FlyAway schreef:Ik zou in dit hok inderdaad voor een klein kippenras gaan en zeker geen barnevelders of brahma`s. Dan is het met 3 of 4 kippen echt veel te klein. Eerlijk gezegd is het voor 3 of 4 krielen al te klein. Wil je je kip lekker de ruimte geven, dan vind ik 1 vierkante meter per kip toch wel een minimale eis. Wij hebben hier welsumers lopen (mogen los) en dat is een leuk ras en niet te groot. Kippen van een legbatterij hoeven trouwens helemaal geen barnevelders te zijn. Het kunnen net zo makkelijk leghorns of sussex of andere legrassen (of hybride rassen) zijn.
De uiteindelijke keuze zou ik af laten hangen van wat je wilt van de kippen. Wil je veel eieren, wil je hele tamme "schoot" kippen, kippen die goed kuikens uitbroeden etc. Ieder ras is weer verschillend wat dat betreft. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat de legrassen slechte broeders zijn (als ze al broeden) maar vaak wel weer meer "schoot" kippen zijn. Dus dat zijn dingen die mede zouden moeten bepalen welk ras het meest geschikt is voor jou.
Was dat maar zo dat kippen in Nederland 1M2 per kip hebben...Vaak zitten ze met zn tienen op 1 M2 Elke kip die het wel zo luxe heeft is een gelukkige kip
.
moet je nog een timer lamp hebben in het hok in de winter? Zodat ze 16 uur daglicht ofzo hebben?