Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Thirty schreef:Als je de hond niet aankan, dan had je wellicht beter een ander soort hond kunnen nemen. De hond is er nu de dupe van. Leer de hond andere honden negeren en klaar is kees.
anneliesdj schreef:Thirty schreef:Als je de hond niet aankan, dan had je wellicht beter een ander soort hond kunnen nemen. De hond is er nu de dupe van. Leer de hond andere honden negeren en klaar is kees.
Dat is nogal makkelijk praten als je de hond en de situatie niet kent.
Hoe stel jij voor dat je je hond leert andere honden te negeren?
Wilawander schreef:De teletac is een goed hulpmiddel in de juiste handen.
Ga niet zelf lopen rommelen. Niet elke hond kan zo maar een teletac verdragen en ge ja de fout in kan je onherstelbaar dingen vernielen bij je hond.
Ik train met Duitse herders en met 1 daarvan trainde ik deels met teletac. Waarom? daar zijn driften tijdens het pakwerk zo enorm hoog zijn dat hij zonder teletac niet altijd hieruit komt. Inmiddels zijn we zo ver dat het allemaal zonder gaat. We hadden bij hem al zoveel geprobeert maar in extreme driften komen bepaalde dingen niet meer over. Inmiddels heeft hij zoveel rust dat dat geen probleem meer is.
Het is niet zomaar op dat ding drukken en de hond gehoorzaamt. De hond kan ook een enorme angst op dat moment krijgen en daar moet je wel op in kunnen springen.
Conclusie: Ga niet als onervaren persoon met een TT aan het werk.
anneliesdj schreef:Dat is nogal makkelijk praten als je de hond en de situatie niet kent.
Hoe stel jij voor dat je je hond leert andere honden te negeren?
Sommige mensen zijn nogal kort door de bocht
pluisje88 schreef:Inderdaad Thirty, ik nodig je uit om onze driftkop eens mee te nemen. het is mij in 4 jaar niet gelukt en jij denkt dat je het er wel uit krijgt? zelfs op de hondenschool hebben ze het opgegeven![]()
Sommige honden zijn nou eenmaal moeilijker dan anderen
Als jij niet kundig genoeg bent als baas om je hond op het juiste pad te houden, zoek je hulp van een ervaren persoon die je met je probleem kan helpen. Ipv er dan maar stroom aan te hangen, die hoogstwaarschijnlijk meer kwaad dan goed kan doen.
), maar bij vele werkt het gewoon wel.
Citaat:Conclusie:
“Ondanks het feit dat tijdens manwerk sterke beloningen optreden in de vorm van het mogen 'jagen' en bijten van een pakwerker, geven de geschokte honden blijk de gekregen schokken als pijnlijk c.q. negatief te ervaren en te koppelen aan hun geleider. Tevens moet geconcludeerd worden dat de positieve effecten van de genoemde beloningen kennelijk niet de herinnering uitvagen aan de verkregen straffen. De aanwezigheid van en het lopen met de geleider geeft voor de honden aanleiding iets vervelends te verwachten, ook buiten het trainingsveld. Dit betekent, dat het ontvangen van schokken (of eventuele andere, in potentie zeer harde straffen) het latere gedrag beinvloedt, ook buiten het trainingsveld en op een veel later tijdstip. Deze uitkomst van het onderzoek suggereert dat het welzijn van de geschokte honden in het geding is, zeker waar het de directe nabijheid van de geleider betreft.”
en je staat niet je longen uit je lijf te schreeuwen.dierenfan schreef:Hier iemand met 2 heidewachtels. Die reclameert iedereen dat je je hond niet meer op hoeft te voeden. Ze heeft ze beiden aan teletac en laat ze uit naast de auto. DOen ze iets wat niet mag dan krijgen ze een piep en werkt dat niet dan een schok. Heel erg makkelijk en opvoeden hoeft niet meer zo. Bovendien kan je zelf lekker in de auto blijven.![]()
![]()
![]()
En dit soort makkelijk mensen krijg je al heel snel als mensen allemaal aan de teletac gaan. Hier gewoon opvoeden en goed opvoeden en streng opvoeden. Lukt het niet dan jammer en wordt het los in open buitengebied en voor de rest kort aangelijnd.
Ik vrees voor de zogenaamde XXL pittbull (wil niet weten welke kruising dat mag zijn) met enorme pijngrens die los mag omdat ze een teletac om heeft. Straks is het aanval gedrag groter dan de neiging om te luisteren naar de pijn en daar gaat mijn hond..................................

RoosIris schreef:precies, als een hond de schokband kent hoeven ze hem meestal maar om te hebben om te veranderen in brave luisterende honden.
Op mijn werk hebben ze een teef voor de jacht.....lieve hond, maar loeder 1e klas. Luisterd alleen maar naar haar mannelijke baas......aan de rest heeft ze geen boodschap. Als zij vindt dat ze nog een uurtje rond mag lopen terwijl het tijd is om de kennel in te gaan....dan doet mevrouw dat! En daar is dan geen discussie over mogelijk.
Pak dogtra en band en mevrouw gaat op je voeten liggen
Soms moet je honden nou eenmaal dingen af leren die een gevaar leveren voor zichzelf......en natuurlijk gedrag( jagen) is lastig af te leren....net als obsessie's voor auto's.....dat red je niet met stemverheven.
En ook ik vind het fijn als mijn honden lekker los kunnen lopen, en als daar dan tegenover staat dat je ze iets af moet leren wat zachthandig niet af te leren is....dan maar schokband.
janouk schreef:Ik gebruik de band bij een van mijn honden. En het werkt super.
Mijn labrador is 3 jaar en jaagt op wild. Heel vervelend, want bij ons op de velden lopen tientallen hazen. Hij heeft de band om voor zijn eigen veiligheid en die van de hazen.![]()
Hij kan nu weer veilig vrij rond lopen op het veld, zonder dat de hazen het leven laten en hij niet onder een auto loopt.
Als hij helemaal gefocussed is op de haas, hoort en ziet hij niets meer. Met alle gevolgen van dien.
Nu fluit ik eerst, als hij niet reageert, dan piept de band. Dat is genoeg om hem te doen schrikken, hij is dan van de focus af. Dan fluit ik opnieuw en komt hij terug.![]()
Ik heb de band nog nooit laten trillen of een schok laten geven, want hij reageert prima op de piep.
Het geeft hem de vrijheid terug. Want voordat ik met de band trainde, moest hij op het veld aan de lange lijn om de hazen te sparen.
Nu kijkt hij alleen nog naar de hazen en komt meteen terug naast me lopen. Top.
ik heb dat ook gehad alleen mijn teef reageerde niet op de piep en de trilling ze krijgt de schok dus.
maar moet zeggen dat het al aardig goed gaat hoor ik fluit roep naar naam en commando en reageert ze niet dan krijgt ze een schokje.
die van mij kan op 15 verschillende standen en dat kleine schokje wat ze krijgt is voor haar net genoeg om te laten merken dat ze wel degelijk moet luisteren en terug moet komen op commando.
Hij is overigens wel zo slim, dat toen de batterij leeg was, hij dat ook wist blijkbaar. Want ik kon toen fluiten tot ik een ons woog
hij hoort soms de fluit niet, en dan kunnen wij op afstand zijn gehoorapparaat aan zetten. hahaha en het werkt, want in ene hoort hij de fluit weer. janouk schreef:Ik word wel geregeld aangesproken in het bos door andere hondeneigenaren. Soms boos omdat ze het zielig vinden of soms geinteresseerd wat hij om heeft.
Mijn zoon zegt altijd; de hond heeft een gehoorapparaat omhij hoort soms de fluit niet, en dan kunnen wij op afstand zijn gehoorapparaat aan zetten. hahaha en het werkt, want in ene hoort hij de fluit weer.