wil, hij kiest er zelf voor om steeds weer binnen te komen en zelf de andere katten te streiteren. Denk dat mensen die geen Oosterse katten gewend zijn niet weten hoe anders ze kunnen zijn qua mentaliteit. Het heeft hele leuke kanten, hij praat terug, hij kan aporteren maar dus ook sneller in de stress.

Ik ben trouwens wel van mening dat een ongelukkig dier wat niet herplaatst zou kunnen worden ten alle tijden beter af is door uit zijn lijden te worden verlost dan nog jaren in een ongelukkige/stress situatie te moeten leven....

Een boerdrij zou een mooie optie zijn, maar zie maar iemand te vinden die hem wil hebben. Ik heb in mijn advertentie destijds zelfs al aangegeven dat een proefperiode tot de mogelijkheden behoort (desnoods krijg je er kattenbakken en voer bij). Maar nee hoor geen enkele reactie.
Ik weet zeker dat het over is als hij ergens wel happy is, want toen wij op vakantie waren heeft hij zich ook keurig gedragen. Het ligt dus aan ons/kind en de honden, of een combi van alles.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:21

Zilfstar schreef:
zap schreef:
Andere dierenartsen bellen :j. Jaaaren geleden is onze kater ook om die reden ingeslapen (ik was toen pas 2 jaar, don't shoot me) en dat ging zonder problemen en de dierenarts was het er zelfs mee eens. Ik zou dus verder zoeken naar een dierenarts die het wel wilt doen. Ik kan me helemaal vinden in je situatie :j

ECHT? een kater in laten slapen omdat ie sproeit??? Dus natuurlijk gedrag vertoond?

Ruim 20 jaar terug aan het profiel te zien ;)

@ Ts: het blaasgruis kan ook de reden zijn dat de kater sproeit.
Heb je daar speciaal dieet voer voor?

Zijn de kattenbakken schoon? Sommige katten willen beslist niet op een vieze bak.
Staan ze op de juiste plekken? Kan heel veel uitmaken in het gebruik ervan.

Verder kan je ook even op het kattenprikbord informeren. Tip: meldt daar vooral niet dat je overwoog om hem in te laten slapen, dan wil niemand je meer helpen. Ben eerlijk gezegd ook blij dat jouw dierenarts niet aan dat verzoek heeft mee willen werken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:26

Cynderella81 schreef:
Feliway al gebruikt, gaf geen verbetering. Maar dat was spray, toch eens kijken voor die verdamper.

Hij kan naar buiten wanneer hij wil, hij kiest er zelf voor om steeds weer binnen te komen en zelf de andere katten te streiteren. Denk dat mensen die geen Oosterse katten gewend zijn niet weten hoe anders ze kunnen zijn qua mentaliteit. Het heeft hele leuke kanten, hij praat terug, hij kan aporteren maar dus ook sneller in de stress.

Ik ben trouwens wel van mening dat een ongelukkig dier wat niet herplaatst zou kunnen worden ten alle tijden beter af is door uit zijn lijden te worden verlost dan nog jaren in een ongelukkige/stress situatie te moeten leven....

Een boerdrij zou een mooie optie zijn, maar zie maar iemand te vinden die hem wil hebben. Ik heb in mijn advertentie destijds zelfs al aangegeven dat een proefperiode tot de mogelijkheden behoort (desnoods krijg je er kattenbakken en voer bij). Maar nee hoor geen enkele reactie.
Ik weet zeker dat het over is als hij ergens wel happy is, want toen wij op vakantie waren heeft hij zich ook keurig gedragen. Het ligt dus aan ons/kind en de honden, of een combi van alles.

Ik heb in de kamers waar de katten zijn 1 verdamper opgehangen, is het een echt grotere kamer dan heb ik er 2 opgehangen. Ik heb echt het idee dat het hielp, kon ook merken als de verdampers bijna op waren.
Wat voor voer krijgt hij ivm blaasgruis (de mijne had vroeger ook blaasgruis - de plasser bedoel ik dan ;-) )

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:29

Ik snap wel dat de dierenarts hem geen spuitje geeft. Ondanks zijn blaas is hij dus gewoon gezond? Hoe oud is ie? Ik zou me schamen om er een spuit in te douwen omdat hij sproeit, sorry hoor.

Edit: Mijn (wannebe)kater sproeit ook tegen tassen, dekens, jassen, maar er is nog geen seconde de gedachte geweest om hem in te laten slapen.. Het is gewoon de natuur. Als je beesten neemt weet je dat dit kan gebeuren, en ik vind dat je daar ook de verantwoordelijkheid voor moet dragen.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:31

@BrankaZ; hij heeft daar speciaal dieet voor, al jaren (ook al eens verschillende merken getest, biologisch huppelepup voer etc etc).
Meerdere kattenbakken aanwezig op alle 3 verdiepingen, met verschillende ondergronden, worden netjes schoongehouden en op de plek gezet die meneer wil (dat wil nog wel eens verschuiven door de tijd heen).

Ik weet het gewoon echt niet meer, alle tips/trucs voorbij zien komen, maar hij is gewoon niet happy hij wil gewoon een andere baas. Zoals ik al aangaf kastje-muur :(

@Fargo; het gaat het beste met Special D.
Nog een vraagje over die verdampers... kan dat geen kwaad voor ons kindje?

@Miracle, alleen blaasgruis , dus NIET gezond zonder speciaal voer. Dus nee daar schaam ik me niet voor, zie mijn bericht van hiervoor. Moet ik hem dan de rest van zn leven stress laten lijden?? Dat is ook niet bepaald diervriendelijk toch?
edit, ik neem al jaren mijn verantwoordelijkheid voor mijn dieren (ook opvangdieren, dus weet waar ik het over heb) maar dat is momenteel ook echt nog de enige reden dat hij nog steeds bij ons woont.

Miracle_

Re: Sproeiende kater maakt zichzelf onmogelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:33

Probeer eens een zorgboerderij. :)

Nogmaals, hoe oud is hij?

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:34

breng je kat dan naar een boederij
doe niet zo moeilijk
je hoeft hem niet de dood te geven

zet hem op marktplaats aangeboden gaat alleen maar naar boederij klaar

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:35

Volgens mij kunnen die verdampers geen kwaad, ik heb zelf Astma, heb nog wel even gedacht als ik daar maar geen last van krijg. Maar merk er zelf niets van als ze er hangen. Je zou voor de zekerheid even kunnen googelen, er is best veel over te vinden op het internet.

Ik bestel zelf via Vitapharma‏ (internetsite) daar waren ze het voordeligst over het algemeen. Kun je natuurlijk ook nog even checken, maar bij Da zijn ze behoorlijk duur in mijn ervaring -dat kan heel wat euro's schelen.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:37

Hij is nu 9, heb hem al vanaf kitten.
Natasha 1996; ga ik weeeeeeeer proberen. Jij weet toevallig niet iemand die het wil proberen?
Ik zal jullie op de hoogte houden w.b.t. de reacties op MP.....

@fargo; thanks!

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:38

ik heb het aan me oma gevraagt
die woont ook op een boederij maar ze zij dat ze geen katten meer hoefde

dus dat was wel jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:39

misschien kan je via bokt wel iemand vinden die op een boerderij woont?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:40

Boerderij hoeft geen oplossing te zijn. Mijn vriendin woont op een boerderij met ruimte, en nog sproeit haar kat ;) Die is ondertussen al verbannen naar de deel met overdags de deur open, dus hij kan naar buiten, maar het sproeigedrag is niet beter geworden. En dan zit dus je deel ook nog onder de kattenpis :r

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:41

ja dat hoor ik dus steeds helaas.... Ik las iets dat je op bokt geen herplaatsers voor 3e mag aanbieden??
@rina: dat is ook balen...

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:41

maar die kat komt dan niet binnen blijft bij het stro enzo en kan bij de andere katten gaan wonen
Laatst bijgewerkt door HxSunlight op 31-08-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:43

precies, die poes van mij kwam daar ook niet binnen :n leefde in de hooi/stroschuur/erf. ben nog langs geweest een keer en ze zag er geweldig goed uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:45

Mijn eerste gedachte was ook op een boerderij proberen te plaatsen. We hebben zelf ook een ongeholpen aanloopkater geadopteerd op die manier. Hij sproeit, hij is niet aai-baar, maar hartstikke gelukkig met zn warme slaapplek en dagelijks voer en aandacht, hoewel hij niet in huis zelf komt.

Ik begrijp je frustratie en hoe vervelend het moet zijn, maar het dier "uit ZIJN lijden verlossen" vindt ik hier zeker niet op zijn plaats.. als je zo'n benaming wilt gebruiken, denk ik dat het dier "uit JULLIE lijden verlossen" meer op zn plek is.

Zoek kattenfora op, plaats op alle adverteersites naast marktplaats afvertenties, maar heb vooral het geduld tot de plek is gevonden, want die moet ergens zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:48

Heb je geen mogelijkheid in huis om de kater een eigen kamer te geven? Dat zou rustiger voor hem en voor de rest van de dieren zijn en wellicht hoeft hij dan voor zijn gevoel niet te sproeien en gaat het hele gedrag weg?

Overigens is er ook een mevrouw in A'dam die je telefonisch kan benaderen voor advies over kattengedrag, wellicht kan je haar bellen? http://www.kattengedragcentrum.nl/50-Ka ... -Lijn.html

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:48

Voor mijn kater geldt hetzelfde verhaal, medisch helemaal binnenstebuiten gekeerd, speciaal dieetvoer, al zijn wensen vervuld en hij blijft overal plassen. Gelukkig werk ik thuis, dus overdag hou ik hem in de gaten en zet ik hem buiten als hij begint te drentelen, en ook als ik weg ben mag hij niet alleen binnen blijven.
's Nachts hebben we nu een bench voor hem, met een kattenbak erin. Zo is de situatie houdbaar, maar we gaan binnenkort op vakantie en ik breek me al tijden het hoofd over wat ik dan met hem moet... Maar eens kijken of een pension zo'n kat aanneemt.
Succes met de jouwe!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:56

Ik begrijp het helemaal, het is zoooo goor overal die kattenpis lucht... Maar er moet toch wel ergens een boerderij zijn waar ze hem willen hebben?
Ik zou zo'n kat ook niet willen hebben, de kat van mijn ouders had blaasgruis en ging toen overal plassen, de hele stal (40 meter lang en 12 meter breed) meurde gewoon naar kattenpis. Ze ging echt overal op plassen, auto's, zeiltjes, tractor... echt op alles. De gruis is nu onder controle door het voer maar ze heeft de nare gewoonte gehouden door op de auto te plassen in het kiertje tussen het vooruit en de motorkap... Daar komt de lucht naar binnen voor de verwarming... En ja dat stinkt als een mut...

Vraag je geld voor je kat om die te herplaatsen? De meeste boeren gaan geen geld uitgeven aan een kat. Ik vraag het maar gewoon maar je zult er vast wel aan gedacht hebben!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:57

Zou het helpen als je er achter zou komen waar het gedrag vandaan komt? Bijvoorbeeld even een paar dagen/weken de andere katten bij vrienden laten logeren, en kijken of het het gedrag van de sproeiende kat daardoor veranderd? daarna kan je de honden proberen, and so on. Dat zal je misschien niet direct helpen, maar misschien dat het je rust geeft als je weet waar het gedrag vandaan komt.

Misschien een gekke vraag: is er een ruimte of zijn er ruimtes waar de kat voorheen wel mocht komen, en nu niet meer? ik weet een kat die uit frustratie de woonkamer dagelijks onder plastte omdat de eigenaren haar hierin opsloten ivm haren, terwijl de kat voorheen wél door heel het huis mocht lopen. Toen ze de kat weer toegang tot het hele huis gaven was het probleem verdwenen!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:01

Echt heel vervelend en deels ook herkenbaar.
Mijn ex kater heeft een tijdje geleden een blaasontsteking gehad en voorheen ging meneer altijd keurig op de bak maar om de een of andere reden plast hij nu ook op de bank! Ook ik wordt er gek van, alles is al 500x gewassen, alle hoezen, kussen enz, zit dus nu met over mijn kussens met zeiltjes en daaroverheen oude dekbedovertrekken, dat is makkelijker te wassen als iedere keer die hoezen van de bank. Gelukkig is de stank er nu uit maar de irritatie van mijn kant blijft ook hoor, want ik draai bijna dagelijks twee wassen omdat meneer op de hoezen heeft zitten plassen! Blaasontsteking is over dus daar ligt het niet meer aan, kattenbak wordt keurig bijgehouden en gestresst is hij echt niet. Wat ik nu afgelopen weekend heb geprobeert en wat wel werkte is teatree oil op lapjes te druppelen en die onder de hoezen gelegd, hij vond die geur verschrikkelijk en ging weer keurig op de bak. Flesje is nu leeg en ja hoor sinds gisteren heeft hij weer op de bank geplast! Vanmiddag dus weer een flesje halen, zien of het toeval was of dat het echt werkt! Wij gaan dit weekend een mooie kattenren maken, dan kan hij ook veilig naar buiten en als het dan niet overgaat dan mag meneer gewoon tijdens mijn afwezigheid niet meer binnen, alleen nog in de bijkeuken en de ren, tis niet anders. Hij doet het ook alleen als ik niet thuis ben.
Maar goed heel veel succes met deze ellende, ik weet precies hoe gefrustreerd je je voelt!!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 12:25

@ThessaKeizer; succes ik hoop echt dat teatree bij jullie de oplossing blijkt te zijn. Bij ons helaas niet.

@Telpeva: het komt denk ik door de combi van alles. Zoals ik eerder al aangaf toen wij op vakantie waren (ik/vriend/kind en de honden) en dus alleen de katten in huis waren heeft hij zich keurig gedragen.

@Fred-kroket; nee hij mag natuurlijk gratis weg. Eventueel zelfs met nieuwe kattenbakken en een zak dieetvoer. Zelfs op proef als diegene dat zou willen. Maar zelfs bij familie/vrienden kunnen we hem niet plaatsen.

@Rhodos; thanks voor de link!

@Leorah; een kat die al jaren in stress leeft vind ik wel lijden hoor...
Als ik zo zou lijden was hij al eerder weg geweest, maar heb altijd begrip voor hem gehad en gedacht dat het aan onze vorige/kleinere woning lag en beperkte mogelijkheden qua buiten in combi met onze gezins en dierensituatie. Het ging in onze nieuwe woning ook even goed, ik was helemaal gelukkig. En toch begon het na een aantal maanden weer (en er was geen wijziging in wat dan ook) en nu heeft hij 3 royale verdiepingen tot zijn beschikking om te plassen ;( Vergeet niet dat ik ook nog een kleintje rond heb lopen die er als je even niet oplet ook met zn handjes of weet ik veel wat inzit. Dat is gewoon smerig!

Hij kan niet apart want dan wordt hij gek en gilt hij de boel bij elkaar. Ik denk dat hij pas tevreden is als wij in de schuur gaan wonen en hij in huis *D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:46

Ik denk niet dat jullie het probleem zijn maar eerder de hond en het kind. Je zegt dat hij 9 is en sinds 2,5 jaar sproeit. Is er een hond bij gekomen sinds 2,5 jaar, of is je kind toevallig er al sinds 2,5 jaar?

verder vind ik het overigens schandalig dat je een kat die je al sinds kitten af aan al heb, in wil laten slapen omdat hij sproeit en jij het nu wel erg vervelend vind worden. Dit is in de stress, oke, maar ik betwijfel dat het dier het zelf fijner vind om te sterven dan bij jullie te blijven wonen. Er zijn wel boerderijen die ze op neemt, je moet alleen even zoeken. Eventueel kan ik het even voor je vragen bij de boerderij waar k nu sta, daar lopen veel katten rond die niemand wilde omdat ze niet tam waren.