groter wordende wondes bij cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

salsaentango

Re: groter wordende wondes bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:50

heb hier 1 gehad met een groot gat in haar rug.. gierend van de pijn.
ik ben niet naar de dierenarts geweest omdat we hier erg veel dingen zelf kunnen behandelen..
dit was duidelijk schurft en verwaarlozing.. injecties met ivomec en (na het wondje dicht was) behandeld met antischurft spray..

Ze zag er niet uit.. maar is nu een dikke dame.

Goed vol houden is mijn tip! vertrouw je het echt niet en de d.a is er weer meteen mee nemen naar de cavia..
Je zou op knoevel.nl kunnen kijken.. enkel probleem is dan dat het je eigen kosten zijn en ik begrijp helemaal dat je dit niet wil/kan op brengen voor een dierenwinkel cavia.. anders blijf je bezig :)

succes!!
Kan eventueel de foto's naar je sturen zodat je kan kijken of hij hetzelfde is (ongeveer)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:58

sunny_lOve: Helaas kan het diarreeprobleem niet zo vlug verholpen worden.
bij mij krijgen ze al dagelijks hooi, weinig biks, vers water. als ik zie dat ze wat diarree hebben gaat de biks direct weg, krijgen ze enkel hooi en doe ik wat appelazijn in het water. groenvoer krijgen ze niet (de meeste nijntjes komen op woensdag toe, en zijn tegen de zondag verkocht, dus geen tijd om ze treffelijk over te schakelen, konijntjes die wat langer blijven zitten (zoals mijn rexje) krijgen wel dagelijks wat groenvoer).
Als ze diarree krijgen is dat puur en alleen van de transport en bijkomende stress.
De diarreegevallen heb ik ook teruggedrongen (in het begin, ik werk al een tijd in die winkel, maar nu doe ik een jaar zwangerschapsvervanging, waren er zeker 5 diarree gevallen per week, nu heb ik nog ergens 1 dood konijn per week/2weken (wekelijks worden er een 30-40 tal konijnen besteld)
ik heb dacht ik ook nergens vermeld dat ik véél diarree nijntjes heb, heb gezegd dat dit een van de ziektes is die we voorhebben, schurft en diarree, andere gevallen zijn uitzondering :D

de cavia is eerst behandeld geweest met imaverol (was me verteld dat het tegen schurft was, maar heb uitgevonden dat dit product tegen schimmel is)
en nu met het schurftproduct, dus denk niet dat het een schimmel is, maar ik hou het zeker in mijn hoofd, ik zoek het eens op :)

Dooddoen is niet mijn sterkste kan (moet ik laten doen door iemand anders)
en deze cavia is anders nog zo vol levenslust, darteld rond, eet goed, piept achter zen blaadje sla ...
maar ik bekijk het woensdag, als het weer verergerd is ...

salsaentango: als je wilt een fotootje sturen?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:05

ivamarol moet je wel paar keer doen met elke keer paar dagen tussen dus als dat niet helemaal goed is op gevolgd kan daar het probleem zitten.

welk middel tegen schurft is het?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:16

imavarol denk ik dat je bedoeld...

Maar schurft kan je het beste verhelpen met ivermectine. Prikje geven, en over een week herhalen. En dan ben je er als het goed is gewoon weer vanaf...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:47

imaverol wordt iedere keer om de drie dagen gedaan, voor twee weken lang.
welk product ik nu heb, geen idee, is product van de dierenarts, waar ik een druppeltje van in de nek moet doen. de geur komt me bekend voor, maar ik kan het niet zo plaatsen...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:54

klinkt goed iig ;). succes met de cavia vind dat je goed je best ervoor doet binnen de omstandighede. wij kunnen vanaf hier niet oordelen hoe de cavia zich werkelijk voelt en als hij nog goed eet en levendig is voelt hij zich iig redelijk

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:00

Als je een foto hebt van de wond, je zou Mesitran kunnen proberen, moet je heel even mijn vader een mailtje sturen met de foto erin als je wilt! info@veterinairewondzorg.nl
Sterkte ermee, fijn dat je je best voor de Caaf doet!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:22

dank je wel joscaa, zodra ik terug werk maak ik effe een foto :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:32

Ivermectine word ook wel eens gedruppeld ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:59

Duhelo schreef:
Ragdollcat schreef:
Arm diertje, toch dierenarts natuurlijk, anders moet je baas geen dierenzaak beginnen, het gaat hier verdorie wel om een levend diertje dat pijn heeft. De omvang van de wond wat je hier beschreef is megagroot voor zo'n diertje.

Klinkt als een slechte dierenwinkel met al die cavias aan de schurft en wonden.

Geloof mij vrij, ikzelf heb dierenzorgtechnieken gevolgd, heb thuis ook erg veel dieren, en doe er alles aan om ze zo goed mogelijk te verzorgen en te soigneren.
de schurftcavia's komen van bij een particuliere fokker (en ja, ik weet dat ze van bij haar komen, want ik herken iedere cavia van welke fokker ze komen, ook al heb ik er altijd meer dan 80 zitten ;) )
die cavia's worden dan ook standaard voor verkoop behandeld, en worden niet gemengd in andere kooien. meestal heb ik er dus ook maar een stuk of 5-10 zitten die echt uiterlijke tekenen van schurft hebben, die ik dus in quarantaine hou om te kunnen behandelen.
(maargoed, dan mag je niet in verlof gaan zodat ze schurftcaafjes bij gezonde steken, en je terugkomt en er meer dan 30 zitten hebt met schurft ... :\ )

als ik het gemiddelde bekijk van 5 op 100 cavia's die ziek zijn, scoor ik nog vrij goed dacht ik :D
Daarnaast: de cavia's zitten met max 8 per hok ( goed geventileerde bakken van 1.20) krijgen dagelijks vers,kwalitatieve caviabrok, dagelijks vers water, en een volgepropte ruif met hooi.
konijnen zitten per max 4 per hok (meestal maar een dag of 2 met zoveel daar ze dezelfde week nogverkocht worden)
alle kooien worden wekelijks gereinigd en ontsmet, indien ze tussendoor vuil zijn worden ze nogmaals gereinigd.
zieke of drachtige dieren worden direct behandeld of verzorgd, dus kom me niet vertellen dat we de dieren slecht verzorgen omdat ik informatie vraag over een specifiek geval.

Je moet niet boos zijn, je zet het zelf op de Bokt, en ik vind het wel dat het iets is wat door een dierenarts behandeld moet worden/bekeken, zeker als je de wonden zo omschrijft en hoe het eraan toe is en je baas wil er geen dierenarts bij. Ik heb dan ook nooit gezegd dat het aan jou lag, maar jouw baas mag wel beter voor ze zorgen, dat hij als je vrij bent de behandeling voortzet, zodat je niet voor verrassing komt te staan bij terugkomst van je verlof.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:33

Ragdollcat schreef:
Je moet niet boos zijn, je zet het zelf op de Bokt, en ik vind het wel dat het iets is wat door een dierenarts behandeld moet worden/bekeken, zeker als je de wonden zo omschrijft en hoe het eraan toe is en je baas wil er geen dierenarts bij. Ik heb dan ook nooit gezegd dat het aan jou lag, maar jouw baas mag wel beter voor ze zorgen, dat hij als je vrij bent de behandeling voortzet, zodat je niet voor verrassing komt te staan bij terugkomst van je verlof.

tuurlijk zet ik het zelf op bokt,maar ik vind het een beetje erg dat er direct gegooid wordt met:
jullie zijn een slechte dierenwinkel, als er over 1 ziek geval gepraat wordt, en je niet weet hoe de winkel eruitziet, wat we er allemaal voor doen.
ik snap het dat mijn baas voor een cavia geen DA wil laten komen, die beestjes worden aan 12 euro verkocht, en dit geval heeft ondertussen al voor veel meer opgegeten en verbruikt, om er dan nog eens 50 of 100 euro DA kosten aan te hangen, terwijl het risico erg reeël is dat hij toch sterft, ik snap het ergens wel hoor.

onze dierenwinkel is ook erg groot (we werken met ong 15 medewerkers, hebben een afdeling buiten met vissen en neerhofdieren, bij ons knagers en vogels, dan aquavissen en reptielen, en dan nog een gigantisch gewoon winkeldeel.)
Mijn baas moet voor alles verantwoordelijk zijn en is in de verlofperiode afhankelijk van jobstudenten (meestal dagelijks iemand anders.
dus ik had het wel al verwacht dat er tekorten gingen zijn, ik ben al blij dat alle dieren dagelijks hun voer en water kregen, en propere kooien hadden.
maargoed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:42

Duhelo schreef:
de cavia zit momenteel in een grote, propere kooi, weliswaar alleen om verdere kwetsures of eventuele besmetting te vermijden.
de quarantainekooien worden 2 X per week gereinigd en ontsmet, krijgt iedere ochtend zijn proper bakkie voer, proper water, een berg hooi. alle quarantainecavia's krijgen van mij ook dagelijks wat groenvoer.
Iedere dag wordt hij verder gecontroleerd, de wondes ontsmet en zalf opgedaan.
ik zie niet in wat ik thuis bv meer voor hem zou kunnen doen.

kwa zelf meenemen en naar de dierenarts te gaan, daar begin ik helaas niet aan.
zowiezo mag ik thuis geen extra dieren (woon nog bij mijn moeder.) daarnaast heb ik zelf een hond, schildpadden en twee paarden waar er veel geld in kruipt, en heb helaas niet het kapitaal om zelf nog dierenartskosten te maken aan dieren die niet van mij zijn.

ik verkoop uiteraard geen zieke of gewonde dieren, laten we dat eens duidelijk stellen ;°
ik heb redelijk de vrije hand in het regelen van alles met de dieren. helaas moet ik wel toestemming vragen voor de DA te bellen, en helaas als het "maar" voor een gewone cavia is die verkoopprijs amper 12 euro is, en in die tijd al voor meer dan dat geld opgegeten heeft, dat lukt gewoon niet. (Wat ergens begrijpelijk is, daar een baas nog altijd uit commercieel oogpunt kijkt. Wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben, maargoed, daar verander ik niks aan helaas)

Dieren die ziek of gewond zijn blijven gewoon bij mijn in quarantaine, als ze volledig genezen zijn gaan ze in de verkoop.Gebeurt soms dat er collega's zieke dieren meenemen naar huis, of bepaalde vaste klanten waarvan ik weet dat ze goed zijn voor de dieren en ervoor willen zorgen nemen ook weleens (gratis) een ziek beestje mee.
Wij hebben meestal maar 2 ziektes, en dat is schurft (is binnen de paar weken genezen met behandeling) en diarre bij konijntjes (veroorzaakt door stress tijdens het vervoer, en eens ze diarree krijgen is er meestal niks meer aan te doen, dus die sterven meestal wel)
een geval als dit is echt wel uitzondering, vandaar dat ik hier raad vroeg ;)

vaste klanten die een ziek diertje meenemen?! :?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:48

terwijl het risico erg reeël is dat hij toch sterft, ik snap het ergens wel hoor.

Nu zet je bovenstaande tekst, waarom dan niet ff in laten slapen, ipv te laten lijden? Jammer hier draait om geld, zoveel mogelijk op besparen, er is niet eens geld voor over om een dier te helpen, al was het 100 euro, dan moet men geen dierenwinkel beginnen, er is altijd een kans dat er een dier ziek wordt, dat moet dan gewoon geholpen worden, of het nou gaat om een muis gaat van 2,50 of een cavia van 12,- euro.

Ik vind het gewoon ......................ja van geen echte dierenliefde sprake is, dan kan je baas beter een plantenwinkel beginnen of gewoon zoals je baas deze zaak heeft maar dan zonder levende have.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 18:57

passieAppel schreef:

ja, vind je dat raar? zijn klanten die regelmatig komen (ik werk er al 5 jaar, dus bepaalde klanten zijn ook wel goede kenissen/vrienden geworden :D) waarvan ik weet dat ze goed zijn voor de dieren.
gebeurt dat ze bv dieren die ziek of gewond zijn (heb eens konijntje gehad die op een ochtend een gebroken pootje had, die heeft tijdje bij mij in de quarantaine gezeten, eenmaal genezen was het pootje nog altijd scheef an atrofisch, die heb ik dan gratis gegeven aan vaste klant in ruil voor goede verzorging :D )

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:13

Het is ook dat ik niet in de buurt woon.. anders had ik het caafje ook best een huisje willen bieden!
vind het (niet voor het dier!) super om zulke dieren te helpen!

Succes! hoop dat het op gaat knappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:54

Duhelo schreef:
passieAppel schreef:

ja, vind je dat raar? zijn klanten die regelmatig komen (ik werk er al 5 jaar, dus bepaalde klanten zijn ook wel goede kenissen/vrienden geworden :D) waarvan ik weet dat ze goed zijn voor de dieren.
gebeurt dat ze bv dieren die ziek of gewond zijn (heb eens konijntje gehad die op een ochtend een gebroken pootje had, die heeft tijdje bij mij in de quarantaine gezeten, eenmaal genezen was het pootje nog altijd scheef an atrofisch, die heb ik dan gratis gegeven aan vaste klant in ruil voor goede verzorging :D )

oke :D

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:00

Mijn cavia heeft paar jaar geleden aan beide kanten van zijn ruggenwervel een grote open wond gehad. Toen het eerst kaal werd ook behandeld tegen schurft. Denk niet dat dat het was want Nijn en andere knaaf hadden niks. Toen werden de kale plekken grote open wonden. Heb een flesje hydrocortiderm bij de dierenarts gehaald en dit 2x daags 2 weken gesmeerd (handschoenen aan!!!). Daarvan knapte het al goed op en daarna nog gesmeerd met nivea tot het weer dicht was.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:08

Ik heb ook eens een cavia met een grote wond op z'n zij meegekregen van de winkel waar ik mijn jonge cavia's altijd breng. Die wilde daar maar niet genezen. Ook bij mij duurde het erg lang voor het echt over was en dat opeens rondrennen deed ze ook. Maar uiteindelijk is het wel over gegaan, ze is wel altijd veel kleiner gebleven dan normaal trouwens. Misschien toch gewoon een zwakker diertje. Maar hoop kun je nog wel hebben dus.