Conformatie fokken van werkhonden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:03

Daar wordt gewoon niet op geselecteerd, men kijkt naar hoe werkt die hond, en niet naar uiterlijk, kijk een Dewi Tweed bijv. van R. Millichap http://www.kinlochsheepdogs.com/Dewi%20Tweed.html
Mooi vind ik die ook niet, maar zou er wel een pup of jonge hond van kopen :D (als ik die betalen kon trouwens, op de skipton sale is daar voor heel veel geld een nakomeling van geveild)

Toevallig zijn dat dan idd meestal de kortharen (of halflangharig)
Ik persoonlijk ken wel langharen vandaar die goed werken, KJ van John Pluta bijv.(Killibrae lijn)
Maar zo een fluffy vacht als de showhondjes hebben ze natuurlijk niet nee, zou ook niet praktisch zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:26

Kuggur schreef:
Laika schreef:
Persoonlijk ben ik helemaal niet gefocussed op schoonheid maar ik ben van mening dat ook een voor het werk gefokte border aan de uiterlijke rasstandaarden dient te voldoen. Het ligt dus niet aan de conformatie fok, dan wel aan de shows op zich. Er wordt op shows alleen nog naar uiterlijk gekeken, niet meer naar prestatie of karakter. Dat zou dus heel anders moeten.

Absoluut niet. Waar denkt je dat die zogenaamde rassenstandaard vandaan komt?
Fokken met een dergelijke beperking van uiterlijke kenmerken is desastreus voor de werkcapaciteit van een hondenras.
Het uiterlijk van de huidige show bordercollie is absurd, en werkt tégen goede werkprestaties, en heeft ook nog eens niets te maken met het (zeer gevarieerde) uiterlijk van de border collie vóór juries met de ballen verstand van schapendrijven zich ermee gingen bemoeien.
Dit gevarieerde uiterlijk zie je trouwens gelukkig nog steeds in de groep die uitsluitend voor werk wordt gefokt.
Het is tekenend dat geen enkele show border collie ooit op een trial veld verschijnt en iets presteert.

Laat ik het duidelijker stellen, een border collie wordt gedefinieerd door zijn werkstijl met vee, niet door zijn uiterlijk. Hij is een bc om wat hij doet, niet waar hij op lijkt. Show collies in mijn opinie zijn honden die op border collies lijken, maar als ze mijn kudde schapen niet bijelkaar kunnen drijven en naar huis brengen zijn ze het echter niet.

Ik bedoel uiteraard ook de rasstandaard vóórdat deze door menig keurmeester en fokker verziekt werd. Dat geldt niet alleen voor de border, maar voor nagenoeg alle rassen. Ik vind dat ze toch wel enigzins aan de rasstandaard dienen te voldoen, hoe herken je anders een bepaald ras?
Een border die niet meer op een border lijkt maar wel kan drijven is gewoon een herder dus ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:36

Het lijkt mij dat de rasstandaard (volgens welke gekeurd wordt op shows) een afgeleide is van het ideale fysiek van een hond om in staat te zijn het werk te verrichten waar het ras voor bedoeld is. Nu kan ik me zo voorstellen dat door de jaren heen een en ander wat verwaterd is, maar dat lijkt me dan een specifieke taak van de rasvereniging.

In vroeger jaren ging mijn vader het veld in met de honden (jacht) en mijn moeder deed de shows. Met dezelfde honden. En pas wanneer de honden op beide terreinen uitmuntend presteerden, of geacht werden te kunnen presteren, werd er een nestje mee gefokt. Onze eerste hond is nooit mee gefokt, een geweldig dier voor de jacht, maar qua karakter te fel als huishond en qua exterieur niet meer dan een G. Onze tweede hond is wel mee gefokt, dat was weliswaar niet zo'n stoot tijdens de jacht als de eerste, maar met een KNJV A niks te min en daarnaast internationaal kampioen én de meest lieve gezinshond die je je kunt voorstellen.

Het is jammer dat fokkers genoegen nemen met minder waar het ouderdieren betreft. Dan wordt het vermeerderen en dat is juist waar men zo hard tegen ageert. Het is moeilijk als particulier of liefhebber om wat dat betreft het kaf van het koren te scheiden.

Neej

Re: Conformatie fokken van werkhonden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:45

Ik denk hetzelfde als jij Chubby, die rasstandaarden zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen natuurlijk, die stammen uit de tijd toen honden nog écht gebruikt werden waar ze voor gefokt werden, zijn lijkt mij ook een ideaalbeeld waarmee een hond in staat is zijn werk te doen.

Kijk, ga je naar een show, dan moet je niet klagen als er niet naar werkprestatie gekeurd wordt. Heel simpel, het is namelijk een 'exterieurkeuring'. Dat spreekt dus voor zich. Tegenwoordig verwachten ze al van keurmeesters dat die ook naar gezondheid kijken, wat ik eerlijk gezegd ook een beetje bizar vind want een keurmeester is tenslotte geen dierenarts, maargoed. Je wéét, als je naar een show gaat, dat je hond gekeurd wordt op uiterlijk. Het probleem zit 'm in mijn ogen ook niet in shows, maar in rasverenigingen die enkel exterieureisen stellen in het fokregelement. En in fokkers die niet verder kijken dan showprestaties.

Ik loop ook shows met mijn hond, en daarnaast gaan we vanaf komende zaterdag de jachttraining in. Kijken wat dat gaat worden. Gelukkig is er binnen de Welsh niet echt een aparte jacht- en showlijn, hoewel er wel fokkers zeggen meer 'voor de jacht' te fokken, maar in mijn ogen hoort een hond zowel goed aan de rasstandaard te voldoen, als in het veld te presteren. Pas dan kun je imo spreken van een échte goeie rashond.

En ik geloof best dat rasstandaarden in de loop van de afgelopen 100 jaar best wel veranderd zijn. Klopt het rasbeeld niet meer met de werker die men voor ogen heeft, dan is het aan de rasvereniging om dat recht te zetten. Al dan niet door een aanpassing door te voeren in de standaard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:15

Laika schreef:
[Ik bedoel uiteraard ook de rasstandaard vóórdat deze door menig keurmeester en fokker verziekt werd. Dat geldt niet alleen voor de border, maar voor nagenoeg alle rassen. Ik vind dat ze toch wel enigzins aan de rasstandaard dienen te voldoen, hoe herken je anders een bepaald ras?
Een border die niet meer op een border lijkt maar wel kan drijven is gewoon een herder dus ;)

Je begrijpt het duidelijk niet; zo´n "rassenstandaard" heeft nooit bestaan.

Sterker nog , dat was juist de reden dat bijvoorbeeld de border collie zo laat in het show stamboek is opgenomen, deze honden werden door hun gevarieerde uiterlijk beschouwd als een type, niet een ras.
Daarna komen de keurmeesters die een rassenstandaard bedenken, gebaseerd op enkele individuen (met name een van de eerste beroemde border collies "Old Hemp") van hun keuze, met als enige leidraad hun smaak.

Hoe herken je een ras als de border collie? Simpel. laat hem een groep schapen zien en kijk wat hij doet.....
Een hond die op een border collie lijkt maar niet kan drijven is gewoon slechts een huishond dus....

Prachtige foto´s trouwens Sassy! Grappig dat een keurmeester dus zou zeggen dat die gladharige "geen bordercollie" is...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:39

Er heeft hier in Belgie vorig jaar al een goed hondje (isds en fci geregistreerd, en uit heel goeie werklijnen) geen foktoelating gekregen omdat zijn staart te kort zou zijn volgens rasstandaard.
Heb die hond meermaals gezien en dat is me echt niet opgevallen.
Is een heel klassiek getekend zwart wit langharige hond. Echt een mooi hondje ook.
Superlief karakter, heel sociaal naar mens en dier en een heel goede werkhond!

Dus voor wat betreft de border collies is die rasstandaard in mijn ogen echt een aanfluiting.

Je begrijpt wel dat ik mijn goeie werkhonden zo niet te grabbel ga gooien op zo'n show.
Ted heeft bijv. officieel geteste A-heupen, is ocd vrij, goeie ellebogen en rug. Oogtesten goed.
Heel korrekt wat bouw en gangwerk betreft, heeft alleen zijn haarlengte en kleur niet helemaal mee, ohja en de stand van de oren is ook niet helemaal wat ze willen.
Onze Scott is ook kortharig, heeft dan nog mottles op zijn poten, zullen ze ook wel niet willen zien, ondanks dat ook dit hondje heel goeie heupen, ellebogen, rug e.d. heeft.
Maar ik denk er niet aan!!

De vader van mijn hondjes loopt volgende maand wel mee op de World Trials, net als de opa en oma van Scott, net zoals de moeders open klasse lopen...daar ging het mij om.
Een gezonde, sociale en lieve hond die ook nog eens goed aan de schapen werkt.
Had er enkel op rasstandaard gekeken dan was Capricorn Razu (de vader van mijn Ted en Mika die nu al meermaals WT en EK gestart is en een van de tophonden uit duitsland is) niet goed geweest, die zijn vader Ultimate Rob niet, die een van de allerbeste honden was in Belgie.
En diens vader ook niet, notabene de beroemde Wisp van Bobby Dalziel, een van de beste werkende borders aller tijden.
Maar wel alledrie splitface met al dan niet een blauw oog :D (Net als een broertje van Ted en Mika)

Ik blijf erbij, ik zou bij de borders graag een splitsing zien in werklijn (isds) en showlijn (fci), voor mijn part nog een aparte sportlijn (wat veel mensen tegenwoordig blijkbaar werklijn noemen) het verschil wat er tussen zit is gewoon te groot ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:45

Kuggur schreef:
Prachtige foto´s trouwens Sassy! Dank u _/-\o_

Grappig dat een keurmeester dus zou zeggen dat die gladharige "geen bordercollie" is...

Er is me zelfs al eens ooit door mensen die zelf schapendreven nota bene gevraagd toen ze Scotty zagen of ik ook nog een border collie had, toen heb ik maar geantwoord, ja, ik heb nog een bc bij, en een langharige notabene :+