wat een drama , vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:34

robert45 schreef:
Vlooienresistentie.....

Kan er iemand hier een wetenschappelijk onderbouwd bewijs leveren dat de vlooienmiddelen zoals een frontline resistente vlooien opleveren?

Graag een bron!

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7504000240
dit gaat over fipronil resistentie bij kattenvlooien, hier heb je dus je bron. Heb ik binnen een minuutje zoeken gevonden, dus er moeten nog wel meer bronnen zijn.

edit: minuutje later vond ik deze bron:
Citaat:
Pest Manag Sci. 2004 Dec;60(12):1157-62.

Identification of the Rdl mutation in laboratory and field strains of the cat flea, Ctenocephalides felis (Siphonaptera: Pulicidae).

Bass C, Schroeder I, Turberg A, Field LM, Williamson MS.

Source

Biological Chemistry Division, Rothamsted Research, Harpenden, AL5 2JQ, United Kingdom.

Abstract

In many insect species, resistance to cyclodiene insecticides is caused by amino acid substitutions at a single residue (A302) within the M2 transmembrane region of the gamma-aminobutyric acid (GABA) receptor sub-unit termed Rdl (resistance to dieldrin). These mutations (A302S and A302G) have also been shown to confer varying levels of cross-resistance to fipronil, a phenylpyrazole insecticide with a similar mode of action to cyclodienes. To investigate the possible occurrence of these mutations in the cat flea, Ctenocephalides felis (Bouché), a 176-bp fragment of the cat flea Rdl gene, encompassing the mutation site, was PCR amplified and sequenced from nine laboratory flea strains. The A302S mutation was found in eight of the nine strains analysed, although the relative frequency of the mutant allele varied between strains. Only one strain (R6) was found to be homozygous for the S302 allele in all the individuals tested, and this correlated with previous reports of low-level fipronil resistance in this strain. A PCR-based diagnostic assay, capable of screening individual fleas for this mutation, was developed and used to survey a range of fleas collected at random from veterinary clinics in the UK and USA. The A302S mutation was present at a high frequency in these domestic pet populations.

Edit2: en nog geen 10 seconden later vond ik deze review, voor degenen die hem via PubMed etc. kunnen openen makkelijker te lezen dan bovenstaande artikelen.
Citaat:
J Med Entomol. 1998 Jul;35(4):415-22.

Review of insecticide resistance in cat fleas (Siphonaptera: Pulicidae).

Bossard RL, Hinkle NC, Rust MK.

Source

Department of Entomology, Kansas State University, Manhattan 66506, USA.

Abstract

Insecticide resistance often is blamed for failures of insecticides to control cat fleas, Ctenocephalides felis (Bouché). Yet the genetics and adaptive advantage of resistance traits remain unexamined. Lethal doses of insecticides that kill 50% of the population fluctuate 7-fold within a cat flea strain. Many reports of flea resistance may be attributable to variable mortality from effects of solvents, substrates, humidities, temperatures, colonization, and ages of fleas. Resistance ratios (ratios of lethal doses of a resistant to a susceptible strain) are < 690-fold in fleas; lower than many other arthropods. This, plus strain variability, hinders resistance detection. Relationships between resistance levels, control failures, and health threats are unclear. Insensitive acetylcholinesterase, knockdown recovery, glutathione transferase conjugation, and mixed function oxidase/cytochrome P450 are demonstrated resistance mechanisms in cat fleas. Ecological genetics of resistance in cat fleas probably involves flea transfer among hosts, host movements, refugia, founder effects, and mortality from abiotic factors. Understanding cat flea resistance requires population monitoring before, during, and after insecticide treatments using conventional and rapid molecular bioassays. Sustained insecticide release devices such as flea collars and long-lived insecticide residues for premises possibly contribute to the development of resistance. New systemic and topical insecticides, especially when given prophylactically, may act similarly. Eliminating insecticides prevents insecticide resistance but necessitates application of biorational tactics incorporating mechanical, environmental, and cultural controls. Using high temperatures, low humidities, host grooming and such tactics as decreasing doses, increasing action thresholds, rotating insecticides, and leaving spatial and temporal refugia may suppress cat flea resistance.

Urbanus

Re: wat een drama , vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:03

Mijn dierenarts verkoopt ook geen frontline meer, hij noemt het rommel, en dieren kunnen er moeilijk veel allergische reacties van krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:15

Iris82 schreef:
Die is er niet robert45.

TS: wat er gezegd wordt: je móet echt alle dieren behandelen. En niet twee niet.
En je móet je huis behandelen. Alles stofzuigen en alle stoffen oppervlakken en kieren en plinten behandelen, anders zul je er echt een flinke dobber aan hebben. Ik haat het woord moeten, je moet belasting betalen en je moet dood gaan en daarbij houdt het op. Maar in dit geval kom ik er niet onderuit. :)

Ojajoh: bij mij is het ook altijd goed gegaan in de winter op de natuurlijke manier, en dan in de zomer extra pipetjes erbij. Tot afgelopen winter toen ik vlooien in huis, in de auto, bij mijn moeder in huis had. En enkel bussen vlooienspray en uren schoonmaken hielpen. En op de hond was er bijna geen vlooi te vinden...

de ene kater had een band maar krijgt ze altijd af :')

zal me moeder even om dat spul gaan sturen :)

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:15

ik gebruikte altijd knock down van exil is wel duur maar de vlooien vielen zo dood van de honden af dit is er ook in een variant voor katten voor zover ik weet. in een pompspray voor op en voor de omgeving.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:16

Ik geef hier de katten altijd stronghold of promeris tegen de vlooien. Frontline geef ik niet vaak en als ik het dan geef alleen de frontline duo.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:28

Wilawander schreef:
Dat is echt onzin, vlooien zijn niet resistent tegen Frontline. Het is bij ons in de praktijk het meest verkochte produkt. Daarnast gebruik ik het zelf al jaren bij hoge vlodruk door boerderijkatten (van buren) die niet behandeld worden en alle katten en honden hier zijn al over jaren absoluut vlovrij.

Wel moet je het hele jaar door netjes elke 4 a 5 weken behandelen en daar scheelt het vaak aan. Bij een vlobesmetting moet je het huis ook mee behandelen anders heeft het geen zin. Ook met advantage komen ze dan terug.

Zoals ik al zei heb ik niets fout gedaan. Alle katten behandeld, huis van onder tot boven goed schoongemaakt en behandeld.
En als de vlooien dan niet doodgaan, ga ik niet hetzelfde halen voor 4 katten dat 0,0 heeft gewerkt voor de nabehandeling na 4/5 weken. Lijkt me vrij logisch....

Toen heb ik advantage geprobeerd en een paar uur later zag ik al vlooien vallen. Hierna geen vlooienplaag meer gehad.
Uiteraard behandel ik nu geregeld met Advantage.

Voor deze eerste en enige vlooienplaag hier heb ik nooit eerder mijn katten behandeld voor vlooien. Omdat ze er simpelweg niet waren.
Maar omdat ik weet dat eitjes die bijv. ver achter de plinten terrecht zijn gekomen, jaren kunnen overleven, zal ik de aankomende jaren wel behandelen.....

Fijn zón visite hond.....
Een schat van een hond en ze is nu vlo vrij, maar anders had ze niet meer welkom geweest in mijn huis.....

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:39

Wat is het toch lastig dat er zoveel producten op de markt zijn tegen vlooien!
Je zult haast door de bomen het bos niet meer zien. Ik weet zo niet wat voor merk wij gebruik voor het ontvlooien van de katten. Onze grote kat heeft in ieder geval een bandje om, maar las dat dit bij jou niet mogelijk is. Vergeet in ieder geval niet om heel goed te stofzuigen. Zijn zelf na de vakantie teruggekomen met het hele huis vol vlooien (katten werden verzorgd door iemand, maar was verder niemand in huis) en daar wordt je echt niet gelukkig van!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:19

jes_sira schreef:
Wilawander schreef:
Dat is echt onzin, vlooien zijn niet resistent tegen Frontline. Het is bij ons in de praktijk het meest verkochte produkt. Daarnast gebruik ik het zelf al jaren bij hoge vlodruk door boerderijkatten (van buren) die niet behandeld worden en alle katten en honden hier zijn al over jaren absoluut vlovrij.

Wel moet je het hele jaar door netjes elke 4 a 5 weken behandelen en daar scheelt het vaak aan. Bij een vlobesmetting moet je het huis ook mee behandelen anders heeft het geen zin. Ook met advantage komen ze dan terug.

Zoals ik al zei heb ik niets fout gedaan. Alle katten behandeld, huis van onder tot boven goed schoongemaakt en behandeld.
En als de vlooien dan niet doodgaan, ga ik niet hetzelfde halen voor 4 katten dat 0,0 heeft gewerkt voor de nabehandeling na 4/5 weken. Lijkt me vrij logisch....

Toen heb ik advantage geprobeerd en een paar uur later zag ik al vlooien vallen. Hierna geen vlooienplaag meer gehad.
Uiteraard behandel ik nu geregeld met Advantage.

Voor deze eerste en enige vlooienplaag hier heb ik nooit eerder mijn katten behandeld voor vlooien. Omdat ze er simpelweg niet waren.
Maar omdat ik weet dat eitjes die bijv. ver achter de plinten terrecht zijn gekomen, jaren kunnen overleven, zal ik de aankomende jaren wel behandelen.....

Fijn zón visite hond.....
Een schat van een hond en ze is nu vlo vrij, maar anders had ze niet meer welkom geweest in mijn huis.....

Grote kans dat als je Frontline nog een keer hadt genomen dat je hetzelfde effect hadt gehad. Daarbij werkt het ene middel langzaam en het andere heel snel.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:43

Succubi schreef:
robert45 schreef:
Vlooienresistentie.....

Kan er iemand hier een wetenschappelijk onderbouwd bewijs leveren dat de vlooienmiddelen zoals een frontline resistente vlooien opleveren?

Graag een bron!

Geen bron, wel een uitleg.
Er bestaan 2 soorten vlooien pipetjes
1: Frontline (en dergelijke?), dat is een soort gif waar de vlo als hij het drinkt aan dood gaat (daar worden ze resistent van).
2: Een pipet die een soort filmlaag over de vacht maakt, die filmlaag gaat over de vlo dat er voor zorgt dat de luchtgaatjes dichtgaan en ze stikken (hier worden ze niet resistent van.

Ik gebruik zelf nooit frontline, vroeger wel, heeft eigenlijk nooit geholpen :o
Maar ik haar bij de dierenarts en ik wissel tussen een aantal merken.
Mijn katten springen altijd het hele huis rond als ze het hebben gehad (die vlooien doen ook maar een nood greep voor hun dood) en na een paar uur is alles weer rustig.

1. Frontline is een spot on middel. Dit vormt een laagje over de huid. Dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ze het moeten drinken?
2. ??

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:48

MarcoBorsato schreef:
Mijn dierenarts verkoopt ook geen frontline meer, hij noemt het rommel, en dieren kunnen er moeilijk veel allergische reacties van krijgen.

Dierenartsen zijn tegenwoordig ook aardig commercieel :+

Hier in de buurt verkondigen dierenartsen dat Bolfo Gold niet meer werkzaam is. Advantage is wel een zeer goed middel.

Laten die 2 producten nu EXACT hetzelfde zijn. Zelfde concentratie,zelfde hoeveelheid,zelfde fabrikant. :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:48

Flink wassen met vlooienshampoo en dan insprayen met vlooien spray

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:49

robert45 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Hier in de buurt verkondigen dierenartsen dat Bolfo Gold niet meer werkzaam is. Advantage is wel een zeer goed middel.

Laten die 2 producten nu EXACT hetzelfde zijn. Zelfde concentratie,zelfde hoeveelheid,zelfde fabrikant. :')

ik gebruik stronghold. En over commercieel gesproken, wat ben jij dan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:53

de dierenwinkel had geen stronghold (hebben nooit wat) en een pipetje bolfo gegeven morgen hele huis spuiten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:03

Citaat:

ik gebruik stronghold. En over commercieel gesproken, wat ben jij dan :')

Ik ben ook commercieel zie je mij ook nergens ontkennen toch? Alleen er is geen enkel bewijs dat het middel niet werkt. Als sommige dierenartsen het dan gaan verkondigen dat het niet werkt dan klopt dat natuurlijk niet he. In bepaalde situaties zijn vlooien lastig te bestrijden. Heb je een vlooienplaag dan kan je al snel een maand of 6 er voor uit trekken om het op te lossen. Eitjes komen maanden later nog tot ontwikkeling.

Eigenlijk zouden vlooien een kleur moeten hebben. Je zult dan zien dat je telkens nieuwe vlooien op het dier ziet. Vaak zijn deze of heel klein ( net uitgekomen) of al aardig sloom (gif begint al te werken)

Ik heb er diverse studies van gelezen over alle middelen die op dit moment verkrijgbaar zijn in Europa. Tegen geen van alle middelen die gebruikt worden is een resistentie aangetoond. Alleen tegen bepaalde oudere stoffen kan soms wel resistentie zijn. Denk bijvoorbeeld aan de goedkopere pipetten. De middelen die daarin zitten zijn ouder en dus goedkoper als grondstof. Dit wil niet zeggen dat deze dan slecht werken bij iedereen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:04

takkie_muis schreef:
de dierenwinkel had geen stronghold (hebben nooit wat) en een pipetje bolfo gegeven morgen hele huis spuiten.

Stronghold is voorlopig nog een dierenartsproduct. Sommige winkels hebben het staan echter dit komt dan vaak via dierenartsen. het is nog niet duidelijk wanneer dit product in het vrije verkoopkanaal komt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:07

InekeH87 schreef:
robert45 schreef:
Vlooienresistentie.....

Graag een bron!

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7504000240
dit gaat over fipronil resistentie bij kattenvlooien, hier heb je dus je bron. Heb ik binnen een minuutje zoeken gevonden, dus er moeten nog wel meer bronnen zijn.

edit: minuutje later vond ik deze bron:
Citaat:
Pest Manag Sci. 2004 Dec;60(12):1157-62.

Identification of the Rdl mutation in laboratory and field strains of the cat flea, Ctenocephalides felis (Siphonaptera: Pulicidae).

Bass C, Schroeder I, Turberg A, Field LM, Williamson MS.

Source

Biological Chemistry Division, Rothamsted Research, Harpenden, AL5 2JQ, United Kingdom.

Abstract

In many insect species, resistance to cyclodiene insecticides is caused by amino acid substitutions at a single residue (A302) within the M2 transmembrane region of the gamma-aminobutyric acid (GABA) receptor sub-unit termed Rdl (resistance to dieldrin). These mutations (A302S and A302G) have also been shown to confer varying levels of cross-resistance to fipronil, a phenylpyrazole insecticide with a similar mode of action to cyclodienes. To investigate the possible occurrence of these mutations in the cat flea, Ctenocephalides felis (Bouché), a 176-bp fragment of the cat flea Rdl gene, encompassing the mutation site, was PCR amplified and sequenced from nine laboratory flea strains. The A302S mutation was found in eight of the nine strains analysed, although the relative frequency of the mutant allele varied between strains. Only one strain (R6) was found to be homozygous for the S302 allele in all the individuals tested, and this correlated with previous reports of low-level fipronil resistance in this strain. A PCR-based diagnostic assay, capable of screening individual fleas for this mutation, was developed and used to survey a range of fleas collected at random from veterinary clinics in the UK and USA. The A302S mutation was present at a high frequency in these domestic pet populations.

Edit2: en nog geen 10 seconden later vond ik deze review, voor degenen die hem via PubMed etc. kunnen openen makkelijker te lezen dan bovenstaande artikelen.
Citaat:
J Med Entomol. 1998 Jul;35(4):415-22.

Review of insecticide resistance in cat fleas (Siphonaptera: Pulicidae).

Bossard RL, Hinkle NC, Rust MK.

Source

Department of Entomology, Kansas State University, Manhattan 66506, USA.

Abstract

Insecticide resistance often is blamed for failures of insecticides to control cat fleas, Ctenocephalides felis (Bouché). Yet the genetics and adaptive advantage of resistance traits remain unexamined. Lethal doses of insecticides that kill 50% of the population fluctuate 7-fold within a cat flea strain. Many reports of flea resistance may be attributable to variable mortality from effects of solvents, substrates, humidities, temperatures, colonization, and ages of fleas. Resistance ratios (ratios of lethal doses of a resistant to a susceptible strain) are < 690-fold in fleas; lower than many other arthropods. This, plus strain variability, hinders resistance detection. Relationships between resistance levels, control failures, and health threats are unclear. Insensitive acetylcholinesterase, knockdown recovery, glutathione transferase conjugation, and mixed function oxidase/cytochrome P450 are demonstrated resistance mechanisms in cat fleas. Ecological genetics of resistance in cat fleas probably involves flea transfer among hosts, host movements, refugia, founder effects, and mortality from abiotic factors. Understanding cat flea resistance requires population monitoring before, during, and after insecticide treatments using conventional and rapid molecular bioassays. Sustained insecticide release devices such as flea collars and long-lived insecticide residues for premises possibly contribute to the development of resistance. New systemic and topical insecticides, especially when given prophylactically, may act similarly. Eliminating insecticides prevents insecticide resistance but necessitates application of biorational tactics incorporating mechanical, environmental, and cultural controls. Using high temperatures, low humidities, host grooming and such tactics as decreasing doses, increasing action thresholds, rotating insecticides, and leaving spatial and temporal refugia may suppress cat flea resistance.

Mijn engels is niet het allerbeste maar ik lees nergens iets over Fipronil. Alleen over de ontwikkeling van resistentie.??? Mocht ik het mis hebben verbeter mij dan a.u.b.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:21

tweede bron gaat over een kattenvlooien stam die resistentie heeft ontwikkeld tegen fipronil.
Fipronil resistentie ontstaat door mutatie in een receptor op de lichaamscellen van de vlo. De verwachting was dat alleen een homozygote mutatie resistentie tegen fipronil geeft en dat bleek het geval. Echter er zijn al een flink aantal stammen met een heterozygote mutatie en van daaruit is het relatief makkelijk om naar een homozygote mutatie te gaan zeker omdat dat voor de vlooien stam een betere fitness geeft (fitness betekent hier niet gezondheid, maar overleving in aantallen gezonde reproducerende nakomelingen). Er zijn in en buiten de laboratoria al enkele stammen die homozygoot zijn voor deze mutatie, dus er is inderdaad resistentie tegen fipronil, dus resistentie tegen frontline.

Betreffende stukje uit het artikel:
Citaat:
The A302S mutation was found in eight of the nine strains analysed, although the relative frequency of the mutant allele varied between strains. Only one strain (R6) was found to be homozygous for the S302 allele in all the individuals tested, and this correlated with previous reports of low-level fipronil resistance in this strain.

De A302S mutatie betreft dus die receptor voor fipronil. Het is een GABA transmembraan receptor en waarschijnlijk is of de bindingsplaats voor fipronil verandert of de activatiepathway van de receptor, dat kan ik eventueel nog voor je uitzoeken.

Edit: 1e artikel gaat over een mutatie in het rdl gen waardoor ook resistentie tegen fipronil optreed. Dit is wederom zowel in laboratorium stammen als in gewone huis tuin en keuken stammen.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:45

Hoi,

Mijn hond is allergisch voor vlooien en word helemaal kaal van 1 vlo ( de beet)
De andere honden en kat niet maar alleen voor de 1ne hond doe ik iedere 4 weken ontvlooien!
Ik wissel van merken af.
Nooit meer vlooien gezien gelukkig.

succes met je plaag!!!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:04