Hond grijpt katten.( speels) Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: Hond grijpt katten.( speels) Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 14:29

kebie schreef:
Een dranger kan je ook wel afstellen, zou er toch eens naar kijken. Want als hij zo strak staat dat je jongste de poort niet meer open krijgt dan zou dat toch ook al ellende schelen toch?

Dan kan de hond met zn poot ook de deur open doen. Dat is juist het heikel punt hier...ze maakt zelf alles open. Maar we hebben achter nu een "dubbele"poort. Dus dat is safe.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:19

de mensen die roepen ,eenmaal bloed geproeft......dat is broodje aap verhaal......
een hond die dagelijks vers vlees gevoerd krijgt is niet per definitie gevaarlijk hoor.....

het is het jachtinstinct waar je mee te maken hebt......
ja gedragstherapeut en tot die tijd een muzzle misschien?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:25

Ojajoh schreef:
de mensen die roepen ,eenmaal bloed geproeft......dat is broodje aap verhaal......
een hond die dagelijks vers vlees gevoerd krijgt is niet per definitie gevaarlijk hoor.....

het is het jachtinstinct waar je mee te maken hebt......
ja gedragstherapeut en tot die tijd een muzzle misschien?

Het is niet eenmaal bloed geproefd, maar eenmaal ondervonden hoe leuk (of spannend of wat dan ook :) ) het is om te jagen. In dit geval dus op katten.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kan je hem niet muilkorven? En dan bedoel ik niet zo'n strak snuitje maar zo'n grote korf: http://www.huis-dierenwinkel.nl/images/trixie/1873.jpg

Dan kan hij alsnog los lopen met uitlaten en kun je trainen met het gedrag en dat hij goed onder appel blijft, maar als hij dan een keer wat wil grijpen kan het niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:26

dus zeg je toch precies hetzelfde als wat ik zeg...............

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:28

Je hebt gelijk :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:44

Focussed schreef:
Dan kan hij alsnog los lopen met uitlaten en kun je trainen met het gedrag en dat hij goed onder appel blijft, maar als hij dan een keer wat wil grijpen kan het niet.

En wat nou als hij achter een kat aan gaat en ofwel de hond ofwel de kat onder een auto komt?
Ik zou daar echt geen voorstander van zijn...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:47

Iris82 schreef:
Focussed schreef:

En wat nou als hij achter een kat aan gaat en ofwel de hond ofwel de kat onder een auto komt?
Ik zou daar echt geen voorstander van zijn...

Dat blijft altijd een risico bij een loslopende hond. Ik weet natuurlijk niet waar de TS haar hond precies uitlaat, maar bijv. een park nabij een woonwijk is in mijn ogen een prima losloop gebied, een woonwijk of langs een dijk minder natuurlijk.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:49

Wij wonen in klein dorpje met veel boerenland om ons heen. Veel landerijen en weilanden. Daar lopen ze altijd los. Geen kat te vinden daar. :)
Dus dan zal ik de hele dag een muilkorf moeten omdoen. Ze kan zich dan niet krabben. likken of eten en drinken?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:50

Ik woon overigens 10 minuten van de Hoef vandaan :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:13

met een muilkorf kan ze wel drinken maar verder niet. maar goed, een muilkorf helpt alleen om te voorkomen te ze een kat pakt. maar dat is niet je enigste probleem, het probleem is vooral dat ze er vandoor gaat. en nu pakt ze katten, de volgende keer wordt ze aangereden door auto of veroorzaakt ze een ongeluk. en dan ben je ook niet blij.
dus ik zou echt naar een oplossing zoeken dat ze er niet meer vandoor kan gaan.

heb hier ook een hond zitten (duitse herder) met een groot jachtinstinct. gedragstherapeut erbij gehad en die vertelde dat het heeeel erg moeilijk is om dit eruit te krijgen. mijn hond heeft op een gegeven moment zelfs een teletac om gehad (onder begeleiding van gedragstherapeut). jachtinstinct was zo groot dat hij hier gewoon doorheen liep. waas over z'n ogen en gaan. trainingen zijn er niet echt voor.
mijn hond heeft nog een paar weken intern gezeten bij martin gaus omdat hij iemand gebeten had en ook hier heb ik het probleem aan gekaart maar dit was volgens hun nauwelijks tot niet eruit te trainen. als zo'n kat wegrent dan is het al een beloning voor de hond.
ik heb hier zelf ook 2 katten en ook die laat hij niet met rust. zodra ze gaan rennen dan gaat hij er achteraan. wel op de speelse manier. maar ja, een duitse herder van bijna 40 kg met een kat van 4 kg is niet zo'n goeie combi. gelukkig slaan die 2 van mij wel van zich af dus als ze brommen dan blijft hij meestal wel uit de buurt. ook staat de deur naar boven altijd open en zit er een traphek dat ze kunnen vluchten. maar een enkele keer gebeurd het wel dat hij zo gefixeerd is dat hij de kat in de rug pakt. en dan moet ik de kat redden. (katten komen hier dus niet zonder mijn aanwezigheid in de kamer).
maar buiten is hij dus wel super gefixeerd door katten en alles wat wegrent en om deze reden kan hij dus ook niet loslopen. helaas. ook niet in losloopgebieden want als hij een konijn ziet dan is hij weg. het enige wat zou helpen is ervoor zorgen dat je een superband met de hond hebt en dat jij echt het aller allerleukste voor d'r bent. dus eigenlijk ervoor zorgen dat je hond er geen behoefte aan hebt om weg te rennen want niets is zo leuk als jij. maar dat werkt hier niet. heb van alles uit de kast getrokken maar helaas.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:21

Ik denk dat hier gewoon heel veel training in gaat zitten.
Je hond moet leren katten te negeren. Veel aandachtstraining in de omgeving van katten.
Met goede begeleiding, veel motivatie en doorzettingsvermogen zie ik de kans groot dat het haalbaar is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:22

Als kattenliefhebber zeg ik toch: muilkorven of afmaken..
Stel je je de liefde voor je hond voor, dat iemand dát voor zijn kat voelt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:25

tsja.. het heeft 2 kanten.. Het gaat "maar" om katten.. Maar als ik een kattenliefhebber was, zou ik niet graag naast je wonen.. Ik vind het netjes dat je voor de kosten opdraait, maar het is natuurlijk verschrikkelijk als baasje als je kat zo teruggevonden word.. Goed dat je naar oplossingen wil zoeken, maar denk idd dat afmaken een optie word.. waar je natuurlijk niet aan wil denken, maar jouwn hond is net zoveel waard als een kat van een ander. Heel veel hulp zoeken bij professionals en zoveel mogelijk opsluiten.. in belang van de ander..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:30

annepaardoes schreef:
Ik denk dat hier gewoon heel veel training in gaat zitten.
Je hond moet leren katten te negeren. Veel aandachtstraining in de omgeving van katten.
Met goede begeleiding, veel motivatie en doorzettingsvermogen zie ik de kans groot dat het haalbaar is.

je kan ze inderdaad leren om katten te negeren. maar 9 van de 10 x werkt dat alleen aan de lijn of wanneer je zelf aanwezig/in de buurt bent. hond van topicstarter gaat er vandoor. baasje is niet in de buurt en zodra een kat gaat rennen dan heb je niets meer aan die training. hond weet om de donder wel dat je niet in de buurt bent. zodra hij achter de wegrennende kat aan gaat dan werkt dat zelfbelonend en je kan vervolgens weer opnieuw beginnen met je training.

mijn hond kon op een gegeven moment met clickertraining wel aangelijnt in de buurt van katten komen zonder dat hij gefixeerd raakte. de click en de worst die hij kreeg door niet op de kat te letten,, was op dat moment leuker. maar 1x een kat die onverwachts uit de bosjes voorbij scheurde en het is gebeurd he.
je moet het als baasje voor wezen met je clicker. maar als er toevallig 1 uit het niets voorbij scheurt dan ben je te laat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:30

Denk er wel om dat als jouw hond een kat dusdanig verwondt dat er aangifte van gedaan kan worden... hij de titel krijgt: gevaarlijke hond. Dat betekend dat als hij daarna nog een kat aanvalt... hij afgemaakt wordt. Is het erg ernstig dan kan de burgemeester zelfs al na 1 geval die keuze maken.
Dusse voorkomen is beter dan genezen: kennel in de tuin of muikkorven als het dier buiten is en een gedragstherapeut opzoeken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:39

en diegene die over inslapen praat, dat is wel het uiterste he. dat vindt ik in geval van TS geen optie.
TS moet er "gewoon" voor zorgen dat de hond niet meer kan vluchten. en anders misschien een ander huis zoeken. de hele dag een muilkorf om lijkt me ook niet echt eerlijk tegenover de hond en dan nog, als hij er met muilkorf vandoor gaat kan hij ook mensen op de fiets omver springen (zonder bedoeling) of ene ongeluk veroorzaken.

veel mensen vonden ook dat ik mijn hond in moest laten slapen. zodra hij dieren ziet rennen dan wilt hij er achteraan en ze "pakken". ook al is het speels, hij kan ze wel verwonden. en hij heeft een paar x iemand gebeten. voor veel mensen een reden om hem in te laten slapen.maar voor mij en familie is het een superhond. maar dat begrijpen veel mensen niet. want, hij heeft bloed geproeft en nog veel meer b*llshit. ik heb mijn hond "na laten kijken" door 3 gedragstherapeuten en hij heeft een maand intern in training gezeten. ik weet de reden waarom hij heeft gebeten dus ik kan ervoor zorgen dat het niet meer gebeurd. het is mijn TAAK dat het niet meer gebeurd. dus, m'n hond blijft aangelijnt, ik zorg ervoor dat hij niet kan vluchten, zorg ervoor dat ik niet dicht langs mensen hoeft te lopen en moet dat wel dan draagt hij een muilkorf. als 1 van m'n familieleden er mee loopt dan draagt hij uit voorzorg een muilkorf.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:51

Tieme schreef:
met een muilkorf kan ze wel drinken maar verder niet. maar goed, een muilkorf helpt alleen om te voorkomen te ze een kat pakt. maar dat is niet je enigste probleem, het probleem is vooral dat ze er vandoor gaat. en nu pakt ze katten, de volgende keer wordt ze aangereden door auto of veroorzaakt ze een ongeluk. en dan ben je ook niet blij.
dus ik zou echt naar een oplossing zoeken dat ze er niet meer vandoor kan gaan.

heb hier ook een hond zitten (duitse herder) met een groot jachtinstinct. gedragstherapeut erbij gehad en die vertelde dat het heeeel erg moeilijk is om dit eruit te krijgen. mijn hond heeft op een gegeven moment zelfs een teletac om gehad (onder begeleiding van gedragstherapeut). jachtinstinct was zo groot dat hij hier gewoon doorheen liep. waas over z'n ogen en gaan. trainingen zijn er niet echt voor. mijn hond heeft nog een paar weken intern gezeten bij martin gaus omdat hij iemand gebeten had en ook hier heb ik het probleem aan gekaart maar dit was volgens hun nauwelijks tot niet eruit te trainen. als zo'n kat wegrent dan is het al een beloning voor de hond.
ik heb hier zelf ook 2 katten en ook die laat hij niet met rust. zodra ze gaan rennen dan gaat hij er achteraan. wel op de speelse manier. maar ja, een duitse herder van bijna 40 kg met een kat van 4 kg is niet zo'n goeie combi. gelukkig slaan die 2 van mij wel van zich af dus als ze brommen dan blijft hij meestal wel uit de buurt. ook staat de deur naar boven altijd open en zit er een traphek dat ze kunnen vluchten. maar een enkele keer gebeurd het wel dat hij zo gefixeerd is dat hij de kat in de rug pakt. en dan moet ik de kat redden. (katten komen hier dus niet zonder mijn aanwezigheid in de kamer).
maar buiten is hij dus wel super gefixeerd door katten en alles wat wegrent en om deze reden kan hij dus ook niet loslopen. helaas. ook niet in losloopgebieden want als hij een konijn ziet dan is hij weg. het enige wat zou helpen is ervoor zorgen dat je een superband met de hond hebt en dat jij echt het aller allerleukste voor d'r bent. dus eigenlijk ervoor zorgen dat je hond er geen behoefte aan hebt om weg te rennen want niets is zo leuk als jij. maar dat werkt hier niet. heb van alles uit de kast getrokken maar helaas.

Dit probleem ken ik. Bij ons het zelfde. Teletac werkt hier niet je ziet als ze rent dat ze een huppeltje maakt door de schok maar ze gaat gewoon verder. Rare is dat ze der in de tuin achter een stroomdraadje houden zonder stroom en ze is er schijts benauwd voor.Ookal ziet ze dan een kat dan gaat ze niet.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:23

vuurneon schreef:
Denk er wel om dat als jouw hond een kat dusdanig verwondt dat er aangifte van gedaan kan worden... hij de titel krijgt: gevaarlijke hond. Dat betekend dat als hij daarna nog een kat aanvalt... hij afgemaakt wordt. Is het erg ernstig dan kan de burgemeester zelfs al na 1 geval die keuze maken.
Dusse voorkomen is beter dan genezen: kennel in de tuin of muikkorven als het dier buiten is en een gedragstherapeut opzoeken.

Dit is wel heel kort door de bocht. En ook niet geheel waar. Er zitten nog heel veel stappen, normaal gesproken, tussen een overtreding gemaakt door een als gevaarlijk dier aangewezen hond en afmaken.
De BM kan alleen als de openbare orde ernstig in gevaar dreigt te komen een maatregel als direct afmaken opleggen, maar een doodgebeten kat valt daar niet echt onder.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:31

Amalarab schreef:

die in elke tuin de boel onder poepen. Katten lopen overal. Geen belasting wordt er betaald. En poepen veel in andere tuinen. Dat is ook overlast ( ik als honden bezitter)
Wij laten de honden aangelijnd. In onze eigen tuin ( terretorium) gaat de hond de fout in.. En dan is de hond als nog fout? Klopt.. maar ik blijf het hypocriet vinden :)

En ik heb werkelijk NIKS met katten. ik zie ze als plaag en ongedierte :o ( nou zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:44

Onze hond heeft dit met kippen. Wij hadden nieuwe kippen en toen ze hier nog geen 2 dagen waren had hij er al 2 doodgebeten en 1 in de mond gehad. Me ouders letten niet goed op met het in en uit de poort gaan en mijn hond ziet ze als speelobject die hij alleen maar wil pakken en aan mij geven (zodat ik er weer mee kan gooien := ). Mijn vader trok de eerste keer zijn mond open, gevolg nog harder bijten en kip dood. De 2e keer had hij hem zelf iets te hard in de mond gepakt en de 3e keer schoot ik gelijk naar buiten en zei 'Bas los!!' toen liet hij de kip zelf los.
Hij rent nog steeds als we de kippen gaan voeren als een gek langs het hek, nu gelukkig maar 1 keer er langs en dan gaat hij weer wat anders doen. Maar in het begin ging hij blaffen, graven en histerisch heen en weer rennen langs het hek.. hij ziet ze als speeltjes en hij is nog onwijs speels en wil graag alles in de mond hebben.. Zo is het ook met honden, als een hond niet naar Bas gromt dan wil hij die hond op een speelse manier pakken, hij is zo ontzettend enthousiast.
We zagen het eerst als aggresiviteit maar dat is het totaal niet, hij is zo lief, speels en enthousiast dat straald er aan alle kanten vanaf. En als hij het kwaad bedoelde dan legde onze chihuahua en de jack russel van een vriendin hem niet zomaar op de rug. Naar een grom gaat meneer al gelijk liggen, zo onderdanig is hij.

Kortom, ik weet zelf niet eens wat ik er aan moet doen.. het is zoooo ontzettend moeilijk. Misschien oefenen met een hek tussen de hond en de kat, zodat hij de kat ziet lopen en ziet dat het een levend wezen is (ik weet niet of dieren dat kunnen ervaren ja of nee). En de kat laten ruiken en op ten duur de kat op schoot nemen terwijl de hond er is etc etc..
Met de kippen bij ons durf ik niets aan, ben zelf als de dood voor kippen dus dat helpt al niet. Voor zijn honden enthousiasme hebben we al veel geprobeerd maar de ene hond is zelf aggresief en de ander staat weer zijn mannentje op een positieve manier en de ander is weer onderdanig, hij leest al veel in de ogen van de andere hond waardoor hij reageert zoals hij reageert.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:56

Caye schreef:
Amalarab schreef:

die in elke tuin de boel onder poepen. Katten lopen overal. Geen belasting wordt er betaald. En poepen veel in andere tuinen. Dat is ook overlast ( ik als honden bezitter)
Wij laten de honden aangelijnd. In onze eigen tuin ( terretorium) gaat de hond de fout in.. En dan is de hond als nog fout? Klopt.. maar ik blijf het hypocriet vinden :)

En ik heb werkelijk NIKS met katten. ik zie ze als plaag en ongedierte :o ( nou zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen)

Ik zie het ook zo. Sterker nog als jou hond een kat in jouw tuin verwond dan is dat zeker niet jou schuld. Mijn honden zouden dat ook doen. Is heel sneu maar die kat heeft niks in jou tuin verloren. De eigenaar ervan is verantwoordelijk dat de kat in zijn tuin blijft. Maar als jou hond op straat natuurlijk wat te pakken krijgt ben je beide verantwoordelijk. IMO horen beide niet los opstraat.

Katten mogen helaas veel. Wij wonen buitenaf, onze kat leeft los maar blijft keurig op ons grondstuk. Niemand die er last van heeft, maar moet wel s'avonds zijn voerbakken ruimen daar ik anders net een kattenrestaurant ben.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:57

Caye schreef:
Amalarab schreef:

Fijn dat jij niets hebt met katten.. Maar er zijn zat mensen die wel om katten geven. Dat jij katten ziet als plaag betekend niet dat anderen dat ook zo zien.
Ik erger me echt aan deze post van jou alsof het je niets kan schelen dat jou hond een dier dood bijt. Wat als de volgende keer jou hond weer een kat dood bijt en het vervolgens blijkt dat het een kat is van een gezin met kinderen? Kinderen in shock door wat jou hond heeft gedaan.

Ik ben zowel een honden als kattenliefhebber.. Maar het zijn niet vaak de katten die voor verwondingen bij andere huisdieren of mensen zorgen. Als hondeneigenaar heb je toch meer verantwoordelijkheid omdat honden met hun bek vol tanden veel meer schade aan kunnen richten.. Als mijn hond zo doet zou ik toch wel maatregelen gaan nemen dat of je de hond enorm op zijn flikker geeft zodat hij het wel laat een 2de keer of als hij het dan nog een keer doet mijn verantwoordelijkheid te nemen als hondeneigenaar en er voor te zorgen dat of de hond nooit meer in aanraking komt met katten, of de hond in te laten slapen.

En wat betreft de "plaag" die katten zijn.. Honden schijten op de stoep en op grasveldjes waar kinderen spelen.. Katten begraven hun uitwerpselen ten minste.. En zorgen er ook voor dat echte plagen zoals muizen en ratten binnen de perken blijven.

Nogmaals ik ben echt wel een hondenliefhebster maar van dit soort posts gaan mijn haren overeind staan. Zorg dat je je verantwoordelijkheid die je hebt als hondeneigenaar neemt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:40

:=

Volgens mij gaat dit topic niet over honden of katten plaag. Beetje nutteloos de reacties hier boven.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:18

Tsjaartje. als mij het niet deert dat ze katten dood bijt. Open ik geen topic om te vragen naar oplossingen :) Mijn tuin lijkt wel een dierentuin met al die hekken.

De kat van de buren die verwond is heeft 2 kids :) Mijn 4 kids waren er ook bij ( volgens mij heb je topic niet goed doorgelezen anders had je dat kunnen opmaken er uit :j

De hond op vn flikker geven? IK verwijs je door naar mijn 1e post :) Dan zie je wat ik er aan gedaan heb :j
IK zorg juist dat de hond niet meer in aanraking komt met katten :) LEZEN is heen hele kunst
Daarbij als er katten in MIJN tuin lopen... dan probeer ik de hond bij mij te houden. Als mijn hond die kat zal aanvallen mogen hun baasjes er voor zorgen dat de kat niet meer in MIJN tuin komen. Net als mijn hond niet in de buren hun tuin hoef te lopen.
De katten schijten overal :j ze begraven niet veel. Mijn kids moeten door de drollen spelen in de zandbak.

Mijn andere hond is 2 keer zo klein als een kat. Toen wij haar nog alleen hadden is ze regelmatig aangevallen door katten die LOS op straat lopen. Als je het omdraait kan je niks!! want tja... ze liepen los en dan is het de natuur. ( mijn hond aan de lijn)

Nee katten zijn echt ongedierte.. en als je haren overeind gaan staan daarvan.. dan lees je er over heen :) Of je kamt ze plat
Laatst bijgewerkt door Caye op 27-08-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:32

Ik vind de suggestie 'afmaken' wel heeeel erg ver gaan voor deze hond. Aangezien dit verder geen probleemhond is.. het 'volgende keer een kind'-verhaal gaat echt niet op. Dan zou je bijna alle jachthonden ook wel af kunnen schrijven met kinderen en dat is absoluut niet zo.
Mocht het de TS niet lukken om de hond te verhinderen katten te pakken dmv training en/of andere maatregelen, dan is herplaatsen bij een baas die dat wel kan een hele goede optie. Er zijn genoeg mensen die dit wel kunnen, doordat ze anders wonen, geen kinderen hebben die deuren open laten staan, anders met de hond omgaan etc.

Honden die katten doodbijten worden niet zo snel in beslag genomen en afgemaakt, er zijn genoeg gevallen van honden die andere honden dood hebben gebeten of mensen hebben gebeten die ook niet in beslag genomen worden (niet dat dat per se een goede zaak is maar dat is een andere discussie). Het ligt erg aan de omstandigheden maar ook aan de gemeente waarin je woont, hoe ze er daar mee omgaan. Als de kat in jouw eigen tuin komt kan ik me toch voorstellen dat er anders mee omgegaan wordt dan wanneeer de hond op straat katten grijpt.