Henkie, De verloren Duif.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:26

linda_arnold schreef:
Sjors493 schreef:
Ja hij is dus wel dood, lees: [BB] Dringend, Babyduif in de wei. ;)
en in dat ander topic staat, de zelfde foto als in de OP.

Als je goed oplet zijn beide topics ook van dezelfde datum :+

Nou bij mij staan er toch echt verschillende datums ;)
Deze: 23-08-'11 17:13
Ander: 21-08-'11 21:40

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:21

Op water en brood gaat de duif het niet redden, maiskorrels en erwten laten weken en dit de pieper één voor één in zijn bek stoppen en door de keel duwen zodat het in de krop komt te zitten. Dit dier mag al best behoorlijk vol gepropt worden 3 a 4x per dag. Na de erwten en ais gevoerd te hebben met een voederspuit water in brengen, een sonde aan de voederspuit bevestigen en dan een 40 a 50 ml lauw water erbij spuiten. Na een paar uur controleren of je genoeg water hebt gegeven door te voelen of er een harde prop in de krop zit, als dit zo is weer lauw water bijspuiten. Dit kun je ook met P40 doen, dat is een krachtkorrel voor duiven, zijn kleine bikskorreltjes, deze kun je mooi weken tot een papje en dan met de voederspuit geven, mag rustig twee spuiten a 60 ml per voeding. Deze duif gaat nu leren zelfstandig te eten aan de bevedering te zien, een bakje met jonge duivenvoer bij hem in het hok zetten, ook water aanbieden, een duif moet water tot zijn beschikking hebben anders kan hij het voer niet verteren en eet hij niet . ;) Bij dit dier hoef je dit waarschijnlijk niet lang te doen, zal vrij snel zelfstandig gaan eten. Succes ermee.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 15:22

justdiesel schreef:
Ja we hebben hem/haar net weer gevangen en met een pipetje water gegeven, in het begin moest ie er niks van hebben maar even later dronk ie dan toch.
Heb wat hele kleine stukjes nat brood in zijn/haar bekkie gedaan en dat at ie op!
Nu weer in de bench gedaan voor de nacht.
Ik had gekeken op google maar de vogelopvang die in de buurt zat is gesloten en verder zag ik alleen Utrecht en Groningen.
Dit is ie:
[url]http://img842.imageshack.us/img842/1030/foto0008ov.jpg
[/url]

Kan me voorstellen dat je het rot vond om de duif te begraven, ik hecht me ook vlug aan beestjes en ik vind alles zielig ;)
Zelfs de kids vinden duif al lief en ik weet zeker dat als hij/zij het niet red dat ze gaan huilen....

Zo te zien, is deze al ouder als die van ons. want die van ons had, zoals mijn opa het noemde, nog duiveltjeshaar. Hoop voor je dat hij het redt. Dat was bij mij dus ook het geval. wou hem maandag al naar opvang brengen. maar die was maandag, dinsdag, woensdag gesloten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:28

Wat raar dat de dierenambulance de duif niet mee wilde nemen. Juist bij het vermoeden van een kattenbeet moeten ze binnen een bepaalde tijd bij de dierenarts zijn. Anders leggen ze alsnog het loodje. Ik heb ruim 2 jaar op de dierenambulance gereden en duiven stonden op nr. 1 bij de dieren die het meest vervoerd werden. We brachten ze linea recta naar de vogelopvang of indien ze gewond waren of er een kat in het spel was geweest naar de dierenarts. De dierenambulance Best houdt er wel een vreemd beleid op na. Dat is de natuur..ja zo lust ik er nog wel een paar.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:24

@Bassenqua, klopt maar die eerste dag hadden we niks anders in huis...
Dan is brood nog beter als niks natuurlijk...
We hadden speciaal voer gehaald en dat gemixt met eiervoer, dat at duif goed.

@Yinnar, was de dierenambulance van Eindhoven..
Zover ik weet hebben wij die geen in Best.
Maar de duif was ook niet gewond hoor, daar hebben ze heel goed naar gekeken.

Inmiddels is duifje gevlogen, we hadden hem/haar vanmiddag na het voeren weer in de tuin gezet en is ie weg gevlogen.
Alleen maar beter denk ik, in een bench zitten zal voor zo'n beestje ook niet fijn zijn.....
Ik hoop maar dat hij/zij het gaat redden....

picobello

Re: Henkie, De verloren Duif.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:32

Wij krijgen op de ambulance ook 75 procent duiven binnen. Merendeel zijn idd jonge duiven die het nest verlaten hebben maar nog nietb(goed) kunnen vliegen. Maar het kan heel goed zijn dat deze duif t geel heeft gehad, die laten we hier altijd direct inslapen bij de DA omdat wij als ambulance niet de mogelijkheden hebben zo'n dier de juiste zorg te geven. Als de mogelijkheid er is brengen ook wij ze naar een vogelopvang.
Maargoed, TS, je hebt je best gedaan en meer kun je niet doen. Soms lukt het helaas gewoon niet.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:28

picobello schreef:
Wij krijgen op de ambulance ook 75 procent duiven binnen. Merendeel zijn idd jonge duiven die het nest verlaten hebben maar nog nietb(goed) kunnen vliegen. Maar het kan heel goed zijn dat deze duif t geel heeft gehad, die laten we hier altijd direct inslapen bij de DA omdat wij als ambulance niet de mogelijkheden hebben zo'n dier de juiste zorg te geven. Als de mogelijkheid er is brengen ook wij ze naar een vogelopvang.
Maargoed, TS, je hebt je best gedaan en meer kun je niet doen. Soms lukt het helaas gewoon niet.

Duiven in laten slapen omdat ze t geel hebben ? Dat vind ik nou schandalig, het enigste wat je hoeft te doen is er een pil in stoppen en that's it ! Als de pil niet aanslaat is de duif verloren maar 9 van de 10 x is er de volgende dag niks meer aan de hand. Dit vind ik nou een vreemd beleid, wat een onzin. :(

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:39

Even nuanceren, ik zie dat ik het wat krom heb neergeschreven. Met een duif met t geel moeten we altijd naar de DA en als ze er slecht aan toe zijn worden ze direct ingeslapen. Als ze niet al te slecht zijn krijgen ze een pil. Een duif in slechte conditie zou misschien ook wel te redden zijn, maar daar hebben wij domweg de tijd/mankracht niet voor.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:06

Dat klinkt inderdaad al anders maar waarom naar de DA? De pilletjes tegen het geel kun je in iedere goede dierenzaak krijgen of anders van de DA. Ik vind dat jullie erg moeilijk doen. Een duif met het geel hoeft niet in quarantaine, het geel wordt veroorzaakt door trichomonen en elke duif heeft deze parasiet bij zich, op het moment dat een duif stress heeft slaan ze toe en krijgen ze het geel, als de duif even apart gezet wordt zodat deze niet lastig gevallen wordt door de mede duiven op het hok en hij/zij rustig kan eten en drinken kun je zo'n duif 9 van de 10x na een dag of 4 weer loslaten!! De meeste DA's hebben totaal geen kaas gegeten van een duif en komen vaak met een totaal verkeerd behandelplan. Het geel is de meest simpele en meest voorkomende ziekte bij een duif en hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Naar mijn idee worden er dus ook duiven op deze manier onnodig ingeslapen. ;) Ik heb hier duiven gehad die met de bek open naar lucht stonden te happen omdat de keel bijna was dicht gegroeid door de schimmelachtige aangroei, je gaf er geen cent meer voor maar na de pilletjes zag je ze vaak na een paar uur weer opknappen, het enigste wat je kan en hoeft te doen is het pilletje geven en een bakje voer en water neerzetten, daar zijn toch wel mensen voor? Dat kost misschien een minuut of 5! Is de duif erg verzwakt dan spuiten wij 2x per dag een dag of 2 a 3 achter elkaar geweekte P40 in de krop, ook dit duurt niet langer dan een minuut of 5! Snap het nog niet helemaal want zoveel tijd kost het allemaal niet en ik kan me niet voorstellen dat jullie daar ladingen duiven met het geel dagelijks te verzorgen hebben.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:07

Tja, dat zal misschien. Maar dit is zoals de regels zijn waar ik me nu aan moet houden. Overigens hebben we inmiddels wel contact gelegd met een collega ambulance die wel voldoende middelen heeft voor dit soort gevallen. Nu brengen we vogels daar zo snel mogelijk naar toe. Hetzelfde probleem met jonge vogels. Als de ambu de hele dag aan het rijden is, en dat gebeurt vaak, dan krijgen ze alleen in de vroege ochtend en avond te eten en dat is ook niet voldoende. Vandaar dat we nu meer met externe opvang bezig zijn.
Mag ik vragen wat voor pillen het zijn die jij geeft?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:14

Je kan Spartrix geven maar dan moet je de dubbele dosering aanhouden dan die aangegeven staat op de verpakking, wij geven zelf Trichocaps,dat wordt door een DA gemaakt die zelf in de postduivensport zit, 1 capsule en klaar is kees.

Ik begrijp dat jij je aan de regels moet houden maar dat vind ik tegelijkertijd ook het grote twistpunt bij de Dierenbescherming en Dierenambulances, vaak wordt het juist door al die regeltjes extra moeilijk gemaakt of er moet zo vaak over vergaderd worden waardoor de dieren in kwestie juist buiten de boot vallen, allemaal overbodige bureaucratie in mijn ogen.

Zou mooi zijn als jullie een oplossing kunnen vinden, ik ben bang dat jullie onnodige da kosten maken en dat er onnodig duiven sterven. ;)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:48

Nou daar heb je zeker een punt, soms zijn de regels domweg belemmerend. Bedankt voor de tip in elk geval, ik zal het eens opbrengen!