Kippen aanschaffen: welk ras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:08

FlyAway schreef:
Ik zou in dit hok inderdaad voor een klein kippenras gaan en zeker geen barnevelders of brahma`s. Dan is het met 3 of 4 kippen echt veel te klein. Eerlijk gezegd is het voor 3 of 4 krielen al te klein. Wil je je kip lekker de ruimte geven, dan vind ik 1 vierkante meter per kip toch wel een minimale eis. Wij hebben hier welsumers lopen (mogen los) en dat is een leuk ras en niet te groot. Kippen van een legbatterij hoeven trouwens helemaal geen barnevelders te zijn. Het kunnen net zo makkelijk leghorns of sussex of andere legrassen (of hybride rassen) zijn.

De uiteindelijke keuze zou ik af laten hangen van wat je wilt van de kippen. Wil je veel eieren, wil je hele tamme "schoot" kippen, kippen die goed kuikens uitbroeden etc. Ieder ras is weer verschillend wat dat betreft. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat de legrassen slechte broeders zijn (als ze al broeden) maar vaak wel weer meer "schoot" kippen zijn. Dus dat zijn dingen die mede zouden moeten bepalen welk ras het meest geschikt is voor jou.

Was dat maar zo dat kippen in Nederland 1M2 per kip hebben...Vaak zitten ze met zn tienen op 1 M2 Elke kip die het wel zo luxe heeft is een gelukkige kip :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:11

CK88 schreef:
FlyAway schreef:
Ik zou in dit hok inderdaad voor een klein kippenras gaan en zeker geen barnevelders of brahma`s. Dan is het met 3 of 4 kippen echt veel te klein. Eerlijk gezegd is het voor 3 of 4 krielen al te klein. Wil je je kip lekker de ruimte geven, dan vind ik 1 vierkante meter per kip toch wel een minimale eis. Wij hebben hier welsumers lopen (mogen los) en dat is een leuk ras en niet te groot. Kippen van een legbatterij hoeven trouwens helemaal geen barnevelders te zijn. Het kunnen net zo makkelijk leghorns of sussex of andere legrassen (of hybride rassen) zijn.

De uiteindelijke keuze zou ik af laten hangen van wat je wilt van de kippen. Wil je veel eieren, wil je hele tamme "schoot" kippen, kippen die goed kuikens uitbroeden etc. Ieder ras is weer verschillend wat dat betreft. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat de legrassen slechte broeders zijn (als ze al broeden) maar vaak wel weer meer "schoot" kippen zijn. Dus dat zijn dingen die mede zouden moeten bepalen welk ras het meest geschikt is voor jou.

Was dat maar zo dat kippen in Nederland 1M2 per kip hebben...Vaak zitten ze met zn tienen op 1 M2 Elke kip die het wel zo luxe heeft is een gelukkige kip :D
Wil je een legbatterij beginnen of wil je gewoon een paar kippen houden? Als je gewoon een paar kippen wilt houden, wat heeft het er dan mee te maken dat kippen in de industrie het slecht hebben? Onze kippen hebben meer dan 1 vierkante meter per kip en inderdaad, dat zijn gelukkig kippen. Dus als jij ook gelukkige kippen wilt, kijk dan niet naar de industrie, maar houd aan dat een kip ongeveer 1 vierkante meter nodig heeft.

Edit: voor je nachthok moet je rekenen met 3 gemiddelde kippen per vierkante meter.
Voor de buitenren is 1 vierkante meter echt het minimum. Als je uitgaat van de ideale omstandigheden, dan geld voor krielen dat de 1e kip 3 vierkante meter nodig heeft, de 2e kip 2 vierkante meter en iedere volgende kip 1 vierkante meter. Dus als je drie krielen neemt, moet je een buitenren hebben van 6 vierkante meter en dat heeft het hook dat in de op getoond wordt zeker niet.

CK88

Re: Kippen aanschaffen: welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:52

Hmm, na overleg met mijn vriend mogen ze loslopen onder toezicht als wij thuis zijn. We hebben alleen gras en een stuk zand waar ze in kunnen wroeten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:53

En in de legbatterij hebben ze nóg minder ruimte, ik had het over 'scharrelkippen' in de industrie.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:13

Om even terug te komen op jouw reactie op mijn post. Houdt er wel rekening mee dat kippen in de winter niet leggen. Dat je niet meteen denkt dat ze uitgelegd zijn ;) .
Wyandottes zijn wel kippen die tot vrij laat in het jaar nog kunnen leggen en aardig vroeg in het voorjaar weer beginnen met leggen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:14

Dat begrijp ik :j moet je nog een timer lamp hebben in het hok in de winter? Zodat ze 16 uur daglicht ofzo hebben?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:23

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Mijn ouders hebben dat nooit gehad verder.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:31

Houd er ook rekening mee dat als je in de winter iedere dag bij gaat lichten zodat ze doorleggen in de winter, dan zijn je kippen eerder "leeg". Ze hebben namelijk maar een aantal eicellen (enkele honderden tot misschien tweeduizend). Die eicellen worden de eieren. Deze worden niet nieuw aangemaakt, dus als ze op zijn, is het gedaan met eieren leggen. Hoeveel eieren de kip maximaal kan leggen hangt weer af van het ras.

Vergeet ook niet dat het leggen van een ei veel energie kost. Het is niet zonder reden dat de kippen in de winter niet (altijd) leggen, er is te weinig zonlicht en daardoor hebben ze minder energie. Als je je kippen dus voor de gek houdt door een lamp aan te doen, gaan ze energie gebruiken om eieren te leggen, terwijl ze die energie eigenlijk hard nodig hebben om warm te blijven. Als je bij gaat lichten, moet je wel zorgen dat de kippen voldoende warm blijven en energie krijgen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:44

bedankt voor de info, ik denk dt het dan idd niet nodig is.