Konijn gevonden bij onze kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:42

Eefste: dankje voor de tip, ik ga er op letten! Maar het konijntje durft niet bij mij te komen, dus ik kan hem niet zo goed controleren, ik vraag me af hoe ik hem zal nemen voor naar de dierenarts te gaan :n
Shilady: inderdaad, ik ben niet echt van plan om hem naar een asiel te brengen hoor als dit niet verplicht is :D

Edit: Juist terug van de winkel, hooi gekocht en in z'n hokje gelegd. Meer heb ik nog niet willen kopen omdat er elk moment een eigenaar kan opduiken natuurlijk.

toverpaardje

Re: Konijn gevonden bij onze kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:50

Hij ligt er zo bij alsof hij het goed voor elkaar heeft, hij heeft het goed uitgekiend bij jouw in de tuin te gaan liggen, vooral omdat je al zo graag een konijntje wilde en nu komt er gewoon eentje aanlopen.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:03

LecyTinker schreef:
TS, misschien heeft hij al een tijdje niet gegeten. Ik zou hem eerder een paar keer kleine beetjes geven ipv ineens een grote hoeveelheid.
Het enigste waar je mee moet oppassen is de konijnenziekte. Hier zitten de wilde konijntjes allemaal weer aan de straat te wachten totdat ze doodgereden worden omdat ze allemaal ziek zijn.

Zonde :n ik ga wat informatie erover opzoeken, bedankt

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:17

Morgen om half2 mag ik naar de dierenarts :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:18

Jeetje wat een leuk beestje <3 .
maar misschien inderdaad even na de dierenarst en rond vragen en misschien staat hij/zij ook op zo een website voor vermiste huisdieren.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:06

Inderdaad, een leuk dier hé :D
Moest het van de buren zijn, vind ik wel dat ze wat meer moeite mogen doen om hun konijn te vinden, want aan de nabije buren hebben we het al gevraagd maar ze weten van niets.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:11

Leuk konijn! Het lijkt erop dat je er goed mee bezig bent :) Ik hoop voor je dat je hem/haar kan houden!
Ik verbaas me alleen over het chip verhaal. Ik ben een groot konijnenliefhebber maar heb geen enkel konijn gechipt. Hier heeft de dierenarts ook nooit iets over gezegd terwijl ik er regelmatig kom en pas nog ben geweest voor een sterilisatie. Nu is het voor binnenkonijnen misschien minder nodig, maar ik heb ook nog buitenkonijnen.

Hoe dan ook, het komt vast allemaal goed. Ik zou toch ook denken dat ie gedumpt is. Tenzij je een opening in je omheining hebt waar hij door heeft kunnen kruipen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:15

Ik zou misschien ook een paar briefjes met 'gevonden' en een foto ophangen in de buurt (supermarkt enz) dan weet je alleszins zeker dat je er alles aan gedaan hebt en kan je het konijn ook met een geruster gevoel bijhouden straks :)

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:30

Ja ik denk dat hij door een klein openingetje is kunnen kruipen (heb ik ondertussen al dichtgemaakt), want echt niemand kan in onze tuin normaalgezien. Maar het rare is dat er achter onze tuin een stukje grond ligt van een huis wat leegstaat, dus via daar moet het gekomen zijn, maar in deze tuin kan normaalgezien ook niemand komen. Naast ons huis staat een appartement, dus ik denk ook niet dat het van daar komt. Echt vreemd.
Ivm het chippen: ja nu ik er meer mee bezig ben ontdek ik inderdaad dat konijnen bijna nooit gechipt worden, maar op school heb ik dus geleerd dat als een konijn geen oortatoeage heeft ze gechipt moeten worden (dus verplichte registratie), in België toch. Blijkbaar gebeurt het minder dan ik dacht :P

Solleke_Noah: ik denk dat ik een papiertje bij verschillende dierenartsen in de buurt ga hangen inderdaad :)

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:37

Het is een flink rammetje, helemaal gezond en niet gechipt oid. Voorlopig is er nog geen baasje gevonden, dus ik mag hem waarschijnlijk houden :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:44

Wat leuk! Meestal worden de rammetjes gedumpt. Ik zou het nog even afwachten en hem over ong. 2 weken castreren zodat je een dame erbij kan halen.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:01

Oooh, waarom dumpen ze hen? Omdat ze 'niet samen kunnen' met andere konijntjes behalve als ze gecastreerd zijn?
Bedankt voor de tip :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:17

Best een mooi konijn om zomaar aan te treffen. Ik heb zelf meerdere konijnen meegemaakt die de kuierlatten hadden genomen, en de bazen woonden minder dan 100 meter bij me vandaan, en waren blij ze terug te krijgen.

Wel opletten met konijn bij de kippen: bij mijn man hebben konijnen ooit eens alle jonge duiven de veren afgevreten, (ja, konijnen kunnen heel hoog in volieres klimmen als ze willen) en ook kippen kunnen aangevreten worden, als het konijn een boze bui heeft, of vindt dat die dieren nu wel lang genoeg op "zijn" territorium geweest zijn.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 10:58

Ja, maar we zijn overal in de buurt gaan aanbellen en het gevraagd, maar niemand die konijnen heeft of iemand kent. Dusja, wat kan ik meer doen? De buurt weet ervan, de DA, dus als er iemand opduikt die z'n konijn kwijt is zullen ze wel te weten komen via de buren dat hij bij ons zit.
Ja ik let wel op hoor wat het konijn doet, voorlopig lukt het prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:26

Je kan bij amivedi opgeven dat je hem hebt gevodnen, bij de dierenbescherming een melding doen en eventueel een briefje bij de supermarkt. Zo hebben wij het ook met ons konijn gedaan die we in onze tuin vonden (met een gebroken poot :(). We hebben nooit een reactie gehad, en ze heeft 10 jaar bij ons gewoont uiteindelijk :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:06

hoi,

Wij haddden ook eens zo'n geval, omdat wij al 2 konijnen hebben wou mijn moeder er geen meer bij, dus DB gebeld, DB Arnhem wast toen 2 dagen niet berijkbaar :( Dus een paar andere DB's gebeld, die konden ons niet helpen, omdat de Lingewaard buiten hun werkgebied valt :o. Maar hun zijde dat we hem naar de DA konden brengen, en nalaten kijken, op hun kosten omdat het niet ons konijn was. :D
Nou weet ik niet hoe het in België zit, maar je zou het kunnen navragen.
Wel een mooi konijntje <3

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 12:49

Voor zover ik weet hebben wij niet echt een 'deftige' dierenbescherming hier in België :P. Het is ook niet dat ik van het konijn af moet hoor, ik kan het hier gerust een plaatsje geven. Ik wil er gewoon zeker van zijn dat niemand zijn konijn loopt te zoeken :)
De DA heeft hem al gecontroleerd en hij is gezond :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:00

Tja, als je van alles geprobeerd hebt om een baasje te vinden, ziet het er naar uit dat je een blijvertje hebt. :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:15

Zoolgangster schreef:
Tja, als je van alles geprobeerd hebt om een baasje te vinden, ziet het er naar uit dat je een blijvertje hebt. :D

Hihihi! Dat denk ik ook!
En wat een leuk konijn! :j

Misschien nog een briefje bij de supermarkt ophangen en dan zit jouw taak er op om baasje te vinden.
Wat je ook kan doen is koppelen bij een asiel met een gesteriliseerd vrouwtje.
Dan weet je zeker dat er geen konijnenbaby's komen. ;)
Vaak laten de dameskonijnen duidelijk weten geen interesse te hebben op gepaste wijze, dus dat komt vast goed!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:18

Ja, een briefje zal ik deze week nog eens maken :) Voor de rest denk ik inderdaad ook niet dat ik meer kon/kan doen.
Oh, dus ik hoef hem niet per sé te castreren? Want op de meeste site's lees ik dat een rammetje sowieso gecastreerd moet worden als je hem wil koppelen, omdat die anders ofwel ruzie maakt met andere rammen, ofwel 'rijdt' op gecastreerde vrouwtjes? :o

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:48

Dat kan, maar hoeft niet.
Dat 'rijden' kan zelfs 2 kanten op, soms doen vrouwtjes dat ook op mannetjes als ze het zat zijn.
Dat is dan puur om te bepalen wie er de baas is; vrouwtje wint vaak.
Zie je wat haren vliegen, maar meestal is het dan gewoon goed.
Konijnen hebben echt karakters; dat laten ze wel bij het koppelen zien.
Een gesteriliseerd vrouwtje is het beste, maar een mannetje erbij dus niet doen.
Ik kan alleen maar spreken uit eigen ervaring, maar heb nooit problemen gehad met koppelen.
Je ziet heel snel of iets wel of niet zal gaan.
Zo heb je er geen, zo heb je er straks 2! :D

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:10

Foulplay_ schreef:
Ja, een briefje zal ik deze week nog eens maken :) Voor de rest denk ik inderdaad ook niet dat ik meer kon/kan doen.
Oh, dus ik hoef hem niet per sé te castreren? Want op de meeste site's lees ik dat een rammetje sowieso gecastreerd moet worden als je hem wil koppelen, omdat die anders ofwel ruzie maakt met andere rammen, ofwel 'rijdt' op gecastreerde vrouwtjes? :o

Bij vrienden van ons rijdt het mannetje constant op het gecastreerde vrouwtje. Het arme ding wordt er helemaal gek van en wordt ook vaak erg boos op het mannetje en is erg shuw en wilt niet aangeraakt worden of opgetild. Als je aan haar rug of kont komt kun je verwachten dat je een hap uit je vinger neemt. Dus dat is ook niet leuk :P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:19

Eefjahh schreef:
Foulplay_ schreef:

Bij vrienden van ons rijdt het mannetje constant op het gecastreerde vrouwtje. Het arme ding wordt er helemaal gek van en wordt ook vaak erg boos op het mannetje en is erg shuw en wilt niet aangeraakt worden of opgetild. Als je aan haar rug of kont komt kun je verwachten dat je een hap uit je vinger neemt. Dus dat is ook niet leuk :P

Dan is er dus zomaar een konijn bij 'gepleurd' , op z'n Rotterdams gezegd.
Met een beetje gezond verstand haal je ze dan uit elkaar; dat koppeltje werkt dan niet.
En de hersens van die mensen ook niet. Sorry.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 16:21

Oke, bedankt voor de uitleg :D!
Ik ga nog heel even afwachten of er een baasje op duikt en dan ga ik beginnen rondkijken bij konijnenopvangs enzo :)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:37

Marvantom née ze hebben ze uitgebreid aan elkaar laten wennen etc maar inks help en ze vertikken het om het mannetje te laten helpen.
Ik vind het ook niet kunnen maar ik kan moeilijk hun konijnen ontvoeren :p