Trainingsband voor honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Trainingsband voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:20

De teletac is een goed hulpmiddel in de juiste handen.

Ga niet zelf lopen rommelen. Niet elke hond kan zo maar een teletac verdragen en ge ja de fout in kan je onherstelbaar dingen vernielen bij je hond.

Ik train met Duitse herders en met 1 daarvan trainde ik deels met teletac. Waarom? daar zijn driften tijdens het pakwerk zo enorm hoog zijn dat hij zonder teletac niet altijd hieruit komt. Inmiddels zijn we zo ver dat het allemaal zonder gaat. We hadden bij hem al zoveel geprobeert maar in extreme driften komen bepaalde dingen niet meer over. Inmiddels heeft hij zoveel rust dat dat geen probleem meer is.

Het is niet zomaar op dat ding drukken en de hond gehoorzaamt. De hond kan ook een enorme angst op dat moment krijgen en daar moet je wel op in kunnen springen.

Conclusie: Ga niet als onervaren persoon met een TT aan het werk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:25

Thirty schreef:
Als je de hond niet aankan, dan had je wellicht beter een ander soort hond kunnen nemen. De hond is er nu de dupe van. Leer de hond andere honden negeren en klaar is kees.

Dat is nogal makkelijk praten als je de hond en de situatie niet kent.
Hoe stel jij voor dat je je hond leert andere honden te negeren?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:40

anneliesdj schreef:
Thirty schreef:
Als je de hond niet aankan, dan had je wellicht beter een ander soort hond kunnen nemen. De hond is er nu de dupe van. Leer de hond andere honden negeren en klaar is kees.

Inderdaad Thirty, ik nodig je uit om onze driftkop eens mee te nemen. het is mij in 4 jaar niet gelukt en jij denkt dat je het er wel uit krijgt? zelfs op de hondenschool hebben ze het opgegeven }>
Sommige honden zijn nou eenmaal moeilijker dan anderen

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:14

Neem een goede GT als je er zelf niet uitkomt. Niet zo lastig hoor ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:26

Ik denk dat zo'n band functioneel kan zijn BINNEN de training met een lastige hond. Het is niet iets dat je er zomaar even bijpakt en zeker iets waar je vooraf goed in moet laten voorlichten. Ik ben ee nvoorstander van het zelf uitproberen op je eigen arm uitproberen, zodat je er zeker van bent wat je gebruikt.
Alleen voor ervaren hondenbezitters / trainers en niet omdat het na 2x proberen niet lukt.
JUIST met zo'n band moet je een goede opvoeder zijn en duidelijke signalen geven, anders ben je nog verder van huis.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:35

ik heb hem laatst aangeschaft als erfbegrenser voor mijn bordercollie die steed naar de camping hiernaast liep als er leuke hondjes langs ons waren gelopen,
en dan belde de camping de dierenambulance en kon ik hem weer ophalen voor 15,-

na 2 dagen wist ie dat ie niet van het erf af mocht,
=omheining van 3000m2
en kunnen mijn hondjes weer vrij en blij loslopen op ons erf,
ik had ze op het laatst maar aan longeerlijnen gelegd,
of steeds binnen gedaan...
dat was het alternatief

dus ja stroomband,
maar voor tijdelijk bij mij...

oja had hem gewoon van Ebay voor een koopje (kan alleen niet tegen in de sloot springen ontdekte ik!!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:44

Je hebt ze ook waterdicht.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:20

Wilawander schreef:
De teletac is een goed hulpmiddel in de juiste handen.

Ga niet zelf lopen rommelen. Niet elke hond kan zo maar een teletac verdragen en ge ja de fout in kan je onherstelbaar dingen vernielen bij je hond.

Ik train met Duitse herders en met 1 daarvan trainde ik deels met teletac. Waarom? daar zijn driften tijdens het pakwerk zo enorm hoog zijn dat hij zonder teletac niet altijd hieruit komt. Inmiddels zijn we zo ver dat het allemaal zonder gaat. We hadden bij hem al zoveel geprobeert maar in extreme driften komen bepaalde dingen niet meer over. Inmiddels heeft hij zoveel rust dat dat geen probleem meer is.

Het is niet zomaar op dat ding drukken en de hond gehoorzaamt. De hond kan ook een enorme angst op dat moment krijgen en daar moet je wel op in kunnen springen.

Conclusie: Ga niet als onervaren persoon met een TT aan het werk.

Ben ik zeker niet verplan, ik laat me goed inlichten (al ga ik er mee aan de slag) En me moeder heeft hier ervaring mee.

anneliesdj schreef:

Dankjewellll _/-\o_ Sommige mensen zijn nogal kort door de bocht :+

pluisje88 schreef:
Inderdaad Thirty, ik nodig je uit om onze driftkop eens mee te nemen. het is mij in 4 jaar niet gelukt en jij denkt dat je het er wel uit krijgt? zelfs op de hondenschool hebben ze het opgegeven }>
Sommige honden zijn nou eenmaal moeilijker dan anderen

Amen :j

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:21

Thirty schreef:
Neem een goede GT als je er zelf niet uitkomt. Niet zo lastig hoor ;)

blijkbaar zijn in jou ogen hondentrainers god, maar ook die kunnen niet alles bereiken!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:30

Dan heb je geen goede te pakken gehad...echt waar hoor.

Snap het ook niet goed Bij paarden, zodra er naar het eerste hulpmiddel word gegrepen word er door iedereen 'neem les' geroepen want het ligt aan de ruiter...
Wel...bij honden ligt het precies hetzelfde ;) Als jij niet kundig genoeg bent als baas om je hond op het juiste pad te houden, zoek je hulp van een ervaren persoon die je met je probleem kan helpen. Ipv er dan maar stroom aan te hangen, die hoogstwaarschijnlijk meer kwaad dan goed kan doen.

Maar goed, jouw hond, jouw ellende, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:32

Ik heb op de training weleens zo'n ding gebruikt. Nou ja, ik had toestemming gegeven aan de GT/trainer om het ding bij mn hond om te doen om te kijken of dat werkte, na heeeeeel veel andere en verschillende soorten aanpakken. Op deze zaten 3 standen, 1 piep, 2 trilling en 3 stroomstootje. Het werkt bij mijn hond gebruikt als we oefeningen deden met loslopen of hier komen. De eerste 2 keer werkte het goed, hij snapte het, maar de 3e keer werd hij alleen maar baldadiger. Dus toen het ding maar niet meer gebruikt....helaas werkte het niet voor mijn hond (nu is dat wel een heel erg speciaal geval... :o ;) ), maar bij vele werkt het gewoon wel. :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:11

Ja maar wat je zegt, die band heb 3 standen en dat betekent dus niet dat er automatisch stroom word en moet worden gebruikt. En stel er word wel stroom gebruikt, is het niet dat die gelijk 220 door ze donder krijgt. Ik vond het in 1e instantie ook zielig (zoals meerdere dus), maar neem aan dat je dit eerst opjezelf probeerd.

En zoals meerdere hier zeggen Thirty, als je al allerlei curcussen en allemaal trainingen hebt gehad, en dit helpt niet, en z'n band helpt wel, waarom niet dan? Of zijn die mensen dan volgens jou niet bij de 'beste/goede' GT geweest?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:23

Je weet helemaal niet of die band wel gaat helpen, of niet. Dat moet je uitproberen.

Ik geloof nooit dat een goede GT een hond niet andere honden kan laten negeren. ZO lastig is dat namelijk niet, er gaat wel wat meer tijd inzitten dan twee keer op een knopje drukken. Waardoor waarschijnlijk je hond andere honden met een schik gaat koppelen en dan is het hek helemaal van de dam.

Er zijn meer slechte GT's dan goede. Dus verbaast het me niet dat als mensen naar de eerste de beste gaan er geen bal mee opschieten.

Maar goed, hier wat info over de stroomband.

http://hondenforum.nl/plaza/viewtopic.p ... stroomband

en

http://www.hondenwijzer.com/stroombanden.html

Citaat:
Conclusie:
“Ondanks het feit dat tijdens manwerk sterke beloningen optreden in de vorm van het mogen 'jagen' en bijten van een pakwerker, geven de geschokte honden blijk de gekregen schokken als pijnlijk c.q. negatief te ervaren en te koppelen aan hun geleider. Tevens moet geconcludeerd worden dat de positieve effecten van de genoemde beloningen kennelijk niet de herinnering uitvagen aan de verkregen straffen. De aanwezigheid van en het lopen met de geleider geeft voor de honden aanleiding iets vervelends te verwachten, ook buiten het trainingsveld. Dit betekent, dat het ontvangen van schokken (of eventuele andere, in potentie zeer harde straffen) het latere gedrag beinvloedt, ook buiten het trainingsveld en op een veel later tijdstip. Deze uitkomst van het onderzoek suggereert dat het welzijn van de geschokte honden in het geding is, zeker waar het de directe nabijheid van de geleider betreft.”

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:20

Hier iemand met 2 heidewachtels. Die reclameert iedereen dat je je hond niet meer op hoeft te voeden. Ze heeft ze beiden aan teletac en laat ze uit naast de auto. DOen ze iets wat niet mag dan krijgen ze een piep en werkt dat niet dan een schok. Heel erg makkelijk en opvoeden hoeft niet meer zo. Bovendien kan je zelf lekker in de auto blijven. :( :( :(

En dit soort makkelijk mensen krijg je al heel snel als mensen allemaal aan de teletac gaan. Hier gewoon opvoeden en goed opvoeden en streng opvoeden. Lukt het niet dan jammer en wordt het los in open buitengebied en voor de rest kort aangelijnd.

Ik vrees voor de zogenaamde XXL pittbull (wil niet weten welke kruising dat mag zijn) met enorme pijngrens die los mag omdat ze een teletac om heeft. Straks is het aanval gedrag groter dan de neiging om te luisteren naar de pijn en daar gaat mijn hond..................................

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:02

Ik ben niet tegen het gebruik van teletac/dogtra MITS in handen van een ervaren hondeneigenaar.

Wij gebruiken de dogtra, die heeft tril- en schokstand.

Dogtra's/teletac wordt best veel tijdens de jacht gebruikt. De dogtra heeft een bereik van 5 km. Als de hond te ver weg gaat, krijgen ze een trilling, reageren ze niet dan een schok op lichte stand.
Werkt goed :) en je staat niet je longen uit je lijf te schreeuwen.

Tevens gebruiken wij hem voor hondjes die wel eens stout zijn en de oren voor de sier hebben.

Uiteraard is het heel erg belangrijk dat de hond weet dat hij fout zit.....Alleen dan heeft het effect.

Voorbeeld:

Mijn boomertje van 6 kg heeft een obsessie voor auto's. Vriendin woonde op grote boerderij met veel land MAAR er liep een weg voor het huis langs...
Boomerlief vond het altijd reuze grappig om de weg op te lopen en voor auto's aan te lopen.
Levensgevaarlijk natuurlijk.
3000 keer gewaarschuwd en gecorrigeerd. Maar neeee, luisteren ho maar. Zodra hij los liep en wij 3 seconde niet op lette rende hij de weg weer op

Dogtra om, en bij elke stap die hij op asfalt deed kreeg hij een beste schok. 3 schokken en het was klaar. Nooit weer alleen op het asfalt gegaan.
Maar hij is er absoluut niet bang voor.

Binnenkort krijgt hij hem weer om. Zodra er een auto op het erf komt rent hij er heen en gaat er omheen rennen terwijl hij nog rijdt...
Terug roepen heeft geen zin, zodra hij een auto ziet luisterd hij niet meer.
Een schok helpt dan heel goed om hem uit zijn obsessie te halen.

OF het bij vechtpartijen of mogelijk vechtpartijen werkt.....denk het niet. Testosteron en adrenaline is sterker dan een stroomstootje

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:28

Dat denk ik ook, bovendien; als een hond in opgefokte staat is omdat hij op een andere hond af gaat en je geeft hem dan een schok, heb je risico dat je het gedrag juist uitlokt.
Maar daarom moet je ook oefenen met zo'n ding, in veilige omgeving, de hond moet weten wanneer hij de schok krijgt en waarom.

Maar dat lijkt me logisch, je voed elke hond op in gecontroleerde omgeving en pas als dat goed gaat mag hij ook loslopen in buitengebied. Met zo'n stroomband werkt dat niet anders lijkt me.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:31

dierenfan schreef:
Hier iemand met 2 heidewachtels. Die reclameert iedereen dat je je hond niet meer op hoeft te voeden. Ze heeft ze beiden aan teletac en laat ze uit naast de auto. DOen ze iets wat niet mag dan krijgen ze een piep en werkt dat niet dan een schok. Heel erg makkelijk en opvoeden hoeft niet meer zo. Bovendien kan je zelf lekker in de auto blijven. :( :( :(

En dit soort makkelijk mensen krijg je al heel snel als mensen allemaal aan de teletac gaan. Hier gewoon opvoeden en goed opvoeden en streng opvoeden. Lukt het niet dan jammer en wordt het los in open buitengebied en voor de rest kort aangelijnd.

Ik vrees voor de zogenaamde XXL pittbull (wil niet weten welke kruising dat mag zijn) met enorme pijngrens die los mag omdat ze een teletac om heeft. Straks is het aanval gedrag groter dan de neiging om te luisteren naar de pijn en daar gaat mijn hond..................................

lieve schat mijn XXL pitbull is geen kruising en heeft gewoon een stamboom, deze hond komt rechtstreeks uit amerika!
en mijn pitbull heeft totaal geen aanval gedrag maar wil graag met elke hond spelen en daar zijn niet alle honden van gedient, graag commentaar als je iets goed gelezen hebt!
bij mijn hond werkt het perfect en ook ik heb hem niet dagelijks meer nodig!
en wat jij zegt dat deze pitbull een enorme pijngrens hebt klopt ook niet want ze piept al om elk wisse wasje.
volgende keer even beter voorlichten voor je een (voor)oordeel geeft!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:34

Als je er goed mee omgaat en volgens mij hebben we de ts dat nu wel duidelijk gemaakt kan het een prima manier zijn om je hond iets duidelijk te maken , grote kans dat je na een tijdje de band helemaal niet meer nodig hebt maar dat de vicieuze cirkel doorbroken is. Ik heb hem voor mijn hond een tijdje gebruikt, wij wonen op een Landgoed waar jagende honden absoluut not done zijn maar ik vind het reuze gezellig als hond met paard mee kan lopen echter ze ging achter elk konijn aan wat ze zag en er zitten er nogal veel. Boswachter heeft recht op afschieten van een hond die wild achterna gaat dus stropen mocht hond niet doen. Helaas hoe goed ze ook luisterde, konijnen waren om achterna te gaan. Teletac apparaat geleend van boswachter , en na 1 week ging ze liggen als er een konijn overstak, ik heb het apparaat 1 week gebruikt en daarna was de band omdoen voldoende dus ik vind het een mooi middel voor sommige situaties !

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:40

precies, als een hond de schokband kent hoeven ze hem meestal maar om te hebben om te veranderen in brave luisterende honden.

Op mijn werk hebben ze een teef voor de jacht.....lieve hond, maar loeder 1e klas. Luisterd alleen maar naar haar mannelijke baas......aan de rest heeft ze geen boodschap. Als zij vindt dat ze nog een uurtje rond mag lopen terwijl het tijd is om de kennel in te gaan....dan doet mevrouw dat! En daar is dan geen discussie over mogelijk.
Pak dogtra en band en mevrouw gaat op je voeten liggen :)

Soms moet je honden nou eenmaal dingen af leren die een gevaar leveren voor zichzelf......en natuurlijk gedrag( jagen) is lastig af te leren....net als obsessie's voor auto's.....dat red je niet met stemverheven.

En ook ik vind het fijn als mijn honden lekker los kunnen lopen, en als daar dan tegenover staat dat je ze iets af moet leren wat zachthandig niet af te leren is....dan maar schokband.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:56

En zo gemeen is het nu ook weer niet, het is gewoon een middel om ze uit hun 'focus' te halen.
Zoals al gezegd is; leg maar op je been, valt best mee hoeveel stroom je krijgt. Bovendien zijn er ook banden die werken met trilling en dat is vaak ook al genoeg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:08

Ik gebruik de band bij een van mijn honden. En het werkt super.
Mijn labrador is 3 jaar en jaagt op wild. Heel vervelend, want bij ons op de velden lopen tientallen hazen. Hij heeft de band om voor zijn eigen veiligheid en die van de hazen. :D
Hij kan nu weer veilig vrij rond lopen op het veld, zonder dat de hazen het leven laten en hij niet onder een auto loopt.

Als hij helemaal gefocussed is op de haas, hoort en ziet hij niets meer. Met alle gevolgen van dien.
Nu fluit ik eerst, als hij niet reageert, dan piept de band. Dat is genoeg om hem te doen schrikken, hij is dan van de focus af. Dan fluit ik opnieuw en komt hij terug. *\o/*

Ik heb de band nog nooit laten trillen of een schok laten geven, want hij reageert prima op de piep.

Het geeft hem de vrijheid terug. Want voordat ik met de band trainde, moest hij op het veld aan de lange lijn om de hazen te sparen.
Nu kijkt hij alleen nog naar de hazen en komt meteen terug naast me lopen. Top.

Hij is overigens wel zo slim, dat toen de batterij leeg was, hij dat ook wist blijkbaar. Want ik kon toen fluiten tot ik een ons woog :(
Laatst bijgewerkt door janouk op 29-08-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:09

RoosIris schreef:
precies, als een hond de schokband kent hoeven ze hem meestal maar om te hebben om te veranderen in brave luisterende honden.

Op mijn werk hebben ze een teef voor de jacht.....lieve hond, maar loeder 1e klas. Luisterd alleen maar naar haar mannelijke baas......aan de rest heeft ze geen boodschap. Als zij vindt dat ze nog een uurtje rond mag lopen terwijl het tijd is om de kennel in te gaan....dan doet mevrouw dat! En daar is dan geen discussie over mogelijk.
Pak dogtra en band en mevrouw gaat op je voeten liggen :)

Soms moet je honden nou eenmaal dingen af leren die een gevaar leveren voor zichzelf......en natuurlijk gedrag( jagen) is lastig af te leren....net als obsessie's voor auto's.....dat red je niet met stemverheven.

En ook ik vind het fijn als mijn honden lekker los kunnen lopen, en als daar dan tegenover staat dat je ze iets af moet leren wat zachthandig niet af te leren is....dan maar schokband.

helemaal eens, sommige honden krijg je dingen niet afgeleerd zijn zo eigenwijs als de pest!
en dan kan iedereen met een grote mond komen dat je een goede trainer nodig heb, nou de eerste mag nog komen die het bij mijn hond voor elkaar krijgt.
zelfs op de training school krijgen ze het niet voor elkaar bij mijn hond.
en ik ben wel een persoon die zeer ervaren is met honden en ook weet hoe ik met de band om moet gaan!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:12

janouk schreef:
Ik gebruik de band bij een van mijn honden. En het werkt super.
Mijn labrador is 3 jaar en jaagt op wild. Heel vervelend, want bij ons op de velden lopen tientallen hazen. Hij heeft de band om voor zijn eigen veiligheid en die van de hazen. :D
Hij kan nu weer veilig vrij rond lopen op het veld, zonder dat de hazen het leven laten en hij niet onder een auto loopt.

Als hij helemaal gefocussed is op de haas, hoort en ziet hij niets meer. Met alle gevolgen van dien.
Nu fluit ik eerst, als hij niet reageert, dan piept de band. Dat is genoeg om hem te doen schrikken, hij is dan van de focus af. Dan fluit ik opnieuw en komt hij terug. *\o/*

Ik heb de band nog nooit laten trillen of een schok laten geven, want hij reageert prima op de piep.

Het geeft hem de vrijheid terug. Want voordat ik met de band trainde, moest hij op het veld aan de lange lijn om de hazen te sparen.
Nu kijkt hij alleen nog naar de hazen en komt meteen terug naast me lopen. Top.

ik heb dat ook gehad alleen mijn teef reageerde niet op de piep en de trilling ze krijgt de schok dus.
maar moet zeggen dat het al aardig goed gaat hoor ik fluit roep naar naam en commando en reageert ze niet dan krijgt ze een schokje.
die van mij kan op 15 verschillende standen en dat kleine schokje wat ze krijgt is voor haar net genoeg om te laten merken dat ze wel degelijk moet luisteren en terug moet komen op commando.

Hij is overigens wel zo slim, dat toen de batterij leeg was, hij dat ook wist blijkbaar. Want ik kon toen fluiten tot ik een ons woog :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:24

Ik word wel geregeld aangesproken in het bos door andere hondeneigenaren. Soms boos omdat ze het zielig vinden of soms geinteresseerd wat hij om heeft.
Mijn zoon zegt altijd; de hond heeft een gehoorapparaat om _/-\o_ hij hoort soms de fluit niet, en dan kunnen wij op afstand zijn gehoorapparaat aan zetten. hahaha en het werkt, want in ene hoort hij de fluit weer.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:31

janouk schreef:
Ik word wel geregeld aangesproken in het bos door andere hondeneigenaren. Soms boos omdat ze het zielig vinden of soms geinteresseerd wat hij om heeft.
Mijn zoon zegt altijd; de hond heeft een gehoorapparaat om _/-\o_ hij hoort soms de fluit niet, en dan kunnen wij op afstand zijn gehoorapparaat aan zetten. hahaha en het werkt, want in ene hoort hij de fluit weer.

hahaha die is grappig. *\o/*