cavia man alleen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: cavia man alleen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:33

Mijn mannentje heeft inmiddels een vriendje, we hebben inderdaad een jong beertje erbij gezet en dat gaat prima. Ze hebben het weer erg gezellig samen en slapen tegen elkaar aan.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:34

Ja ik heb hier ook nog steeds een beer zonder vriendje hoor, ik weet hoe moeilijk het soms kan zijn en hij vermaakt zich prima, zodra ik een vriendje denk te hebben gevonden, raakt die geheel gestrest van de andere cavia die bij hem in het hok zit.
Ik zit ook nog in twijfels, hem zo in de stress jagen is ook wel erg sneu en het word er allemaal niet beter of makkelijkere op iedere keer.
Hij zit nu ook lekker alleen en krijgt extra aandacht, dus denk dat ik die eerst ook maar alleen laat, ondanks dat ik toch ook wel een vriendje voor hem wilt vinden.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:35

waar heb jij hem weg? Kon je hem als t fout ging weer terug brengen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:36

Hier ook goede ervaringen met het plaatsen van een jong beertje (van 4 weken). We hebben zelfs 1 keer 2 jonge beertjes bij een oudere beer geplaatst, ging ook super. Ik heb mijn beer toen meegenomen naar de fokker en ze daar kennis laten maken. Zo kon de ervaren fokker ook inschatten wat de slagingskans was. Ze waren meteen dikke maatjes.

Alleen is maar alleen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:38

pinuts schreef:
waar heb jij hem weg? Kon je hem als t fout ging weer terug brengen?

Bij de dierenwinkel hier in Oudenbosch, zij hebben het beste voor met de dieren en mocht er wat zijn kon ik inderdaad altijd terug komen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:51

dat is super, zo wil ik ook nog even zoeken:)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:01

heb nu vele adviezen gekregen het niet te doen. Mijn beer is erg dominant en doet het goed zo..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:15

Wij hebben jaren hobbymatig gefokt met cavia's en normaal gaat het koppelen met een jong beertje van 4 weken wel prima. Jouw beertje is misschien wat ouder, maar hij heeft wel altijd gezelschap gekend. Wellicht zit er een hobbyfokker bij je in de buurt, waarmee je zou kunnen afspreken dat wanneer het niet goed gaat, je het beertje terug zou mogen brengen. Een volwassen beer vind ik een mindere optie, dat is vaker een garantie voor toch ruzie. Castreren zitten bij een cavia best veel risico's aan, hij zou daarna natuurlijk bij een dame kunnen, maar houd de risico's in acht.

Succes in ieder geval!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:27

Ik blijf zeker rondkijken, maar merk gewoon dat hij er erg goed uitziet, misschien wel beter dan dat hij samen met zijn vriendje was. Daartegen was hij dominant, en hij ligt vaak lekker languit te luieren. Castreren daar begin ik niet aan. Vind ik niet nodig bij een cavia.. al die onnodige stress.. Als ik de kans krijg een kleintje erbij te kunnen doen om het te proberen doe ik dat zeker. Helaas is hier niks in de buurt, anders zou ik wel naar de fokker zijn gegaan waar hij vandaan komt.. maar dat liep niet echt goed. Merk wel dat velen het echt afraden..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:35

Een jong beertje raad ik zeker niet af, een ouder beertje wel. Wij hebben onze fokberen, die zijn dames gewend dus en daarna nog dominanter richting een nieuwe rivaal, altijd geplaatst met een jonge beer en dat is eigenlijk nog nooit mis gegaan. Het zijn gezelschapsdieren zeker, maar goed, vroeger als kind wisten we ook niet beter en werden onze caafjes die we alleen hielden ook vrolijk oud. Ieder zijn keuze, kijk lekker naar hoe ja mannetje het doet idd. Welke richting woon je met het oog op een fokker in de buurt?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:23

soms is het inderdaad moeilijk een beer weer aan een nieuwe vriend te koppelen,en vaak is dan inderdaad het makkelijkste ze terug te koppelen aan een jong beertje.
ik heb zelf ook een beer gehad die gewoon echt niet meer aan een andere beer te koppelen was,ook neit aan jonge beertjes.
hij is toen wel gecastreerd en heeft nu enorm veel lol met zijn dames.

vaak worden inderdaad dierenwinkels afgeraden,maar ik heb dus ook bijvoorbeeld ook geen goede ervaring bij een fokker,dus denk dat je vooral heel goed moet kijken waar je de dieren weg haalt

hoop dat het natuurlijk goed gaat en je beer een leuk vriendje gevonden heeft

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:34

ik kan misschien binnenkort een kleine ophalen.. zit alleen dus met vervoer, vind het beetje eng om een uur in de bus te zitten met zon kwetsbaar diertje.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:00

pinuts schreef:
ik kan misschien binnenkort een kleine ophalen.. zit alleen dus met vervoer, vind het beetje eng om een uur in de bus te zitten met zon kwetsbaar diertje.

dat kan helemaal geen kwaad hoor.
ik heb wel eens langer in de auto gezeten met een caafje.
gewoon in een reismandje doen. appeltje of worteltje erbij en met rust laten.

goed dat je wat gevonden heb, zal je beer erg leuk vinden.

ik wil je nog wat tips geven, voordat je het nieuwe beertje erbij zet moet je goed het hok schoonmaken
ook met een sopje, dat alle luchtjes eruit zijn.
allebei de caafjes een beetje insprayen met zelfde luchtje ( babylotion of anti klit van de paarden oid)
dan heb je de grootste kans dat het goed gaat.

de grote beer zal wel in het begin een beetje gaan brommen en erachter aan lopen.
maar laat maar gaan. zolang het geen knokpartij word met bloed spetters.

heel veel succes met koppelen en natuurlijk heel veel plezier met je nieuwe beertje.

is het beertje 4 weekjes?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:31

nou ze zitten bij elkaar. Heb zelf vrij weinig aan het hok gedaan, alleen ff verschoond en voerbakje op andere plek. Ze accepteren elkaar.. maar ben verbaasd hoe brutaal de kleine is. Dacht dat mijne dominant is maar het kleintje wil meteen op mijn beer rijden.. ze vechten verder niet ze proberen elkaar nu alleen steeds te berijden..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:34

Meestal slijt dat vanzelf met een dag of twee. Klinkt alsof het wel los gaat lopen, veel succes en plezier met je nieuwe caafje!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:36

mijn grote heeft hem net een tikje verkocht, maar die kleine houdt op t moment niet op..denk dat mijn beer wel wat bozer mag worden,, hij rijdt zelfs op zijn kop..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:37

zo nu kwam er even een dikke gil en nu liggen ze allbei.. hoop niet dat dit teveel stress is..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:39

pinuts schreef:
Ik woon in buurt van Groningen, ik heb de dierenwinkel gebeld, en die heeft me verteld dat ik het beter niet kan doen omdat mijn cavia mij ziet als gelijke, en dat hij nu niks mist. Als ik er 1 bijzet krijgt hij alleen maar stress en zal het een bloedbad worden. Ik was het hier niet echt mee eens, maar als ik daar 1 weg wil halen moet ik hem houden, ze nemen geen dieren terug.. dus dat word hem niet

Onzin! een cavia ziet jou echt niet als gelijke hoor :+ Jij prrt, whiept, en rijdt niet op hem toch? :')

Maar fijn dat je er nu een kleine bij hebt gezet! Dat onderlinge gekibbel houd vanzelf wel op. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:40

haha ja beetje vaag van die dierenwinkel.. mijn beer heeft nu weer beetje touwtjes in handen, die kleine moest even flink aangepakt worden.. nu hoop ik echt dat ik er goed aan heb gedaan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:44

Belangrijk is wel dat je ze nu echt niet uit elkaar haalt, pas als ze echt door de kooi rollen kunnen ze niet meer bij elkaar. Als je ze bij deze kibbels uit elkaar haalt is de kans dat ze elkaar nog gaan accepteren heel klein. (denk ik zeg het maar even, veel mensen denken dat wat gekibbel gelijk vechten is)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:46

dat is een goede tip! want ik dacht ik pak hem even om te kijken of hij niks heeft. Maar ze zijn aardig rustig.. moet zo boodschappen doen en vanavond nog aan het werk.. hoop dat het dan goed blijft gaan

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:48

Wanneer er nog geen bloed vloeit, rustig laten gaan. Beren leren elkaar nu eenmaal op die manier kennen. Klinkt juist fijn dat het kleintje zich niet schuchter op de kop laat zitten. Dat zakt echt allemaal vanzelf, het duurt even en dan hebben ze de rangorde bepaald en in de gaten dat hun nieuwe vriend echt geen dame is. Zorg voor een lekker ruime kooi en een verstopplekje voor wanneer 1 van de 2 genoeg heeft van de ander.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:54

mijn beertje gaat nu steeds naast hem liggen, volgens mij gaat dit de goede kant op:)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:59

pinuts schreef:
Ik blijf zeker rondkijken, maar merk gewoon dat hij er erg goed uitziet, misschien wel beter dan dat hij samen met zijn vriendje was. Daartegen was hij dominant, en hij ligt vaak lekker languit te luieren. Castreren daar begin ik niet aan. Vind ik niet nodig bij een cavia.. al die onnodige stress.. Als ik de kans krijg een kleintje erbij te kunnen doen om het te proberen doe ik dat zeker. Helaas is hier niks in de buurt, anders zou ik wel naar de fokker zijn gegaan waar hij vandaan komt.. maar dat liep niet echt goed. Merk wel dat velen het echt afraden..

niks in de buurt?? dan heb je niet goed rondgekeken denk ik..
ken er 2 in groningen die caafs fokken,
ikzelf woon daar ook niet ver vandaan, en rondom groningen nog meer adressen hoor
waar je een leuke caaf vinden kan.

Maar je hebt er al 1 las ik,
Wat ik zelf na koppelen van beren weleens doe is een stuk pvc-buis er bijin leggen
dan kan 1 vd 2 zich even terugtrekken buiten beeld,
en idd zolang ze niet om elkaar heen rollen en alleen maar een beetje kibbelen
dan zijn ze rangorde aant bepalen verder niets aan de hand dus ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:06

geef de sites maar door dan;) ( heb overigens elke dierenwinkel gebeld en ben vandaag 3 uur onderweg geweest dus niet goed rondkijken vind ik dan weer beetje banketstaaf gezegd ) gaat overigens nog goed. Dikke prop hooi waar ze zich in kunnen verschuilen maar liggen nu veel naast elkaar