Hoe ziet jou dag voor je cavia eruit, en wat geef je 'm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:00

gipsyboy schreef:
@passieappel.
dat is opzich wel groot genoeg voor 2 caafs.
en als ze er elke week paar uur uitkomen met verschonen is toch ook fijn voor ze.

ik heb hokken van 80cm bij 70 cm diep. dus meer een vierkant en daar zitten de zeugen met jongen in.
of 2 volwassen caafs.

ik vind met konijnen dat die wel meer ruimte nodig hebben.
mijn konijnen zitten met ze 3e in een hok van 2,5 meter en dan kunnen ze nog met een trappetje omhoog naar de boven verdieping van ook 2,5 meter.
en 1 konijntje woont in het kippenhok die heeft het helemaal geweldig mooi.
met een (kennel) van ongeveer 3 bij 3 meter en 4 kipjes

edit ik heb wat foto's van mijn verblijven,
zal even speuren.
oh je kan het natuurlijk ook op me site zien :D
http://caviastalsamarinda.come2me.nl/12 ... uisvesting

Dankje!
Dat was net wat is ff wilde weten! :)

Wel mooie site, trouwens! :)
Volgens mij hebben ze het heel goed bij jou! :j

gipsyboy

Re: Hoe ziet jou dag voor je cavia eruit, en wat geef je 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:15

dank je wel.:D
ja de caafjes hebben het inderdaad goed bij mij.
althans ze zien er tevreden uit.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:49

Ik heb twee cavia zeugjes van bijna 2 in een kooi van 100 x 55.
Ze krijgen 's ochtend groeten (tomaat, komkommer en wortel), ze krijgen Cavia Supertrio van hope farms als brokjes.
Als het hooi op is wordt dat ook bijgevult. 's avonds krijgen ze weer groenten, voer, vers water en het hooi wordt weer bijgevult.

Ik ben trouwens opzoek naar een andere kooi en zit er aan te denken om zelf een cavia flat te bouwen naar mijn eigen wensen.
Als dat klaar is, ga ik ook opzoek naar 1/2 cavia's erbij voor wat extra gezelschap voor mijn dames :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:05

WendyShet schreef:
Ze krijgen 's ochtend groeten (tomaat, komkommer en wortel), ze krijgen Cavia Supertrio van hope farms als brokjes.
Als het hooi op is wordt dat ook bijgevult. 's avonds krijgen ze weer groenten, voer, vers water en het hooi wordt weer bijgevult.

Ik ben trouwens opzoek naar een andere kooi en zit er aan te denken om zelf een cavia flat te bouwen naar mijn eigen wensen.
Als dat klaar is, ga ik ook opzoek naar 1/2 cavia's erbij voor wat extra gezelschap voor mijn dames :D

Leuk :)
Ga je die flat zelf bouwen, of laten bouwen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:06

gipsyboy schreef:
dank je wel.:D
ja de caafjes hebben het inderdaad goed bij mij.
althans ze zien er tevreden uit.

Dat dacht ik dus ook :+

Heerlijk dat leventje! :D

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:08

Sonja schreef:
Tussendoortjes: yoghurtdrops, beetje peterselie, gras, paardenbloemblaadjes, knabbelstaaf of knäckebrod.

Zo heette die dingen, yoghurtdrops! Mijn caafje en de konijntjes van een paar jaar geleden vonden dat zo lekker, alleen ik wist niet meer hoe het heette, en het stond ook niet in de dierenwinkel hier in het dorp. :P

Mijn twee dames krijgen 's ochtends brokjes (merk weet ik even niet) en water, hooi wordt bijgevuld als het op is. 's avonds krijgen ze hun groenvoer(/fruitjes). Ze krijgen elke dag sowieso een lekkere aai en als ik tijd heb komen ze op schoot of mogen ze rondhuppen. Ze hebben lekker een groot hok voor hun tweetjes, ze sjeezen gelukkig minder vaak hun trapje op en af snachts dan eerst := Ik kan het wel hebben maar vriendlief wordt er gek van.
We zijn ook druk op zoek naar een leuk tesse/texel prinsje voor ze hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:22

Aurelia schreef:
Sonja schreef:
Tussendoortjes: yoghurtdrops, beetje peterselie, gras, paardenbloemblaadjes, knabbelstaaf of knäckebrod.

Zo heette die dingen, yoghurtdrops! Mijn caafje en de konijntjes van een paar jaar geleden vonden dat zo lekker, alleen ik wist niet meer hoe het heette, en het stond ook niet in de dierenwinkel hier in het dorp. :P

Mijn twee dames krijgen 's ochtends brokjes (merk weet ik even niet) en water, hooi wordt bijgevuld als het op is. 's avonds krijgen ze hun groenvoer(/fruitjes). Ze krijgen elke dag sowieso een lekkere aai en als ik tijd heb komen ze op schoot of mogen ze rondhuppen. Ze hebben lekker een groot hok voor hun tweetjes, ze sjeezen gelukkig minder vaak hun trapje op en af snachts dan eerst := Ik kan het wel hebben maar vriendlief wordt er gek van.
We zijn ook druk op zoek naar een leuk tesse/texel prinsje voor ze hihi.

Hoe groot is groot? :) :+ :=

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:26

passieAppel schreef:
Hoe groot is groot? :) :+ :=

De diepte weet ik even niet meer, de onderverdieping is 80cm breed en de bovenverdieping 120 cm.
Hij staat zegmaar naast mijn bed, en nachtkastje is 'ingebouwd' dus daarom is de onderverdieping kleiner.
Er zitten raampjes aan de kant van mijn bed, kan ik er zo in kijken :+ En eronder mooi een kastje voor alle spulletjes voor de caafjes.
Gemaakt door de pa van mijn vriend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:33

Handig! :)
Vooral dat kastje :+

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:37

's Morgens wordt er een controle rondje gedaan. 's Middags krijgen ze voer, hooi, nieuwe water ('s morgens wordt ook naar het water gekeken). En groenvoer/fruit krijgen ze heel regelmatig.

Met mooi weer gaan ze lekker met de groep naar buiten :)

Heb er 22 zitten, waarvan 21 zeugen. (opvang) Ze zitten allemaal (behalve het mannetje) per 2 in een meterkooi.

Als er nog mensen zijn die een leuk koppeltje zeugen (of die ene beer, die helaas nog steeds geen huisje heeft gevonden..) zoekt, pb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:51

Nee, sorry... het werd ook al aan mijn moeder gevraagd.. of ik een jong cnaafje d'r bij wilde hebben...
wilde ik niet... :+

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:52

Zelf niet of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:01

De 3 cavia's van mij zitten in een hok van 1,5 x 1m gevuld met (onderop houtkorrels) stro en hooi (gewoon dat van de paarden balen) en krijgen paardenmuesli van pavo (enjoy natures best) en andijvie, witlof, appel, enz.
Ik heb 1 gecastreerd beertje en 2 zeugjes... wat ze de hele dag doen? Eten, eten, eten, beertje dekt de zeugjes, eten eten enz... ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:06

Laura_x_ schreef:
Als er nog mensen zijn die een leuk koppeltje zeugen (of die ene beer, die helaas nog steeds geen huisje heeft gevonden..) zoekt, pb :)

Waar woon je? :D Heb je ook een site?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:07

Miin twee mannen krijgen sochtends groente en de brokjes worden bijgevuld. Hooi wordt ook bijgevuld in de hooiruif en in het voerballetje. Ik strooi op met zaagsel. Smiddags krijgen ze nog een keer groente. Savonds ook nog groente. Ze zitten in een heel groot 4 laags buitenverblijf. Ik pak ze elke dag een keer uit het hok, knuffelen, controleren of ze nog gezond zijn en eventueel even borstelen. Hun dag bestaat uit veeeeeeeel slapen en veeeeeeeeeeeel eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:28

Laura_x_ schreef:
Zelf niet of?

Ik begrijp het niet helemaal? :+

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:44

Ik heb dan ook een cavia stalletje!

Ze krijgen bij ons rond 12 uur allemaal een stukje paprika! (10gram paprika is voldoende vitamine c voor een cavia per dag!!)

In de avond krijgen ze bij ons hooi, en brokjes aangevuld. Kaspers faunafood en dan voor de cavia.
En de flessen worden standaard in de avond bijgevuld! En 1 a 2 keer in de week krijgen ze allemaal een bakje vol met cavia muesli, ook van kaspers faunafood! Als er bij ons het gras gemaaid word krijgen ze vers afgemaaid gras! En iedere week bij het verschonen van de kooien mogen ze op het gras eten!

(onze site: www.caviastalpopcorn.nl)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:49

pubelia schreef:
Ik heb dan ook een cavia stalletje!

Ze krijgen bij ons rond 12 uur allemaal een stukje paprika! (10gram paprika is voldoende vitamine c voor een cavia per dag!!)

In de avond krijgen ze bij ons hooi, en brokjes aangevuld. Kaspers faunafood en dan voor de cavia.
En de flessen worden standaard in de avond bijgevuld! En 1 a 2 keer in de week krijgen ze allemaal een bakje vol met cavia muesli, ook van kaspers faunafood! Als er bij ons het gras gemaaid word krijgen ze vers afgemaaid gras! En iedere week bij het verschonen van de kooien mogen ze op het gras eten!

(onze site: http://www.caviastalpopcorn.nl)

En waarom die musli? (of ik het ook moet doen :+)

Dat op het gras zetten doe ik ook :)
Vinden ze helemaal leuk :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:10

Zodat ze iets steviger aanvoelen, zonder dat ze echt te dik worden.

Ik ben ook niet echt voor vitamine c preperaten. Als je ze gewoon speciaal voer voor cavia's geeft en voldoende groente dan hoef je niks erbij te geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:14

Oké! :)
En hoeveel hooi eten ze bij jou?
Bij mij de ene keer heel veel, de andere keer bijna niks? :?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:37

Hoeveel ze lusten ;) Onbeperkt dus.. En is ook afhankelijk van het weer en cavia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:06

pubelia schreef:
Hoeveel ze lusten ;) Onbeperkt dus.. En is ook afhankelijk van het weer en cavia

Dat wist ik niet :+ .. dat weer...
hoe werkt dat? :)

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:46

passieAppel schreef:
WendyShet schreef:
Ze krijgen 's ochtend groenten (tomaat, komkommer en wortel), ze krijgen Cavia Supertrio van hope farms als brokjes.

Leuk :)
Ga je die flat zelf bouwen, of laten bouwen? :D

Waarschijnlijk zelf bouwen. Ik heb nog 3 weken vakantie en heb er nu de tijd voor :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:49

passieAppel schreef:
Laura_x_ schreef:
Zelf niet of?

Ik begrijp het niet helemaal? :+

Ik begrijp ook niet wat ik daarmee bedoelde :')

Sophie heeft pb! :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:55

ik heb een cavia (ja ik weet het zielig in der eentje) maar het was moeder en dochter en de moeder is helaas overleden, en een nieuwe cavia erbij is geen optie vond mijn moeder..

sochtends krijgt ze een aai, en als het hooi op is vul ik het bij net als der brokjes, vul ik ook bij, savonds krijgt ze brokjes en vul ik het hooi bij , verschoon ik het water en krijgt ze nog wat groenten, witlof is ze dol op, brocoli, soms een beetje sla, paprika, komkommer enz! een lekker bakje!

(ik lees hier veel over andijvie, dat gaf ik eerst altijd maar mij is verteld op school dat andijvie onwijs slecht is voor cavia's....)

en ik of mijn moeder halen haar er af en toe even uit, en na een halfuurtje gaat ze weer terug want dan gaat ze op schoot plassen haha! kan je de klok op gelijk zetten!

mijn moeder doet ook vaak haartjes bijknippen en de nageltjes bij knippen
en het hok word ongeveer 1 keer per week verschoond. :)