Hondenfoto's gezocht voor onderzoek naar karakterkenmerken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amber28

Re: Hondenfoto's gezocht voor onderzoek naar karakterkenmerken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:15

ik heb trouwens een vuinisbakje en een kruising friesestaby

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:18

Mijn lijkt het hondje in openingsbericht ook een enorm leuk kruising hondje dus denk dat ze die vast kan gebruiken. De hond die ik door stuurde (boxer) is ook geen stamboomhond overigens en wel een vat vol tegenstrijdigheden en hoop dus ook op een resultaat of eindverslag o.i.d.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:30

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken bij honden.
Honden zijn toch veel specifieker en veel langer op raskenmerken gefokt en geselecteerd dan paarden.
Waarmee ik wil zeggen dat de stand van de oren, de kaaklijn en noem maar op gewenste raskenmerken kunnen zijn, die daarmee ook aan gedragskenmerken van het ras vastzitten.

Gebruiksdoelen zijn zo verschillend ontwikkeld, zoals de speurzin die bij de groep lopende honden/zweethonden zeer goed is ontwikkeld en daarmee ook bepaalde karaktereigenschappen en uiterlijk. Zo zeg maar...

Dus...is dit wel toepasbaar op honden in die zin vraag ik me af?

Hoe kijk jij daar tegenaan TS?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 22:34

Alle honden zijn welkom, ras of kruising maakt niet uit. De hond van de voorbeeldfoto's is ook een kruising :D

Over de resultaten, het is nog niet zeker of het mogelijk is om ook bij honden een link tussen kenmerken en karaktereigenschappen te vinden. Ik wil het in ieder geval wel graag proberen en heb al een plan van aanpak. Het is inderdaad waar dat honden veel meer verschillende kenmerken en hoofden hebben dan paarden, maar misschien zijn er toch aan al die kenmerken karaktereigenschappen te verbinden.

En hyperion, jij zegt eigenlijk al, dat rashonden met bepaalde karaktereigenschappen ook raskenmerken hebben, dus dan zou er misschien wel een link kunnen zijn tussen bepaalde kenmerken en karaktereigenschappen.
Maar het is nog onzeker en voor ik onderzoek gedaan heb durf ik nog niets te beweren.

Als het mogelijk is om kenmerken aan karaktereigenschappen te verbinden, dan wil ik een deel van de kenmerken en betekenis voor mezelf houden, zodat ik mijn diensten kan aanbieden voor karakteranalyses van honden, met weinig risico op concurrentie.
Ik kan wel bijvoorbeeld bij elke hond die meewerkt aan het onderzoek de betekenis van zijn (of haar) kenmerken geven.
Maar dat kan alleen als het onderzoek geslaagd is.

Ik ga nog even wat mailtjes en berichtjes beantwoorden :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:19

Da's inderdaad commercieel gezien wel zo slim....

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 23:51

Ja, anders gaat straks iemand anders met mijn methode aan de haal en wordt er net zo goed of nog beter in en dat zou zonde zijn.

Ik heb tot nu toe al 26 honden die meedoen!
Intussen ben ik bij met alle mailtjes en berichtjes, maar ik hoop nog meer foto's en karakterbeschrijvingen te ontvangen :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:33

maar mijn hond valt soms in beiden categorien ligt aan de situatie... waar moet ik dan naar kijken? moet het zo zwart-wit?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 09:56

Het liefst wel, dat je dan kijkt welk gedrag het hond het meest vertoont. Maar ik heb nu al een paar keer bijv. gemiddeld schrikachtig of gemiddeld energiek opgeschreven, dus dat mag ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:16

Ik vraag me af of dit überhaupt wel zo een nuttig onderzoek is.
Er zijn nog zoveel fabels over bijvoorbeeld dominantie, veel mensen kunnen dit bij hun eigen hond niet eens goed beoordelen. Van een van mijn honden wordt altijd gezegd dat hij dominant is, zeker in zijn puberteit, maar hij is dat absoluut niet, hij staat eigenlijk altijd onderaan. Nu hij wat ouder is, niet meer tegen dingen aanschopt, en gewoon is wat hij is, heeft hij zo een grote mond niet meer, en is het eigenlijk een knuffeltje, hij komt heel anders over.

Mijn andere hond is wel dégelijk een dominante rekel, maar ook heel sociaal, heel sociaal intelligent, hij weet bijvoorbeeld precies wanneer het slim is om op te houden, voordat de andere hond bang wordt, hij bepaalt het spel, en de regels van het spel, maar doet dat altijd op een heel subtiele en slimme manier, niet dwingend, maar hij overuigt. Andere mensen vinden hem niet dominant. Hij valt immers nooit uit, vecht nooit, heeft nooit een grote mond, is altijd vriendelijk (speciaal naar de dames).

Wat ik er maar mee wil zeggen, is dat je van het ene baasje misschien aardig accurate informatie gaat krijgen, en van de andere een hoop bagger, omdat die zijn eigen hond helemaal niet kent, en geen idee heeft hoe het gedrag van de hond te interpreteren. Veel onzekerheid wordt geïnterpreteerd als dominantie, agressie wordt gezien als dominantie, een reu met alles erop en eraan wordt gezien als dominant, enz.
Ik vraag me af hoe jij uit die sterk gekleurde info iets nuttigs wilt distilleren, je hebt immers alleen maar een foto, en je ziet de hele hond niet.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 23:02

Het is lastig om het ware karakter van een hond vast te stellen, want vaak hebben verschillende personen verschillende meningen over het karakter van een hond, net zoals met paarden. Om het karakter van paarden vast te stellen ga ik er daarom vanuit dat de eigenaar het paard (of de hond) het beste kent.
Dit zal inderdaad niet altijd het geval zijn, maar ik geloof wel dat een groot deel van de paarden- en hondeneigenaren een goed inzicht heeft in het karakter van hun dier.

Honden die mee kunnen doen aan het onderzoek zijn nog steeds erg welkom!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:25

Ik ga morgen gelijk even mijn foto's uitspitten, nu eerst slapen want morgen de hele dag school.
Het leuke is dat ik de foto van mijn hond naar een dierentolk heb gestuurd, die al gelijk aan de hand van de foto te bekijken zonder contact te maken iets over mijn hond zijn karakter kon zeggen.
Iets wat ik op een bepaalde foto ook inderdaad wel zie!

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:00

Mailtje is nu de fóto's aan het laden, dan gaat die van mij ook verzonden worden (:

edit; Verzonden (:

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:40

Bedankt!

SunnyLove, ik kan helaas geen contact maken met dieren via foto's, ik probeer alleen de kenmerken van het hoofd te verbinden aan karaktereigenschappen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:15

Ook verzonden van mijn collie en mijn kruising.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:54

Ik heb gister en vandaag nog meer foto's en karakterbeschrijvingen ontvangen! :D
En meer is nog steeds welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:17

krijg je ook een analyse? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:39

Nee, die moet jij zelf doen :D

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:10

Ik heb je ook een mailtje gestuurd :)
Ik hoop dat de foto's goed zijn :P

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 19:59

passieAppel, de analyse doe je inderdaad al zelf, omdat je de karaktereigenschappen met de foto's meestuurt :)
Maar als ik kenmerken van het hoofd kan verbinden aan karaktereigenschappen, wil ik de kenmerken de betekenis van die kenmerken, van de honden die meedoen aan het onderzoek, wel naar de eigenaar van de hond opsturen.

Lisa_H, bedankt!

Er zijn nu 35 honden die meedoen aan het onderzoek! :)
Ik ga zo wat kranten mailen met een persbericht erover, hopelijk krijg ik dan wat publiciteit en heb ik binnenkort genoeg honden om het onderzoek te beginnen!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 23:17

Ik heb net als het goed is naar iedereen die foto's heeft ingestuurd een mail of pb verstuurd.
Maar voor de zekerheid plaats ik hier ook nog een bericht:

Het onderzoek is helaas niet gelukt. Dit komt waarschijnlijk door de combinatie van de complexiteit van het vertalen van de uiterlijke kenmerken naar de karakterkenmerken, maar ook door (chronisch) tijdgebrek. Iedereen bedankt voor het insturen van de foto's en karakterbeschrijvingen, ik waardeer de medewerking en ik vind het erg jammer dat het niet is gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 07:56

Vind het dan wel stoer dat je dat hier neerzet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:08

Das eerlijk. Jammer dat het niet gelukt is.
Ik denk ook dat daar 100den honden en heel erg veel tijd in gaat zitten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:49

Eilish schreef:
Ik heb net als het goed is naar iedereen die foto's heeft ingestuurd een mail of pb verstuurd.
Maar voor de zekerheid plaats ik hier ook nog een bericht:

Het onderzoek is helaas niet gelukt. Dit komt waarschijnlijk door de combinatie van de complexiteit van het vertalen van de uiterlijke kenmerken naar de karakterkenmerken, maar ook door (chronisch) tijdgebrek. Iedereen bedankt voor het insturen van de foto's en karakterbeschrijvingen, ik waardeer de medewerking en ik vind het erg jammer dat het niet is gelukt.

Het had natuurlijk niets te maken met het feit dat er geen enkele correlatie tussen uiterlijke kenmerken en het karakter bestaat.... _O-

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:55

Donja schreef:
mijn honden hebben een krulvacht varierend tussen de 2 en ongeveer 10cm (kennen geen rui en worden dus geschoren), heb je daar wat aan, of moeten het kortharige honden zijn?

Even nieuwsgierig, maar hoezo staat voor jou' komen niet in de rui' gelijk aan moeten scheren? Mijn honden ruien ook niet maar geen haar op mijn hoofd die er aan aan denkt om ze te scheren hoor!Mooie lange krullen hebben ze! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:00

Ik heb dit topic destijds helemaal gemist. Maar waarom ging het fout? Weet je dat al en is dat eventueel bij te schaven door oefenening of een iets andere manier van kijken?