Hoe ziet een dag er uit voor je konijn en wat geef je 'm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Hoe ziet een dag er uit voor je konijn en wat geef je 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:01

Ik heb 4 konijnen:

1 Rode nieuwzeelander
2 Klein zilvers
1 rasloosje uit de opvang.

Ze zitten 2 aan 2, 1 voedster+1 ex ram

'S ochtends om 8 uur krijgen ze science selective brok+flinke pluk hooi en als het water vies is dit verschonen.
Als het lekker weer is mogen ze 's middags op het gras.
'S avonds krijgen ze weer science selective brok, soms onder het trainen anders gewoon in hun bakje en weer een flinke pluk hooi+ water verversen.
Daarna krijgen ze groenvoer, meestal 2 soorten groentes. In de zomer krijgen ze uit de tuin van alles: Appeltakken+bladeren, zuring, paardenbloembladeren, aardbeienplant, bamboe takken, dovennetel, zevenblad.. En qua groentes: Witlof, andijvie, sla, wortelen, wortelloof, paprika, chinese kool.
En dan ongeveer 1 keer per week een gedroogde broodkap en max 1 keer per week fruit, bijv een stukje appel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:10

Atalanta schreef:
Leuk! Die draadjes boven je ren, is dat voor de konijnen of tegen katten?
Ik wil mijn nijnen volgend jaar graag naar buiten doen en een ren bij het hok maken, vroeg me af in hoeverre katten een bedreiging vormen voor ze... hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Dankje :)
das gewoon stroomdraad hoor :o
We hebben het gedaan omdat er in Duiven een wolf gezien is, en ik bang ben dat hij mij konijnen op komt eten :') beetje overdreven natuurlijk want Duiven ligt 10km verder op _O-
Maar ik heb hier geen katten ofzo in de ren gezien :+
Ze lopen er weleens langs ofzo, maar niet dat ze in de ren gaan zitten 'konijnenjagen' 8-)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:28

Hier 4 konijnen, 1 vlaamse reus en 3 dwergjes(waarvan 1 hangoor).
Ze leven in een ren van ruim 10 vierkante meter en krijgen non stop hooi en brokjes(van havens).
het zijn 3 voedsters en 1 gacastreerde ram.
Foto's volgen later.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:54

Sjors493 schreef:
Atalanta schreef:
Leuk! Die draadjes boven je ren, is dat voor de konijnen of tegen katten?
Ik wil mijn nijnen volgend jaar graag naar buiten doen en een ren bij het hok maken, vroeg me af in hoeverre katten een bedreiging vormen voor ze... hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Dankje :)
das gewoon stroomdraad hoor :o
We hebben het gedaan omdat er in Duiven een wolf gezien is, en ik bang ben dat hij mij konijnen op komt eten :') beetje overdreven natuurlijk want Duiven ligt 10km verder op _O-
Maar ik heb hier geen katten ofzo in de ren gezien :+
Ze lopen er weleens langs ofzo, maar niet dat ze in de ren gaan zitten 'konijnenjagen' 8-)

Ow okee, wel een goed idee stroomdraad! Maar de kans dat die wolf erbij komt zal inderdaad niet zo groot zijn hoor :D (ik woon trouwens in Velp dus ook dicht in die buurt). Heb hier in de wijk wel een keer een steenmarter rond zien lopen, die pakken ook konijnen volgens mij. Dus ik moet nog eens goed nadenken hoe ik dat ga doen volgend jaar. Ik denk sowieso de nijnen 's nachts opsluiten in het hok.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:59

Wij hebben op dit moment 11 konijnen, behalve papa en mama allemaal broertjes/zusjes van elkaar.
's Ochtends krijgen ze voer + hooi, smiddags ook en tussendoor nog wat groenten en 's avonds weer brok met hooi :j
Hun verblijf;
2verdiepings hok met nachthok. grote ren met heuvel en in die heuvel een heel grottenstelsel :+
Afbeelding

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:17

eten ze niet van die buxus???
wel leuk zo!!!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:20

Leuk konijnenverblijf hoor, al had ik persoonlijk toch wel voor de veiligheid voor een ander struikje gekozen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:13

Ziet er idd leuk uit ja..

Ik heb 2 teddy widders; het rammetje (Cooper) is 1,5 ongeveer, het vrouwtje (Luca) is 10 maanden. Ze zitten binnen.
's Ochtends krijgen ze een klein handje Selective brok, vers hooi (onbeperkt) en groente/fruit (tenminste 3 verschillende soorten p/dag, gevarieerd), vers water ook natuurlijk. Ik verschoon hun wc'tjes en ik zet de kooi open (grote kooi). Ze kunnen dan na het eten een tijdje rondlopen tot ik naar m'n werk ga. 's Avonds als ik thuis kom hetzelfde riedeltje wat betreft voeren, en de kooi gaat weer open. Ze lopen dus altijd los als ik thuis ben. In het weekend ben ik meer thuis dus dan lopen ze vaak bijna heel de dag los.
1x per week verschoon ik heel het hok.
Ze worden ook een paar x per week gekamd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:05

leuke reacties hier.... en leuke konijnen & hun hok :D

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:37

Ik heb 6 konijnen. Ze zitten in een ren van 35 m2.

's Ochtends krijgen ze hooi en vers water
's Middags krijgen ze brok en hooi (als het nodig is)
's Avonds krijgen ze weer hooi en groenvoer en check ik het water nog een keer.

De 3 voedsters mogen er 's ochtends uit en gaan er 's avonds weer in (gele cirkel)
Penotti (het nog niet gecastreerd mannetje) zit nog alleen, maar heeft wel contact met anderen (rode cirkel)
De voedster en gecastreerde ram hebben het grootste stuk (de rest)
Uiteindelijk gaan ze bij elkaar, ze hebben onderling contact, alleen de kleintjes zijn nog iets te klein.

Penotti poept netjes in een hoekje, dus dat kan ik zo verschonen, de 3 kleintjes krijgen 1x per week een schoon hok en de andere 2 ook (alle is dat veel sneller vies door de ruimte)

Afbeelding

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:54

Ik heb een dwergkonijn, middelgroot en een groot konijn (thuringer). Ze zitten in meterkooien. Als het mooi weer is mogen ze de hele dag naar buiten in een grote ren. En de thuringer mag altijd door de tuin lopen als ik ga voeren, loopt normaal ook wel los.

Bij de andere 2 konijnen ligt het puur aan het weer. Ze hebben zo hun kwaaltjes.

Ik ga rond de middag kijken en rond de avond en dan vul ik alles bij. Ook de andere dieren.
En bij de konijnen haal ik elke dag de vieze plekken eruit.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:59

ow wat een leuk topic hier ga ik later even op terug komen :D
moet zo werken

iris17Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:51

Onze dieren hebben met z'n 3en een binnenhok van 2m x 2m en een ren van 25m2, hierbij zitten ook onze kippen en loopeenden.
's morgens worden ze losgelaten in de ren, strooien we wat graan en het hooi van de konijnen wordt aangevuld.
Onze oude dame krijgt dan een handje meusli.
Aan het einde van de middag krijgen ze wat groenvoer en halen we de eitjes uit.
's avonds krijgen ze in het binnenhok hun brokjes en wordt het hooi indien nodig weer aangevuld.

Ook hebben wij een konijnenhotel, zie www.konijnenhotel.nl voor de website.
De konijnen in het grote buitenverblijf (binnenhok 70cm x 140cm en ren van 8m2 met buizen) hebben hetzelfde ritueel als onze eigen dieren.

De konijnen/cavia's in het hotel (hokken 60cm x 140cm, grote maat voor konijn) hebben het volgende "programma"
's morgens krijgen ze een voerballetje met groenvoer, dit is vaak bleekselderij, wortel, klein stukje appel, witlof enz. en het hooi en water wordt aangevuld en ververst.
's middags krijgen ze een stukje maiskolf (niet iedere dag ivm vetten), knabbelstaafje of iets in die richting en wordt het hooi ook weer bijgevuld indien nodig.
Ook komen ze dan met mooi weer in de ren en bij slecht weer kunnen ze in de carport of schuur spelen.
's avonds krijgen ze brokjes, hooi, extra stro en bij warm weer dan ververs ik het water weer.

De voerballetjes met groen die zijn echt favoriet, ze staan dan echt te stuiteren :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:21

Ik heb 3 franse hangoren, 1 ram en 2 voedsters samen zitten op een stuk terrein waar weer een blokhut op staat. 's nachts zitten ze in de blokhut in een ruim hok en overdag lopen ze buiten.

Rond 7u (doordeweeks, in het weekend later) gaan ze naar buiten. Dna krijgen ze brok, nieuw hooi en nieuw water.
's middags ga ik een paar x kijken of brengt me moeder ze meestal iets lekkers
en 's avonds rond 8u gaan ze weer naar binnen met wat brok en weer nieuw hooi en water. :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:28

Wat een leuke hokken zitten erbij zeg!
Ik heb nu 1 hangoor konijn (mijn dwerg is vrijdag gestorven) genaamd Fluf
Binnenkort komt er wel een vriendinnetje voor hem bij, maar dan moet hij eerst gecastreerd worden.
Hij zit in een best groot hok, met een ren onder, maar daar kan hij nu niet in omdat zen hok voor de winter binnen staat.
's Morgens wordt zen hooi aangevuld (als het nodig is)
en als ik 's avonds thuis kom mag hij lekker mee binnen in huis even rond huppelen, terwijl maak ik zen hok schoon, geef hem proper water.
Dan krijgt hij ook nieuw hooi en verse brokjes.
Als hij terug in zen kot gaat krijgt hij dan zen groenten.