Paardenhemel? Hondenhemel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Re: Paardenhemel? Hondenhemel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:38

Om heel eerlijk te zijn vind ik het altijd zo arrogant van de mens om te denken dat wij zoveel meer zijn dan de rest om ons heen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:24

Ik weet niet of ik geloof in een hemel. Ik vind het geen fijne gedachte om te moeten denken dat er na het leven niks meer is, maar in de geschetste hemel (lees: wolken, grote poort, alles mooi, wit en beeldschoon) geloof ik sowieso niet...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 03:26

love_shyboy schreef:
Iets is 'levend' als het een ziel heeft, dus ook dieren.

De algemene betekenis van de ziel, is het onsterfelijke deel van een mens.

Er is wel een geloofsstroming die dat anders ziet, maar die geloven dat alles een ziel heeft (ook water, aarde, lucht, planten en gebouwen)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 05:02

easygoing schreef:
Om heel eerlijk te zijn vind ik het altijd zo arrogant van de mens om te denken dat wij zoveel meer zijn dan de rest om ons heen.

Dat vind ik ook altijd..

Natuurlijk hebben dieren een ziel. Ik denk alleen dat de ziel niets is zonder lichaam net zoals het lichaam ook niets is zonder ziel. In de hemel geloof ik toch al niet, en ik denk dat er sowieso niets is hierna. Ik denk ook dat als mensen een BDE hebben gehad dat ze een soort van gaan hallicuneren en daardoor denken dat er veel meer is na de dood.. Geen fijne gedachte maarja.. Kan er best moedeloos van worden en begrijp goed waarom de mens zoveel soorten geloof aanhangt, anders beseffen we ons teveel hoe zinloos leven is. :=

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:09

tsja, ik ben net Wij zijn ons Brein van Dick Swaab aan het lezen (aanrader trouwens!) en ik geloof steeds minder in iets na de dood, dus ik zie het ook meer als troostende woorden in de zin van hij/zij heeft geen pijn meer..

Ik denk dat dieren net zo 'bezield' zijn als mensen omdat 'alles' van ons, persoonlijkheid, emoties, gedachten, zintuigen, bewustzijn, allemaal het resultaat is van bijzonder knappe en oneindig ingewikkelde verbindingen en chemische reacties in ons brein. Dat we nog niet alles snappen (of er simpelweg niet aanwillen dat we uiteindelijk gewoon dood zijn en er niks meer is..) wil imo niet zeggen dat er dan maar meteen iets 'bovennatuurlijks' of een hemel moet zijn. Maar het is iig een troostende gedachte en dan is er imo niets verkeerds aan als mensen daar steun uit halen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:56

Hier heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.
Ik geloof dat er een hemel is voor mensen, maar ik weet niet of die er is voor dieren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:01

Kom op mensen, niet net doen alsof dieren precies hetzelfde zijn als wij :D Dieren kunnen denken....pffffff. Sorry hoor, maar dat kunnen ze gewoon niet. Verder helemaal niet erg, ze zijn er niet minder om.
Je kan meten of een dier na kan denken of niet. Zet een spiegel voor het dier, hoe reageerd het?
Het enige dier dat net zo reageerd als wij ("He, dat ben ik!") is de dolfijn. Het is dan ook mogelijk dat de dolfijn echte gedachtes kan hebben. Maar paarden en honden niet hoor ;)

Verder wil ik best in een ziel geloven, zelfs van een boom of steen. Maar denken kunnen dier echt niet.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:07

Of het nu wel of niet zo is................

De gedachte dat de ziel van een mens of dier doorleefd in iets of ergens anders is een 'troostbare' gedachte en minder zwart/wit dan de dood.

Ik kan me heel goed voorstellen dan er veel mensen geloven in iets als de hemel of het hiernamaals. Het zwakt voor velen de angst van de dood af.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:08

Wij weten niet of dieren kunnen denken.
Dat weten alleen de dieren zelf, dat kunnen wij niet eens weten.

Ik denk wel dat er iets hierna is, maar ik weet niet wat. Ik denk niet dat het na de dood niets is.
Maar dieren leven inderdaad nu, die denken niet aan de toekomst, mensen zijn ook de enige die weten dat ze doodgaan.
Daarom ben ik ook tegen doordokteren, of een dier een pijnlijke behandeling geven, zodat ie over een jaar weer een beetje normaal kan leven. Een dier weet niet dat hij over een jaar weer beter kan leven, die hebben op het moment alleen maar pijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:08

Ik geloof dat alle dieren naar de hemel gaan. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:13

mika11 schreef:
Wel een karakter/gevoel/emotie hebben ze natuurlijk.
Maar een ziel is toch iets anders.

Wat is een ziel?

Als mensen er een hebben dan dieren ook. Al ben ik het eens met een ieder dat dieren hun gevoelsleven en emoties anders beleven dan mensen.

Ik geloof niet in de hemel. Ik ben een atheist..ik geloof dus ook niet in een paarden-, honden- of kattenhemel.

Wat ik er wel over kan zeggen:

De dag dat ik "mijn geloof"(in hoeverre je daar bij kinderen van kan spreken) verloor was de dag dat ik vertelde dat ik de hemel zag als een plek waar je de hele dag kan paardrijden (iets mooiers was er tenslotte niet). Een ander kind deed daar wat lacherig over en melde mij dat in de hemel elleen plek was voor mensen en niet voor paarden....

Nou...toen hoefde het voor mij niet meer... Want wie wil er nou leven in een hemel waar geen paarden zijn*

Later hebben ze mij geleerd over hoe de aarde is onstaan en wist ik het zeker.. de kans ddat er een God bestaat9en dus een hemel) is nihill.

* klein mooi gedichtje :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 09:19

Vroeger op school leerde ik altijd, dat God de mens een ziel had gegeven.
Die ziel ging dan naar de hemel (of naar de hel ;( )
En dieren niet.

Bij huisdieren/zoogdieren is het wel makkelijker om aan te nemen dat ze een ziel hebben.
Dat komt omdat ze dichter bij ons staan.
Maar als ik denk aan alle andere dieren, vissen, insecten, vogels etc etc , dan kan ik het mij haast niet voorstellen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:23

Tsja dat zielen verhaal..
Ik geloof dat God alle dieren maakt en dus ook van alle dieren houdt en dat ze allemaal naar de hemel zullen gaan. :) Ik geloof iig dat de dieren waar je heel erg van gehouden hebt terug zult zien, en in de hemel zullen ook dieren zijn. De kinderen kunnen daar met leeuwen spelen etc. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:23

EskeGirl schreef:
Wij weten niet of dieren kunnen denken.
Dat weten alleen de dieren zelf, dat kunnen wij niet eens weten.

Ik denk wel dat er iets hierna is, maar ik weet niet wat. Ik denk niet dat het na de dood niets is.
Maar dieren leven inderdaad nu, die denken niet aan de toekomst, mensen zijn ook de enige die weten dat ze doodgaan.
Daarom ben ik ook tegen doordokteren, of een dier een pijnlijke behandeling geven, zodat ie over een jaar weer een beetje normaal kan leven. Een dier weet niet dat hij over een jaar weer beter kan leven, die hebben op het moment alleen maar pijn.

Tuulijk kunnen we dat weten, we kunnen immers nadenken :P

Ik weet verder niet wat jij onder 'denken' verstaat, maar voor iedereen die vindt dat dieren kunnen nadenken als mensen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antropomorfisme

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:24

mika11 schreef:
Vroeger op school leerde ik altijd, dat God de mens een ziel had gegeven.
Die ziel ging dan naar de hemel (of naar de hel ;( )
En dieren niet.

Bij huisdieren/zoogdieren is het wel makkelijker om aan te nemen dat ze een ziel hebben.
Dat komt omdat ze dichter bij ons staan.
Maar als ik denk aan alle andere dieren, vissen, insecten, vogels etc etc , dan kan ik het mij haast niet voorstellen.

Moordenaars hebben ook een ziel... kan ik me ook niet voorstellen, maar het is wel zo (zeggen ze) :j

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:26

Als dieren niet kunnen denken, hoe is het dan mogelijk dat ze steeds hetzelfde reageren op bepaalde dingen?
Je kunt ze ook dingen leren, dus daar zijn wel hersens voor nodig, die hun werk doen.

In mijn ogen kunnen ze zeker denken, en ik geloof ook dat ze een ziel hebben. Dan heb ik het wel over de grotere dieren,
zoals paarden, honden en katten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:32

De ziel blijft hier niet die gaat uit het lijfje

zodra het overlijd dat is met mensen ook zo.
Alleen het omhulsel ligt er nog.

Ik geloof niet in een leven na de dood maar ik geloof wel dat er "iets" is.
En dat "iets" tja... dat kom ik ooit nog wel eens tegen als ik zelf de pijp aan maarten geef.

Maar ieder levens wezen heeft een ziel... en dan hoef je toch niet "toekomstgericht" voor te denken.
Dieren hebben het veel makkelijker die hoeven niet te denken over morgen die leven in het nu.
Kunnen wij mensen soms wel eens iets van leren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 09:50

Ik vind het wel een naar idee, als dieren een ziel zouden hebben, dat je die dieren dan opeet.
Zoals koeien, varkens, kippen.
Een ziel is iets hogers dan het instinct/karakter van een dier.
Niet dat dieren dan geen gevoel/emotie/karakter hebben, maar dat is nog geen ziel.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:58

LZP -> BB

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:04

Ik vind het een mooi idee om dat te zeggen om mezelf te troosten van het gemis.

Of je er nu in gelooft of niet, ik vind het fijn mezelf gerust te stellen dat mijn vriendje(s) geen
pijn meer hebben en dat ik ze ooit zal weerzien.

Echt daadwerkelijk geloven is iets anders dan "hoop hebben op"

Vind de discussie ook een beetje.. stom.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:08

mika11 schreef:
Volgens mij kunnen dieren niet denken, zoals de mens dat doet.
Dieren leven in het hier en nu, niet zoals de mens al toekomstgericht.

Dan nodig ik je bij deze uit om eens bij mijn Duitse Herder te komen kijken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:06

Het is achterlijk.. het is nu toch wel gebleken dat wij ook gewoon beesten zijn?

Al die huwelijken die stranden? Mannen zijn geen zwanen die hun hele leven bij een vrouw blijven.
Voortplanten is wat hun onderbewustzijn ze stuurt. En de mensen die wel lang bij elkaar blijven
die zijn er in veeeeeeel minder getallen.

Hoeveel ouders schoppen hun kind met 18 jaar het huis niet uit? Dat is niets anders dan jonge mannetjes
die de troep van de leeuw moet verlaten op zoek naar een vrouw.. of hengsten uit een kudde paarden..

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik twijfel zelfs of wij wel een ziel hebben. Want hoe je het ook wend of
keert ieder mens is egoistisch en heeft de drang te overleven, in noodgevallen zelfs ten koste van anderen.
En als wij een ziel hebben heeft alles dat overleeft een ziel.

Ook wij hebben in onze soort "rabiës"(gedragsgestoorden) zoals kannibalen etc. (verkrachters en sommige moordenaars
reken ik hier nieteens onder) en dan zijn er nog veel diersoorten die wat dat betreft boven ons staan want die
eten hun soortgenoten vaak nieteens op :') verkrachten valt onder drang tot voortplanting alleen sja.. kunnen
dieren beter van zich afbijten en er zijn geen hulpmiddelen om meer te dwingen, maar geeft t vrouwtje toe tsja..
Dat wij daarop wijzen naar gedragsgestoorde dingen is omdat WIJ ons superieur voelen.. "want dat doe je niet"

Moordenaars in principe op betaal-basis snap ik niet of man die vrouw vermoord en andersom... maar sommige dieren
vechten ook om een vrouw of territorium tot er 1 sterft of hulpeloos zijn rug afwend en kiest voor alleen zijn..

Diertjes die verminkt worden en voor dood achtergelaten.. zat honden die hetzelfde doen.

Als wij mensen met het syndroom van down bij elkaar in een huis zetten, met of zonder tv.. denk je nu echt dat
ze geen voortplanting zullen hebben als ze daar niets van weten? Dat er onderling geen ruzie komt? Het is dat wij
die mensen vaak niet laten voortplanten.. want als er genoeg van zouden zijn en dat zou doen etc. zouden wij
als normale mensen een stap terug doen en dan zou onze evoluatie van de mens misschien wel alleen maar mensen
met het syndroom van down zijn! (of andere handicaps) Heb je daar al eens over nagedacht? Misschien hebben
wij daarom ook wel genetische afwijkingen. Omdat we "dommer" moeten worden. Meer "dierlijk".. omdat de wereld
kapot gaat door ons met onze uitvindingen en onze grote drang om voort te planten tot er geen grond meer over is
omdat we persee in een huis moeten wonen.

WIJ noemen die mensen "dommer", gehandicapt.. etc. etc. Misschien zijn WIJ daar wel toe voortbestemd?

We hebben het wel over het vermenselijken van dieren.. maar vermenselijken wij onszelf niet?

Als superieur dier aan de top van de voedselketen. De enige reden dat dat zo is is omdat wij gebruik maken
van hulpmiddelen. Als alleen mens kunnen wij echt niet op tegen gevaarlijke diersoorten.

Wij vinden ons zo slim omdat we zoveel kunnen maken.. veel dieren hebben daar nieteens het lichaam voor,
al zouden ze veel slimmer zijn dan wij!

Misschien zijn wij wel ontstaan door incest.. genetische afwijkingen etc... er moet een reden zijn dat
wij kaal geworden zijn.. dat wij rechtop zijn gaan lopen en etc.

En er is helemaal geen bewijs dat dieren onderling niet net zo communiceren als wij. Dat wordt GEZEGD..
er wordt zoveel gezegd.. denk maar aan priesters etc. etc.

Veel van ons voelen zich eenlingen maar toch hebben we behoefte aan sociaal contact. In principe zijn
we ook gewoon groepsdieren en zoeken we "steun" bij elkaar. We stellen regels voor elkaar op maar breken
ondertussen degenen die anderen voor ons opzetten. En wij als totaal onbekenden doen elkaar waarschuwen
voor "vijanden" die in de buurt zijn.. denk aan waarschuwen met auto voor politiecontrole door te seinen met
licht etc. :') Nog zo'n dierlijke eigenschap.

Wie zegt dat dieren geen toekomstplannen kunnen hebben? Zoveel kuddes die overal heenreizen voor voedsel,
water en soortgenoten.. "Goh laten we vandaag eens 30 kilometer gaan wandelen voor gras, hier staat genoeg
hoor.. maar ik heb gewoon zin om even te lopen"

Vanwaar die behoefte om zo ver te lopen als er genoeg is?

Nee hertjes trainen hun kinderen niet zodat ze een wedstrijdje wie het snelst kan rennen kunnen organiseren.
Hebben die beesten helemaal geen baat bij. Eigenlijk zijn wij hartstikke sneu dat we ons op zulke manieren moeten
zien te vermaken. :')

Wat doen wij anders dan mieren? Die werken toch ook de hele dag om hun nest te bouwen/uitbreiden en om te kunnen
eten en voortplanten?

Dat wij kiezen voor een kind of het ziek is of niet tot het sterft geldt voor veel dieren ook.. en sommige dieren die kunnen
er afstand van doen en ervoor kiezen het niet te willen voeden.. Echter hebben we ook zat moeders die hun kinderen afwijzen
of weggooien of zelfs vermoorden.

En tsja.. ook dieren treuren om elkaar... net als wij om partners en onze huisdieren.. en ook die gaan verder met hun leven,
dat ze er niet meer aan terugdenken is helemaal niet bewezen.. dus aanname is onmogelijk.

De wereld is veranderd.. maar wij zelf al heel lang niet meer hoor :n En de dingen die wij doen zonder hulpmiddelen kun
je gewoon terugkoppelen naar het simpele "dierenrijk"

We denken wel heel erg veel, maar eigenlijk weten we maar bar weinig van onze wereld. We DENKEN dat we veel weten.

Anyway.. ik vind het jammer van deze discussie. Denk dat je zat mensen kunt kwetsen door zoiets te zeggen, want tenslotte
willen we allemaal het beste en om kunnen/leren gaan met onze rouw.

Discussie is onmogelijk want er is helemaal geen bewijs, en ja.. ik denk vol liefde terug aan mijn vorige paard.. en ik
hou mezelf liever voor dat hij nu gelukkig is en geen pijn meer heeft dan dat ik er aan terugdenk dat hij bij rendac
helemaal uit elkaar gesloopt is en dat omdat hij niet meer bestaat het is alsof hij nooit bestaan heeft.

Gek he? :')

Edit: had dat laatste stukje in mn post gezet, omdat ik door sommige opmerkingen best wel geraakt ben en ook
een paar keer met tranen in mn ogen gezeten heb.

Paar x ge-edit i.v.m. spelfouten
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-08-11 11:47, in het totaal 7 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:13

Wij zijn inderdaad niets meer of minder dan een hoog (zo niet hoogste) ontwikkeld diersoort.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:35

SvDijk, 100% met jou eens!!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:42

hmm wat ik me nu tochwel begin af te vragen...

Hoe kan je een band opbouwen met 'iets'(een dier) dat geen ziel heeft? En niet kan denken?

Want ik heb toch zeker een band met mn pony, die sterker is dan wat ik met de meeste mensen heb, zouden paarden dan niet 'puurder' zijn, en meer ziel hebben als wij?