Kruising Bordeauxdog/rottweiler, gevaarlijke kruising?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

Re: Kruising Bordeauxdog/rottweiler, gevaarlijke kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 02:43

Verder, kent iemand een dergelijke kruising? Anders dan mijn hond ;)

Fien heeft een aantal punten van de rottweiler, en een aantal van de bordeauxdog (in exterieur). Fien is net een jojo-bal. Het ene moment komt ze flink wat bij en neigt ze wat naar het dikke, het volgende moment kun je haar ribben vast pakken en is ze gewoonweg mager. Naar het schijnt is dit wel typisch iets van een bordeauxdog. Alle medische problemen zijn uitgesloten, er veranderd ook niets aan haar voeding.
Ook het ontzettende slijmen heeft ze van de bordeaux dog. Dit valt natuurlijk te voorkomen door haar niets anders te geven dan haar brokken, waardoor het water haar niet meer in de mond loopt als ze iets ruikt.
Het blaas-probleem is volgens onze DA een probleem van een rottweiler. Fientje heeft regelmatig blaasontstekingen.
Klinkt dit bij iemand bekend?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:56

Een grote lomperd bedoel je? Ik heb een Pyreneese Berghond x Duitse Dog.
Maar is een goedzak eerste klas!

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 03:08

Zo, dat klinkt inderdaad als een grote lomperd!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:59

Vindt het wel een riscovolle kruising ja... :j

Zolang jij hem maar in de hand heb is er niks aan de hand toch :)

Het zal allemaal wel een kwestie van opvoeden zijn maar ik ben niet zo gek meer op doggen :=
Rotweilers, Fila Brazileros, Pittbull....

Geef mij maar een Border Collie...
(Al kan ik begrijpen dat sommige mensen dat weer een vreselijke hond vinden ;) )

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 05:31

Ik heb tot voorkort een geweldige hond gehad en wel van de kruising Bordeauxdog X Americaanse Stafford. Een herplaatser van 1 jaar. Helaas belanden veel van dit soort kruisingen op marktplaats of in het asiel. Niet eens zozeer om het feit dat het een lastige kruising is maar meer om het feit dat men een on doordachte keuze maakt om een hond aan te schaffen. Als men een hond haalt bij een fokker maakt men vak wel een doordachte keuze en wordt er een hoop geld voor neergelgd.

Een kruizing zoals de jouw of de mijne worden voor een stuk minder geld aangeboden op bijvoorbeeld marktplaats, mensen worden door de fokkers van deze honden niet voorgelicht, deze wil namelijk alleen maar zijn stoere honden verkopen. ook lezen mensen zich slecht in over de soorten waarmee het gekruisd is.

Gevolg is dat men eerst met een schattig pupje zit en een jaar later met een hond die ze niet onder controle kunnen houden en het arme beestje wordt weer afgestaan.

Het is niet zozeer de kruising die slecht is, het zijn de mensen die ondoordachte keuzes maken en zich niet laten voorlichten.

Ik weeg zelf maar 50 kilo en heb inmiddels meerdere herplaatsers gehad van het type terrier (stafford) x Molosser. Er was er GEEN EEN bij die me over straat sleepte omdat hij te sterk of dominant was. Het waren stuk voor stuk trouwe en zeer loyale honden, iedereen kon hier de deur platlopen en iedereen kon met een beetje tekst en uitleg met ze wandelen.

Het enige wat niet kon met 1 van de herplaatsers was loslaten bij andere reuen. Aan de riem gedroeg hij zich overigens gewoon goed ook als er andere reuen naar hem toekwamen.

Het is maar net wie de leider van de honden is, als een hond goed in zijn koppie is kun je met gezond verstand een heel eind komen als je je er maar in verdiept.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 05:32

De hond is trouwens vorige maand ingeslapen omdat hij een tumor in zn koppie had, hij heeft maar 20 maanden mogen worden ;-(

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:20

bosefoso schreef:
. Als ik met iemand een praatje maak, reageert ze overdreven fel naar de persoon waarmee ik praat; ze waakt dus over mij. Ik denk persoonlijk dat dit 1 van de eigenschappen is die erin zitten en er niet uit gaan.

.

ik vind persoonlijk dat dit wel 1 van de eigenschappen is waar je extra goed op moet letten voordat er ongelukken gebeuren
dat maakt de hond nou niet bepaald risico-loos, ongeacht z'n kruising

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:48

Het is een pittige kruising, maar wel een hele gave. Later zie ik mezelf er daar nog wel één van hebben (of nogmaals met een rottweiler gekruist). Maar dan woon ik ook op een boerderij.

Je vroeg of er nog meer mensen waren met zo'n hond, er zitten er volgens mij 2 op het hondenforum(.nl) dus daar kan je het proberen voor meer ervaringen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:19

Wat een gave hond.Ik ben gek op rottweilers(heb er al 3 gehad)en ook gek op
de bordeaux doggen :D.(daarvan heb ik er nog nooit een gehad,het kwijl staat me tegen ;) ).
Rottweilers zijn gefokt als veedrijvers,en ze staan bekend als rustige,krachtige en kalme hond met
uitstekende karaktereigenschappen.
De bordeauxdog is een moedige kameraad, zeer gehecht aan zijn baas en erg aanhankelijk. Rustig, evenwichtig, met een hoge prikkeldrempel. Hij kan dus ook goed overweg met kleine kinderen, mits vroeg geleerd.
Volgens mij kan je met deze 2 honden te kruisen weinig kwaad gezien hun beide karakters :)

Je heb idd wel een concequente baas nodig maar volgens mij heeft de ts daar wel ervaring mee.

Bij mij komt het blaasprobleem niet bekend voor bij mijn rottie's en ik heb al 3 teefjes gehad.
Ik heb het verder in mijn omgeving ook nooit gehoord.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:09

ik ken meerdere rottweilers bourdeaux dog kruisingen...

mooie honden hoor,en vreselijk lief vaak,wel waaks maar ja,dat vind ik geen negatieve eigenschap..

valt me wel op dat ze altijd de rooie/bruine kleur van de bourdeaux dog hebben,maar op zich verder prima honden bij eigenaren die ze opvoeden...

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:25

Beste Bosofoso
Zo te lezen ben je op de goede weg met deze hond. Het is je reinste onzin dat er zgn. gevaarlijke rassen zijn. Er bestaan alleen gevaarlijke baasjes :j Alle honden moeten consequent opgevoed worden en dat mankeert er maar al te vaak aan.
Ik las dat iemand Cesar Milan al aanhaalde; die geeft idd het goede voorbeeld met zijn eigen Daddy en vele andere honden. Het is een aanrader om die man aan het werk te zien.

Wist je trouwens dat de meeste bijtincidenten bij die schattige Golden Retriever voorkwamen? En we kunnen er van uit gaan dat alle bijtincidenten van alle kleine hondjes worden niet gemeld omdat ze niet bedreigend lijken....
Mijn hond wordt constant " aangevallen" en " uitgedaagd" door kleine hondjes. Gelukkig is hij een goedzak en hij trekt zich er niets van aan. Maar mensen lopen om hem wel heen met een grote boog terwijl hij superbraaf is, hij ziet er alleen heel stoer uit...maar dat is alleen z'n jasje.

Zo lang jij jouw hond als hond behandeld en consequent leiding blijft geven heb je volgens mij een schat van een hond. Hoe groot ze ook is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:28

Ik vind het niet percé een negatieve kruising, maar er hangen wel extra risico's aan imo.

En eerlijk gezegd als ik iemand hoor die dat allemaal onzin vind en denkt dat het ras/genen niets te maken heeft met hoe je hond uitgroeid, dan houd ik mijn hart al vast.
Mensen die niet beseffen met wat ze rondlopen zijn vaak de gevaarlijkste vind ik.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:53

Kleine hondjes zijn vaak feller dan die grote lobbesen :')
Denk dat het grotendeels gewoon opvoeding is hoor :j Tuurlijk zit er altijd iets in de aard van het beestje, maar dat is niet alleen bij zulke honden zo, maar bij kleine rassen net zo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:03

Inoterry schreef:
Ik blijf het ongelovelijk vinden dat de vooroordelen over rassen in deze tijd zo hard blijven bestaan. Feiten? Welke feiten? Een bijtincident met een rotweiller of een pitbull zal nu eenmaal sneller gemeld worden dan wanneer dat schattige keeshondje aan iemands handen hangt. En een bijtincident met een "gevaarlijk" ras heeft nu eenmaal meer nieuwswaarde en is sensationeler dan wanneer er een chihuahua bijt.
Hoe agressief een hond is, hangt wel degelijk in eerste instantie van de opvoeding af, en niet van het ras. Daar is/was Daddy van Cesar Millan een heel groot voorbeeld van _/-\o_ .

Een bijtincident met een "berucht" ras haalt eerder het nieuws, domweg omdat de gevolgen groter zijn. Niet persé omdat een krant wil scoren ten koste van een fout ras. Sterker nog: het zou pas ècht sensatie zijn wanneer iemand de strot wordt doorgebeten door een Pekinees... Ik zie de krantenkop al zó voor me... :')

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:11

:')

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:24

Ik heb zelf 2 'beruchte' kruisingen....

Beide waren al verpest voor ze bij mij kwamen.

Met de juiste training kom je er wel.

Hoewel mijn laatste aanwinst (bleek later) een trauma heeft opgelopen door zijn verleden.
Hierdoor kan hij niet los met andere honden, nooit meer.
Dit is een handicap, maar niet onoverkomelijk.
Afgezien van dit ene feit, is het een superhond :j

Maar ik vind wel dat je met dit soort kruisingen (maar ook met de rasdieren) gewoon nog bewuster om moet gaan.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:42

Ik vind geen enkele hond per definitie meteen 'rijp voor de spuit'. Risico rassen en kruisingen, ja die ken ik wel. Bewust zijn van het soort hond dat je hebt is belangrijk, dan ben je al een heel eind. Ik vind het wel een heel mooie hond overigens!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:43

Ik zie een hele mooie hond op die foto. Zorg dat je werkelijk ! zijn baasje bent, blijft of wordt... dan zal hij minder beschermend zijn en beter naar je opdrachten luisteren. Bepaalde regels in huis helpen al een eindje om dat duidelijk te maken aan je hond. Laat em niet NOOIT ! op de bank. Zowieso niet boven je uit laten komen. Dus ook niet op de grond gaan liggen of zitten om met hem te spelen. Blijf fysiek groter. Laat em netjes zitten en wacht tot hij je in de ogen kijkt voordat je de hond zijn eten geeft. Loop veel met em aan de lijn en houdt em netjes volgend en niet voor je. Laat em zitten op de hoek van de straat. Consequent. Na het spelen met een bal of stok. Bal weghalen, die is van jou.. hij mag er alleen mee spelen. Geef em geen dingen die altijd van hem zijn, behalve zijn mand dan..

Regelmatig op cursus blijven gaan zodat jullie goed begeleid worden en een aanspreekpunt hebben zou ook fijn zijn als je bang bent dat de hond je toch de baas is of gaat worden.
Genoeg tips?? Veel plezier van je hondje. De rassenkruising is wel een aandachtspunt. Ik zeg altijd maar, elke hond bijt ooit weleens, per ongeluk of van schrik of uitgelokt of aangevallen.. Ongeacht de afkomst. Maar als zo'n hond bijt kan het slecht aflopen met iemand. Aan jou dus de grote verantwoordelijkheid om te zorgen dat je de hond goed begeleid. Het karakter van de vader, of nog meer de moeder van jouw hond is wel belangrijk. Was dat een pittige hond of een sul. Ik hoop dat laatste. Pups nemen zoiets snel over van mama. En last but not least. Degene die de hond als pup heeft gehad heeft ook een grote invloed op de hond. Baknijd bijvoorbeeld kan tricky zijn om later nog af te moeten leren. Gewoon geen bak geven maar het eten op de grond geven is een hele simpele omzeiling van het probleem. Mijn honden eten buiten ook erg graag van de grond. Hun brokjes krijgen ze dan ook gewoon van de grond. Maar ze hebben geen baknijd hoor. Zouden ze echt van een bordje moeten eten?? Hebben wij onszelf waarschijnlijk wijsgemaakt.. GRoetjes,
Laatst bijgewerkt door vitelli op 21-08-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:44

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:55

vitelli schreef:
Ik zie een hele mooie hond op die foto. Zorg dat je werkelijk ! zijn baasje bent, blijft of wordt... dan zal hij minder beschermend zijn en beter naar je opdrachten luisteren. Bepaalde regels in huis helpen al een eindje om dat duidelijk te maken aan je hond. Laat em niet NOOIT ! op de bank. Zowieso niet boven je uit laten komen. Dus ook niet op de grond gaan liggen of zitten om met hem te spelen. Blijf fysiek groter. Laat em netjes zitten en wacht tot hij je in de ogen kijkt voordat je de hond zijn eten geeft. Loop veel met em aan de lijn en houdt em netjes volgend en niet voor je. Laat em zitten op de hoek van de straat. Consequent. Na het spelen met een bal of stok. Bal weghalen, die is van jou.. hij mag er alleen mee spelen. Geef em geen dingen die altijd van hem zijn, behalve zijn mand dan..

Regelmatig op cursus blijven gaan zodat jullie goed begeleid worden en een aanspreekpunt hebben zou ook fijn zijn als je bang bent dat de hond je toch de baas is of gaat worden.
Genoeg tips?? Veel plezier van je hondje. De rassenkruising is wel een aandachtspunt. Ik zeg altijd maar, elke hond bijt ooit weleens, per ongeluk of van schrik of uitgelokt of aangevallen.. Ongeacht de afkomst. Maar als zo'n hond bijt kan het slecht aflopen met iemand. Aan jou dus de grote verantwoordelijkheid om te zorgen dat je de hond goed begeleid. Het karakter van de vader, of nog meer de moeder van jouw hond is wel belangrijk. Was dat een pittige hond of een sul. Ik hoop dat laatste. Pups nemen zoiets snel over van mama. En last but not least. Degene die de hond als pup heeft gehad heeft ook een grote invloed op de hond. Baknijd bijvoorbeeld kan tricky zijn om later nog af te moeten leren. Gewoon geen bak geven maar het eten op de grond geven is een hele simpele omzeiling van het probleem. Mijn honden eten buiten ook erg graag van de grond. Hun brokjes krijgen ze dan ook gewoon van de grond. Maar ze hebben geen baknijd hoor. Zouden ze echt van een bordje moeten eten?? Hebben wij onszelf waarschijnlijk wijsgemaakt.. GRoetjes,

Uit welke eeuw kom jij nog? Jeetje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:33

haha ja dat dacht ik ook...pff wat en verhaal zeg...

vitelli,hoe verklaar jij dan dat een chihauhau de baas kan zijn over een deense dog??

en hier liggen alle honden op bed,alle honden op de bank,lig regelmatig onder mijn honden,mijn honden eten geen brokjes maar vers vlees en eten dat uit een voerbak,en last but not least...mijn honden hebben nooit iemand gebeten,dus elke hond bijt weleens???

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:37

BraveSpots schreef:
vitelli schreef:

_/-\o_

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:11

Ik lig ook vaak genoeg te rollebollen met mijn hond (Rhodesian Ridgeback) dan is ze ook fysiek hoger/groter dan ik ben, maar ze heeft nog nooit iemand gebeten. (Wel gehapt naar het baasje als hij het vrouwtje pest :P maar nooit gemeen.) Ze zou geen vlieg kwaad doen (die spuugt ze zelfs nog uit als ze die gevangen heeft :') ) ik vind dat je je hond ook wel een beetje moet kennen. Als ze rustig ligt te slapen, en het zoontje van mijn vriend rent op haar af, dan zucht ze een keer en kijkt hem aan, dan weet hij genoeg, dan heeft ze er geen zin in. Maar als ze er wel zin in heeft, dan ligt het jochie gewoon lekker bovenop haar (omdat ze zo lekker warm is) :(:) 't Is gewoon net hoe de baas de hond opvoedt :j

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:15

NoGo schreef:
BraveSpots schreef:

Hoe bedoelen jullie dit dames? Ik heb mijn honden inderdaad ook altijd zo opgevoed. Hoekje van de straat etc. Ik heb de honden inderdaad nog nooit van de vloer laten eten, nmsischien is dit wel een goede voor haar.
De persoon die ik eerder heb genoemd (waar de hond overheen heeft gelopen) heeft haar tot de 8e maand gehad.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:23

Al dan niet 'de baas' zijn over je hond heeft opzich niet zoveel te maken met welke fysieke trucjes je toepast op je hond, maar des te meer hoe je mentaal omgaat met de hond (dit klinkt zweverig i know).

Het gaat niet om wat je al dan niet toelaat, maar over het feit dat jij de de kracht hebt om te beslissen het toe te laten.

Als jij aan je hond toelating heeft om op de bank te springen, ben je even 'machtig' dan wanneer je je hond weigert op de bank, snap je.
Zolang jij (!) maar beslist wat er gebeurd, of niet gebeurd.