Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
BraveSpots schreef:Maar wat is 'gerommel met pijnstillers'?
Als ze hun werk doen, en de pijn dus laten verdwijnen, is er niets aan het handje toch?

BraveSpots schreef:Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Ik zeg dat het maar vage grens is.
Pijnstillers geven wanneer ze geen effect hebben lijkt me trouwens sowieso niet echt slim. Behoorlijk tijd/geldverspilling denk ik.
Lamar schreef:Mijn oudste herder staat nu bij na 3 jaar op pijnstilling en bijna 2 jaar op anabolen omdat zijn achterhand op is. Zolang hij nog plezier in het leven heeft, vrolijk buiten met me mee loopt en levenslustig is gaan we nog met hem door op die manier.
Vorige week waren we bij de dierenarts (iedere 3 weken om een anabolenspuit te halen), toen zei de da dat hij hem nog lang niet wilde inslapen als het zo door blijft gaan omdat hij hem daarvoor nog veel te goed vindt. We hebben er nu een kleine pup bij en hebben ook nog een 4 jarige van hetzelfde ras maar de ouwe is nog steeds de baas, hij hoeft daar eigenlijk ook niks voor te doen. Ook is hij nog steeds speels.
Ik laat hem pas inslapen als hij zelf aangeeft dat hij geen levenslust meer heeft of als hij zichzelf niet meer kan redden (zelf naar de drinkbak lopen, uitgelaten worden e.d.)
Ik vind het niet rommelen met pijnstillers en anabolen ondanks dat de situatie niet of nauwelijks verbeterd, maar hem een zo comfortabel mogelijk leven geven en de extra tijd die hij nog zo graag wil. Over 2 maanden wordt hij 13
kuurtje afgemaakt en helemaal weer in orde.
Berdien schreef:Het punt is dat je een dier niet duidelijk kunt maken waarom je hem wekenlang op sluit in een box, een chemokuur laat onder gaan of waarom je elke dag weer het gevecht om die pil aan gaat. Een dier ervaart alleen de last en de pijn die het nú heeft. Een dier kent ook geen toekomst, die leeft in het nu. En als het nú dieronwaardig is, en de toekomst maar een marginale verbetering laat zien, dan laat ik een dier gaan. Een dier weet niet dat het ingeslapen wordt. Die denkt niet 'mijn baasje huilt tranen met tuiten dus ik zal nou zometeen wel dood gaan'.
Daarnaast merkt een dier het niet als het een week 'te vroeg' wordt ingeslapen. Maar elke dag te lang is er één te lang. Dat vind ik ook wel eens DA aan te wijten 'nog even dit proberen' en 'wie weet wordt het hiermee wel beter', en er wordt maar aangeprutst en geklooit met zo'n dier.
Als een dier dusdanig pijn heeft of ziek is dat het zijn normale levenspatroon niet meer goed kan volbrengen en de toekomst laat geen verbetering zien, dan is het voor mij klaar. Je kunt die keuze maar één keer maken uiteindelijk, en als ik zie hoeveel mensen hun dieren godsgruwelijk lang door laten lijden.. dat zou ik nooit voor mijn dieren willen.
Bovenstaande klinkt misschien kil, als er echter een diertje dood gaat haal ik tranen met tuiten. Maar uiteindelijk ben ík diegene die de verantwoording over mijn dier heeft, en die wil en moet ik nemen.
BraveSpots schreef:Het is trouwens een trend die je vaker ziet tegenwoordig, althans op forums.
Dat iedereen je maar zit 'aan te moedigen' om je dier in te slapen. Ik vind niet dat iemand anders daar iets mee te maken heeft. De grens is zo dun dat je zelf vaak al moeite hebt om hem te bepalen, laat staan een buitenstaander.
Imo is het iets waar je niet hoort over te oordelen.
(tijdens haar leven was ze best schuw). Maar die kwam nog buiten, at nog met smaak haar brokjes en lag elke avond spinnend op de bank. Uiteindelijk kreeg ze het aan haar nieren en is ze ingeslapen. Maar zoals ik het lees hadden sommigen het bij doof/blind/krakkemikkig lopen al gedaan..
Misschien niet helemaal hond waardig (met doof zijn enzo), maar ze slijt nu haar oude dag bij een bejaard echtpaar
. HorseTopShop schreef:Ik weet dat het heel moeilijk is, maar zodra er vastgesteld is dat het niet meer goed gaat komen en het dier er pijn van heeft, is het voor mij afgelopen. Hoe moeilijk zo'n beslissing ook is.
HorseTopShop schreef:Ik weet dat het heel moeilijk is, maar zodra er vastgesteld is dat het niet meer goed gaat komen en het dier er pijn van heeft, is het voor mij afgelopen. Hoe moeilijk zo'n beslissing ook is.