Laatste noodkreet voor Wuppie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:07

je hoeft het ook niet letterlijk te vertellen natuurlijk....Waarschijnlijk nadat ie aangevallen is zijn de eigenaren bewust of onbewust paniekerig geworden voor herhaling. Iets wat de hond heeft overgenomen en er niet zo 1-2-3 weer uit is.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:16

Ik kan je wel helpen aan een hele goede gedragstherapeut met ruime ervaring... denk ook dat een gedragstherapeut bij zo'n erg trauma de enige optie nog is. Misschien de therapie ondersteunen met bachbloesem remedies.

Ik zag dat het al eerder genoemd is en klopt het is natuurlijk iets tijdelijks maar je kunt wel een hoop ondersteuning geven door de juiste bachremedie te gebruiken tijdens het herstel. Mijn oudste hond heeft hier ontzettend veel baat bij gehad en het heeft bij haar net even de scherpe randjes van haar grootste angsten weggenomen waardoor het nu eigenlijk heel goed met haar gaat. Voor haar zijn overigens 7 verschillende remedies gemengd die bij haar angsten paste. Daarnaast ben ik heel veel met haar gaan trainen naar wat ze aan kon, dus absoluut niets forceren en hele kleine stapjes genomen. Werd het te veel dan nam ik gelijk weer een stapje terug.

Mijn hond had overigens een ander soort "trauma" (ernstig ziek geweest als pup) en had hierdoor ook heel veel erge angsten ontwikkeld.

Als ik nog een tip mag geven...
Zorg dat het hondje eerst eens weer ontspannen kan zijn met een andere hond op afstand of überhaupt ontspannen kan zijn in de situatie en omgeving. Kies dus een afstand uit wat voor de hond nog als veilig wordt ervaren. Is 10m te dichtbij maak je er 20m van en anders 100m... Laat de hond zitten en geef een hand vol brokken als beloning voor het zitten (desnoods geef je zijn dagelijkse brokken uit de hand). Of gooi bijv. wat brokjes op de grond zodat hij gaat zoeken. Je gaat hem als het ware afleiden van de situatie dmv opdrachtjes en beloont het goede gedrag.

Doe dit zo vaak en lang als dit nodig is tot het hondje zich meer gaat ontspannen. Dan maak je de afstand steeds een stukje korter, maar zolang de hond zich nog niet op zijn gemak voelt met bijv. andere honden zou ik dit ook niet doen want dan kan het gedrag steeds erger worden omdat Wuppie zich duidelijk niet op zijn gemak voelt in zulke situaties.

Mocht je verdere ervaringen willen weten of het telefoonnummer van de gedragstherapeut mag je altijd een PBtje sturen hoor. Veel sterkte in ieder geval met Wuppie!
Laatst bijgewerkt door Joyce081084 op 30-08-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Re: Laatste noodkreet voor Wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:21

wat vervelend zeg voor Wuppie dat hij nu zo bang is geworden.

ik heb zelf geen ervaring met zulke gevallen, alleen ben ik wel een grote Cesar fan.
wat ik daar heel erg vaak zie, bij heel veel verschillende problemen, is samen wandelen met andere honden. het bewegen zorgt er dan voor dat hij op andere dingen zich moet richten en het is de beste manier om een band op te bouwen.

nu zeg ik niet dat deze menden gelijk een andere hond in hun andere hand aan de riem moeten meenemen, maar in kleine stapjes dit opbouwen is misschien een idee.
maar misschien hebben ze dit al geprobeerd.

heel veel succes in ieder geval en ik hoop echt dat er een oplossing gevonden gaat worden, er is niks zo erg als hele dagen bang moeten zijn, en dan ook nog voor je eigen soortgenoten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:23

Thirty schreef:
leoenpat schreef:
Ik vind wel dat er erg negatief word gedaan over de eigenaars hier. Wie zegt dat ze de hond al dan niet onbewust beinvloeden. Volgens TS staan ze er juist hele positief tegenover. Mogelijk is de hond toch dusdanig getraumatiseerd dat het heel lastig gaat worden hem te helpen.
Dat is wat TS zich ook afvraagt of er iemand is die nog een tip heeft om dit trieste geval toch nog een kans te geven

Dat is in 9 van de 10 gevallen toch ook het probleem. Eigenaren die de angst bewust of onbewust voeden, en dat daarom het probleem nooit weg gaat. Ook al denken ze dat ze goed bezig zijn ;)

Ik vind dat je slecht een eenzijdig leest. Het mákkelijkste zou zijn dat het aan de eigenaren ligt. Maar er is al veel geprobeerd en het werkt niet, dit hondje blijft heel angstig.

Eerlijk gezegd, een hondje dat zo intens bang is binnen en buiten, ondanks alle pogingen veranderd er niets.
Ik vrees dat herplaatsing simpelweg geen optie is. En ik vraag me af of dat voor de eigenaren ook wel eerlijk is. Ik denk het niet.
Als die laatste trainer niks is, dan zou ik hem laten inslapen. Je kunt Saskia op bokt nog een pb sturen, die heeft een fijne trainer gevonden maar of dat afdoende is weet ik niet.
Vlgs mij doen ze er alles aan, het boek van een hondenfluisteraar lijkt mij niet alleszaligmakend.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:27

waarom willen de eigenaren zo graag dat wuppie speelt met andere honden? dier is duidelijk doodbang en zit er niet om te springen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:31

Thirty schreef:
je hoeft het ook niet letterlijk te vertellen natuurlijk....Waarschijnlijk nadat ie aangevallen is zijn de eigenaren bewust of onbewust paniekerig geworden voor herhaling. Iets wat de hond heeft overgenomen en er niet zo 1-2-3 weer uit is.

Maar dan had het gedrag over moeten of iig verbeterd op het moment dat hij bij de deskundigen in huis zat, en daar was dus geen enkele verbetering te zien.

Alles is op de email gezet en gaan er morgen rustig voor zitten. Wuppy ligt op dit moment overigens heerlijk te slapen op zijn teddybeer moest ik vertellen. Vanmiddag is hij uit zwemmen geweest in een meertje maar halverwege kwamen ze wel weer een hond tegen waardoor hij direct in paniek schoot. Ze hebben het gewoon negeert en dan loopt hij in principe wel met je mee maar het duurt erg lang voordat de rust weer hervonden is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:33

seresta schreef:
waarom willen de eigenaren zo graag dat wuppie speelt met andere honden? dier is duidelijk doodbang en zit er niet om te springen.

niet spelen, als een hond niet wil spelen dan zij dat zo. Het gaat erom dat Wup voor iedere hond doodsbang is, al staat hij op 100m afstand. Daarom willen ze hem in contact brengen met een onderdanige pup en van daaruit verder opboouwen.

Edit: ik zie dat ik nogal veel schrijffouten maak, mijn excuses. Ik ben online op mijn mobiel en het typen gaat daarbij niet altijd vlekkeloos.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:37

waarom zoeken ze dan een bevestiging? waarom moet het diertje een mri? dier is gewoon bang waarom kunnen ze dat niet gewoon accepteren en van daaruit heel rustig verder gaan kijken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:40

Hij heeft oa. enkele diepe wonden aan zijn kop gehad waarbij ook een stukje schedel kapot is gegaan. De dierenarts heeft uitgelegd dat het mogelijk is dat er een abces oid kan zitten wat drukt op bepaaldde gebieden en dit gedrag kan veroorzaken. De rontgenfoto's waren toen negatief op diepere schade maar de kans bestaat dat er achteraf wel wat is gaan broeien. Vandaar het uitsluitsel.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:45

als dat het is of een andere medische aandoening in het hoofd moet wuppie de hele dag door dat gedrag vertonen. en niet alleen als er een andere hond aankomt.dit lijkt meer op een gedragsprobleem. of is hij de hele dag door bang ook voor andere dingen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:49

Niet direct bang, wel zenuwachtiger t.o.v. vroeger.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:54

Ik snap goed dat ze het probleem op willen lossen. Je woont in een enorm dichtbevolkt land met erg veel honden. Je komt om de haverklap andere honden tegen. Het lijkt me zo stressvol voor de hond.

Als er een gedragstherapeut, die bekend zou staan als een van de besten, nog naar zou willen kijken, zouden de eigenaren dat nog willen doen? Of vinden ze dat nu geen doen meer?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:56

Ze hebben veel nog over, maar zijn ook bang dat het einde in zicht is, gezien nu de 6e deskundige met de hond bezig is. Het hangt nu even van de MRI af en dan maken ze evenetueel een nieuw plan van aanpak met jullie opties erbij.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:02

Cesar Milan had laatst een uitzending met een hele bange hond.
Hond is bij Cesar thuis in de roedel gekomen.
Hondje kreeg ook accupuntstuur en is enorm opgeknapt.

Mijn teef is ook erg onderdanig.
Tot een paar weken terug rende ze weg als ze een andere hond tegen kwam.
Ik heb haar zoveel mogelijk aan de lijn gedaan zodra we andere dominante honden tegenkwamen.
Mijn teef gewoon door laten lopen, andere honden niet aan haar laten komen.
Ze is nu zover dat wanneer ze iets eng vindt ze naar mij toe komt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:17

cesar komt helaas niet in NL, maar een andere, hele goed optie die ook aan roedelopname doen:

http://www.packleader.nl/

Werkt volgens dezelfde methode. Ik denk dat de enige methode die nog zou kunnen werken voor de hond roedelopname is, voor een langdurige periode. Even helemaal back to basic en weer één met de natuur. Een soort van herboren worden voor de hond.
Ik zou dan wel even de MRI afwachten, want dan kun je uitsluiten of de oorzaak lichamelijk is. Maar als het psychisch is, tja dan is dit een goede optie. Succes met de hond, hopelijk kan die nog geholpen worden!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:34

Ikk zou zeggen gewoon doorlopen als of er niks aan de hand is, waarom moet wupppie met anderen honden in contact komen ? Ik loop met mijn puper vanaf pup af aan door, nergens voor nodig dat stil staan en snuffelen met anderen honden. Mijn puper negeert alle honden....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:39

Als de hond zo bang is voor andere honden en er zit geen verbetering dan kunnen de eigenaren dat misschien beter accepteren en andere honden proberen zoveel mogelijk te vermijden. Of de hond overdoen aan iemand met een groot erf zodat ie niet meer in contact hoeft te komen met andere honden. Inslapen vind ik wel een heel rigoreuze beslissing voor de hond.
Wij hebben voorheen ook wel honden gehad die niet met andere honden overweg konden maar wij hebben zelf 10 duizend vierkante meter grond om de deur en alle weilanden van de buren grenzen aan die van ons dus ruimte zat zonder ooit een hond tegen te komen. Dat kan toch ook een oplossing zijn?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:58

Och wat vreselijk sneu zeg!!

Ik kan me sowieso heel erg goed vinden in de post van joyce*heleboelnummertjes*.
Heb ook goede ervaringen met bachbloesems, zijn idd geen permanente oplossing maar kunnen Wuppie misschien wel net ergens doorheen slepen. Verder lijkt het afleiden op afstand me ook een goed idee. Ja, dan bevestig je hem wel in zn angst maar ik denk dat inmiddels kan worden vastgesteld dat negeren ook geen oplossing is. T feit dat zn eigenaren overwegen hem te laten gaan zegt genoeg, zoiets doe je niet zomaar :n Geeft iig de ernst van de situatie weer..
Misschien hebben ze het al geprobeerd, maar ik zou in elk geval me er nog aan wagen om het negeren compleet te laten varen. Afleiden, belonen, en zo leren dat andere honden hem heus niet altijd aan zullen vallen maar dat hun aanwezigheid juist iets positiefs (=brokjes) inhoudt :)

Verder... tsja... Je moet er maar net voor openstaan, maar hebben ze al een dierentolk geprobeerd? Ik kan me goed indenken dat sommigen er erg sceptisch in zijn (en das eenieder goed recht), maar in het kader van baat het niet dan schaadt het niet... Je weet t gewoon maar nooit..

In elk geval voor de eigenaren van Wuppie enorm veel succes gewenst! Moet verschrikkelijk zijn als je beessie er zo aan toe is dat je inslapen als een serieuze optie beschouwt, bah. Hoop en duim dat het allemaal toch nog goed gaat komen!!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:01

Zonder een schuldige aan te willen wijzen, denk ik dat het gedrag (of probleem) vooral in stand wordt gehouden doordat het voor Wuppie belonend werkt. Zoals ik uit je verhaal begrijp komt hij in de buurt van honden nooit tot ontspanning en dus blijft het probleem bestaan. Hij wordt weer uit de situatie gehaald die hem zo angstig maakt voordat hij kalm is, door door te lopen, weg te gaan of anderzins. En dus wordt zijn gedrag (onbedoeld) bevestigd.
Dat dit ontzettend moeilijk te doorbreken is besef ik wel degelijk, maar daar zou wel een opening liggen. Zodra hij dingen met ontspanning kan afsluiten sta je aan het begin van de oplossing. Dat dit (per sessie) extreem lang kan duren is waar, maar het gebeurt wel. Ooit wordt hij zo moe dat hij íets van ontspanning laat merken. Dat moet dan beloond worden door wat afstand te nemen. Niet compleet weggaan, maar afstand nemen. Of de andere hond een stukje weg laten lopen.
Het is voor menselijke omstanders vaak vreselijk om door zoiets heen te moeten, maar het is wel erg doeltreffend. Zodra hij ervaart dat er uiteindelijk niets gebeurt en dat als hij zich ontspant een beloning voelt in de vorm van druk die wegvalt zal het beter gaan.

Iemand opperde om hem met brokjes af te leiden. Dit lijkt mij echter averechts te werken. Pas als hij in een ontspannen toestand kan komen kun je dat als beloning/afleiding toepassen. Als hij in zijn 'toestand' zit zal voer waarschijnlijk niet eens tot hem doordringen en zo wel dan wordt zijn gedrag dus weer beloond.

Maargoed, dit is mijn mening en inzicht, ik wil niet beweren de wijsheid in pacht te hebben.

Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat het goedkomt met Wuppie en zijn baasjes!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:06

Is het geen idée om als pleeggezin voor een asiel te werken? Dan komt er om de zoveel tijd een andere hond een tijdje bij het gezin wonen. Is ook goed voor al die honden die in het asiel zitten. Misschien als hij er wat langer met samenwoont dat hij dan minder bang wordt?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:07

magda_90 schreef:
Dat is al gedaan, ze hebben hem kennis laten maken met een niet al drukke onderdanige pup. Zelfs toen liet hij van angst alles lopen. Dito met een hele oude onderdanige senior. Vergeten om erbij te zetten: alle hulp die is ingeschakeld geeft te kennen dat de eigenaren een hele goede houding hebben. Hun lichaamshouding is ontspannend, uitnodigend en vooral vol met liefde. Dus Wuppie kan daar eigenlijk alleen maar positief op reageren, wat hij echter niet doet. Zelfs bij andere mensen met dezelfde houding reageert hij zo. edit: jij schrijft het beter op ik bedoel dus dat ze een niets-aan-de-hand hebbende houding hebben. Bach geeft helaas alleen maar een tijdelijk effect.

Ik zou hem in laten slapen dit is toch ook geen leuk honden leven?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:26

Ik zal niet al te diep ingaan op het verhaal, maar misschien toch een iets drastischere aanpak?
Aangezien er al zo veel geprobeerd is, is het geen idee om Wuppie in een pension te doen voor onbepaalde tijd?
Dan bedoel ik geen pension met hokken naast elkaar, maar meer een open pension, waar honden of aan de lijn uitgelaten worden of in kleinere of grotere groepen op het terrein los rondlopen.

Ik heb jaren in een dergelijk pension gewerkt en heb honderden honden langs zien komen waarvan verschillende honden serieuze problemen hadden, waaronder angstproblemen. Hieronder vallen ook honden die uiteindelijk door hun baasje zijn afgestaan om diverse redenen waarbij het pension als een soort asiel opvang is gaan functioneren voor de betreffende honden.

Uiteraard zal het doodeng zijn in het begin voor Wuppie, maar met een goed hart kan een hoop bereikt worden. Er kan begonnen worden met Wuppie te koppelen aan een jonge/onderdanige hond die op dat moment ook lange tijd blijft logeren (of de eigenaren kunnen een pup erbij nemen om een continue match te kunnen realiseren in de opvang). Wuppie zal echter dagelijks andere honden zien rondlopen op het erf (in andere afgesloten stukken van het terrein) in kleinere en grotere groepen. Snuffelen e.d. zal dus geen probleem zijn.

Het idee is dus om de mens maar weinig te laten doen. Geef Wuppie een maatje waarmee Wuppie een langere tijd elders in een opvang kan verblijven en aan zal wennen maar geef hem.haar ook de gelegenheid om normaal hondengedrag te zien en eventueel contact te zoeken door een hek naar believen. Na verloop van tijd, als het goed gaat, kan dit proces uitgebreid worden.

Ik weet wel een adres waar dit gerealiseerd kan worden en waar de hond(en) langere tijd zouden kunnen verblijven, mocht er interesse zijn. Voorwaarde is echter dat de eigenaren de hond gedurende die tijd niet zouden kunnen zien, niet eens zo zeer omdat ze misschien toch nog in het verleden zouden leven, maar meer omdat het de hond stress oplevert om de eigenaren te zien en daarna weer te zien vertrekken. Dat schiet gewoon niet op.

Maar als ik het zo hoor zijn de eigenaren behoorlijk wanhopig. Ik denk dat dit altijd het proberen waard is als het alternatief inslapen is.
Mocht het onverhoopt toch goed gaan in de opvang, maar niet bij de eigenaren thuis kan er ook altijd naar een alternatief gekeken worden zonder dat Wuppie naar het asiel zou hoeven.

Mochten jullie interesse hebben, PB me dan even, dan geef ik het adres en telefoonnumer van de opvang door (De opvang is midden in een bos en het terrein dat gebruikt wordt is het landgoed van de familie, dus zoals ik al zei, geen hokken, alleen maar een prachtige bosrijke omgeving, afgezet met veehekken zodat de honden de hele dag buiten kunnen lopen).

Daarnaast sluit ik me ook volledig aan bij de uitleg van SussanW

Sterkte!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:12

shilady schreef:
magda_90 schreef:
Dat is al gedaan, ze hebben hem kennis laten maken met een niet al drukke onderdanige pup. Zelfs toen liet hij van angst alles lopen. Dito met een hele oude onderdanige senior. Vergeten om erbij te zetten: alle hulp die is ingeschakeld geeft te kennen dat de eigenaren een hele goede houding hebben. Hun lichaamshouding is ontspannend, uitnodigend en vooral vol met liefde. Dus Wuppie kan daar eigenlijk alleen maar positief op reageren, wat hij echter niet doet. Zelfs bij andere mensen met dezelfde houding reageert hij zo. edit: jij schrijft het beter op ik bedoel dus dat ze een niets-aan-de-hand hebbende houding hebben. Bach geeft helaas alleen maar een tijdelijk effect.

Ik zou hem in laten slapen dit is toch ook geen leuk honden leven?

sorry? omdat een hond bang is voor andere honden een hond in laten slapen? ik snap dat het heel vervelend is maar dit is geen reden om een hond in te laten slapen. ik ben zoiezo wel benieuwd wat er uit de mri scan komt wanneer is de uitslag?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:15

Ik zou hem herplaatsen op een rustige boerderij zonder andere honden waar hij het erf niet af hoeft.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:17

Zou het zin hebben als ze een andere jonge hond erbij nemen, waar hij misschien een band mee kan opbouwen. Misschien is het een stom idee hoor. Maar als hij vertrouwen kan krijgen in een hond dat hij minder bang is?