demente kat........wat nu????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WissMiss

Re: demente kat........wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:39

Misschien kun je haar favoriete schoen (ofzo) gewoon in de kattebak leggen en een hogere schoenenrek kopen? Of je koopt een goedkope (nep)schoen voor dr en die leg je in de kattebak? Wie weet of ze erin trapt...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:43

WissMiss schreef:
Misschien kun je haar favoriete schoen (ofzo) gewoon in de kattebak leggen en een hogere schoenenrek kopen? Of je koopt een goedkope (nep)schoen voor dr en die leg je in de kattebak? Wie weet of ze erin trapt...

:') goed idee, ik moest er wel even om lachen......
maar schoenen en rek zijn al weer weg, word even wennen voor ons maar vooruit.
De kattenbak staat er nu, zonder deksel.
Ik denk dat als ze zonder al te veel moeite zelf naar buiten kan wanneer dat nodig is dat de helft van het probleem voor ons al opgelost is.
Ik hoop het luikje snel binnen te hebben.

Naast onze schoenen pakt ze ook de keukenvloer ( daar gaat ze altijd naar buiten)
en een schaaltje gevult met pennen op de eethoek.......bleh.....
En de hond zijn voerbak :')

dus het is ook niet echt een schoenending zeg maar, maar die zijn wel het vervelendst om tegen te komen

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:50

Ik denk dat ze echt opzoek is naar een klein, warm of iets met een zachte ondergrond, en knus plekje om dr plas te doen, van wat ik lees... Misschien kun je anders de kattenbak zo inrichten, knus en een beetje warm of iig donker ofzo..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:48

Fijn dat de DA haar nog zo goed achtte +:)+

Dat verhaal over in de auto :roll: :roll: :D
Die van ons gaan no way in een kattenmandje _O- dat hebben we opgelost door ze aan riempje mee te nemen, dat gaat prima. Tenminste.... die herrie in de auto niet meegeteld :roll:
Ik zit achterin met die 2 (meestal moesten ze tegelijk naar DA) en een herrie :roll: :roll: :roll: alsof ze afgemaakt werden :D En hijgen, kwijlen, zweetpootjes, haaruitval :+
In de wachtkamer zitten ze gewoon bij ons op schoot, honden hebben hun niet in de gaten omdat ze niet op ze reageren.
Maar als ze in behandelkamer komen en DA durft ze aan te raken :oo
Met castratie was DA + assistente behoorlijk gehavend, assistente durfde ze niet meer uit recovery kooi te halen en weet nu nog precies wie bedoeld worden als we het over "die 2 zwarte" hebben :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:03

_O- ja die gekke meid van ons moest je een paar jaar geleden ook met handschoenen aan uit de box sleuren hoor.
vreemde honden valt ze aan en verscheurt ze als ze de kans nog krijgt :+
Ik was vandaag alleen met haar op pad dus dan is de box een uitkomst.
ik schaamde me wel een beetje om met zo een schreeuwende ouwe doos binnen te komen vallen hoor :')
Maar gelukkig wat het verder niet zo druk in de wachtkamer O:)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:16

Echt, het zou familie kunnen zijn _O-

Eentje van ons is voor vreemden nog wel te pruimen, die ander meent dat hij de grote baas is en tolereert geen vreemden in huis :+ Als wij thuis zijn gaat het wel (lees: hij valt niet aan), maar als wij er niet zijn...
Wij hebben nooit behoefte aan een waakhond of huisalarm gehad, Picasso regelt het wel :D
Alleen vakantie zit er niet in, geen oppas te vinden, elk voordeel heb ze nadeel...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:20

geen vakantie :(:)

ach joh....ze worden vanzelf bejaard en dement :')
dan zijn ze een stuk rustiger....echt waar :j

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:30

Nou ik HEB wel vakantie (nu zelfs) we gaan alleen niet weg :D
Niet erg hoor, ben graag thuis ;)

Ze zijn al dement :D en volgens mij ook stokdoof :+
Inderdaad een stuk rustiger... Eentje ligt nu bij me op schoot en de ander langs me op de leuning van de bank, in diepe rust na vermoeiende activiteiten als eten en een patrouillerondje door de tuin :O

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:35

Oeeeh, herkenbaar verhaal.. Onze opa (ex) kater had dat ook toen hij heel oud was.. Hij begon met af en toe een plasje, en op een gegeven moment was het echt onhoudbaar. Ik dacht eerst ook dat het dementie was (was het misschien ook wel deels). Ik had op een gegeven moment 3 kattenbakken staan in de woonkamer... maar het bleek ernstige suikerziekte te zijn! Moesten hem vanaf dat moment 2 keer per dag prikken. Helaas is het nooit helemaal gelukt (i.s.m de DA) hem goed in te stellen qua insuline. Hij kreeg ook steeds blaasontstekingen erbij. Heb niet dit hele topic gelezen (sorry :) ), maar hoop dat het plassen snel minder wordt. Succes

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:48

:j dat hoop ik ook ja.
Maar helaas.....het zit er niet in........
ik heb al mijn hoop ingezet op mijn nieuwe kattenluikje.......ff duimen hoor :D

of er ook nog iets als suiker oid bij komt daar kom ik na vrijdag achter......

Maar ik ga die ouwe doos er ook niet voor in laten slapen hoor.
Ze is nu al 22 jaar bij ons......waar we aan beginnen, dat maken we ook af ;)

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:53

22 jaar is wel een prachtige leeftijd hoor.. Ik hoop dat die van ons dat halen (zal wel niet, ze wonen buiten). Heeft ze nog in de schoenen geplast? :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:54

nee...nog niet....
ze ligt al te slapen sinds we weer thuis gekomen zijn :Z
Maar we gaan zo nog even de deur uit :=

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:55

Ik heb onze kat er ook niet om laten inslapen hoor!! Het heeft een half jaar geduurd, en toen kreeg hij op een dag gigantisch hoge koorts.. bleef in zijn plas liggen.. Toen kon het echt niet meer. Heel sneu. Na zijn dood nieuwe vloer (laminaat) en bank moeten kopen :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:01

Wel een beetje een risico met het kattenluikje misschien, dat ze de weg naar huis niet meer terug vindt.
En sowieso dat als ze voelt dat het einde er is, ze zelf een plekje gaat zoeken buiten.

Maar goed, dat risico neem ik met mijn oude kat ook, die heeft ook een kattenluik.
En die is ook al doof door de ouderdom, en zo ver gaan die oude katten meestal niet meer van huis.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:19

nee ben ik niet zo bang voor.
Ze is ooit eens aangereden geweest door een auto.
Ze kwam direct naar huis....zonder het vel meer op haar staart....alleen nog vlees en botjes.
Haar staart moest er toen af...helemaal.....maar ze redde zich daarna prima.
Als er iets niet goed is komt ze dus zeker naar huis.
En ze komt iedere dag nog buiten, via de achterdeur er uit, blokje om het huizenblok en dan bij de voordeur heeeel hard mauwen dat ze weer naar binnen wil :') terwijl de achterdeur gewoon open staat :+
Al 22 jaar dat zelfde rondje, ze gaat niet verder van huis.

Ik reken er op dat ze gewoon niet meer naar buiten gaat als haar tijd komt.....maar dat gaat nog wel een poosje duren :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 17:32

Nou, het was vrijdag vandaag, dus tijd voor het bloedonderzoek.
We zijn net terug, ik heb daar 1,5 uur gezeten :')
Die ouwe doos had honger natuurlijk want die moest nuchter blijven :(:)
Met het aanprikken liet ze echt nog wel even zien dat ze het er niet mee eens was }>
We moesten haar met 4 handen vast houden........

Uitslag kon ik op wachten.....super!!!

Lever was goed
nieren zijn goed
suiker is prima
*\o/*

Nu konden we nog naar de schildklier gaan kijken.......ja doe maar, dat weten we maar gelijk alles toch?
Daar was het wachten dus op, ben lekker buiten gaan zitten met haar en had bij de balie even snel een blikje kattenvoer gekocht.
3/4 blik werkte ze binnen 5 minuutjes naar binnen :Y)

Dat was het dus.....de schildklier was niet meer goed.
de waarde mag tot de 60 zijn.....was bij haar 90....veel te hoog dus.

Het zal zo zijn vertelde de DA mij dat ze een goedaardig gezwelletje achter haar schildklier heeft zitten.
Die kunnen ze aan gaan prikken, daarna een scan van maken en daarna operatief verwijderen.
Maar hij wilde dat een kat van deze leeftijd eigenlijk iet meer aan gaan doen.
Ik geloof zelf ook niet dat ze nog een narcose aan zou kunnen dus houden we het op een pilletje wat dat gezwelletje in moet gaan dimmen.

Hierdoor heeft ze dus ook altijd honger, eet ze idioot veel en komt geen gram aan.
Als het goed is moet dat nu beter gaan worden.

de volgende medicatie heeft ze gehad.....

Selgian 4 mg....1/4 per dag (voor de dementie)
Felimazole 5 mg.....1/4 per dag ( voor de schildklier)

verder moet ik haar vit E en vit C bij gaan geven.

Bij thuiskomst heb ik direct de medicijnen klaar gemaakt/gebroken en verdeelt.
Ik wilde er direct mee beginnen.
Ik stopte het in een lekkere klafsfilet en ze at het zonder gedoe in no time op :D

Over een maand moet ze eigenlijk terug om te zien of de schildklier beter werkt maar als ze dikker word en haar eetgedrag neemt weer normale vormen aan dan vond de DA het zo ook prima.

Wat het gezwelletje verder zal gaan doen weet ik niet/ vergeten te vragen......
Ik ben gewoon blij dat we haar een beetje kunnen helpen en dat ze weer wat vetjes op haar botjes gaat krijgen

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:47

Ik heb al jou berichtjes gelezen, wel fijn dat je nu weet wat je kat heeft uitslag natuurlijk iets minder fijn.

Enige tips die ik kan geven, het hondenvoer op een standaard het lijkt me heel stug dat ze daar al wiebelend kan plassen.

Wij hebben altijd rond oud en nieuw een kattenbak binnen aangezien onze kat dan vanwege de knallen niet naar buiten durft en met recht pas gaat als hij 4 poten in zijn kruis moet houden :P
Omdat het een buiten kat is weigert hij gewoon op kattebak grind zijn behoefte te doen, wij gooien dan ook potgrond in de bak. Misschien heeft jou kat ook een voorkeur voor aarde?

Je schoenen zijn wel veilig in een kast misschien kan je dat creëren?

Sterkte met alles en met opruimen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 17:57

wat een goede tip van de hondenvoerbak :j

Eerlijk gezegd ben ik blij met de uitslag.
Wij maakten ons ook grote zorgen omdat ze voor 3 at en niet zwaarder werd maar eerder nog magerder.
We hadden er al rekening mee gehouden dat we afscheid van haar moesten gaan nemen.
Het plassen is echt wel vervelend maar wij zijn wel vastberaden daar een oplossing voor te vinden.....
De schoenen zitten nu in mandjes waar ze niet bij kan, overal staan kattenbakken.
We houden de achterdeur gewoon open voor haar tot we dat kattenluik hebben ( werd vandaag bezorgd toen we niet thuis waren)
Sinds we de deur open laten voor haar hebben we ook geen plasjes meer gevonden, dus we hopen dat het luikje de oplossing voor nu gaat worden.
Uiteindelijk houd je het niet meer tegen als ze nog veel dementer zal worden.
Maar na 22 jaar ruimen we het maar zonder te piepen even op......toch?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:54

Schildklier.... Zie je wel dat het familie is, dat hebben die 2 van mij ook :D
Een van de 2 al een jaar of 6 aan de pillen. Alleen in een worstje gaat hem niet worden hier hoor :')
Dat moet echt via de houtgreep :D

Fijn dat alles verder goed was!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 19:56

al 6 jaar aan de pillen????

ojee.....dan gaat deze oldtimer nog wat jaartjes tegemoed :D

*rent naar de winkel voor nieuwe dweil*

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 02:03

Ja hoor, eentje krijgt al minstens 6 jaar een half pilletje strumazol per dag, gaat prima :D
Maar die zijn nu 20 he, iets jonger dan de jouwe dus.

Maar die van jou is meer bikkel dus, dat ie er nu pas last van krijgt :D
*haal die dweil toch maar*

Plassen is bij hun trouwens pas recent, ze hebben het na de laatste verhuizing ook wel gedaan (6 jaar geleden), maar dat was meer aanpassingsprobleem. Toen gingen ze ook specifiek bij kleren of gordijnen zitten.
Nu is het gewoon rechtstreeks op de vloer, zonder verder iets vies te maken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:28

nou.....achteraf bekeken heeft ze hier al veel lager last van hoor.
Wij gaven haar leeftijd de schuld van het vermageren. :o
En volgens de DA was haar schildklier en nu wel slecht aan toe.
Maar gelukkig met deze pillen goed op te lossen.

Het is inderdaad een ouwe taaie, dat klopt wel.
Ze is in die 22 jaar nog nooit ziek geweest.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:37

Ja dat duurt ff voor je naar de dierenarts rent, zeker als je gewend bent aan een beest wat nooit wat heeft (hier ook zo inderdaad). Logisch toch, die van ons vermagerde ook zo toen, wij dachten dat het door de verhuizing kwam.

Die kat die al 6 jaar aan de pillen is is nooit meer flink geworden, dat was echt een beer voorheen (zonder dat ie dik was) :D
De andere merken we dat die wel weer aankomt nou ie die pillen krijgt. Maar ach, ze hebben allebei hun specifieke kwaaltjes, het zijn 2 broertjes maar ze zijn zo verschillend :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:39

kattenluikje is net binnen gekomen *\o/* *\o/* *\o/*
Kan manlief straks mooi aan de gang er mee :D
De bezorgster van TNT komt hier wel vaker en neemt dan altijd in haar broekzak een lekker koekje mee voor de hond :Y)
Dus ze werd weer met 4 poten begroet :')

wij hebben hier ook nog neef en nicht, zelfde familie maar echt 2 tegenpolen.
Kater brutaal en een echte kroel.
Poes....sja....heeft volgens mij het downsyndroom, is traag, eenkennig en gestoord :+

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:54

Die van mij zijn 2 katers uit zelfde nest. Picasso (die al 6 jaar aan pillen zit) is een heel eenkennig beest, vindt alleen mijn man en mij aardig. Als je intensief met hem optrekt (hier logeert ofzo) tolereert ie je na een paar dagen ook wel, maar mijn man en ik zijn de baas, zijn wij er niet dan heeft hij het voor het zeggen :D
Hij is absoluut niet aan te halen voor vreemden, lastige is dat ie niet aan de kant gaat. Dan denken mensen dat ie hun dan blijkbaar wel aardig vindt.... tot ze langer dan 5 seconden aaien :+

Zijn volle broer Harley is een stuk meegaander, maar aangezien het uiterlijk verschil maar 1 wit stipje van 1 x 1 cm is zien mensen het verschil niet en hebben ze zoiets van: laat maar :D

Picasso is altijd de baas geweest, maar was wel altijd een eerlijke leider. Ook als ik daarmee speel, die slaat met zijn kussentjes enzo. Harley is zo lomp, die snapt er helemaal niks van en gaat er met spelen vol in :+
Maar door zijn ziekte is Picasso een stuk zwakker geworden, en volgens ons ook zo doof als een kwartel.
Nouuuu Harley ziet zijn kansen schoon, is echt ZO gemeen tegen hem.... ligt ie te slapen, springt Harley er ineens bovenop: IK wil hier liggen.
Arme Picas verschiet zich een ongeluk. Alsof Harley zoiets heeft van: jij bent al die jaren baas geweest, nu ben ik aan de beurt }>

Als ik met name Picasso los zou laten lopen... :oo Die zou echt heel de wijk getiranniseerd hebben :D Koekje van de postbode? Doe heel de arm maar :D
Ze kunnen wel in de tuin allebei.