Mijn konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:54

Ja, het gaat al weer wat beter. Hij had last van zijn darmen, die bijna stillagen waardoor er dus ook geen keutels meer uitkwamen. Dus ik was echt bang, dat die dood zou gaan. Maar gelukkig keutelt die wel weer wat. Ik moet hem ook wel dwangvoeren ook al vind die dat niet leuk. Maar gelukkig hij is er nog.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:03

Ben ook benieuwd hoe het nu gaat......

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:25

Het gaat alweer beter met hem, sinds gister. Vandaag nog even bij de da geweest voor een injectie als pijnstiller en hij kan al weer aardig zijn hooi en brokjes eten. Hij heeft nog wel een beetje last van zijn mond, maar dat gaat geloof ik met de tijd wel weer over. Gister, was ik bijna in staat om hem weg te doen voor een tijdelijke verzorging elders. Want ik kon die intensieve verzorging, die hij nodig had niet meer aan. Ik zag hem eigenlijk alleen maar leiden, en niet veel opknappen. En zijn medicijnen geven was ook niet echt gemakkelijk voor hem. Maar toen er dus gister een verzorger langs kwam om te kijken naar Valentijn, vond ze hem niet ziek genoeg en liet hem dus liever bij mij thuis. Gelukkig, ging het gister alweer wat beter met hem, dus was dat al een beetje een opluchting. Maar die intensieve verzorging, die ze dan op dat moment hard nodig hebben, hakt er voor zowel het konijn als voor mij flink in. Gelukkig eet die zijn hooi weer goed en kan die weer wat drinken, uit zijn drinkflesje. Laten we hopen, dat het goed blijft gaan. Maar voel me toch schuldig tegenover hem toe, dat ik er niet op tijd bij ben geweest, om zijn haakjes te verwijderen, en hij nu een wondje in zijn wang heeft. Dit had ik hem nooit willen aandoen. Hoop het in de toekomst te kunnen voorkomen, dat het weer zo erg wordt. Maar goed, bedankt voor alle aandacht die ik van jullie heb mogen ontvangen.

maaike2800

Re: Mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:31

tipje wat je hopelijk niet nodig hebt maar bij een eventuele volgende keer: olvarit eerste hapje in wortel smaak is vloeibaar en eten ze vaak zelf al snel, gewoon in een bakje in de kooi zetten.
Als het steeds hetzelfde tandje is kan de dierenarts dat verwijderen, een kiesje moet in utrecht verwijderd worden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:22

Ik ken het hoor, heb hier met een doodziek konijntje gezeten die toen pas 10 weken was.
Elke dag een gevecht voor pijnstillers, onstekingsremmers en dwangvoeding.
Drie weken achter elkaar elke week met spoed naar da en dacht
dat ze niet zou redden. Na een maand knapte ze pas op.
HEb ook gedacht waar ben ik mee bezig is het wel eerlijk....gaat ze het uberhaupt wel redden?
We zijn 8 maanden verder ze is ubertam geworden heeeeeel aanhankelijk en supergezond.
Volhouden, het kan zomaar beloond worden!!!!
Ok is medisch niet zelfde geval hoor, Mini had zware zware longontsteking en zat helemaal dicht, zelfs ademen was een hel.
Moest ook nog steeds haar neusje snotvrij houden om te voorkomen dat ze stikte en spoelen met een zoutoplossing en door dwangvoeding ook paar keer gas in darmen dus spul gehaald tegen babybuikkrampjes....etc etc
Hier doodziek maar voor eerst weer hapje zelfstandig willen eten (appel) Feest want ze at zelfstandig zo goed als niet. Wel winterpeen, daar knabbelde ze nog aan maar daar zat te weinig voeding in om te overleven.
We hebben ook allerlei prutjes geprobeerd, lekkere dingen (ze is nu een chipsjunk :') ) alles om maar de darmen in beweging te houden.

http://i137.photobucket.com/albums/q203 ... 0_0962.jpg

Ze was echt echt ver heen, lag hele dagen stil op ons bed, ze was fulltime bezig met alleen maar ademhalen en overleven. Dus jou bun red het wel, moet gewoon :j

Ik had wel de mogelijkheid om steeds alles toe te dienen en schoon te maken, maar een drama was het wel.

Sterkte! o ja als je moet dwangvoederen, doe maar gelijk goed want met prutjes e.d. word de stress niet minder en krijgen ze alsnog te weinig binnen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:48

Ik word er alsnog verdrietig van, als ik dit allemaal lees wat er allemaal kan gebeuren met de lieve konijntjes. Ik heb echt dagenlang achter elkaar gehuild omdat ik verdriet had, dat ik bang was dat ik hem kwijt zou raken. Maar hij is sterk. Hij heeft in zijn jonge jaren het al wel moeten stellen met zijn kwaaltjes. Maar wat jouw konijntje heeft is ook niet mis, ik kan me voorstellen dat dat ook een hele zware tijd moet zijn geweest. Maar ze zijn sterk, ze hebben een willetje om te overleven. Je kan beter idd. een goed soort dwangvoer geven, dan een prutje. Maar critical care, vind ik vaak erg lastig om te spuiten met zo´n grote spuit waar je vaak veel kracht aan moet zetten om er wat uit te kunnen krijgen. Vind dat niet prettig. Maar gelukkig heeft de verzorger die hier gister was, een goede dosis aan hem kunnen geven, en hij heeft het overleefd. Gisteravond, hoorde ik de hele tijd zijn buik borrelen. Had echt medelijden met hem. Maar ik ben wat dat betreft een softie, kan er niet tegen, als die pijn heeft. Maar bedankt voor je lieve berichtje mltex. Knap van je, wat je allemaal voor hem hebt gedaan. Maar ze zijn het waard, het zijn vriendjes voor het leven :)

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:37

Gelukkig Arabelle dat het al iets beter gaat en hij nog leeft.
Is toch al een hele geruststelling.
Konijntjes zijn inderdaad vechtertjes, mijn konijn heeft ook al wat te stellen gehad, darmproblemen, haken aan z'n kiezen. Maar wat is hij die tijd lief en sterk geweest.
Nu huppelt ie hier door m'n kamer alsof het niet anders is geweest. :)

En vriendjes voor het leven zijn het zeker, zou niet weten wat ik zonder hem moet.
Hij is inmiddels alweer bijna 6 jaar bij me. :+:

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:26

Op het moment, is die ter observatie bij de dierenarts. Want gisteravond ging het goed met hem, en at die zijn hooi, keutelde die, en plaste. Hij begon ook al weer een beetje uit zijn drinkflesje te drinken, maar vanmorgen had die pijn. Hij zat te graven in zijn kooi, ging steeds ergens anders liggen, en ik dacht dat het kwam omdat die moeite heeft met plassen maar ik weet niet of het daaraan ligt. Het gaat zo snel bergafwaarts en bergopwaarts met hem, dat daar geen duidelijk beeld verder over is. Dus vanmiddag, hoor ik wel verder hoe het met hem gaat.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:28

Wat vervelend dat het nu weer slechter gaat.
Wel goed dat hij ter observatie is bij de DA, dan weet je dat er goed op hem gelet word.
Hoop dat het allemaal goed gaat.
Laat je wat weten als je meer hoort?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:31

Ja, dan zou ik het laten weten.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:41

Hij is weer thuis, er was niks aan de hand. Hij heeft daar een beetje witlof gegeten, en heeft nu plakpoep. Maar goed, dat gaat wel weer over. Hij is er dus weer, en nu hopen, dat het goed blijft gaan.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:42

Wat een goed nieuws dat hij in ieder geval weer thuis is.
Wat hebben ze je aangeraden om hem thuis te eten te geven?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:23

Stukje banaan wil wel eens helpen als ze plakpoep hebben, niet teveel hebben ze weer last van constipatie :')

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 07:58

Ik moest ook proberen om hem ananassap te geven i.v.m. met zijn haarballen. Ik heb dus gister een ananas gekocht, en hem net een klein stukje te geven, en hij vind het lekker. Maar ik moet eigenlijk het sap hebben. Weet niet goed hoe ik dat krijg van de schijven ananas die ik nu heb. Zal het helpen, als ik het in de blender doe?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:11

Goede tip, wist ik niet.
Je kan ananas in blender doen en daarna even door de zeef. Als ie dat niet wil gewoon ananas geven krijgt ie ook de sap wel binnen, en als ie eet blijven darmen actief

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 12:42

Het gaat nog steeds, niet helemaal goed met mijn konijn. Hij drinkt niet uit zijn drinkflesje en heeft nog steeds last van zijn mond. Wat kan je daar nou nu nog aan doen. Als ik naar de da ga, dan zeggen ze is niks aan de hand, hij is gezond. En dan krijg ik hem weer mee terug. Maar ik denk, doordat die nog last heeft, hij dus pijn voelt en niet genoeg eet. Hij drinkt wel water uit een bakje, en witlof en ananas lust die ook wel. Maar daar mag die ook niet te veel van hebben. En voor de rest zou die wel graag willen los lopen, maar dat doe ik maar niet, want hij kruipt overal onder, en wil overal aan bijten. Ik voel me zo machteloos.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:22

Al mijn konijnen vermijden drinkflesjes, ze vinden het allemaal niks. Hangen wel een paar waar cavia's gretig gebruik van maken en konijnen een bakje en een fontein met water.
Als ie maar drinkt. En ach alles wat erin gaat en de darmen op gang houdt mag er in mijn visie wel in.
Heb ik toen gedaan, puur uit een onmacht maar 1 bleek verzot om chips te zijn dus chipje hier chipje daar, pluk peterselie, sla ( ja hoor gewoon hele krop, smullen maar) wortel, banaan, ontbijtkoek! die droge mariabiscuitjes zijn hier ook zo op :o :')

Ik had ook echt iets: als je gaat heb je het er in ieder geval nog flink van genomen.
Heel typisch dat iemand toen ook zei: sla is slecht voor een konijn, nou slechter kon het niet dus die krop sla ging hoppa naar de bun.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:04

In sla zit veel gas, en is voor een konijn wat al niet lekker is dus zeer slecht
Niet doen dus...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:14

Goh heel apart, ze eten het hier al jaren nergens last van hoor. Beetje kul allemaal maar goed die discussie ga ik niet aan

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:26

Het valt niet mee, de zorgen voor een konijn, als die ziek is. Je moet rekening houden met wat ze willen, en met wat ze mogen. En als die dus niet uit een flesje drinkt, dan uit een bakje, maar daar moet die ook nog aan wennen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:31

Sla is 90 procent water en heeft niks met gas te maken.. evenals kool.
Gewoon lekker groenten geven, maar nu met zijn plakpoep liever niet komkommer, sla, en dingen waar veel water in zit. Mijn caven drinken hier ook niet altijd hoor!
Zorg dat ie altijd hooi kan eten.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:36

Ik heb te horen gekregen, dat mijn konijn eigenlijk alleen maar hooi mag gaan eten, om te voorkomen dat die weer haakjes krijgt. Maar zijn kooi, ligt nu vol met hooi, maar die eet maar heel weinig van. Hoe kan ik hem dat aanleren, dat die dat meer moet gaan eten. Ik geef hem dan toch vaak zijn brokjes en af en toe even een snoepstaaf zodat die wat eten binnenkrijgt. Ik geef hem niet meer zoveel brokjes meer, als vroeger maar een handje. Maar als dat op is, blijft die net zolang wachten met eten, totdat die weer wat lekkers te eten krijgt. Hoe kan ik hem dat afleren. Ik heb het vanaf begin af aan al fout gedaan. Dus eigenlijk is die al verpest. Maar wat geven jullie aan je konijn, om haakjes te voorkomen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:56

Ander hooi proberen ? Hooi is echt heel belangrijk....
Misschien in een hooi ruif ?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:09

Gras plukken? :) Dat vinden ze heeerlijk. als hij geen hooi eet zal ik toch echt veel wortels gaan geven, die zijn harder en dan slijten zijn tandjes dus. Absoluut geen knaagstenen/likstenen dat is gewoon vergif.
Je kunt ook kruidenhooi kopen en dat mengen met gewoon hooi? Is wel een stukkie duurder maar dan eet ie het misschien wel weer.
Hooi in een ruifje eten ze toch minder snel omdat ze er wat voor moeten doen, dus goed bereikbaar leggen.
Gras moet je trouwens wel van een plek halen waar geen honden komen en niet langs de weg ivm uitlaatgassen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:09

Hij is toch niet helemaal de oude als van vroeger. Hij is erg moe, wil wel vaak zijn kooi uit maar eet niet zo veel. Het valt ook niet mee, wat we de afgelopen week hebben meegemaakt. Ik moest hem zijn medicijnen geven, een paar keer elke dag naar de dierenarts voor een injectie en steeds die stress van het oppakken enzo, zijn hem niet in de koude kleren gaan zitten. Zijn hele etenspatroon moet ook veranderd worden, van de een op de andere dag. Dat valt ook allemaal niet mee. Maar hoe kunnen die haakjes nou steeds ontstaan als die toch ook harde brokjes eet. Hij is nooit een echte hooieter geweest, soms zijn er dagen tussen, dat die het goed eet, en de volgende dag kijkt er niet naar om. Hij krijgt al kruidenhooi. Wortels, heb ik nog niet geprobeerd te geven, maar zal dat ook helpen tegen de haakjes? Ik hoop dit echt nooit meer te hoeven meemaken. De da zei ook, dat het niet altijd iets aan zijn mond hoeft te zijn, maar dat het ook een verstopping kan zijn, door al die haren, die die inslikt. Dan moet je hem ananassap geven, maar zijn haakjes, zijn wel weggehaald. Dus dan weet ik ook niet meer wat ik moet geloven. Ben er nog steeds kapot van. En zoals ik me voel, zo voelt mijn konijn zich ook. Het is een hele verantwoording.