vitelli schreef:Ik zie een hele mooie hond op die foto. Zorg dat je werkelijk ! zijn baasje bent, blijft of wordt... dan zal hij minder beschermend zijn en beter naar je opdrachten luisteren. Bepaalde regels in huis helpen al een eindje om dat duidelijk te maken aan je hond. Laat em niet NOOIT ! op de bank. Zowieso niet boven je uit laten komen. Dus ook niet op de grond gaan liggen of zitten om met hem te spelen. Blijf fysiek groter. Laat em netjes zitten en wacht tot hij je in de ogen kijkt voordat je de hond zijn eten geeft. Loop veel met em aan de lijn en houdt em netjes volgend en niet voor je. Laat em zitten op de hoek van de straat. Consequent. Na het spelen met een bal of stok. Bal weghalen, die is van jou.. hij mag er alleen mee spelen. Geef em geen dingen die altijd van hem zijn, behalve zijn mand dan..
Regelmatig op cursus blijven gaan zodat jullie goed begeleid worden en een aanspreekpunt hebben zou ook fijn zijn als je bang bent dat de hond je toch de baas is of gaat worden.
Genoeg tips?? Veel plezier van je hondje. De rassenkruising is wel een aandachtspunt. Ik zeg altijd maar, elke hond bijt ooit weleens, per ongeluk of van schrik of uitgelokt of aangevallen.. Ongeacht de afkomst. Maar als zo'n hond bijt kan het slecht aflopen met iemand. Aan jou dus de grote verantwoordelijkheid om te zorgen dat je de hond goed begeleid. Het karakter van de vader, of nog meer de moeder van jouw hond is wel belangrijk. Was dat een pittige hond of een sul. Ik hoop dat laatste. Pups nemen zoiets snel over van mama. En last but not least. Degene die de hond als pup heeft gehad heeft ook een grote invloed op de hond. Baknijd bijvoorbeeld kan tricky zijn om later nog af te moeten leren. Gewoon geen bak geven maar het eten op de grond geven is een hele simpele omzeiling van het probleem. Mijn honden eten buiten ook erg graag van de grond. Hun brokjes krijgen ze dan ook gewoon van de grond. Maar ze hebben geen baknijd hoor. Zouden ze echt van een bordje moeten eten?? Hebben wij onszelf waarschijnlijk wijsgemaakt.. GRoetjes,
Uit welke eeuw kom jij nog? Jeetje.