Laika schreef:Persoonlijk ben ik helemaal niet gefocussed op schoonheid maar ik ben van mening dat ook een voor het werk gefokte border aan de uiterlijke rasstandaarden dient te voldoen. Het ligt dus niet aan de conformatie fok, dan wel aan de shows op zich. Er wordt op shows alleen nog naar uiterlijk gekeken, niet meer naar prestatie of karakter. Dat zou dus heel anders moeten.
Absoluut
niet. Waar denkt je dat die zogenaamde rassenstandaard vandaan komt?
Fokken met een dergelijke beperking van uiterlijke kenmerken is desastreus voor de werkcapaciteit van een hondenras.
Het uiterlijk van de huidige show bordercollie is
absurd, en werkt tégen goede werkprestaties, en heeft ook nog eens niets te maken met het (zeer gevarieerde) uiterlijk van de border collie vóór juries met de ballen verstand van schapendrijven zich ermee gingen bemoeien.
Dit gevarieerde uiterlijk zie je trouwens gelukkig nog steeds in de groep die uitsluitend voor werk wordt gefokt.
Het is tekenend dat geen enkele show border collie ooit op een trial veld verschijnt en iets presteert.
Laat ik het duidelijker stellen, een border collie wordt gedefinieerd door zijn werkstijl met vee,
niet door zijn uiterlijk. Hij is een bc om wat hij
doet, niet waar hij op
lijkt. Show collies in mijn opinie zijn honden die op border collies lijken, maar als ze mijn kudde schapen niet bijelkaar kunnen drijven en naar huis brengen zijn ze het echter niet.